hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hester, foreldre og små barn
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hester, foreldre og små barn
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  23:39:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har opplevd endel hendelser med hester, barn og foreldre som jeg mener kan være veldig sjokkerende.

Av og til når jeg eller andre kjente har ridd, longert eller på andre måter håndtert hest, så har jeg opplevt foreldre som slipper barna sine ut på ridebanen, eller lar dem stå eller gå/løpe svært nær. Enten lar de barnet nærmest gå oppå hesten og den som håndterer hesten, eller de kan finne på å sette seg innenfor gjerdet på ridebanen i grusen for å se på. Mens foreldrene står smilende utenfor og aner fred og ingen fare. Heldigvis er det som oftest fred og ingen fare, men skummelt å tenke på ha som kan skje. Og så lite som skal til for at ting kan skje. Og at foreldrene at på til ikke oppfatter dette som en fare og er for korttekte til å tenke sikkerhet.

Kan også ofte bli litt sjokkert av hva foreldre kan finne på å si. En dag tidligere i høst var jeg ute og leide litt på shettisen på stallen. Som også er en hest som trekker unger.. Så kommer det en liten jente med hennes mor. Spørr om å klappe, noe jeg pleier å si ja til om jeg anser det som forsvarlig. Da jeg skulle leie shettisen opp i stallen igjen skulle jentungen helst gå forran og mellom meg og shettisen, slik at vi begge ville snuble i henne. Jeg ba da ungen holde avstand da det faktisk var et levende dyr man holdt på med, og man burde ha litt respekt for dem. Da klarte faktisk moren til ungen å svare at "den ponnien er jo så liten og søt, og han kan vel ikke finne på noe". Kanskje ikke, men man skal uannsett ha respekt for levende dyr, og når en håndterer dem bør det gjøres skikkelig. Ikke med en masete jentunge oppi beina til både den som leier og ponnien selv..

Men er generelt sjokkert over hvor lite vett enkelte foreldre har. Har også (faktisk flere ganger) opplevd at foreldre har satt fra seg barnevogna med spebarnet sitt i gangen vi har mellom stallen og døra ut. For det første er det smalt å leie en hest ut når det står en barnevogn der (ville ikke leid med en trillebår der heller). For det andre ligger det en liten baby i vogna, som faktisk det skal veldig lite til for å skade.. Flere ganger når jeg ber folk flytte vogna flytter de den til side (og fremdeles i gangen), og ikke ut. Jeg ber dem selvfølgelig trekke vogna helt ut, selv om det er "verdens snilleste hester". Men igjen.. Sjokkerende hvor lite vett foreldre ofte har.

Hva slags erfaring har dere med dette? Vet mange staller har forbud mot at små barn skal ferdes i stallen, og vi har tildels de reglene vi også. Hvis de er alene.. Problemet er at en nesten ikke kan nekte barn med foreldre å se på hestene som ligger midt i "Oslo-gryta". Og da er det litt skremmende at foreldrene oppfører seg slik de gjør. I mine tilfeller er ungene nesten mer utsatt hvis foreldrene er med, fordi de slipper ungene inn på hestene. Er ungene rundt stallen alene tørr de ofte ikke spørre om å klappe. Iallfall blir det en veldig kjapp klapp. De er dessuten enklere å avvise dersom en ikke ser det som forsvarlig å la vedkommende klappe eller ferdes mye rundt hesten.

PS: Innlegget er noe endret i forhold til originalpostingen, da jeg ønsker å fremheve poenget med debatten bedre, uten eventuelle misforståelser utenfor mitt poeng.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 14/12/2003 20:56:24

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  11:29:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kjempetreff Spoff, har irritert meg også...

Ganske enkelt, mange foreldre later til å tro at hester (og andre dyr) er som maskiner - og de skal finne seg i alt. De skjønner faktisk ikke at det er levende dyr det er snakk om, og at de har rett til å reagere.

Har blitt oppgitt ganske ofte selv. Unger som kommer styrtende rett opp i hestebeina og skal klappe hesten. Slitsomt og skummelt. Foreldrene står bare og smiler fornøyd, og lurer på om poden kan få sitte på hesten. Har t.o.m. opplevd dette når jeg satt på ryggen av en daværende unghest som stod og trippet og småsteilet. Hva i all verden tenker de med????

