hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ringsko
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Ringsko
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Magette

Norway

Skrevet - 11/12/2003 :  15:09:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Kan dere (Stormy) si hvorfor hester blir skodde med ringsko? Hva feiler det disse hestene? (hvorfor kan de ikke gå med "vanlige" sko?)
Hvorfor fjerner ringskoen smerte?
Er ringsko bedre enn vanlig sko uansett hest og helsetilstand?
Hvor lenge går en hest med ringsko før den blir god igjen slik at den kan gå over på normale sko igjen? Hva gjør at hesten blir god igjen ved bruk av ringsko?

Jeg har faktisk bare sett og hørt dårlige konsekvenser ved bruk av disse skoa, så hvis du har bedre erfaringer så vil jeg gjerne høre!!

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om..

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2003 :  15:19:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Har dårlig tid nå, men skal skrive litt i full fart, å legge inn mer detaljert til deg senere.

Ringsko gir et jevnt fordelt trykk, og den hjerteformede ringskoen er best sies det. Populær på forfangne hester, som vil ha minst mulig press på tåen. Den er også mye brukt i travløp, nettopp fordi noen hester løper best da. Noen hester løper til og med best med SNUDDE SKO. Folk gjør vanligvis ikke noe skadelig for hestene sine, men mye kan misbrukes, kan sammenligne pisk og ringsko, om pisken misbrukes/feilbrukes får du en hysterisk hest så fort den ser en pisk... Bruker du ringskoen feil, kan du risikere å ødelegge hoven, men som i beste fall kan rettes på igjen.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/12/2003 :  23:26:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg er med på at noen hester løper bedre med snudde sko, men det er faktisk en grunn for det. I stenden for å legge på snudde sko, så kan en fikse opp i årsaken (ikke behandle symptomet) ved å gi hesten "hoven tilbake" helt til høvene fungerer som de skal., for så å legge på sko igjen (viss det er ønsket)

Nei, du må nok prøve igjen, jeg forstår fortsatt ikke hvorfor denne skoen er så "god"..

For meg er barfot en mulighet for å få hesten frisk igjen. Altså et alternativ før spesialskoing og sprøyter. Når hesten (høvene)fungerer bra igjen, er det ikke noe problem å sette på vanlige sko igjen.

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2003 :  23:27:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Grei debatt om ringsko finnes her. Så der kan man finne positive resultater. Debatten tar også opp hva som ikke er så bra med ringsko. Som alt annet er det ikke ensrettet positivt eller negativt.

Er egentlig ikke noe særlig for spesialskoing så sant det ikke dreier seg om sykebeslag.

http://www.bukefalos.com/ubbt/showflat.php?Cat=&Board=vard&Number=1271960&page=&view=&sb=5&o=&fpart=all&vc=1

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/12/2003 :  00:13:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Vet hester med hovsenebeins- betennelse,ofte blir skodd med ringsko for å lette på belastningen.Utover dette har jeg ikke peiling...!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  00:29:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hester med hovsenebensskader skos med ringsko for å fordele belastningen, og for å gjøre hoven mer stødig = mindre smerte.

Ser fremforalt fordelen med ringsko ved f.eks. hovbeinsbrudd da brudd stort sett leges best om bruddområdet får ro. De har jo også hatt gode resultater ved forfangenhet ved at skoen fjerner mye press fra tåa.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  14:03:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Der har vi det! Hovsenebeinsbetennelse! Det er dette svært mange hester får i forbinnelse med skoing.
Den eneste effektive måten på å fjerne denne betennelsen på er å ta av skoa...eller?

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  19:27:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ved hovsenebensbetennelse skal hesten visstnok beskjæres så den avlaster den dype bøyesenen. Mange hester er også best tjent med ringsko (i følge dyrlege i hvertfall) får å støtte opp og stabilisere hoven. I alvorlige tilfeller antar jeg at de går inn med medisinsk hjelp i tilegg.

Har egentlig lite erfaring med hovsenebensbetennelse selv, men har sett andre hester med lidelsen. Der har de lagt på ringsko + plater, og symptomene forsvant. Men dette var gamle hester, m.a.o. ikke noe å begynne å "kludre" med.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/12/2003 :  01:26:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Det hjelper ikke å ta av skoa om hesten har hovsenebeinsbetennelse.Tvert i mot faktisk,så lenge hesten er skodd riktig selvfølgelig..Særlige raser er utsatt for denne skaden,blt.Quarteren og fullblodshester pga.lave drakter og dermed feilbelastning.Draktene på bygges opp,derfor anbefales ringsko i noen tilfeller.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  01:40:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja Vixi, SYMPTOMENE forsvant, men jeg skal vedde på at ikke årsaken forsvant!!?

