hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klipping
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Klipping
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Marte..

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2007 :  21:37:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte..  Svar med kopi av melding
Er det vanlig og klippe hårene på mulen til hesten?
Chiva bull's Eye.<3

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/04/2007 :  21:46:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Går ut i fra du mener værhårene? Jeg vet at stevnefolk bruker engangshøvler og høvler bort alt sammen. Jeg gjør det IKKE, de er der sikkert for en grunn... Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 08/04/2007 :  21:56:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ALDRI ha gjort det!! For en del år siden, så sto det en konkurranseponni på samme stall som mine hester, som ble barbert bort værhår på.. Den ble heeelt tussete når den skulle spise.. Å den ble redd for å sette mulen i krybba for å spise kr.foret sitt. Derfor min skepsis til å ta bort de søte bustehåra på mulen:) Som Royal-X sier.."De er der for en grunn" :) Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2007 :  23:29:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Gjør ikke slikt jeg heller. Men ettersom jeg står på ridesenter/konkurranse stall har jeg sett mange som gjør slikt opp gjennom årene; det skal se fint ut....
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Marte..

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2007 :  23:56:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte..  Svar med kopi av melding
Ja, gjør det ikke jeg heller. Venninna mi gjør det, og syns jeg er rar som ikek gjør det. Men ejg synes det ser rart ut jeg.
Chiva bull's Eye.<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  02:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere må IKKE - gjentar: IKKE - klippe hårene på mulen, rundt øynene eller i ørene!!
De har en meget viktig funksjon - de kalles taktile hår - altså følehår, som de er avhengig av å ha når de skal spise, beskytte øynene og ørene.

Tenk deg å få klippet øyevippene - da ble du garantert ganske sårøyd i løpet av kort tid. Vi mennesker har jo ikke mulehår, så jeg måtte bruke denne sammenligningen om hvor ubehagelig og farlig det er å klippe hår som har en funksjon.

Beskrivelsen av hvordan den hesten som har fått klippet mulehårene sier vel sitt. Den blir redd og usikker på hva det er den spiser.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  11:07:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare skyte inn noe off topic, men som kan illustrere hvor følsom mulen og munnen på en hest er. JEg har gitt hesten min sånn multivitamin fra FK, blandet sammen med pellets og betfor. Tydeligvis synes ikke hesten min noe særlig om disse vitaminene (eller at han syns han har nok) så han lar disse bittesmå kulene ligge igjen i krybba. MEN, de er jo kjempesmå! det viser jo bare tydelig hvor følsomt dette organet er når hesten klarer å spise rundt vitaminene når det er blandet med betfor :). Jeg kommer aldri til å klippe disse hårene i alle fall...

å klippe værhårene på en katt blir ansett som dyreplageri... Da kattene er helt avhengig av dem for balanse og alt. bare en liten tanke...
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  00:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Royal-X har helt rett.
For mange år siden skulle vi gi markkur til fire hester i en stall, og den ene var en ung araberhoppe, som viste seg å være kresen. Vi bare blandet det blå pulveret i kraftforet, og trodde alt gikk greit. Men nei da - i forkrybba til araberfrøkenen lå ALT det blå pulveret igjen. Enden på visa var at vi måtte blande pulveret med vann og få det i en sånn munnsprøyte - og så få det så langt bak og ned i halsen på henne at hun ikke kunne spytte det ut igjen.

Ja - jeg tok ikke med katte-værhår-klipping - men det er jo helt klart det samme.

Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  19:16:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg klipper til daglig og barberer til stevner.
:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Christina_Pilenda

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  20:25:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristina_Pilenda  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChristina_Pilenda  Svar med kopi av melding
når jeg var i stallen da hesten min og en anna ble tannraspa var værhåra til den andre hesten litt lange så da tok dyrlegen bare å klippte de litt.. ikke HELT men litt.. hu sa at om man klippet helt ned kom ''følelsene'' for ting bort som nevnt oppi her !!
men hu gjorde det pga det ene værhåret over øyet var borti øyet så det verket derfor hu klippet litt så det ikke ble slik! så har det vært opp til meg hadde jeg IKKE klippet bort værhårene. åja tenk deg som ei sa oppi her og bli klippet av øyenvippene!

It's my life and it's now or never .. I ain't gonna live forever Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  00:06:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har også ett sånt øyebrynværhårting på min hest som snurrer seg rundt og inn i øyet som vokser frem i blant. det syns jeg jo igrunnen er greit å fjerne Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  04:55:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Inn-i-øyet-krølle-hår" er det greit å klippe av hvis det ikke faller ev ev seg selv.
Men mulehår - det bør IKKE klippes helt av.
Gå til toppen av siden

Linda-og-traverne

Skrevet - 17/04/2007 :  10:20:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sier bare IKKE klipp de! De er der for en grunn som sagt tidligere! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.