hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - problemstilling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 problemstilling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Royal-X

» VIP

Skrevet - 01/12/2006 :  01:44:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på noe jeg... si at jeg hadde en hest som var så gal, ødla ting, beit folk og var skikkelig ufordragelig mot alle - mennesker og dyr. har liksom stallen lov til å si ting som: Vi kan ikke ha hesten din i stallen vår fordi den er for vill. Konrakt eller ikke kontrakt, så ble man bedt om å flytte hesten til et annet sted.

Presisererer at dette er en tenkt problemstilling og at dette kun er noe jeg har dikta.

Hva gjøres ved slike ting egentlig? må eier erstatte "inventaret" som blir skadet? osv.

summer

Skrevet - 01/12/2006 :  10:19:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Farlige hester må man ha lov til å kunne si opp kontrakten på. Men en kontrakt er en kotnrakt. Er det e nmnds oppsigelse for begge parter så er det det. Jeg har stått på leiestaller som er dugnadsbasert, og det er ikke mye moro og måtte slppe ut hester som regelrett slår ned folk . Nå er jeg så sær at hvis hester oppfører seg farlig, så får eier komme og slippe ut selv jeg da .

Hadde jeg hatt stall selv som jeg leide ut bokser i, hadde jeg tatt tak i det om det kom en farli hest. Først hadde nok eier fått en sjanse i form av dyrlege sjekk og hjelp til oppdragelse, deretter får man se på det. Man må jo vurdere ... hvis ikke det er noe problem i det daglige, eller om den banker hester ute osv.

Men hadde jeg hatt en farlig hest på min stall, så måtte den stått for seg selv (og da avhenger det jo om det er muligheter for det ) slik at andre oppstallatører ikke måtte risikere livet sitt for å hente sin egen hest (for de betaler faktisk for en tjeneste de også ) og eier måtte selv tatt sin hest ut og inn. Jeg er ferdig med å risikere livet mitt for at andre ikke kan oppdra sine dyr.

jeg hadde tatt det so men selvfølge at je gskulle erstatte ting hesten min hadde ødelagt.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 01/12/2006 :  11:13:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
jupp, signerer innlegget til Summer
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 01/12/2006 :  12:06:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, samme her!
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  02:50:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
I vår stall har vi gjennom årene hatt "det meste" av hester - les over om det jeg skrev om "hogger-hesten" - en MEGET farlig hest, som skadet både folk og andre hester.

Siden stallen har en policy om "fri utegang" og at hester skal være "sosiale", så har enkelte hester fått et meget kort opphold her.

I noen tilfeller har det vært "unge og uerfarne hestejenter som har ønsket å "redde" en hest" - men det har vist seg å ikke funke særlig godt. Selvfølgelig har vi som har hatt hester her i årevis, og som har litt "erfaring" prøvd å hjelpe til - men det tar ikke mange ukene - ehh - dagene - før man kan "se" at "denne hesten har ikke noe her å gjøre" - ehhh- at prøve-eier bør snarest returnere den - i håp om at det foreligger en "prøveperiode"....

For å si det sånn: I enkelte tilfeller KAN det tenkes at folk som har over 20 års erfaringer med hester KANSKJE "kan" litt mer enn en "nybakt heste-redder" på 12 år....
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 04/12/2006 :  18:31:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
bare for å nevne det......Har vært borti en slik hest nå nylig.

Det var en hest på stallen her som var veldig aggressiv. Den har dratt nå da. Da jeg skulle gå inn til henne å møkke, presset hun meg inni veggen. skulle jeg dytte henne vekk, så bukket/steilet/sparket hun bakut. hun sparket andre hester,og steilet nesten over boksekanten da vi kom med kraftforet. Lite kult. og da vi skulle ta henne inn fra beitet, stakk hun en gang av fra sin leier. Og gikk jeg med henne inn fra beitet, steilet hun når jeg skulle holde henne igjen. Det var kun en tid på døgnet hun var snill, og det var når vi satt henne ut.

Jeg prøvde å ta opp det med eieren, men fikk da bare beskjed om at jeg MÅTTE sette meg i respekt ovenfor denne hesten. Lettere sagt enn gjort når du er en jente på 159 cm mot en stooor hest på 180 cm som tar igjen som bare det, jeg ble jo bare rene flisa i forhold. Heldigvis var den bare her kun på midlertidig oppstalling. Bedre å unngå denne hesten enn å risikere å bli hardt skada bare for at jeg skulle krangle meg til respekt. Denne erfaringen er noe jeg kommer til å ta med videre om jeg noen gang kommer til å få meg stall.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/12/2006 :  04:35:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - det er visst STOR forskjell på hunder og hester når det gjelder "farlige dyr".

En hund som biter en unge som løper bort til en bundet hund og blir bitt av den redde hunden, så blir den omtent avlivet øyeblikkelig - HVA skjer med en FARLIG hest??

Uerfarne folk som overhodet IKKE har peiling på dyr, "buser" bort til første og beste hest og klasker neven i hodet på den, rett forfra.

