hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ÆSJ!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 ÆSJ!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  17:26:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
hei =)

noen som så Newton i går kveld.. (19.11.06)
der det handlet om tigrene i kristiansand.
der filmet de "foringstiden" til tigeren.. og hva den skulle få å spise..
gjett hva??

de foret dem med døde hester
dette vist på TV..

fy søren!

Never give up on the things that make you smile!

gladhest

Skrevet - 20/11/2006 :  18:54:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det smakte sikkert godt

Så lenge de ikke får dem levende så er det helt greit for meg. Bra at kjøttet kan brukes til noe.
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  20:26:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
jojo... enig med deg der..

men jeg syntes det var litt ekkelt å se det på TV da..

hvorfor ikke en elg.. er ikke mange som har så godt forhold til en elg, som en hest akkurat..

tenk deg hvor fælt det hadde vært å sett sin egen hest henge etter en fot, og etterpå bli spist opp av tigere.. LITE ARTIG!

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  23:00:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke alltid det kjøres ihjæl så mange elger at det holder til foringen av de store rovdyra.

De har sikkert en avtale med slakteriet at dyr som er slaktet, men som ikke egner seg til menneskemat - for tynne, for gamle - enten det er hester eller andre dyr. Og her i landet blir jo ikke hester foret opp til slakt, slik som sauer, griser og storfe gjør.

Derfor var det kanskje akkurat den dagen ikke nok daue elger eller rådyr å oppdrive, men en kanskje gammel og tynn hest som fikk "æren" av å bli mat for så praktfulle dyr som de utrydningstruede tigrene de prøver å redde i Dyreparken.

Ehh - den elgen jeg kjørte på ble mat til gamlehjemmet på Gulsvik....
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  23:02:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ehh - den elgen jeg kjørte på ble mat til gamlehjemmet på Gulsvik....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Vet ikke om jeg skal le eller gråte:p

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/11/2006 :  00:02:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - kanskje Dyreparken burde vist litt "skjønn" når de får en hest til fòringen, siden de burde skjønne at en hest vekker mer følelser enn en elg.

Ja, JEG ville også reagert ved synet av en hest som tigermat - ikke tro noe annet.

Noen som kan tipse Dyreparken om at dette vekker reaksjoner?
En måte å gjøre det minde følelsesladet vil være å ta bort høvene og hodet - da vil ikke folk "se" så lett at det er en hest, og ingen ville "kjenne den igjen" så lett.

Og bare for det med elgen som løp rett ut i veien foran meg - det var IKKE noe moro!! Unner ikke min verste fiende det samme.
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  01:53:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Uff, men man lærer jo mase av å se på sånt, enten det er i virkeligheten eller på TV. Jeg tvinger meg selv til tider å se på enkelte Dyrekanaler der dyr jager og spiser dyr, blir en del tårer, men dette er jo livets gang - så jeg trøster meg alltid med dem, men dersom mennesker er innblandet blir det mer hat...

Om det er en hest eller elg/gris er like mye følelsesmessig for meg, alltid. Men følelsene blir gjerne litt sterkere ved hest, sikkert nok pgr. av at vi driver med disse dyra daglig, og hestene våres står ute å koser seg med en hel gjeng andre hester - mens her får dyret servert av oss mennesker, nettopp hesten, som vi så inderlig elsker!
Men nå er det jo sånt det fungerer, jeg aksepterer fult ut der dyr blir andres dyremat, da servert av mennesker, dersom Hestene slaktes i første omgang av en annen årsak. Men igjen, disse feks. tigrene må jo også få i seg mat - men her slutter jeg, for den slaks type dyr syns jeg ikke har noe i fangenskap å gjøre - så i helhet er vel menneskene skyld i alt... Men, igjen, gris og div. ¨produseres¨ for mat - så da syns jeg at den type dyr o.l burde benyttes. Hadde det ikke vært sånn det hadde fungert i verden nå - hadde det egentlig ikke spilt noe rolle om det var en hest eller gris, det er mer selve saken som er problemet.

At dem tar hodet o.l ¨ting¨ vekk ved fôringstider på dyreparker/Tv - syns jeg dem burde, litt lettere å se på syns jeg, da har man liksom ikke en profil av det døde dyret.

Er vel enig med T. Boysen

EDIT: skiveleif

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 21/11/2006 01:56:52 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/11/2006 :  07:43:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sibirtigere i fangenskap - joo, selvfølgelig burde de være frie og ute i naturen - meen, det er bare ikke slik det "funker" i dag. Uten avl i fangenskap vil rasen være utradert i løpet av kort tid.

Så tigerparet i Dyreparken har til nå gjort en kjempeinnsats, ved å produsere unger, som så kan sendes videre til andre som har slike tigere, og man har et HÅP om at dette praktfulle rovdyret kan bli på jorden i et par generasjoner til....

OG - i sibirtigrenes naturlige område finnes det også hester - Przevalskij-hester - også en naturrase som man forøvrig jobber intenst med å redde.
- Ehh - hvis Dyreparken skulle "følge naturens gang", så ble deres egne tre eksemplarer av denne hesterasen plassert sammen med tigrene - med et utfall man bare kan tenke seg....
Da er det vel bedre at tigrene får seg en matbit - ehh - "hestebiff" - som de ikke må "utrydde" selv....