Det hender vi har barn innom stallen. Og de tusler selvsagt rundt ved luftegårdene. Skummelt nok det også. Spes. fordi vi har hester på stallen som er langt i fra snille. Men disse hestene må jo også få gå ute. Nesten hvert år fødes det føll på stallen. Disse er selvsagt søte, men de biter - og moren er ikke alltid like glad over fremmede. En del unger som har sett føllene går faktisk INN i luftegården for å ta en nærmere titt. Det er jo ikke folk på stallen hele dagen, og vi kan ikke kontrollere hva som skjer.

Samme problemet eksisterer jo med hunder. Unger styrter rett bort til hunder som står bundet, for de er jo så søte... greit nok at de er søte, men en fremmed hund som står bundet er ikke alltid til å stole på. Min hund står i hundegård, og han HATER barn (unntatt vår egen som er godkjent og "hans"). Allikevel har foreldre (som vet om det) ingen skepsis ved å sende barna sine bort til gjerdet hans når de er på besøk. De står og ser på at poden stapper fingrene gjennom gjerdet til en ilter knurrende schäfer. Logikken?

Savner rett og slett at foreldre lærer barna respekt for dyr - at de utviser en viss varsomhet i omgang med dem. Men før det skjer må de voksne selv ha respekt og forståelse. Er regelrett drittlei av alt useriøst dyrehold rundt om i regi av foreldre som synes poden skal ha en firbeint venn å leke med - som de ofte går lei av. Har en mor som gjør litt frivillig arbeid på et kattemottak - grrrrr! Utrolig hva folk får seg til å gjøre mot dyr.

Nå sporet jeg jo litt av , men dyr generellt... huff! Dyr er da ikke leketøy!

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Nonino
» VIP

Skrevet - 13/12/2003 :  13:33:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt ening i det at foreldre verken foreldre eller barn har respekt for hester...

Det er ikke lenge siden jeg og en venninne var ute å red. Hesten jeg red er ganske snill og rolig, men den kan jo som allle andre hester skvette eller finne på noe tull. Vi red på et sted der det ikke er gangvei...så vi red langs veien. Bak oss gikk det en godt voksen dame og en jente på ca. 5-6 år. Jenta drev og små løp, lo og skrek bak oss. Hesten min ble bare mer og mer irritert. Noen ganger var hun veldig nærme oss. Hadde hesten jeg red sparket da, kunne janta skadet seg sikekerlig. Moren brydde seg ikke noe spesielt. Hun drev også og tullet og liksom jaget jenta. De viste ikke noen respekt for oss som satt på hester. Hvorfor forstår ikke folk at hester ikke er som mennesker. De har andre instinkter, og andre måter å reagere på. Skjønner selvfølgelig at ikke alle vet like mye om hester, men da burde de hvertfall holde avstand og vise respekt...
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  14:58:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Her kjent jeg meg igjen i mange situasjoner gitt Når jeg er ute og rir kommer det ofte unger bort og vil klappe hesten. Jeg lar dem av og til få lov hvis det er lite trafikk, hesten er avslappet og ungene ikke fler enn to-tre.
Ofte møter vi horder med barnehageunger, og da hender det rett som det er at de kommer bort og spør pent om å få klappe den fine hesten. Føler meg temmelig kjip når jeg da svarer nei Men for det første så blir hesten litt urolig når det vrimler av skrålende unger. Og gir man tillatelse til en så har man plutselig fler som vil klappe både foran og bak. Ser for meg panisk hest midt i en ungeflokk
En dag møtte jeg ei dame som var ute med fire små barn, og siden de spurte så pent lot jeg dem få klappe hesten. Men den ene stilte seg nesten under hesten og klappa han bak på magen. Jeg sa fra at de skulle passe seg litt, men de bare så på meg og smilte; ingen reaksjon. Jeg måtte ri sidelengs ut av veien og ned ei bratt skråning for å komme unna. De trodde sikkert jeg var helt snål Jeg er temmelig sikker på at hesten hadde stått rolig selv om de hadde kjørt barnevogna under han, men man vet jo aldri! Det er mange som har blitt sparka av hester som "ALDRI" sparker...
Det er lett å bli oppfatta som litt hoven og vanskelig når man prøver å forklare at det kan være farlig å omgås hester for barn, men det er bedre å være "den sure dama som ikke lar barna få se på hestene" en gang for mye enn å risikere at det skjer en ulykke. Blir et barn skadd av en hest, så er det hvertfall ikke barnet eller foreldrene som får pepper.
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  15:19:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja har prøvd det der ja.... Folk som kommer bort på veien og vil klappe henne og hvis det er lite trafikk da får de lov. men har også opplevd folk som spørr om de får komme å ri og hvis jeg da soer at det går nok ikke for hesten er ei ganske stressa travhoppe og det er jo MITT ansvar hvis noe skulle skje ikke sant? Men det virker som om de blokker det ut og bare babler i vei om at hun ser da ikke SÅ skummel ut og barna deres har jo KJEEEMPEERFARING, de har jo blitt leid rundt omkring på hester før... Men jeg sier nei og da blir folk sint, onga begyner å furte eller å skrike og hesten blir redd og du ser det så tydelig på folk at de ikke kan med hest feks er veldig høyrøstede osv.