Ja, mange "skader forvoldt av dyr" skyldes som oftest "uforstand" av de som er blitt angrepet, og mange hunder og hester er nok blitt avlivet etter "krav" fra folk som omtrent har plassert seg inni kjeften på hunden eller hesten.

MEEN, så har man "mannevonde" hunder og hester, som har VIST at de IKKE LIKER folk - OG at de angriper dem.

Har selv en hest som hvemsomhelst kan kravle over og under, uten at hun leer på et øre - MEN så har jeg også en liten hund som er MEGET skeptisk mot fremmede, og jeg må være MEGET forsiktig med hvem hun møter. De hun kjenner ELSKER hun, mens ukjente som prøver å nærme seg henne, kan få seg et "napp" av hennes skape tenner. HJÆLP - jeg MÅ passe hunden hvert sekund - så hun ikke biter et barn! DA er det "over og ut"! Skulle ØNSKE at hunden var like snill og veloppdragen som min hest...!

Men altså: Hester som konstant biter og sparker - det er vel minst så ille som en hund - ja, egentlig mye verre, da skadene kan bli meget alvorlige.

Meeen - jeg har enda ikke sett at folk har "forlangt" at en hest som sparker og biter skal avlives - slik man øyeblikkelig kan gjøre med hunder - OG de blir skutt på flekken.

Noen refleksjoner??
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 05/12/2006 :  12:52:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er sant som du sier. Forskjellen må være at hunder er oftere mer tilstede enn en hest. HEstene er jo noe man spesielt oppsøker. Man er ikke borti hester om ikke man oppsøker dem. Og blir dermed heller ikke sparket eller bitt.

Mens hunder gjerne er med overalt, og er steder man besøker etc. ... det har vel kanskje noe med det og gjøre.

Når det gjelder farlige hester forstår jeg ikke at eiere i det hele tatt lar andre håndtere dem. Hvis jeg hadde overtatt noe som var mishandlet og dermed forsvarte seg mye, ville jeg ikke latt NOEN andre håndtere den før jeg anså det som trygt. Og jeg nekter å ta i andre sine likedanne hester

Men jeg mener at når hester har blitt forsøkt ^reparert ^av folk som kan det, og fortsatt er livsfarlige, har de det bedre med en kule i panna. Dyra har det ikke noe godt når de hele tiden føler de må forsvare seg ...
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 05/12/2006 :  15:26:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei T-Boysen... blir utenfor tråd det her, men drit i... har en sånn hund selv, som du skriver om. jeg fikk han gratis, han var ikke to år en gang. han har vært hos 3 forskjellige familier før han kom til oss. det første stedet ble dama gravid og allergisk. men den andre plassen hadde de små barn som sto å kasta ting på han når han sto i bånd i hagen. en gutt hadde gått bort til hunden og da hadde den (jeg sier) SELVSAGT bitt. deres første tanke var jo å avlive han, det er jo det man gjør når en hund biter liksom. heldigvis hadde oppdretter klausul i avtalen om at ingen hunder skal avlives uten at de blir kontaktet. oppdretter reiste derfor fra grimstad til trondheim når hun hørte hva grunnen til avlivinga var. oppdretter hadde han i 3 måneder i dressur, før han ble min. Det var masse jobb, han var engstelig og tissa mye inne... men etterhvert som han har blitt kjent med oss har han blitt som en vanlig hund, og tisser aldri inne (ok, han tisser hvis han blir veldig glad :). Men, jeg stoler ikke på han. men det ville jeg ikke gjort me noen hund - jeg setter meg alltid på huk sammen med hunden når små barn skal klappe han.

Her om dagen sjedde det noe jeg bare må få ut... Jeg hadde sluppet hunden ut på verandaen og satt selv forran pcen i stua. plutselig ser jeg lommelyktlys som lyser på verandaen, kort etter "klikker det" for bikkja. han bjeffer høyt og er tydelig sinna. Når jeg kjikker ut av vindue ser jeg en gutt (7 år ca) som går inn i hagen, mot verandaen mens han roper "hold kjeft" og lyser på hunden med lommelykta. Jeg er på beina og løper bort og slipper inn bikkja. når gutten ser meg løper han ut av hagen. Jeg ble så utrolig sinna at jeg roper "hva tenker du med, din drittunge?" og smeller igjen døra. så ser jeg det som virkelig fikk meg til å se rødt: de hadde FAREN sin med, og han gjorde INGENTING! gikk bare rolig nedover veien.

Dette hadde ikke endt godt om jeg ikke hadde vært tilstede, da HADDE hunden bitt. Og når jeg tenker på det... så er det vel egentlig riktig reaksjon? han hørte ikke hjemme der. i hundens øyne var han en innbruddstyv. vet ikke med dere, men kommer det en innbruddstyv her så ønsker jeg at hunden skal reagere akuratt slik den gjorde denne dagen. og om hunden min bjeffer når noen ringer på hos oss, så sjenner jeg ikke på den heller... Dette er jo ønsket atferd, og hunden sjønner ikke forskjell på venninne eller tyv... jeg har hatt innbrudd jeg, da hadde jeg ikke hund. hadde jeg hatt det, så hadde de vært temmelig idiot de som hadde gått inn der... han er liten, men han er faen ikke god... hehe!

