hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ÆSJ!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 ÆSJ!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2006 :  02:35:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Du sier mye fornuftig som jeg egentlig er enig i;)

Alikevel er jeg en "ikke spise og drepe dyr"- fanatiker:) Dyr kan spise dyr, jeg vil ikke se på det da, og en hest/gris er like mye verdt i mine øyne...Naturen fungerer sånn, men alikevel: henge en hest over tigerne ble litt veeel groteskt i mine øyne.

For meg er dyr nesten som mennesker (DET trenger vi ikke diskutere her, vet mange er uenige i det:p) Har et litt for nært forhold til alle dyr... Jeg var den som måtte gå hjem fra skolen når en høne skulle slaktes, for dem andre var det "et slaktedyr", for meg var det "min elskede høne med mange følelser"
Høres naiv ut nå men: Jeg spiser ikke mine venner! (ja, vet det høres tåpelig ut, men alikevel..) Kylling smaker kjempegodt, alikevel rører jeg det ikke pga holdningen min;)

p.s nå er jeg veldig trøtt, så håper jeg ikke har skrevet noe helt idiotisk her som jeg oppdager i morgen:p

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/11/2006 :  08:07:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehh - får dere ikke sett på "Animal Planet" eller?
Der får man presentert de mest realistiske jaktscener og eting av byttedyr, så enhver skulle vel være opplyst om "livets - og dødens - realiteter".

Greit nok at noen ikke spiser kjøtt - men hva med egg = "ufødte kyllinger" - melk = "maten til kalver" - fisk = "maten til sel" - korn = "maten til andre dyr" - osv.osv.

Litt "synd" at mennesker har vært jegere og kjøtt-etere i millioner av år....
Og ja - det er teorier som sier at menneskene var årsak til at hestene døde ut i Amerika - før de ble gjeninnført på 1500-tallet.

Man kan gjøre seg mange slike refleksjoner, men tigrene i Dyreparken spør ikke "hvem" de spiser....

Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2006 :  10:25:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Joda sett Animal Planet, men skrur av når "drepe-scener" kommer:p

SitertGreit nok at noen ikke spiser kjøtt - men hva med egg = "ufødte kyllinger" - melk = "maten til kalver" - fisk = "maten til sel" - korn = "maten til andre dyr" - osv.osv.

Jeg skulle gjerne latt være å spist alt som på noen på helst måte kunne "skade" dyrene. Men kan nesten ikke droppe feks egg og melk. Spiser det ikke bart, men i middagsretter o.l. Blir utrolig tungvindt å ikke kunne spise noen animalske produkter. Får i meg lite nok næring fra før av, siden jeg ikke spiser noe kjøtt:p Hadde vel bukket under om jeg skulle latt være å spise alt slik (ja, kunne levd på grønnsaker da, men..:p) Fisk spiser jeg heller ikke foressten. Og korn? DET syns jeg blir å dra den litt for langt. Korn er da på ingen som helst måte animalsk produkt. Det produseres av mennesker..;)

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  05:13:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry - ble litt "sarkastisk" overfor dere som har valgt å ikke spise "animalsk", beklager dette.

Det jeg egentlig ville si noe om er "livets gang" - for de aller fleste.
Og da bør man ha såpass innsikt, at når et dyr dør - eller blir drept - så er det fordi det skal gi andre dyr livet videre.

Dyr har ikke menneskets evne til "empati" og "så synd at du ikke løp fort nok" - når de selv må skaffe seg mat, enten det er en fugl som eter en larve, eller en løve som nedlegger en sebra.

Og akkurat idag så skulle jeg ønske at det fantes flere katter i stallen - som kunne ta alle de musene og rottene som "mesker seg" i alle fòr-sekkene til div. hester. Sånn som det er nå, så ser vi daglig muselort i sekkene, og DET kan medføre smitte til alvorlige sykdommer.