Har også opplevd det at folk bare plutselig kommer og spørr om de får ri har på seg rideklær osv. En gang det skjedde hadde jeg akkurat mista hesten min og jeg er glad d var mamma og pappa de møtte ellers hadde det blitt liv Men uansett det er folk som jeg aaaaldri har sett ri eller i det hele tat kjenner så dukker de pluteslig sånn opp... men ble litt utenfor debatten kanskje.

På ridesenteret der jeg bruker å være er d sånn at barn under en viss alder må være i følge med en voksen og selv i mn "egen" stall (ok dah i fjøsen ) setter jeg forbud med at barn kommer i følge uten voksne har opplevd det og jeg synes jo det er dumt hvis noen blir skada. Men det er jo de voksne som er helt på bærtur som presser igjenom at barna skal komme å ri... Er ikke så veldig ofte at barna vil det tror jeg.

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 13/12/2003 :  17:00:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestemiljøet i Norge er relativit lite sammenlignet med mange andre land. Det er en gang i året hestesporten blir vist frem på vår riksdekkende tv kanal, oslo horse show. Dette viser tydelig hvor lite hestesporten blir profilert i media. Media har stor makt i når det gjelder å spre kunnskap til befolkningen i samfunnet. Jeg tror i stor grad problemt som spoff beskriver forekommer på grunn av mangel på kunnskap og uvitenhet om hest.

Jeg har i stor grad opplevd situasjoner som spoff beskriver. Det er synd at folk er uviten om hvordan de skal opføre seg når de feks. besøker en stall. Jeg har ofte måtte fortelle besøkende/gi de råd om hvordan en ett åring skal klappe en hest. Har blant annet opplevd at de lar ungen gå "løs" i stallen og de går bort til hesten. Ofte steller ungen seg ved bena til hesten(livsfarlig!!). Gjør ofte foreldrene oppmerksomme på at det er lurere å ha ungen på armen når de skal klappe og forteller samtidig at konsekvensene ville vært mange og alvorlige dersom hesten hadde skvetti og tråkket på ungen.

Resultatene jeg har opplevd er at de følger rådet og er meget glade for å bli informert. Jeg synes det er viktig at vi som hestefolk også må akseptere at ikke alle har like mye kunnskap om hest som det vi har. Vi kan gå forann som gode eksemler og opplyse de besøkene om hvordan man skal opptre når man er i en stall. På den måten kan vi oppnå flere fordeler. Nemlig økt kunnskap og interesse for hest i den alminnelige befolkning og sikkerhet for oss alle..Vi kan ikke stenge folk ute, på den måten øker vi ihvertfall ikke rekrutering i hestemiljøet
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  17:56:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Enig med alle her!
=D Gå til toppen av siden

pus

Skrevet - 13/12/2003 :  19:50:29  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kjenner godt igjen situasjonene dere beskriver. Små barn er tankeløse, og ikke alle foreldre er klar over hvor store og sterke hestene er. I sånne situasjoner gjør jeg som flere her; forklarer på en vennlig måte hvorfor de ikke kan klappe hesten, og hvordan de skal oppføre seg i stallen. Tar ikke foreldrene ansvar for barna når de er i stallen snakker jeg med dem, i steden for å irritere meg over det.

Men jeg synes nesten det er værre med de foreldrene som er livredd dyrene, og dermed skremmer barna, så de knapt nok tør å klappe hesten (om de i det hele tatt får lov av foreldrene da).