Det er vel helt korrekt at hesten ikke har gått (eller kommer til å gå) over til normale sko igjen!?

Du trekker frem det med plater... Det hadde vi også prøvd med den ene hesten her på stallen. Den var så sår, at en skulle tro den gikk på spiker hele tiden. Når sålene ble tatt på, ble hesten straks kvitt SYMPTOMENE. Men hesten ble for det om ringere og ringere til beins. Dyrlegen og smeden hadde en siste utvei, og det var sprøyting og ringsko.. Selv visste vi at hverken sprøyting eller ringsko ville fjerne problemet (som satt i føttene og som hadde forplantet seg opp i de andre ledda..) Og ville heller ikke bruke mer penger på bortkasta sprøyting..
Det var da vi prøvde barfot! Jeg skal love dere, at dette er den billigste, beste for hesten og mest effektive måten vi noen gang har opplevd! Hesten er nå (etter et år som "barfothest") på vei mot travbanen. (så langt hadde den ikke kommet pga. dårlige bein) Hun har nå fått på seg plastikksko, og er ikke sår lenger! Hun løper som aldri før!
Hun er en smule tykk (enda) og har netopp startet treningen, men i går gikk hun 1.40 på travbanen! Dette skulle en ikke tro med den syke slakteklare hesten for et år siden!!

Jeg er HELT GARANTERT SIKKER at hvis denne hesten hadde gått med ringsko, så hadde det ikke vært mer hest igjen nå!

xxxx

Skrevet - 14/12/2003 :  02:00:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det fungerte tydligvis ikke på denne hesten, men det har det gjort på 2-3 andre jeg husker sån i farta.Men,men ikke alle reagerer likt på samme medisinering ,som har samme diagnose heller så....
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  12:05:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Brynja...

Som sagt, jeg har liten erfaring med slike lidelser, men litt har jeg fått med meg - om hva jeg har lært er "riktig" for så være.... men nevner det uansett;
hovsenebeinsbetennelse er kronisk, og hesten blir aldri 100% frisk. Selvsagt finnes det ulike grader av denne lidelsen også, men langt fremskredet så blir den aldri bra. Lidelsen angriper hovsenebeinet så dette ødelegges (sprø, sprekker m.m.), bøyesenen kan skades og også ryke. Hovsenebeinet kan også vokse sammen med bøyesenen, og det vil ofte gi et unormalt bevegelsesmønster.

Så årsaken vil aldri forsvinne. En langt kommet slik skade vil ikke leges da det dreier seg om forandringer i beinstrukturen. Tror også man må ha rtg for å gi en sikker diagnose. Det dreier seg ikke om en betennelse i den grad navnet tilsier.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  00:08:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det blir ikke bedre i dyrlegens og smedens øyne fordi skoing ikke fjerner denne skaden. Men det gjør barfot!

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  09:00:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Nei nå må du gi deg! På hvilken måte mener du barfot vil reparere ødelagt beinstruktur f.eks. Og sener som ryker, de ryker! En komplisert ting å sy dem sammen, de vokser ikke sammen og blir bra av seg selv. Barfot er vel og bra, men noe overnaturlig er det ikke. Jeg er nok blond men....

Redigert av - vixi den 15/12/2003 09:01:50 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  09:16:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hmm. Merkelig det der med at man tror at hovsenebeinsbetennelse ikke kan helbredes. I barfotverdenen ser man på det som en selvfølge. Det er ikke en gang veldig vanskelig. Forenklet forklart senker man drakthjørnene, korter inn tåa og tar ned hjørnestøttene. Dersom hesten i tillegg får gå på utegang med mye bevegelse og på underlag som stimulerer høvene til å utvikle seg, så blir hesten HELT frisk i løpet av noen mnd.

Ringskoen bare kamuflerer problemet, helbreder intet.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  09:25:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Til Vixi: Det kan jo være en idè å gjøre noe med problemet FØR beinstrukturen blir ødelagt! Jeg mener at det er nettopp den belastningen som jernsko (uansett form) gir med nedsatt/ingen hovmekanisme, redusert støtfordeling/demping, deformering av hoven, vibrering på 800 mHz som gir hovsenebeinsbetennelse. Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.