hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ringsko
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Ringsko
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  10:05:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig kan det være en ide å gjøre noe med problemet før det går så langt - MEN poenget er jo at når det har gått så langt så må det hokus pokus til for å helbrede skaden. Enkelte fremstiller det så lett som at; har hesten hovsenebeinsbetennelse da tar man av skoene, får den "barfotverket" og vips så er den friskere enn noengang. Så enkelt er det da faktisk ikke.

Jeg lar meg nok aldri slutte å undres over at hester har overlevd så mange år med jernsko på beina.

Regner med at det er Strasser og hennes tall du/ dere støtter dere til.

http://www.horseshoes.com/assoc/national/guild/pressreleases/strasser/strasser.htm

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  10:12:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
No affence, men dere barfotjenter, Brynja og Frøya, hvem har frelst dere??? Er dere klar over hvor dumt mye av det dere "forkynner" kan virke på oss andre mennesker som driver med helt vanlig skoing og ser gode resultater??? Barfot kan umulig være løsningen på alt vondt, og jeg lurer fælt på hvordan dere har fått tak i all denne "kunnskapen".

Som at hoven får støt, greit! Men visste dere at hoven blir utsatt for ENDA mindre støt enn barfot om den har såler? Hvilket min hest har halve året? Så dere som er så opptatt av støtdemping, sko med såler da!!! Og ringsko tar bort smerte, og er bra for hesten å ha på. Ringsko er den mest humane skoen blir det sagt. Skal legge ut et litt mer omfattende innlegg om ringsko så fort jeg er hjemme hos meg selv...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  11:00:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig overlever de fleste hester med sko. Det som vi barfotfolk mener, er at hesten klarer seg veldig godt uten. Og når skoen i tillegg påfører hesten mer skade enn nødvendig, ser vi ingen vits i å fortsette med det. Folk må gjerne sko hestene sine for meg. Men jeg ønsker å informere om at det finnes andre alternativer, slik at folk kan ta et bevisst standpungt til det. I stede for slik som jeg selv har gjort i alle år, skodd hesten fordi jeg ikke visste om noe annet. Det var liksom bare slik. Men jeg har i mange år undret meg over hvorfor det er omtrent "umulig" å finne en ridehest som ikke feiler et eller annet. I de stallene jeg har gått før, har nesten alle hestene over 10 år et eller annet problem. Det være seg adfersmessig eller fysisk, stort eller lite. Dette var faktisk en medvirkende årsak til at jeg for noen år siden sluttet med hest. Noe måtte jo være feil, og jeg orket ikke å holde på med en hobby som skadet hestene. Men i vår kom jeg i snakk med ei som jeg ikke hadde møtt på ei stund. Hun fortalte meg om barfot og utegang. Jeg begynte å hjelpe til på gåren deres (de har ca 40 hester, alt fra fullblods til shettis) og plutselig falt alt på plass. Jeg skjønte hvordan ting hang sammen og at det fantes et alternativ til tradisjonellt hestehold.

Ja jeg har lest Strasser. Mye av det som jeg nå forstår kan jeg takke henne for. Men jeg trimmer ikke etter hennes anvisninger. Det er alt for avansert. Men det er veldig godt egnet for hester med skader. Selv praktiserer jeg Naturtrim. Denne måten å trimme på er utviklet bl. a. av Pete Ramey (egentlig av hestene selv). Jaime Jackson er også et viktig navn i barfotverdenen. Pete Ramey lever av hest. Han har en stor ranch som driver med arrangerte rideturer for turister. For han er det veldig viktig at hestene fungerer. Det er jo levebrødet hans! Med hans trimming kan hestene så godt som settes i arbeid med en gang etter avskoing dersom de i utganspungtet ikke har store skavanker og skader. Veldig mange av hestene hans har han kjøpt inn som forfangne. Disse har han rehabilitert med barfotgang og de går nå i fullt arbeid. Han rehabiliterer også hester med hovsenebeinsbetennelse og mange andre skader med stort hell. Han har vært i Norge og holdt flere kurs. Han kommer også tilbake i april, for de som er interessert.