Min erfaring er at de fleste hester er snille med barn. Men når barna (og foreldrene) er tydelig redde blir hestene urolige, vil ikke stå stille osv.

Dette gjelder ikke bare hester, men også andre dyr, har bl.a. en katt som er sekeeksempelet på akkurat det...

Heldigvis takler de fleste at man sier i fra, bare man er hyggelig og forklarer hvorfor (det kan være en prøvelse noen ganger) Men jeg snakker heller fem minutter med en håpløs mor eller far, enn at det skjer en ulykke med barnet deres.
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  20:11:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
er enig med alle her

blir ganske sjokkert når jeg leser alt dette.
sjeldent jeg møter på unger og foreldre som "maser" sånn(heldigvis).
har hatt Laura i 3 måneder nå(hun har vært halt i 1- 1/2 mnd, så sporer vi litt av. på den tiden har jeg møtt 2 unger og faren(tror jeg), det var da jeg var ute å rei, faren sto å snakket med faren til kristy, begge de voksne + jeg fulgte med på ungene, de klappet på halsen og litt på mulen, alt jikk bra, men jeg ble jo litt nervøs, tenk om noe skulle skje?
holder meg på andre siden av veien når jeg passerer gående også. jeg har en hest som "aldri" sparker, men jeg tenker: hva om hun sparker?

har også hatt med nevøene mine på 3 og 5 år i stallen, jeg sier hva de kan gjøre og hva de ikke har lov til, begge er litt sjenert på hesten( den er jo stor og sterk!!!!!) er kjempeglad for at de har så stor respekt for hester!!!! (noe hunden min burde lært seg).....

ble litt avsporing mange plasser her, men håper dere forstår....

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  21:13:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Kjenner meg så altfor godt igjen i mange av eksemplene her...
Opplever at folk enten er fryktelig redde eller altfor respektløse i sin omgang med hester (og tildels dyr generelt).
Har også hest "sentralt" og selvom stallen ligger sånn til at den ikke får så mange besøk så har vi to paddocker vi nesten ikke tør bruke lenger fordi folk som gikk forbi gjorde det utroligste.
De ga hestene alt mulig rart å spise, de gikk inn for å hilse eller la barna prøvesitte (!) eller, enda værre, de lot hunder jage eller hev bla steiner og kinaputter på hestene for å få dem til å løpe.
Det er voldsomt slitsomt med negative/redde mennesker, de er faktisk værst, de som er for ivrige og positive går det ihvertfall an å snakke til og evt irettesette. Det er kanskje enklere etterhvert som man blir "voksen" og "må" respekteres...
Hadde tidligere en stor, men kjempesnill, hest som var litt lokalkjendis og veldig glad i å stoppe og hilse. Har nå en ny, noget mer utrygg frøken, og selvom mange blir litt lange i underleppa når de ikke får hilse så respekterer de det.
Når de spør så svarer jeg rett og slett at de gjerne skulle fått hilst, men hesten er dessverre ikke snill nok enda
Men tilbake til poenget, det er helt utrolig hvor lite vant folk er med hest. Og når de først velger å oppsøke en stall, eller gå bort til en hest som er ute og blir ridd eller leid, er det HELT UTROLIG at de ikke respekterer stallens regler eller den som rider/håndterer hesten.
At små barn og mennesker som ikke er vant til å omgås dyr i det hele tatt har problemer med å se sammenheng mellom handlig og konsekvens gjør det mer enn vanskelig nok å håndtere en situasjon, men på toppen av det hele må vi være hyggelige og blide også for ikke å gi hester og ridesporten et dårlig rykte...
Det er herlig med hest, og vi som er så priviligerte at vi har "tilgang" på en hest bør være oppmerksomme på at vi, til enhver tid, er ambassadører for ridesporten. Men selvom det å være høflig og blid er et "must" , og det er veldig hyggelig at folk og barn kan få hilse og klappe, så må sikkerhet alltid gå foran!
Bare synd at det finnes idioter både blant de på bakken og oss på hesteryggen For det er dessverre mange "hestemennesker" som er minst like idiotiske i sin adferd - but let's not even go there...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/12/2003 :  23:15:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg er i stor grad enig med det vixi skriver, barna skulle gjerne hatt en viss respekt for dyr, men hvem kan forlange det når mor og far ikke har det!?!?

