hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Går det an å være dom eller?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Går det an å være dom eller?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kathlinka

Skrevet - 26/11/2006 :  00:27:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei.
I sommer så var det noen som lånte to rideskole hester va oss. De ble lovet mange mål med utegang og lett ridning. Når de kom tilbake så var hestene så tynne at vi kunne telle ribben. Den ene hesten som var pappa sin var så stiv etter uansvarlig ridning at hun kunne nesten ikke gå. De hadde ikke stått ute i det hele tatt og blitt rus galoppert fra de gikk ut til de kom inn. Hestene hadde ikke sko når de kom til dem på begynelsen av sommeren fordi pappa ikke hadde rukket og sko de. Høvene var ikke så veldig fine, men de var ikke halt eller noe sånt.
Når de kom hjem så sa faktisk moren til de som hadde hat hestene at de så mye bedre ut nå en de hadde gjort i begynelsen av sommeren. Den ene hesten hadde også vært halt, men de hadde ikke sakt i fra til oss eller dyrlegen, bare fortsatt og ridd henne.
Den ene hesten var så i dårlig stand at tabken på avliving kom til syne. Men heldighvis ble hun bedre og er nå snart ridbar igjen. Jeg skjønner ikke hvordan hun som hadde hatt hestene, hadde greid og sovet om natten når det sto to tynne sultene hester i stallen. Nei huff å huff. Hun klarer i allefall og går rundt å si at det var MIN feil at hestene var så tynne, men at vi bare skylde på henne. Hvordan hun får det til å stemme kjønner ikke jeg....

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  01:40:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Så forferdelig! De skulle hatt seg en omgang juling skulle de! At vi mennesker kan være så hensynsløse som vi er til tider, det skulle ikke gått an..
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  02:21:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Uffda!Det er jo nesten så det burde stå erstatningskrav i helforkontrakten :S

Håper det ordner seg med hestene!

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/11/2006 :  04:51:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - i disse dager med digitalkameraer og kameraer på mobilene, burde det bli "sedvane" å ta bilder av hestene "før og etter".

Man bør også ha en MEGET strukturert avtale mellom eier og "leier" av hestene. Bla. hvor mye de skal bli brukt osv osv osv. Bør være like "streng" som en fòr-rytter-avtale (som JEG har).

Man bør ha avtale med veterinæren på gjeldende stall, som øyeblikkelig varsler eier om evt. "mislighold" av hestene de selv ikke eier.

Det er ikke uten grunn at jeg flere ganger har sagt et bestemt nei til "folk" som vil låne/leie mine "snille hester" til runderidning på Tusenfryd, på Langedrag og andre steder/arrangementer.

Kun et par ganger har jeg sagt ja til at de stiller opp på "Åpen gård-arrangenemter" - hvor jeg selv har vært tilstede, og har kunnet "overvåke" bruken av hestene. Det mest "vågale" jeg lot hestene mine være med på, var "Borrekaupangen", i 1995 og 96, hvor de skulle være "viking-ridehester". Vi hadde da 6 hester til disposisjon, og de gikk 4 og 4 på "vakt", og byttet på med to friske hester hver annen time, så hestene gikk 4 timer og 2 timer fri. Og ja - det var nødvendig, for køene av unger som ville ri på "ekte vikinghester" tok aldri slutt...

Jeg forstår godt - og har fått med meg - at mange hester leies ut til "heste-aktiviteter" om somrene. De ALLLER fleste steder behandles hestene pent, og får velkommen trening, men så har man "skrekk-eksempler" - som her over nevnt.

Det er derfor MEGET viktig at heste-eiere som leier ut hestene sine til slik - MEGET nyttig og god - bruk, også har GODE og MEGET TYDELIGE avtaler med leier av hestene.

Har også hørt om det motsatte av forhold: nemlig at eier har sagt at "hesten min er verdens snilleste" - og så viser det seg at den er et "troll", og totalt uegnet til slik virksomhet. Da kan EIER få et "problem", hvis gampen hiver av den ene turisten etter dn andre....

