hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ringsko
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Ringsko
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Guro
» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  15:34:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vet dere hva mitt største problem er!?!?
At jeg fort mister interesse og sympati når folk nekter å se en sak fra to sider..og ikke minst når folk tipper over fra å drive folkeopplysning om et reelt alternativ til å oppføre seg som frelsningsklare, religiøse fantaikere....

Jeg skal gjerne se på barfot i det øyeblikk jeg eier min egen hest, og ikke minst i det øyeblikk jeg har den et sted hvor det kan virke forsvarlig å kvitte seg med skoene (dvs når den har utegangsmuligheter som kreves, og jeg har et nettverk som kan fortelle hva jeg skal gjøre og hvordan). Men inntil da nekter jeg å tro at det er sko alene som tar livet av en hest..

Den beste måten å selge en vare på er vanligvis en viss andel entusiasme (som dere iallfall har flust av), en evne til å skille mellom forskjellige mottakere (kanskje se litt på hvem dere skriver til),
ta "kunden" på alvor..og ikke minst; man rakker vanligvis ikke ned på konkurrenten...får dere lyst til å gå på expert om de sier at hvis du går på elkjøp så bryr du deg ikke nok om hvordan varene har det underveis til butikken!? Nei, faktisk kjenner jeg få som får det.
Skaff dere en innfallsvinkel som er noe mindre navlebeskuende, litt mer meddelsom, litt mindre belærende og litt mindre fanatisk så skal dere se at dere straks har fått flere folk over på deres side.

Forøvrig kjenner jeg ikke til et dårligere salgstriks innenfor hesteverdnen enn nettopp å si at andre folk misshandler hesten sin når det ikke finnes noe grunnlag for å si det (og det gjør det ikke når du ikke har sett hestene til disse menneskene i levende live)
Så vær vennlig skru opp argumentasjonen til et nivå der jeg føler at jeg lærer noe, framfor at jeg føler at jeg blir trakassert om jeg noengang har priset meg over å ha brodder i en glatt bakke...

Guro

Ps. Kan noen svare meg på hvordan en hest skal konkurrere på en glatt gressbane uten gressbrodder!? Suger hoven seg fast her også..jeg syns det høres magisk ut..men er det mulig!??
(og selvom innlegget er krasst så er dette noe jeg seriøst lurer på..)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  16:57:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, jeg har da selv sett resultatet av barfot, den hesten måtte skoes igjen. Den var så halt at den greide nesten ikke å gå. Dere blir for fanatiske... Les hva Guro skrev, veldig fornuftig...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/12/2003 :  10:09:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Føler jeg vil backe opp deg litt her ,vixi. Og ser man på ÅRSAKENE til HVORFOR noen hester får denne diagnosen,har dette overhodet ikke noe å gjøre med at en hest blir skodd!!

Det er i de fleste tilfeller RASE-bestemt,og noen påstår også at det er arvelig belastet....hester med lange koder og lave drakter er mest utsatt.Så det så......!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  12:24:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Tusen takk Chess!!!

De påstår jo også at varmblodsrasene er mest utsatt, så det med lange koder er i hvertfall logisk.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  13:47:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, senest i går testen min unghest sugekoppteorien, og skal love deg han trynte stakkars... Tror sugekoppprosjektet er nettopp en teori, og teorien stemmer sjelden overens med praksisen....
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  14:20:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Der har du en av forskjellene på oss. Jeg tror ikke at skoene alene bidrar i så stor grad som du gjør, grunnet at jeg har hentet mine opplysninger andre steder. Problemet jeg har med Strasser og hennes metoder/ forskning er at det i mine øyne ikke finnes nok som backer opp resultatene, samt linjen hun kjører. Spesielt når jeg så hun påberopte seg mer kunnskap og erfaring enn hennes kollegaer fordi hun drev med hest i tilegg til å være veterinær. Slike uttalelser får meg til å tenke "hjelp" - hva tror hun at hun er. Opplegget med franchise er heller ikke noe som tiltrekker meg nevneverdig - når noe skal kjøres under så bastante linjer uten å stille spørsmål - da er det "my way or the highway" og rett ut. Jeg tviler ikke på at hun har masser av kunnskap, og at det er mye som medfører riktighet i hennes "fakta". Men er hennes metoder virkelig så mye bedre, og vet hun virkelig så mye mer? Det blir mer en fremstilling av at andre med tilsvarende utdanning og erfaring er "uvitende". Det er jo ingen tvil om at flere enn Strasser kan hest.