Men i motsetning til mange er jeg egentlig nesten mest glad i de som er litt forsiktige jeg da. Heller litt for redd enn litt for frampå. Jeg liker de som spør om hesten faktsik er snill framfor de som spør om hvordan jeg kan si at hesten er noe annet enn snill....
Etter å ha holdt på med hest på en rideskole lærte man seg å like de som foreslo at barna skulle gå langt bak hesten og kanskje ikke rope så masse, selvom det innimellom betyr at du må "backe opp" barnet litt slik at det skal forstå at hesten ikke er farlig, framfor de som tror at _ingen_ hester er farlig.

Jeg rir forbi en skole når jeg skal ut på tur jeg da..og vi har etterhvert lært oss at tilsynelatende ett barn stadigvekk er 10, så jeg stopper ikke der lenger
Stopper i grunnen helst ikke når jeg er ute...jeg er mer og mer redd det skal skje noe..er ukult å få foreldre på nakken, for stortsett så er det de som er mest "hesten er jo ikke farlig" som blir mest sinna på deg om hesten flytter på seg, kunne komme til å tråkke på poden etc.

Summen er at jeg liker de som er litt redde bedre enn de som er litt overmodige!!!

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  23:38:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Enig der Guro, de som er litt redde har gjerne en litt mindre busete fremferd. Det samme med foreldrene deres, de holder tilbake poden og vil være sikre på at det er trygt. Det er mer slitsomt med de som har mangelvarer i topplokket. Jeg mener, noe MÅ jo mangle når man ikke har respekt for hestens bein og tenner. De biter vondt, de sparker vondt og de er tunge å få på beina. Kreves vel ingen voldsom iq for å forstå såpass vel?
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 14/12/2003 :  01:29:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Yepp, hater saanne situasjoner. Det som plager MEG mest for tiden, er naar foreldre kommer med smaabarn og setter dem oppaa hesten uten aa spoorre! Det kan hende jeg staar og gresser hesten min, og de kommer bort og klapper han uten aa spoorre. Noen ganger er det greit, men av og til blir hesten min veldig rastloos naar det er mange folk rundt han. Da maa jeg vise dem bort. Andre ganger er det greit at de klapper han. MEN bare fordi det er greit at de klapper han, betyr IKKE det at de kan komme og sette barnet sitt oppaa hesten!!

En annen gang var hesten min i en liten paddock. Han var ganske gira da. En familie kom og stod ved gjerdet og klappet hesten litt naar han kom bort til dem. Det gaar helt fint, og jeg lar dem vaere i mens jeg gaar inn og kjooper meg en drikke(kantina er rett ved paddocken med utsikt). Naar jeg kom ut igjen var de INNE I PADDOCKEN til hesten! Hesten min var somsagt gira, og holdt paa aa loope rundt og rundt i full fart! Jeg ropte til dem at de skulle komme seg ut, de gikk ut, og jeg sa at saannt maate de ALDRI gjoore, det var farlig. De svarte at ungen deres ville bare ri paa hesten! Jeg sa at det var veldig farlig og saant maa man aldri gjoore! Det er trossalt ett stort farlig dyr! Da begynte den lille ungen aa skrike, og foreldrene ble sure og gikk. Saant som dette skjer ofte paa beite, uansett om man har skilt som sier hold avstand og slikt..

Og noe av det vaerst jeg vet: Jeg tar ofte ridetimer med en privat instruktoor inne paa rideskole ridebanen. Da ser ofte barna hvor fin nick er(man kan ikke overse en stor svart fullblods med hvit stjerne i panna blant smaa tufsete ponnier), og vil ri han. Naar jeg red ut, sa en av foreldrene at den hesten skal hun ri naa. Jeg sa at dette var en privat hest, og hun kunne umulig ha bestilt ridetime paa denne hesten. De sa at den rideareren hadde sagt at det var greit. Jeg sa at de maatte ha missforstaatt, fordi denne hesten er en veldig vanskelig hest, og det er sjelden at en av rideskolelevene faar ri han. Da begynte de aa snakke om hvor erfaren ungen var(12 aaring gjetter jeg), og at den hadde ridd Rapidash(en x-galopp hest som av og til blir brukt i rideskolen). Da begynte jeg aa lure paa om faktisk hun var soosteren til en erfaren jente paa min alder her paa stallen, for det hadde vaert snakk om at hun skulle proove hesten min i denne uken. Jeg spurte om det var de som hadde ringt tidligere og sagt at de skulle proove ri hesten(som er/var til salgs). Da looy de og sa JA! Jeg regner med at voksne ikke staar forann ungene sine og lyver!