Denne måten å trimme på er veldig enkel. Spesielt om hesten ikke har noen store problemer fra før. Er hesten forfangen eller har andre større ting, så bør man få hjelp av en med lang erfaring. Men etter hvert kan man forestå det vanlige hovstelle selv.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  11:10:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, på stallen jeg står har vi hester i alderen 6 mndr til 15 år... Ingen av disse utenom en som har hatt prolaps har noen som helst form for problemer. Og de har da alltid blitt skodd, utenom føllet da.

Jeg har lenge visst om barfot... Hvor fantastisk... La hestene gå uten dekken, supert, helt sikkert. Men skal hestene leve naturlig, burde ikke vi mennesker ta på de i det hele tatt da! Å ta av hesten sko og dekken ser jeg på som å ta ting ut av sin sammenheng...

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  11:16:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg forstår godt hva du mener Frøya... vi velger også litt etter erfaring. Personlig har jeg ingen negative erfaringer med skoing. Begynner å lure litt av og til på hva slags hester dere har hatt kontakt med som "lider" (ikke misforstå, fant bare ikke noe annet dekkende ord) og har skader m.m. Tror faktisk ikke jeg kjenner til noen som har skader relatert til sko alene. Klart de kan ha medvirket, men de få hestene som har hatt noen skader av noe slag (uansett alder, mange gamle hester) har gjerne hvert feiltrent.

Mulig jeg også har vært ekstremt heldig med valg av hovslagere. Men jeg har hatt hest med halthet utover 1 dag kun en gang i løpet av mine 16 år med egen hest. Det til tross for hard bruk.

Jeg tror virkelig det er mye vi gjør som skader langt mer enn skoene. Men klart, et sted må man begynne. Du velger barfot, jeg konsentrerer meg mest om trening som "medisin". Feil trening "dreper" mye hest.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  12:06:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Mange av de hestene jeg kjent har for eksempel hatt spatt, de blir hovne i beina når de står inne om natta og må derfor ha bandasjer, de stryker seg, vondt i ryggen, vever, sluker luft, astma, uforklarlig halthet, dårlige høver som gjør at skoene detter av hele tiden og ødelegger hovveggen, hesten klarer ikke å stå i ro, tripping, vil ikke løfte beina osv. Vi har en skodd kaldblodsvallak i løsdriften nå som stadig vekk fyller og er øm i den ene bakfoten. Hovslageren har til og med sagt at vi ikke må ri han på grus fordi han har så tynne såler og kan få knusning.

Selvfølgelig kjenner jeg til mange friske hester også. Men etter å ha satt meg mer inn i hovens funksjon og hestens naturlige behov, ser jeg at det med stor sansynlighet er en sammenheng mellom de problemene jeg sett og skoing og stilleståing.

Dersom du ikke har opplevet noen av disse problemene, selv ikke på andres hester som du kjenner, er du enten svært heldig eller du må ta en kikk til på signaturen din.

Må føye til at den mest brukte og flinkeste hovslageren her i distriktet har lest strasserboka. Han var faktisk enig i det aller meste som stod der. Han er bare ikke helt overbevist om at høvene til hester i hard trening (han har selv travere) tåler slitasjen. Selv har han faktisk en naturlig barfothest. Det er en unghest som han nå har begynt å trene litt. Han har knapt løftet beina hennes og hun har flotte høver. Hun får gå uten sko så lenge det går.

Min egen hest har vært skodd mesteparten av sitt 15 år lange liv og har tålt det uten store problemer. Men hun hadde begynnende seperasjoner når jeg tok av henne skoene. Disse er helt borte nå. Dessuten har hun insnevrede hæler, noe som er normalt for skodde hester, men unormalt for hester med sunne høver. En naturlig hov er bredere enn den er lang. Min hest har/hadde helt feil forhold. Jeg måtte derfor bestille boots egentlig som var 2 nr for store for at de skulle passe på lengden. Nå da høvene begynner å få en mer korrekt form, må jeg kjøpe nye som passer både på lengden og bredden.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  12:19:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Nei, jeg har ikke opplevd noen problemer på skodde hester. Kjenner til en hest på 25 år, som ikke har noen problemer, og som er blitt skodd hele sitt lange liv... Samme med en familien hadde, 28 år gammel islending, ble skodd fra han kom til norge og til den dagen han døde. Han var ikke syk på noen måte, annet enn at han hadde medfødt svakt hjerte.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  12:36:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner også en mann som nå er 95 år og har røyket hele livet.....