Og Brynja, kall det gjerne barnslig. Men det er jo et faktum at noen av dere har tilbøyligheter til å virke nyfrelst og fanatiske. De fleste har hatt Jehovas på døren; følg oss og overlev dommedag. I tilfellet her blir det mer; av med skoene, og hesten din vil forbli frisk gjennom et mye lengere liv enn andre hester. Sånn litt satt på spissen. Vi vet begge at det dreier seg om ufattelig mye mer enn sko, så sånn sett synes jeg det er ganske naivt å tro at det løser alle problemer en hest måtte få med beina gjennom livet. Alt med forbehold, det finnes ikke noe i verden som er bare bra.

Og det med villhesten lurer jeg altså fortsatt på...

Opprinnelig postet av vixi

Vixi: Jeg er IKKE "Strasserianer" Men jeg mener hun har mye rett i det med leveforholdene til hester. Jeg har forklart hvilken trimmemetode jeg bruker. Det har ingenting med Strasser å gjøre. Heller ingen franchise. Hvorfor dra du fram henne hele tiden? Det finnes faktisk andre på denne jord som også driver med barfothest og som har funnet ut av det uten Strasser.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  14:26:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spm: når kommer den vibreringen på 800 mHz (ganske fort til opplysning) altså, i hvilke sammenhenger!?!?

Guro

Ps: kan sånn hovsene (husker ikke helt hva det het..) minne om "beinhinnebetennelse" for mennesker (om noen vet hva det er!?!?)

Opprinnelig postet av Guro

Det er når jernskoen treffer hardt underlag som asfalt. Denne vibreringen forplanter seg oppover i bein og kropp. Og siden hoven i tillegg er fiksert, blir bare en liten del av støtet absorbert i hoven. Jernskoen reduserer støtdempingen med 70 %. Det hender faktisk at hester dør av det. F. eks. hender det at galopphester får akutte blødninger under løp og dør pga belastningen.

Det skjærer meg i hjertet når jeg ser skodde hester trave på asfalt.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  14:28:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det må gjøre vondt for deg, helt sikkert, men husk at løpshester er avlet frem for fart, de er ofte født med en masse svakheter. Travere er også ofte det. Men har du en frisk og fin hest tåler den å jogge på asfalt...
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  15:11:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vet dere hva mitt største problem er!?!?
At jeg fort mister interesse og sympati når folk nekter å se en sak fra to sider..og ikke minst når folk tipper over fra å drive folkeopplysning om et reelt alternativ til å oppføre seg som frelsningsklare, religiøse fantaikere....

Jeg skal gjerne se på barfot i det øyeblikk jeg eier min egen hest, og ikke minst i det øyeblikk jeg har den et sted hvor det kan virke forsvarlig å kvitte seg med skoene (dvs når den har utegangsmuligheter som kreves, og jeg har et nettverk som kan fortelle hva jeg skal gjøre og hvordan). Men inntil da nekter jeg å tro at det er sko alene som tar livet av en hest..

Den beste måten å selge en vare på er vanligvis en viss andel entusiasme (som dere iallfall har flust av), en evne til å skille mellom forskjellige mottakere (kanskje se litt på hvem dere skriver til),
ta "kunden" på alvor..og ikke minst; man rakker vanligvis ikke ned på konkurrenten...får dere lyst til å gå på expert om de sier at hvis du går på elkjøp så bryr du deg ikke nok om hvordan varene har det underveis til butikken!? Nei, faktisk kjenner jeg få som får det.
Skaff dere en innfallsvinkel som er noe mindre navlebeskuende, litt mer meddelsom, litt mindre belærende og litt mindre fanatisk så skal dere se at dere straks har fått flere folk over på deres side.

