hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ringsko
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Ringsko
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Fröya

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  23:49:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Personlig har jeg ingen erfaring med feltritt overhode, så jeg vil ikke sitte å påstå det ene eller det andre. Men jeg vet at i USA blir det i hvertfall konkurrert i sprang og de fleste andre grener med barfothester. Jeg har selv sett bilder av hester uten sko på gressbane. Så jeg regner med at det stort sett går bra. Jeg har hørt at man kan trimme høvene med en så kalt sklibrems når man rir mye på bløtt og sleipt underlag. Funker ikke på hardt underlag som is. Har ikke noe erfaring med det, men jeg tror de lar hjørnestøttene vokse ut noe og at dette bremser/hindrer skliing.

Ang. villhester og trimming blir de selvfølgelig ikke trimmet. Hvis vi klarer å gi hestene like mye bevegelse som de har og på egnet underlag, trenger ikke vi å trimme heller. Men i overgangsperioden hjelper vi til litt for at hesten skal slite riktig. Den har jo deformerte høver i utgangspungtet og må hjelpes til å forme høvene sine. Når det gjelder en velfungerende barfothest bruker mange utrykket "rasp eller ri". Klarer man å gi optimale forhold og nok mosjon, trenger man ikke å gjøre så mye. Men dette er noe de færreste av oss klarer, derfor må vi trimme.

Huff. Dette ble veldig rotete skrevet. Men dere "mener hva jeg forstår"....
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  12:09:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hmm, så i grunnen så gjør man noe "fancy" med høvene, som jeg garantert ikke hadde skjønt bæra av...men iallfall, det høres jo en tanke beroligende ut at man ikke er dømt til å ha enten dressurhest eller hobbyhest om man vil være skoløs, da høres det jo litt mer attraktivt ut

Et annet spm: hvor mange kurs osv har dere som er barfote da, før dere selv følte dere kapable til å trimme høver!? Jeg ser jo for meg det som det reneste mareritt, jeg har tross alt sett folk sko hester til de rareste beinstillinger, og dette er jo folk med utdanning!!

Men ærlig talt, det som bekymrer meg mest er dette med utegang...samtidig så skjønner jeg ikke helt hvorfor det gjør det heller... Eller det jeg ikke skjønner er at om man kan raspe høvene (eller trimme eller hva man kaller det) hvorfor er da utegangen sååå viktig!?!? Er det for å stimulere til ettervekst (eller hva det også kalles)

Forøvrig ang boots: jeg syns det er noe ordentlig slitsomme greier...er man ikke kjempenøye (og gjerne enda man er det) så ender det jo stadig opp i gnagsår osv. ...

Som nevnt i en eller annen debatt her så gleder jeg meg til å høre hvordan det går med Vixi og hennes hoofgrip, da de kanskje er alternative for folk med dårlig uteplass og mye asfalt!

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:08:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hippogripen min ja... . Går ikke på en liten stund enda. Fikk telefon for noen minutter siden fra ham som skal være importør, og det var tomt for sko - faktisk! Antallet ordre var visstnok mangedoblet... høres jo i.o.f.s. bra ut det, men jeg ville prøve NÅ! Så jeg må bare vente til det blir produsert litt flere...
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Redigert av - vixi den 17/12/2003 13:10:06 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  13:15:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Utrolig kjipt
"Hele" Norge oppdaget Hippogrip samtidig med deg Vixi
Hehe, neia, men da får du dem vel etterhvert antar jeg!?
Hvem er det som tar dem inn til Norge!?

Hmm, kanskje jeg burde holdt meg til å diskutere bare en ting i hver tråd!? Ikke det samme i tusen!? Jaja, håper det går bra

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:19:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Han som ringte meg het Rune Fjellanger, hovslager i Oslokanten et sted (har jeg hørt). Etter "språket" å dømme stammer han nok fra vestligere kanter...

Skal vel egentlig bare være glad såpass mange bestiller slike "sko", må jo tyde bra. Produktet er jo ikke nytt mener jeg, så da er det sikkert mange positive rapporter ute å går. Hestefolk er jo som kjent skeptiske til nye ting...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:49:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
hippogrip er nok noe for stormen min ja...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:57:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ellers så har visst Dennis Holmberg skodd litt med Hippogrip også... mens jeg husker det...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  00:29:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmm, så i grunnen så gjør man noe "fancy" med høvene, som jeg garantert ikke hadde skjønt bæra av...men iallfall, det høres jo en tanke beroligende ut at man ikke er dømt til å ha enten dressurhest eller hobbyhest om man vil være skoløs, da høres det jo litt mer attraktivt ut

Et annet spm: hvor mange kurs osv har dere som er barfote da, før dere selv følte dere kapable til å trimme høver!? Jeg ser jo for meg det som det reneste mareritt, jeg har tross alt sett folk sko hester til de rareste beinstillinger, og dette er jo folk med utdanning!!