Ja, takke meg til "gammeldags" dyrehold, hvor gårds-samfunnet var tilnærmet "naturlig".
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  11:14:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes også det er godt det går til noe nyttig. Synes det er værre at de bare blir kastet som kompost nærsagt.

Vi blir litt emosjonelle når vi ser dyr vi har personlig forhold til blir brukt til mat...men for meg spiller det veldig liten rolle hva dyr eller folk spiser så lenge dyrene ikke blir torturert eller dårlig behandlet før det når så langt. I Kina spiser de hund og katt og det er i og for seg en syk tanke...men det er enda verre å se siden de blir behandlet så stygt før de blir til mat etterpå. Det er totalt uetisk og totalt respektløst..og er for meg helt ufattelig. Hadde de derimot fått en kjapp og ikke smertefull/langsom død kunne jeg akseptert det langt bedre.
Jeg har sett hvordan de behandler rotter som skal til mat...de blir mer eller mindre stekt levende på flammer. Slanger blir flådd levende mens de henger på en krok... På Ferøyene så jager de opp småhval/niser på land med garn og not...og når hvalene har standet blir de partert levende. I østen så fanger de hai i garn, kapper av de finnene og dumper de i vannet igjen.. På Filipinene så fanger de skilpadder, snur de og graver de ut av skallet mens de lever.

Så...at våre hester blir matet til sultne løver, etter deres dør...det har jeg ikke noen problemer med.

Jeg kommer aldri til å sende mine hester på slakteriet så jeg er ikke i fare for å se noen av mine hester på tv..men om noen skulle være uheldig å se det så må jo så klart det være helt forferdelig....
Jeg vil tro at løvene får alt av friskt kjøtt enten det kommer fra vilt som er skadet, kuer eller gris.. Det var sikkert en ren tilfeldighet at det var nettopp hest denne gangen.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  00:31:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

I Kina spiser de hund og katt og det er i og for seg en syk tanke...men det er enda verre å se siden de blir behandlet så stygt før de blir til mat etterpå. Det er totalt uetisk og totalt respektløst..og er for meg helt ufattelig. Hadde de derimot fått en kjapp og ikke smertefull/langsom død kunne jeg akseptert det langt bedre.
Jeg har sett hvordan de behandler rotter som skal til mat...de blir mer eller mindre stekt levende på flammer. Slanger blir flådd levende mens de henger på en krok... På Ferøyene så jager de opp småhval/niser på land med garn og not...og når hvalene har standet blir de partert levende. I østen så fanger de hai i garn, kapper av de finnene og dumper de i vannet igjen.. På Filipinene så fanger de skilpadder, snur de og graver de ut av skallet mens de lever.

Opprinnelig postet av oleo

Huff, blir helt kvalm av å lese dette Det finnes ikke grenser for alle smertene menneskene påfører dyra. Blir så sint og lei Grusomme eksempler du kommer med. Slakting av av gårdsdyr f.eks er jo gulljevt i forhold til dette. Alikevel syns jeg at man skal ikke godta ting selv om det finnes verre ting. F.eks det er greit jeg pisker hesten min når jeg rir fordi naboen er enda verre, han slår hesten med kjepp til den faller sammen.
Jeg er for øvrig enig i det at det er mye greiere å akseptere slakt/spise dyr når dyra har hatt et godt liv og får en rask og smertefri død. Men jeg vet så godt at ChickenMcNuggets-hønene ikke har levd et godt liv, og har lest litt for mange slakterireportasjer som forteller meg at livet deres ble sluttet på en uetisk måte. Bare for ta et eksempel;) Kunne jeg med sikkerhet visst at dyret jeg/andre spiste hadde hatt et "perfekt liv med en perfekt avslutning" hadde det hele vært ok:) Sånn som hesten i dette tilfellet kan ha hatt et supert og langt liv, og dødd på en fredelig måte. DA er det i og for seg ok at den blir til mat for andre. Selv om jeg syns det var litt drøyt å vise det på tv da...

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/11/2006 :  01:50:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette blir kanskje en liten repetisjon av en tråd som var om avlivning og "hva gjør man med det døde dyret".