Det foretak som kalles "hest i næring" er nå i rask utvikling, og jeg vil tro at sånne "wild west-tilstander" nå er i sterk tilbakegang. Det er fordi man er blitt mer og mer bevisst på useriøse tilstander, både fra eiere og leiere av hester som skal brukes i turistnæring.

På NHS (Norsk Hestensenter) sine sider finnes en tråd om dette.

Det er mange hester som vil ha meget godt av å være "turisthester" om sommeren, og så blir tatt vel vare på av fòr-verter om vinteren. For mange er dette en ideell løsning, men da må "papirene og avtalene" være i orden!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 26/11/2006 :  18:31:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå vet jo ikke jeg hvor langt unna dere disse hestene var når de var borte. Men det hadde kanskje ikke skadet å ta en liten tur innom i løpet av sommeren. Eller tatt en telefon og spurt om skoene og greier var i boks?

Når man leier ut hest, så har man jo også selv et visst ansvar for å se til at hesten har det bra. Jeg skjønner at man ønsker å tenke det beste om folk. Men jeg skjønner også at mange ikke vil leie ut hesten sin. Fordi sjansen for at den havner hos noen som ikke gjør som de har sagt de skal gjøre er så innmari stor *sukk*. (jepp, de få ødelegger for alle oss som ville gjort vårt ytterste).

Kjedelig situasjon, jeg håper det går bra med hestene, og at ingen uopprettelige problemer har oppstått.

Guro
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  21:23:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå vet jo ikke jeg hvor langt unna dere disse hestene var når de var borte. Men det hadde kanskje ikke skadet å ta en liten tur innom i løpet av sommeren. Eller tatt en telefon og spurt om skoene og greier var i boks?

Når man leier ut hest, så har man jo også selv et visst ansvar for å se til at hesten har det bra. Jeg skjønner at man ønsker å tenke det beste om folk. Men jeg skjønner også at mange ikke vil leie ut hesten sin. Fordi sjansen for at den havner hos noen som ikke gjør som de har sagt de skal gjøre er så innmari stor *sukk*. (jepp, de få ødelegger for alle oss som ville gjort vårt ytterste).

Kjedelig situasjon, jeg håper det går bra med hestene, og at ingen uopprettelige problemer har oppstått.

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Enig. Ville ha holdt tilsyn med hestene.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  20:58:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe.. Helt O.T..men kult at noen skriver : går det an å være dom..altså DOM..og ikke dum
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  04:52:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tjihh - Oleo - jeg har også MER enn èn gang måttet "ta meg i det" for å ikke "korrigere" en del av det som skrives her.

Men altså, nå er jeg 50 år, fikk gode karakterer i norsk skriftlig på "gymnaset" i 1975, og har en datter som sliter en smule med "ordblindhet" , så jeg har vel "sett det meste". Det er derfor ikke HVORDAN innleggene blir lagt frem jeg "svarer" på, men HVA jeg oppfatter at de mener.

Meeen, når "data-språket" når de store høyder, og jeg ikke begriper noe som helst, så må jeg spørre min 14-årige datter: "Hva i huleste er det som står her...????"
Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  19:56:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
jeg kjønner godt hva du snakker om, har vært borti akkurat det samme. Hesten måtte stå i nesten 6 månder før vi kunne bruke henn, fult av dype sår på føttene og skikkelig tynn. Men har ikke kunnet fått nok mat, enda jeg sa klart ifra at Corea måtta ha en stor mengde med kraftfor og mye høy for¨at hun skulle holde vekten, men det hadde de selvfølgelig ikke holdt. Så forstår ka du tenke om å få heim hestan dine sånn ja. Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  22:58:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
det må være tragisk å få hjem hestene sine i en sånn forfatning,
men jeg er veldig enig i de over her. som heste eier har man et visst ansvar for å følge opp at dyret faktisk har det bra. det er jo ingen tvil om at de folka der aldri skulle hatt hest.
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  00:32:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men altså, nå er jeg 50 år, fikk gode karakterer i norsk skriftlig på "gymnaset" i 1975, og har en datter som sliter en smule med "ordblindhet" , så jeg har vel "sett det meste". Det er derfor ikke HVORDAN innleggene blir lagt frem jeg "svarer" på, men HVA jeg oppfatter at de mener.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Er du så gammel altså? Hehe, trodde du var yngre jeg

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/12/2006 :  03:14:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veeel - man er så "gammel" som man føler seg...