Vi vet alle om hester som har blitt svært gamle og som har vært friske hele livet. Men jeg mener at hesten har vært frisk og blir gammel på tross av sko, ikke pga. sko. Så når hesten ikke trenger sko, hvorfor ta seg bryet? I tillegg sparer man masse penger (ikke at det skal være noe argumet i seg selv), og hvem setter ikke pris på det?
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  12:49:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Nei, jeg har nok vært usedvanlig heldig jeg da - for en gangs skyld. For helt seriøst, jeg har knapt sett eller hørt om slike problemer du beskriver. Selv ikke om jeg bruker mikroskop. Hestemessig så står jeg på stall med, eller har stått på stall med, hester som er på toppnivå i sprang, dressur og trav.

Så jeg holder på mitt, feilaktig trening er den tingen det "syndes" mest med, og som medfører størst frafall p.g.a. skader. Ang. lidelsene du nevner så er det først og fremst snakk om belastningsskader. Jeg skal ikke benekte at skoing/ beskjæring kan være medvirkende i utviklingen av slike lidelser men først og fremst er det et treningsspørsmål. Kombinasjon av feil trening og feil beskjæring vil da naturlig nok gi et enda værre utslag. Når det er sagt, med barfottrenden som går tror jeg det er store rom for feil beskjæring der også... feil er feil, uansett om man hamrer på sko eller ei.. det hersker ingen tvil om at det er mye dårlig beskjæring rundt om - også på barfotsiden. Slik sett kan "ordinær" vs barfot sammenlignes. Det finnes mange dårlige hovslagere rundt om, folk som skor selv m.m. Synes ikke det er noe bedre med noen som i beste mening forsøker barfot og spikker litt selv. Alt gir konsekvenser feil utført.

Midt oppe i all statistikken bør man også merke seg en ting til. Det er i hovedsak utført på hester som har gått med sko hele sitt liv, og gjerne i hard trening. Ettersom de fleste konkurransehester går med sko, sier det seg selv at de fleste hester som kommer inn med ulike belastningsskader også er skodd??? Enkel logikk. Pr i dag finnes det neppe noen tilsvarende sammenligning på barfothester - rett og slett fordi det er ikke nok av dem som kan sammenlignes med tanke på treningsnivå. Det henger ikke på greip å sammenligne en barfot "hobbyhest" som tusler på tur med en 15 års hest som har gått Grand Prix hoppning.

Ellers må jeg tilstå at jeg er nysgjerrig på "villhesttrimming". Har lest på barfotsiden, og ser hvordan en ekte "vill" hov skal se ut. Men de bildene samsvarer jo lite med hvordan norges eneste villhest så ut???

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  12:51:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, jeg holder meg fremdeles til sko. Jeg tror heller ikke på at skoen er roten til alt vondt. Dere fremstiller det nemlig slik. Jeg får også inntrykk av at visse debattanter innbiller seg at tar du av skoene har du plutselig verdens sunneste og friskeste hest, som sikkert blir verdens eldste også. Det blir veldig feil å si at ringskoen ødelegger hoven og beinet til hesten, når Strasser selv sier at en hest kan dø i overgangen til barfot! Og at hoven blir for trang med sko på er bullshit, med mindre du har en elendig hovslager. jeg er egentlig litt lei denne debatten, jeg får inntrykk av at det er mange nyfrelste innom emnet, mener IKKE alle da, så det minner meg faktisk litt om en viss fanatiker i en viss sekt...
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  13:57:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Vixi: Dårlig/feil trimming forekommer nok i begge lerier. Og selvfølgelig har du rett i det med treningen. Men jeg tror at med sko forverrer du problemet av flere grunner. Derfor blir mange hester unødvendig slaktet, i stede for å legge om livstilen, i det ligger også treningen. Med barfothest blir du nødt til å lytte mere til hesten. Den blir også i bedre stand til å "si i fra" dersom noe er galt siden den har bedre blodsirkulasjon og derfor er mere følsom for smerter. Fordi vi har tatt det valget vi har, er de fleste av oss veldig oppmerksomme på hestens helse. Den er en pekepinn på om vi gjør en god nok jobb både med leveforhold og trimming. Jeg mener derfor at det er vanskeligere å overtrene/feiltrene en barfothest da du veldig snart får klar beskjed. Med en skodd hest tar det lengre tid før symptomene viser seg, og skaden kan ha kommet lenger.