Noen vil "begrave hesten hjemme" - men dette vil jeg fraråde. Er dere klar over hvor DYPT man må grave for at dyret skal "bare råtne" - og dermed ikke bli gravd opp av områdets rever, grevlinger - ja, hunder og andre dyr, bla. insekter og allslags "kryp" som vil finne det døde dyret og "feste" på det.

Kan dere tenke dere synet av at deres kjære hest er blitt "gravd opp" av en grevling-familie, med bein og råttent kjøtt overalt, og en sky av spyfluer svevende over.... GRØSS!!

Nei, når min hest en dag må "gå", så skal hun selvfølgelig avlives hjemme, men SÅ skal hun fraktes bort, og da ville jeg ikke sagt nei hvis noen spurte om hun kunne "hjelpe" noen ulver eller tigre til å leve videre. Hun er allerede så gammel, at jeg ikke tror hun ville bli godkjent til bruk som menneskemat uansett. Ja, kanskje hun havner i noen bokser med hundemat, om forhåpentlig mange år.....

Noen av dere synes kanskje dette høres "kynisk" ut, men jeg kan innrømme at jeg har "minner" fra de dyrene jeg har måttet si farvel til, gjennom litt avklipt hår fra man eller hale. OG de "lever jo videre" gjennom de minner de har etterlatt seg i våre tanker.

I våre dager er det mange som ikke er klar over "livets realiteter", og ikke har lært seg å forholde seg til dette....

De søte lammene blir til fårikål om høsten, de nusselige grisungene blir ribbe og skinkesteik til jul, osv. Storfe og høns, som var søte kalver og kyllinger, blir til kjøttdeig og "nuggets".

Og ja - vel 98% av oss - spiser dette uten å blunke. Og sånn har det alltid vært, for mennesket er en art som er "all-eter". Forskjellen er bare at vi nå som oftest slipper å jakte på maten selv.

Det kan jo være en "trøst" for oss at tigrene i Dyreparken ikke fikk LEVENDE dyr å jakte på, selv om de egentlig burde få det, for å utvikle jaktinstinktet, så de kanskje en vakker dag kunne stetes ut i naturen igjen....

Ja ja, det er mange refleksjoner man kan gjøre seg.

Gå til toppen av siden

BellaMin

Skrevet - 25/11/2006 :  17:53:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det er trist på noen måter. Dette er helt naturlig, og hesten føler ingen smerte så lenge den er død! :P
Tigrene må jo ha mat de også.

En hest er ikke bare en hest! Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  19:24:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
folk har jo veldig ofte et veldig godt forhold til hesten sin. hvis den får en alvolig sykdom/skade å må slaktes, så en dag, ser du den henge i en krok i taket, bli flådd og "partert", så slenges stykker etter stykker ned til løvene som blir helt gale.. deet er jo forferdelig. nå er det ikke sikkert det er sånn da.. men men..

folk flest har ikke like godt forrhold til en ku. mange ser ikke forskjell mellom kuene de eier, så hvorfor ikke vise den på tv hvis de først skal vise "løvenes liv"?

Never give up on the things that make you smile!
Redigert av - KarenG den 27/11/2006 17:08:02 Gå til toppen av siden

Kathriine

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  20:42:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKathriine  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKathriine  Svar med kopi av melding
Grusom å se! Uff!
If U Are Looking After The Best Pony In The World. Give Up. He Is Mine! :;P: Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  17:56:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der finnes mye som er grusomt i verdem, detter ikke det...
Prøv å få litt perspektiv på ting da. Barn/jenter i Mongolia som i -35 grader er husløse, blir voldtatt, fryser på seg koldbrann, blir voldtatt og dumpet, søker ly på varmingsannlegg under bygninger som er i så dårlig stand at rørene sprekker og de blir skoldet av kokhett vatten..
Unger i Romania som bor i kloakken, jenter på 12 år føder barn der nede de pakker inn i avispapir,
I Russland sniffer de lim, drikker og er husløse i alder av 5 år, folk dør av sult, blir skutt og torturert, etnisk rensing med voldtekt og lemlestelse.
Unger på barnehjem lenket fast i sengene, underærnært og understimulert.