Forøvrig kjenner jeg ikke til et dårligere salgstriks innenfor hesteverdnen enn nettopp å si at andre folk misshandler hesten sin når det ikke finnes noe grunnlag for å si det (og det gjør det ikke når du ikke har sett hestene til disse menneskene i levende live)
Så vær vennlig skru opp argumentasjonen til et nivå der jeg føler at jeg lærer noe, framfor at jeg føler at jeg blir trakassert om jeg noengang har priset meg over å ha brodder i en glatt bakke...

Guro

Ps. Kan noen svare meg på hvordan en hest skal konkurrere på en glatt gressbane uten gressbrodder!? Suger hoven seg fast her også..jeg syns det høres magisk ut..men er det mulig!??
(og selvom innlegget er krasst så er dette noe jeg seriøst lurer på..)

Opprinnelig postet av Guro

Hmm. Synd at du oppfatter det slik. Det er på ingen måte slik at vi ringer på dørene til folk og prøver å prakke på dem noe som helst. Dette er et diskusjonsforum hvor det er helt frivillig å delta. Og når dere spør, får dere svar. Det er jo faktisk vi som er "den svake part" her inne. Vi er i et absolutt mindretall og er dem som gjør noe nytt og kontroversielt som strider mot almen oppfatning. Føler faktisk at det av og til er vi som blir angrepet, med syrlige, spydige og ironiske spørsmål f.eks.

Jeg vet om en jente som har den eneste barfothesten på stallen. Hun er faktisk ganske fortvilet fordi hun hele tiden blir "hakket" på og må stå til rette for sitt valg. Selv sier hun ingen ting om barfot hvis du ikke spør.

Selv har jeg aldri sagt at de som skor er dyremisshandlere og ikke glade i hesten sin. Jeg sier bare at det finnes andre alternativer. Skoen er helt sikkert ikke roten til alt vondt. Men jeg tror den bidrar til å gjøre ting verre enn nødvendig. Dessuten er det et forholdsvis enkelt og konkret grep som kan forbedre hestens levevilkår og kanskje noen ganger eneste alternativet til slakt. Men absolutt intet mirakelmiddel. Det er bare naturlig.

Å si at vi ikke klarer å se saken fra to sider er heller ikke helt rettferdig (og sant). Husk at vi alle som driver med barfothest har vært i deres sted. Det er under et år siden jeg selv oppdaget barfot. Derfor er jeg absolutt i stand til å se ting fra deres synspungt.

Jeg opplever også at dere hele tiden trekker ut små detaljer ang. barfot som dere tyter om gang etter gang. Ofte med litt syrlig spydighet. Som f. eks. det med sugekopp effekten. Tror dere har hengt der mer opp i det enn oss. Broddskodde hester sklir og knekker beina de også. Hørte faktisk om en i går. Det finnes boots med brodder som er ypperlige å bruke på glatt underlag. Noen merker kommer med både is og gressbrodder. Men uansett sklir en uskodd hest vesentlig mindre enn en skodd hest uten brodder. Har ridd en del på gress med min hest (ikke konkurranser). Har aldri hatt problemer med skliing. I helgen kom det snø her på haugalandet. Det har blitt ganske glatt på veiene. Siden det er første snøfall etter avskoing, var jeg litt spent på hvordan det ville gå. Jeg leiet hesten for sikkerhets skyld for å se hvordan hun taklet det. Det gikk veldig bra. Selv holdt jeg på å tryne flere ganger, men hesten gikk fint. Men jeg var nøye på at hun selv fikk velge hvor hun skulle sette beina og se seg for.