Det ble liksom en en endring da jeg ikke lenger kunne se 40-tallet i min alder.... - OVER 50 - hjæææælp!!!! - Hmmm - føler liksom at jeg er på 30-tallet selv - men de grå hårene som "spruter ut" taler et annet språk - .....

Selv om jeg har fått mine "knekker" i form av to store ryggoperasjoner, som gjør at jeg må bruke rullestol og stokker, og sårt savner å kunne gå milevis på ski om vinteren og være en aktiv ridefysioterapeut - som jeg er utdannet til - så "trives" jeg med å kunne være liksom litt "med" her på Hestemarked - og som "gamle-mor" kan gi noen råd - og erfaringer - til dere som er yngre.

Jeg er mor til en datter på 14, som rir på vår snille, gamle hest nesten hver dag. Det er GODT å ha med hester å gjøre, for det var TUNGT å bli enke - og min datter farløs - for ca. 2 år siden. At jeg i tillegg ble alvorlig funksjonshemmet har liksom ikke gjort saken lettere - MEN "vi står 'an av"!! (Kanskje det hjelper å ha trønder- og nordlands-blod i årene...?)

Har liksom den oppfatning at "solide hester tåler en trøkk" - men det betyr IKKE at man skal akseptere at gode hester blir "misbrukt" som turist-hester. I enhver situasjon bør man ha KLAR avtale - OG at veterinær kontaktes når hester viser KLARE tegn på mishandling. Sånt skal IKKE godtas eller forkomme!
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 26/01/2007 :  00:28:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja vi setter veldig pris på at du er her T.Boysen! Hverfall jeg... Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 26/01/2007 :  00:35:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange gode tips trenger man i en bekymret hverdag.. Som jeg som hønemor( har blitt fortalt at jeg er det mange ganger) er..

Men til saken her da..
Det må være utrolig kjedelig å få tilbake hestene slik.. jeg hadde blitt veldig sinna og fortvilt.. Men må som tro hønemor si at jeg hadde vært ganske så pirkete om min lille håpefulle skulle ut å oppleve verden alene.. Hadde nok vært flere besøk og telefoner dit hun var.. Man kan ikke stole på folk alltid.. Og man bør forsikre seg om at alt er bra hele veien mener jeg da.. Men det er ikke morsomt å lære det den harde veien som det er gjort her. Og self. burde det heller ikke vært nødvendig.. Men folk stjeler andres hester- "låner" de på fri dagene dems (leste det her i går.. ) brenner staller osv.. vi må virkelig passe på dem på alle måter..
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  22:04:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
hoff!!!!!!!!!!!!!!! Signerer ovenstående, jeg! Hadde jeg satt vekk hestene mine - hadde jeg vel rent ned dørene til stakkarene så jeg mest sannsynlig hadde blitt kastet ut til slutt....

Hestene står på stall med ride-skole og tur-utleie - og det har vært spørsmål om lån av Blomsten min noen ganger, når ride-folkets antall har overgått stall-eiers antall egne hester. Men svaret har vært SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ nei!!!!! og atter nei - spørringen om den slags har gått over, for å si det sånn. Jeg har vært som en tiger i å vokte Klumpen min...Hvilket jeg forsåvidt fikk svi for selv - da jeg nå fikk skikkelig rygg-trøbbel (prolaps) og ikke har kunnet ri på måneder. Uansett, Gullet mitt er 4 nå - og jeg har ikke sansen for "hvem-som-helst" på ryggen hennes. (og ikke er det lov å leie ut hester FØR de er 4 heller, så det så.) Nei, skal man sette vekk hestene sine er det nok avtaler og skriftlige saker som gjelder - samt en god sjekk om hvordan det står til underveis!! Menneskeheten skuffer stadig - gang på gang!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

-Katrine-
» VIP

Skrevet - 03/04/2007 :  13:02:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
åherregud!
Fatter ikke at noen kan gjøre noe slikt !! :o
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.