Å fore døde dyr til tigre er IKKE grusomt! Om dere finner DET støtende les noen aviser og følg med på nyhetene... sukk...
Greit nok at det kanskje ikke er så hyggelig å se på men det er ikke GRUSOMT, å være grusom er å utføre on ond handling, ikke mate sultne dyr.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  01:25:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ER faktisk grusomt å se et dødt dyr

Jeg syntes rett å slett det er ekkelt,grusomt(JA!) osv å se et dødt dyr som mennesker skjærer i biter å foorer oversultne kattedyr med..

Den meningen " TAKE IT OR LIVE IT" er det en del som har her, har jeg oppfattet;P
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  03:14:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da må man anta at en del unge folk aldri har vært i en butikk som selger "opphakka dyr" i massevis - dvs en helt vanlig daglivarebutikk....

Folk som kan litt anatomi vet hvor en kotelett, en bogskive, ytre- og indre-filet kommer fra på et dyr - mens kjøttdeig, ja det kan være hva som helst..... For ikke å snakke om leverpostei og alle slags pølser, samt spekemat og kjøttkaker.

De av oss som liker leverpostei og Taco, samt Pizza og alt mulig annet som "kommer fra døde dyr" er vel strengt tatt ikke "bedre" enn disse "oversultne kattedyrene" - sammen med alle andre rovdyr som finnes her i verden.

Ja ja - det blir nok maaange vegetarianere heretter..... (hehh - OG fortvilte foreldre som ikke får "bevisste" avkom til å spise verken en kjøttkake eller Taco heretter.)

OG - er det ingen av dere unge som har sett en katt ta en mus eller en fugl? En katt er et like "grusomt oversultent kattedyr" som en tiger - bortsett fra at tigeren i fangenskap ikke dreper byttet sitt selv.

Jeg ville faktisk foretrekke at stallkatten tar alle de mus og rotter den kan, så ikke avføringen til disse skadedyra kommer i foret til hestene - og hestene blir syke.

Kunne "lekse opp" med flere av "livets realiteter" - men gir meg for denne gang.

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  13:09:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vokst opp i en jaktfamilie. jeg er vant til å se nyskutte dyr henge i en krok i taket og blodet renner ner i en sluk. Jeg vet at kjøttet jeg putter i stekepannen min ikke er dyrket frem i frysern på Rimi, men at det er et dyr som har levd sitt liv. jeg har spist mine egne kjæledyr jeg - kaniner... Og hadde sant å si, ingen problemer med det... Jeg tror ikke jeg har spist hestekjøtt, men man vet aldri hva man får når man bestiller "grillspyd" i utlandet...

Jeg har utallige ganger diskutert med venninner for og imot jakt på dyr. Jeg vinner som regel den, fordi - hvis dyrene ikke blir slaktet vil det bli for mange av dem, de vil få sykdommer og dø ut... så enkelt er det. Jeg er faktisk for kattejakt i enkelte situasjoner. noen steder er det jo 100 mannevonde villkatter - da mener jeg at det bør gjøres noe.

Det er anderledes med hester i Norge, for de blir avlet frem til litt andre ting enn en ku og en gris. Hesten blir, på samme måte som hund og katt - en del av familien. MEn når hesten har levd sitt liv og dør ser jeg ikke noe galt i at den kan bli dyrefor for å være helt ærlig...

Er dere vegiterianere hele gjengen?
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  16:25:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
nei, er ikke vegetarianer næj... familien min er også jaktmennesker, ser reinsdyr og sauer henge i take, ikke så fælt... har faktisk tenkt å jakte (litt) nårr jeg blir gammel nok (vet det er sprøtt, for mange.. men men.)

men jeg har et veldig godt forhold til hester, derfor synes jeg det er veldig grusomt..

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.