Vi må nok ta en del hensyn med barfothester som en ikke gjør med skodde. Man må tenke igjennom hvilket underlag man skal ri på osv. Man presser ikke hesten til å gå på et underlag den ikke takler. Er det for glatt en dag, ja da lar jeg hesten stå. Er det så glatt, er det kanskje uforsvarlig å ri en broddskodd hest også.
Men for meg er det et lite offer å ta mer hensyn til hesten.

Får av og til intrykk av at noen ryttere ser på hesten som en slags gjenstand som til en hvert tid skal være klar til å tilfredsstille eierens ønsker. Ved å sette på sko, slipper man å ta tenke så mye på hvor og hvordan man bruker hesten. Man bare rir. Funker ikke hesten godt nok, så bytter man den ut. Hver 6. uke skifter man bare dekk og så ut å ri igjenn. Så enkelt er det ikke med en barfothest.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  15:12:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Beklager Frøya... ikke slik ment... men diverse tall og statistikker har en tendens til å dukke opp i sammenheng med Strasser.... samtidig tror jeg nær 90% av de jeg har diskutert dette med drar frem Strasser og hennes forskning, som tydeligvis mange støtter seg til (selv om de ikke nødvendigvis benytter metodene). Regner med at noe av grunnen til det er fordi Strasser er mer "konkret", og nettopp det at hun har tall, statistikk, figurer etc.

Ingen tvil om at Strasser har kommet med mye bra, men også mye "ikke så bra".

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  15:19:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hvorfor verker dere om villhesthoven er "modell". Villhester verkes jo selvsagt ikke!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  15:23:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vi blir litt ironiske med sugekoppene ja.... mulig det har noe med begrepet å gjøre. Saken der er vel at flere av oss har unghester som går uten sko, og som hovedsaklig sliter form og fasong selv - og de virker til å ha 0 feste på isen. Vi ser nok en viss humor i tanken av en hest med sugekopper under beina ja... tror ikke alltid det er så vondt ment....

Ang. våre unghester så er den eldste skoløse beskjært 3 ganger på et år nå, resten har hun sørget for selv - den andre er beskjært 2 ganger, men er nå urørt siden april. Altså, ganske nært hvordan de ville vært "naturlig". Fungerer supert på snø, men ikke på is.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  15:44:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Fint at unghesten fungerer på snø. Is vil alltid være et problem. Og siden jeg ikke ha boots som kan broddes, rir jeg ikke på is. Jeg ville nok også være betengt med broddsko. Stoler ikke helt på at de holder uansett. Dessuten er brodder en meget stor belastning for hesten, i følge hovslageren vi bruker på den skodde hesten. Han ville faktisk ikke sko den med broddsko. Mente vi heller burde la den stå de få dagene det var klink is (ikke så mange her i Rogaland).

For at høvene skal utvikle seg nok, må hesten/føllet ha mye bevegelse i variert terreng. Synes ikke du skal forvente at de klarer å holde seg på beina på klink is. Prøv å gå utenom. Eller strø der hvor du MÅ gå.

Men det er èn stor fordel med barfothest på vinterføre. Vi slipper kladdene under beina som kan være livsfarlige å gå på - selv med brodder.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/12/2003 :  17:14:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ok,ok, jeg er muligens litt krass innimellom

Men seriøst: vil en uskodd hest være forsvarlig å bringe ut i terrenget for å gå en bane!?
Jeg antar det vil være en god del tryggere enn bare en vanlig sko (med tanke på at det vil være større friksjon mellom hestebein og bakke enn mellom jernsko og bakke). Men vil det være like bra som /bedre enn sko med brodder!?
Herunder ligger jo også at de fleste slike baner er laget for løping, altså med et underlag som ikke er "dundrende" hardt...

Guro (som faktisk svært gjerne vil ha svar på dette)

Ps. Greit nok at hester med broddsko knekker beina også... iom at de fleste feltritthester antagelig har dette vil jeg tro det er flere som har knekt beina med sko på enn de med sko av
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  22:48:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Guro... tror det kan gå bra med barfot gjennom en terrengbane (hvis det var det du siktet til) - om mine nerver hadde holdt er en helt annen sak.... .

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.