Etter hvert vil det nok komme barføtte grand prix hester også.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  14:05:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Synest det er veldig barnslig av dere å si at vi er "frelst". På ingen måte er vi det! Vi har "oppdaget" et bedre alternativ for hesten. Vi har fått svar på mange "hvorfor" spørsmål angående hest og helse. Grunnen til at jeg sier at barfot er bra, er fordi at en slakteklar hest (dårlige føtter) ble så god som ny etter et år med barfot. Dette hadde ikke gått med sko!

Jeg har vært som dere; sko er det eneste gode alternativet. Jeg ville heller ikke "våge" meg inn på noe så dumt som å ta av skoa. Men det viste seg jo det, at det var det rette..

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  14:19:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel, jeg holder meg fremdeles til sko. Jeg tror heller ikke på at skoen er roten til alt vondt. Dere fremstiller det nemlig slik. Jeg får også inntrykk av at visse debattanter innbiller seg at tar du av skoene har du plutselig verdens sunneste og friskeste hest, som sikkert blir verdens eldste også. Det blir veldig feil å si at ringskoen ødelegger hoven og beinet til hesten, når Strasser selv sier at en hest kan dø i overgangen til barfot! Og at hoven blir for trang med sko på er bullshit, med mindre du har en elendig hovslager. jeg er egentlig litt lei denne debatten, jeg får inntrykk av at det er mange nyfrelste innom emnet, mener IKKE alle da, så det minner meg faktisk litt om en viss fanatiker i en viss sekt...

Opprinnelig postet av Stormy

Du sier: "Og at hoven blir for trang med sko på er bullshit, med mindre du har en elendig hovslager"

Dette sier mye om kunskapsnivået ditt. Og så lenge du ikke er interessert i å tilegne deg kunskap, så forstår jeg jo godt at du er lei debatten.

Dessuten er det ingen av oss som har tenkt å ta fra deg "krykkene" dine. Slapp av og sko i vei.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  14:59:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Der har du en av forskjellene på oss. Jeg tror ikke at skoene alene bidrar i så stor grad som du gjør, grunnet at jeg har hentet mine opplysninger andre steder. Problemet jeg har med Strasser og hennes metoder/ forskning er at det i mine øyne ikke finnes nok som backer opp resultatene, samt linjen hun kjører. Spesielt når jeg så hun påberopte seg mer kunnskap og erfaring enn hennes kollegaer fordi hun drev med hest i tilegg til å være veterinær. Slike uttalelser får meg til å tenke "hjelp" - hva tror hun at hun er. Opplegget med franchise er heller ikke noe som tiltrekker meg nevneverdig - når noe skal kjøres under så bastante linjer uten å stille spørsmål - da er det "my way or the highway" og rett ut. Jeg tviler ikke på at hun har masser av kunnskap, og at det er mye som medfører riktighet i hennes "fakta". Men er hennes metoder virkelig så mye bedre, og vet hun virkelig så mye mer? Det blir mer en fremstilling av at andre med tilsvarende utdanning og erfaring er "uvitende". Det er jo ingen tvil om at flere enn Strasser kan hest.

Og Brynja, kall det gjerne barnslig. Men det er jo et faktum at noen av dere har tilbøyligheter til å virke nyfrelst og fanatiske. De fleste har hatt Jehovas på døren; følg oss og overlev dommedag. I tilfellet her blir det mer; av med skoene, og hesten din vil forbli frisk gjennom et mye lengere liv enn andre hester. Sånn litt satt på spissen. Vi vet begge at det dreier seg om ufattelig mye mer enn sko, så sånn sett synes jeg det er ganske naivt å tro at det løser alle problemer en hest måtte få med beina gjennom livet. Alt med forbehold, det finnes ikke noe i verden som er bare bra.

Og det med villhesten lurer jeg altså fortsatt på...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  15:17:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Spm: når kommer den vibreringen på 800 mHz (ganske fort til opplysning) altså, i hvilke sammenhenger!?!?

Guro

Ps: kan sånn hovsene (husker ikke helt hva det het..) minne om "beinhinnebetennelse" for mennesker (om noen vet hva det er!?!?)

Redigert av - Guro den 15/12/2003 15:21:32 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.