Saa da sa jeg javel, og beklaget for at jeg ikke gjennkjente dem. Jeg hjelp hun opp paa hesten, og naar vi begynte aa skritte bortover stilte jeg henne spoorsmaal om hva hun ville bruke hesten til etc. Jeg kjenner "soosteren" hennes ganske godt, og hun hadde fortalt meg at hun ville bruke hesten til dressur og sprang. Og hun jenta som red hesten svarte at hun ville bruke hesten til sprang, og det stemmet jo. Saa jeg sa at hesten var allerede varm, saa hun kunne bli vant med han, og saa proove ett lite kryss. Jeg advarte hun om at hesten noen ganger stikker etter hinderet og at han av og til refuserer. Hun sa at det gjorde ikke noe. Saa gikk jeg inn paa midten, og hun skulle ri hesten. I skritt gikk det fint, men naar hun gikk over i trav saa jeg at hun hadde veldig lange tooyler, var urolig i hendene og hadde problemer med aa holde balansen. Jeg spurte henne hvor lenge hun har ridd(hadde jo foor regnet med at hun hadde litt mindre erfaring enn soosteren og var paa mitt nivaa), og hun sa i mange aar. Jeg tenkte kanskje hun ikke var vant med hesten, lot hun fortsette, saa sa jeg at hun kunne galoppere han naa. Da jeg sa "galopp" begynte hesten aa galoppere(han er veldig lydig paa stemmen), og hun jenten begynte aa graate. Hun hadde problemer med aa stoppe han, men han stoppet tilslutt. Da var hun livredd og graat som bare det! Foreldrene kom loopende og sa at jeg kunne ikke bare tvinge hun til aa galoppere naar hun aldri har gjort det foor! Da skjoonte jeg hva som hadde hendt, tror jeg i hvertfall, og jeg var forferdelig sur!
At folk kan oppfoore seg saann! Foreldre som lyver! Tenk hvor ille det kunne ha godt om hun skulle proovd aa hoppe! Jeg angrer meg paa at jeg ikke stoppet hun naar jeg saa at hun humpet saann i travet. Om hesten min ikke hadde vaert ridd rett foor, hadde han nok bukket hun av. Hva synes dere om dette! Kan man ikke stole paa folk lengre!

Har dere opplevd lignende nar dere har skullet selge hest!? Man vet jo aldri hva slags folk sitter oppaa hesten... Man vet ikke engang hvem det er! Maa man begynne aa spoorre etter ID naa eller? Og saa maa vi som hesteeiere vaere utrolig skeptiske! Hva skjer med verden!

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/12/2003 :  02:11:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også opplevd slike ting, og det forundrer meg stadig hvor lite vett noen voksne mennesker har i hodet.

Har også noen steder opplevd små unger på 2-3-4 år som spaserer rundt i stallen og rundt ridebanen, uten at det er voksne som holder oppsyn!! En gang måtte jeg spørre mange ganger om noen kunne flytte en liten gutt fra utgangen på ridehuset. Jeg måtte spørre en jente som sikkert var 15 år fordi jeg ikke kunne se noen som så ut som foreldre i nærheten, og hun så bare dumt på meg. *sukk*

Men for å spore inn på noe mer produktivt: HVA kan vi GJØRE med slike ting? Jeg tror at alle vi som oppholder oss i stallen må være mer våkne på dette.

Vi må ikke akseptere at barn trasker rundt hesten vår bare fordi vi vet at akkurat denne hesten er snill og rolig.

Vi må tørre å si klart ifra (men selvfølgelig høflig, og forklare problemet) til de voksne som er sammen med barna.

Vi må ikke la barn få lov til å traske rundt i stallen uten oppsyn.