Dette ble et sidespor, men måtte bare kommentere- da du liksom skrev om min hund :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/12/2006 :  04:47:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veeel - forstår det godt - det er ofte at "hestefok" også er "hundefolk".

Noen hestefolk har gjeterhunder, og det funker, eller det IKKE funker, så hundene må holdes laaangt unna hestene, så har noen terriere - altså gnager-jegere - og DET funker mer enn godt, og noen har vakthunder, som lærer seg at "hester er ålreite dyr" osv osv.

Det er MYE å erfare her!

MIN lille hund - en "kinesisk nakenhund MED hår - en såkalt "pudderkvast" - er "skeptisk for det meste", og holder seg max. 25 cm fra meg, så det har hendt mang en gang at hun omtrent har havnet oppi møkkatralla når vi har gjort rent for hesten.

Med mine erfaringer med hund i stallen, så er det, i de fleste tilfeller BEST om hunden IKKE er med.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 07/12/2006 :  01:03:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt endel problemhester opp gjennom, og har funnet ut at det er noen enkle spørsmål jeg bør kunne svare ja til, før jeg velger å beholde en sånn hest på min stall.
Er det forsvarlig av meg å slippe denne hesten sammen med de andre hestene på stallen+
Hvis jeg blir syk, kan jeg da be noen andre sette inn/ut hesten og gi den mat?( snakker da om andre hestekyndige, selvsagt)
Er det forsvarlig å be noen komme å ta hovstell på denne hesten/ kan det bli forsvarlig på kort sikt?
Er det forsvarlig å sende en dyrlege inn til denne hesten/ kan det bli det på kort sikt?
Hva om et barn kommer inn i innhegningen til denne hesten. Går det bra?( forstå meg rett, jeg passer på barn rundt hester, men ting KAN skje..) De fleste hester vil ikke skade barn, fordi barn ikke kan stille samme krav til dem som voksne, og det er flest voksne som skader hester alvorlig. Jeg snakker her IKKE om hvis barn forsøker å håndtere hesten.. jeg snakker om at de forviller seg inn på feil side av gjerdet..
Vil det gå bra om hesten kommer seg løs på gården og det er noen fremmede der? Snakker fremdeles om tilfeldige, passive tilskuere..
Jeg har valgt å sende vekk hester som jeg føler at ikke er klare JA på disse spørsmålene. Hester som man ikke kan stole såpass på, er i allefall for vanskelige for meg, selv om jeg etterhvert har fått noen år og endel hester på "baken"

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

unni74

» VIP

Skrevet - 08/12/2006 :  14:33:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm det er vell litt urettferdig ovenfor hesten å sammenligne hest og hund... hesten er vi hos en gang daglig der man steller og trimmer.. hunden er hos oss hele dagen, får være sammen oss på kveldene og natten- hesten blir forlatt om natten å må klare seg selv. jeg er i stallen min 3 ganger daglig. jeg forer slipper inn og ut å skjekker hestene for sår / skader de kunne fått ute. en hadde en av hestene vært slik GAL hadde jeg tatt med eier på disse daglige gjøremålene. nei vi skal ikke sette vår helse på spill for andre sine hester, men har du annsvaret for stallen, foringer inn/ut slipp så sammarbeid da med eier å få det til å funke. jeg har jobbet med utalie unghester og hingster, de vet ikke rett fra galt, å ser de ei snerten hoppe er det fulstendig stopp i tanke virksomheten til noen av de.. da er den beste løsningen å avlede hesten til noe annet.. ikke begynn å kjeft å slå. det gjør bare vondt værre. helt erlig bruker jeg å synge høyt, snur hesten vekk fra den veien vi egentlig skal, og finner på andre ting i ett par min.
er hester slik at den går opp på to, så ta ett longerings tau påden, ikke bruk ett vanlig leige tau. vit at du har god line til å slippe ut hvis den tar avgårde eller går opp på to.. når den kommer ned igjen eller stopper/roer seg så syng litt, ro den ned. hvis en hest ha lært at det er skummelt å gå inn i stellen vill ikke dette besre seg med at stall eiere/jobbere sender hesten ut av stallen. da vill problemet vedvare alltid..
ikke gi opp så lett.. bare ta GODE forhåndsregler ved slike hester..

å tro meg, 90% av hestene kan bli oki når de har lært å stole på deg.. å det er såååå morro å få det til.. jeg tar alltid slike hester på stallen, bare for utfordringen og for å vise folk at det går ann med litt svette, tålmod og ett par tårer;)
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 10/12/2006 :  19:26:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
eh... ja jeg mener nå problematferd er problematferd jeg da... boka "don't shoot the dog" handler om positiv forsterkning av hunder, delfiner osv. men det er en lærebok som også blir brukt på mennesker... sånn sett mener jeg at problematferden til hunder og hester blir ett fett. selv om jeg ikke har hesten med meg i senga om natta... ellers, enig med alt det andre du sa :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.