Men ærlig talt, det som bekymrer meg mest er dette med utegang...samtidig så skjønner jeg ikke helt hvorfor det gjør det heller... Eller det jeg ikke skjønner er at om man kan raspe høvene (eller trimme eller hva man kaller det) hvorfor er da utegangen sååå viktig!?!? Er det for å stimulere til ettervekst (eller hva det også kalles)

Forøvrig ang boots: jeg syns det er noe ordentlig slitsomme greier...er man ikke kjempenøye (og gjerne enda man er det) så ender det jo stadig opp i gnagsår osv. ...

Som nevnt i en eller annen debatt her så gleder jeg meg til å høre hvordan det går med Vixi og hennes hoofgrip, da de kanskje er alternative for folk med dårlig uteplass og mye asfalt!

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Trimmingen er nesten det enkleste med hele greia, i hvertfall dersom hesten ikke har problemer av noe slag. Noen i stallen har vært på kurs, andre ikke. Men vi hjelper hverandre. Vi har en som kommer å trimmer hestene/veidleder oss ca hver 4. uke. Inn i mellom gjør vi de enkleste tingene selv og prøver å vedlikeholde den trimmingen som blir gjort. Det jeg gjør er å raspe rundt kanten av tåa, avrunde kanten, raspe inn sleng og trimme strålen/kråka samt plukke ut småstein som har satt seg fast mellom hovveggen og lamellranden og skjære ut slik at det ikke setter seg møkk og skitt inni som kan skape seperasjoner og hovbyller. Problemet er som regel at jeg ikke tørr å ta nok. Men nå har ikke min hest noen særlige problemer. De antydningene til seperasjoner som var da jeg tok av skoene er nå borte. Hælene er noe insnevrede, men det kommer seg etter hvert. Men jeg føler meg absolutt ikke kapabel til å trimme andres hester eller gjøre større ting på egenhånd. Men filosofien bak Naturtrim er at "det enkle er ofte det beste".

Men har hesten noen problemer, så blir det straks mere avansert og man trenger mere hjelp fra en med erfaring. Noen sliter med mye sleng, seperasjoner, insnevringer, ubalanser, skader, for høye drakter, forfangenhet eller mye annet. Vi bruker også mye en gruppe på Yahoo hvor vi diskuterer og hjelper hverandre. Mange tar bilder av høvene og sender inn. Så får man komentarer på disse om hvordan man ligger ann, og hva man bør gjøre.

Ang. utegang er dette ganske viktig. Årsakene er mange. Jeg kan i hvertfall ta noen her:

I naturen er hestene i bevegelse omkring 20 timer i døgnet. Når hesten beveger seg (uten sko) utvider og trekker høvene seg sammen og hjelper hjerte til å pumpe blod rundt i kroppen (hovmekanisme). For at hornet skal få god nok kvalitet, trenger høvene mye blodsirkulasjon. Jo mere bevegelse - jo bedre kvalitet.

Amoniakk er veldig skadelig for høvene.

Spon tørker ut høvene og gir ofte for blødt underlag. For at høvene skal utvikle seg, trenger de mye bevegesle på fast underlag. Dessuten trenge høvene fuktighet (i naturen drikker hester i elver/bekker med beina uti)

Når en hest står i en boks, står den veldig mye med hodet høyt. Noe som er unaturlig for hester, og stor belastning for skjellet og musklatur. I naturen står/går de med hodet lavt da de beiter mesteparten av døgnet. Dessuten er det å spise med hode høyt eks fra krybbe og høynett ikke bra for luftveiene. Dette er årsaken til at mange hester får luftveisproblemer.

Hester er flokkdyr og trives best når de får leve slik.

Hestene blir roligere og mere harmoniske. Man slipper tvangshandliner pga kjedsomhet.

Håper dette ga noen svar
Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2003 :  12:07:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet om en hest som nesten hadde kodene ned i bakken da hesten gikk, og den ble skodd med ringsko. Da ble den gradvis mye bedre, og kodene gikk ikke ned i bakken, for det er veldig skadelig for beina.
Det er det eneste jeg vet om ringsko!

Kenzo - diamanten<3
Gå til toppen av siden

stubberud

» VIP

Skrevet - 26/11/2008 :  12:39:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
ff Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.