Vi må rett og slett la være å ri steder hvor vi vet at situasjonen vil oppstå hvis det er mulig. For eksempel er det dumt å ri igjennom et boligfelt hvor det er mye barn hvis man overhodet kan velge en annen vei.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/12/2003 :  21:47:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
For meg er det vanskelig å ikke ri der det kan komme unger (de trasker tom rett forbi ridesenteret på vei hjem/til bussen etter skoletid)..
Men iallfall, man må jo bare som eligj skriver prøve å forklare høflig at "dette er et dyr, den er vanligvis snill, men ikke alltid".
Jeg er ikke en sånn person som syns det er veldig lett å "lekse opp" for foreldre at barna deres ikke får gjøre slik og sånn (jeg er 21, ser ganske barnslig ut og er 165 på strømpelesten, da føler man seg ikke alltid så autoritær..).
Da jeg var hestepasser på en rideskole var jeg flinkere, for da følte jeg litt mer at jeg "hørte til" enn det jeg gjør nå (er forrytter).

Merker med meg selv at jeg fort blir litt forsiktig om det er andre hester enn "min" de gjør noe med. Selvom jeg sier ifra om de prøver å stappe den full med ting etc.
Det er ikke alltid like lett å si ifra, noen blir sure, andre nekter å forstå det du sier...
Det er ofte de som er forsiktige fra før som tar mest notis av det du sier.

Men, litt mer konstruktivt;
Om jeg da ser barn eller voksne fôre hestene feks ute i luftegården bruker jeg å gjøre oppmerksom på at dette ikke er lov ved det ridesenteret hesten jeg er forrytter for står, samtidig som at jeg forteller at det er fordi hestene får vondt i magen om de spiser noe som ikke er bra for dem, og at de dessverre ikke kan kaste opp så det derfor kan få store følger (akkurat det bruker jo å gå inn da..)
Det hjelper ofte å spille litt på folks samvittighet er konklusjonen her.

Når folk spør om å klappe og jeg føler at det ikke er forsvarlig så spørs det hvem det er om hva jeg sier;
Barn får enkle forklaringer som at "vi må hjem til stallen, den skal ha mat" eller lignende (gjerne uten å lyve etc)
Er voksne med forklarer jeg gjerne at hesten fort kan flytte bena og da tråkke på de små barneføttene (uten mening) og at det vil gjøre svært vondt med det fottøyet barna har på seg...

Det jeg mener er at vi må ikke skremme noen unødig, eller mer enn nødvendig, men heller opplyse om det faktiske problemet.
Min konklusjon er at vi ønsker at flere mennesker skjønner at de skal ha respekt for hester (og hunder og andre kjæledyr også) ikke redsel for dem, da har vi bommet totalt i vår "folkeopplysning"

Guro
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/12/2003 :  23:47:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro: Veldig viktig poeng, det at vi ikke skal skremme folk vekk!

Vår stall ligger i Oslo, og i et boligområde med mye barn, skole like ved osv. For oss er det helt umulig å ri unna barna. Men jeg har også vært med å ridd igjennom et boligfelt når vi like gjerne kunne ridd rundt (dette var på en annen stall), alle ungene kom løpende med sykler og lekelastebiler skranglende etter. I ettertid ser jeg at vi burde holdt oss unna akkurat det stedet..

Stallen vår er ganske åpen for besøk, særlig den delen som er rideskolestall. Og i og med at mange av de som ferdes der bor i nabolaget, må vi også holde et godt forhold til dem. Vi er avhengige av noe "goodwill" fra omgivelsene, ellers er det vanskelig å drive stall midt i byen. Derfor prøver vi å la ungene få så mye tilgang til hestene som mulig, men vi må også av og til sette ned foten.

For eksempel for noen uker siden, da noen jenter (7-8 år) sto rett på utsiden av paddockene og lente seg helt inn i paddocken for å klappe hesten. Jeg forklarte dem (på en hyggelig måte) at de ikke måtte lene seg helt inn i tilfelle hestene plutselig hoppet til. Og som de aller fleste barn pleier å gjøre når man ber dem pent, så gjorde de som jeg sa. Tilfeldighetene ville at et par minutter senere, bråsnur begge hestene, slenger ut noen bakbein, og spurter over til den andre siden av paddocken.

Nå må jeg jo si at mange foreldre selvfølgelig passer på, og innser at hester er store sterke dyr som er potensielt farlig for både små og store barn. I de tilfellene jeg må si fra, så hører de fleste etter. Men så finnes det unntak, og det er dem man er nødt til å bli oppgitt over.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.