Det har noe med å "se den store sammenhengen"....

For å si det sånn: Når jeg gang på gang har opplevd at nabokatta på natte-tokt har plyndret fuglereir, så det ligger fjær og fugleunge-lik spredt utover hele gårdsplassen, så får jeg god lyst til å kverke katta - meeen - sånn er livet..... Får trøste meg med at "katt-fa`n" også har tatt livet av et ukjent antall mus og rotter....

At da noen utrydningstruete sibirtigre da får slakte-dyr - som altså er uegnet til menneskemat - å spise - så er dette noe som inngår "i den stoore sammenhengen".

Jeg - som er "over ungdoms-alderen" han kanskje etterhvert fått et litt mer "reflektert" syn på dette med liv og død....

Har selv ganske nylig mistet far, mor og mann, og besteforeldrene mine forsvant en etter en i tidligere år, så man har fått nok av tid til å "se" livets realiteter.... - det vil dere alle - dessverre - få oppleve, før eller siden.

Så at en gammel hest blir mat til tigere - ja, det er bare "sånn det er".
Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 21/11/2006 :  13:25:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener å ha lest no på heste-nettet.dk om at det finne mange mennesker som vil gi bort hesten sin etter den er avlivet til dyremat i dyrehagene.
Det kan jo være det er det samme her? I DK får de visst så mange henvendelser at de ikke kan ta i mot alle.

Jeg vet i allefall at Bally aldri blir løvemat i allefall!
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  13:29:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
For å si det sånn. Jeg ville heller gitt bort hest/dyr som var avlivet pga skade feks til løvemat, enn å avle dyr for å spise dem. Klønete setning Altså: Det er da bedre at dyr som allerede er døde blir brukt som mat enn å drepe et annet dyr FOR å spise det.. Hvis noen forstår hva jeg mener;)
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  21:43:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
hesten(e) min(e) skal ALDRI havne på slakteri.. ALDRI bli spist..
jeg skal grave dem ned i jorda, og sette oppe en gravstein..

... tror jeg ...

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  22:58:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er fint de blir brukt til noe nyttig.
Hvordan kan man gråte av å se dyr jakte på og spise andre dyr???? Hva med deres avkom, løver, hyener, ulver osv får faktisk små søte valper som må ha mat ellers pines de og sulter sakte i hel.
Nei dette blir alt for søkt for meg, jeg er nok for jordnær og realistisk til å forstå at det kan fremstå som grusomt engang...
Men jeg fatter ikke at byfolk tror biffen er oppdrettet i en hvit plastskål innpakket i plast helle (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  23:50:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Er egentlig ganske enig med deg Harneshaug, om jeg skal være i det jordnære og "sånn er verden"-hjørnet;)

MEN jeg er alikevel en av dem som ikke spiser kjøtt fordi jeg syns synd på dyra og aldri har/skal slakte en hest. Bare sånn at det er sagt;)

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 22/11/2006 :  00:17:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det er litt måte på da O.o Det hang faktisk en dau oppskjært hest på krok, som de viste på tv.. å man kunne se at de puttet et bein her å et bein der inn til løvene.. æsj..

jaja=)
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2006 :  00:21:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det er litt måte på da O.o Det hang faktisk en dau oppskjært hest på krok, som de viste på tv.. å man kunne se at de puttet et bein her å et bein der inn til løvene.. æsj..

jaja=)

Opprinnelig postet av SuuperTerna

Såpass...
DET er jeg enig i er ekkelt... Se noen spise andre dyr er aldri kjekt uansett. Selv om jeg vet det er nødvendig for at rovdyra skal overleve, blir det feil for meg å se noen bli spist. Om det så er kylling, hest, død eller levende...

Newton er vel et slags barne/ungdomsprogram og, de burde vel sensuert det der. Støtende innhold kalles det! Med tanke på hvem som er seerne deres...

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2006 :  01:14:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei men det er tvert i mot. Newton er et seriøst program og barna kan godt få lære hvordan naturen (i alle fall skal) fungere.
Hadde det vært bedre om de foret med andre dyr da? Det blir jo hyklersk bare fodi vi er mer glad i hester enn feks. griser?
Datteren min på 9 elsker Newton og hun elsker ponnien sin Amber men hun reagerte ikke på det i det hele tatt. Hun har holdt og kost med kyllinger, men hun spiser kylling. Vi har sauer på gården men hun spiser lam.... for henne er det naturlig at dyr er mat, det er forskjell på kjæledyr og dyr avlet for å spise, det er jeg enig i, men om hesten min ble sendt til slakt synes jeg nesten det hadde vært bedre om den gikk til løvemat enn menneskemat.
Som du sier Svalegård har vi et valg og vi kan velge å ikke spise dyr som står oss nær, men jeg synes (igjen) det er viktig og bra at ungene ikke blir pakket inn i en bommulsdott.
Det viktigste vi kan lære dem er å ta ansvar og behandle dyr bra og med respekt mens de lever.
OG at de kan gjøre nytte for seg etter de er døde. Da mener jeg jo ikke at man skal servere dvergvedderen til middag (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.