hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sporer på uerfarene ryttere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Sporer på uerfarene ryttere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  20:11:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Hvor gammel syns du rytteren skal være for å bruke sporer (er jo best uten da så klart)? Tenker på sånne kulesporer, som er 15mm eller noe sånt.
Dette r jo med tanke på sikkerhet med hest og rytter..

=D
Redigert av - Victoria & Timon den 08/12/2003 20:12:27

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  20:39:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Kan ikke si noen bestemt alder, det viktigste må være at rytteren er såpass balansert og stabil i salen at han/hun har kontroll over undersjenkelen sånn at de ikke bruker sporen til å "holde seg fast" eller dytter den inn i hesten i tide og utide.
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  20:45:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror ikke alderen er det viktigste, det viktigste er at rytteren har en korekt sits og kunnskap om hvordan man bruker sporer. vet at det er flere som har skrevet at fyskikk spiller litt inn oxo, en kjempetynn og spinkel jentunge kan ha vanskeligere for å holde bena korrekt og det blir da også en feilstilling på sjenkler og da synes ikke jeg det er rett å bruke sporer. bruker ikke sporer selv, er langt fra flink nok

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  20:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes beauty sa noe veldig bra en gang, husker ikke hvor det var: en rytter er flink nok til å bruke sporer når de egentlig ikke trnger å bruke de lenger

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  21:14:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvordan mener dere at sporer kan være til hinder/fordel for rytter og hestens sikkerhet?

Jeg vil for det første ikke knytte sporebruk direkte opp mot sikkerhet, og iallfall ikke sporebruk opp mot rytters alder og så sikkerhet. Mulig jeg ikke ser sammenhengen bare, så fortell meg hvor sammenhengen er..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 09/12/2003 :  00:25:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Med alder er det faktisk noe, men det er absolutt mer som teller! Jeg tenker paa saanne smaa 8aaringer. Naar de rir er det vanskelig for dem aa sitte i ro i salen, spesielt om de er spinkle. Fysikk sier at de humper opp og ned, og med sporer blir det vanskelig aa ikke komme borti hesten. De som er av spinkel byggning og mindre, boor ikke ri med sporer, de klarer ikke aa holde bena i ro.... Forresten, hva med de som fortsatt er saa korte at beina demmes ikke rekker under salkappene?? hehe...

Ellers tror jeg at det tar ganske mye erfaring foor man i det hele tatt trenger sporer(tenker paa hooyere dressur klasser), og da trenger man de egentlig ikke uansett;) Som Kristy siterte;) Saa hva skal en 10aaring med sporer paa beina?

Det kommer selvfoolgelig ann paa erfaring, men jeg nekter aa tro at en 10aaring har nok erfaring til aa ri med sporer.

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/12/2003 :  08:19:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå er det mulig jeg har misforstått noe ang bruk av sporer, men jeg trodde da vitterlig de satt på beina fordi man ønsket å gjøre så små innvirkninger som mulig, og fordi det (når man begynner å ri høyere klasser/øvelser) skal sitte mange signaler innenfor et lite område med hestekropp. Dermed blir det vel litt feil å si at man ikke trenger dem uansett når man er blitt flinkere, det er vel da man trenger dem, fordi man ønsker at innvirkningene skal bli så fine som mulig!!

Ellers skal du vel være bra flink om du er 8 år og spinkel og klarer å lage noe stort kaos ut av å ha på deg sporer!? (nå sier jeg ikke at det er riktig at de skal ha sporer, var mest en kommentar til spoff, som jeg er enig med..)

En tiåring kan ha mer vett på sin sporebruk enn det en 15 åring har. Men man har liten bruk for sporer før man skal samle hesten og før man ønsker å innvirke smått, og over et lite område.
(Det er iallfall slik jeg ser det )

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  13:36:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
I likhet med omtrent alle andre hjelpere er sporen nyttig for både hest og rytter bare den blir brukt riktig!
Ser bla at det er mer og mer vanlig at rideskoleelever får lov til å bruke sporer på ridetimer. Sikkert uheldig i mange sammenhenger, men generelt vil jeg tro at hestene ikke blir like "sjenkeldøve" og rytterne lærer mer når hesten går frem nogenlunde uten at de slipper å sparke hele tiden. Reduserer vel piskbruken noe også???
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  14:33:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Enig med dere alle! hehe.. takk for svar!!
=D Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  14:37:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Veldig mange kommer til å bruke sporer før eller senere uansett, like greit at de kan lære seg å ri med dem under "oppsyn".
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  18:00:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Hvor lenge mener dere at dem burde ha ridd før dem bygynner med det da?
=D Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  19:26:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
De må ha såpass kontroll på beina sine at sporene ikke går å hakker i siden på hesten. For det er jo ikke meningen...
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  19:42:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Leste nettopp om utdannelsesprosessen det ridende politiet i England går igjennom.
De MÅ ha noe erfaring med hest for å bli tatt opp som "aspiranter", og gjennomgår deretter et 16 ukers intensivkurs.
Da rider de ca 3 timer under oppsyn og instruksjon hver dag, og først etter 12 uker (!) får de lov til å bruke sporer...
Til ettertanke
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/12/2003 :  02:14:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Er helt med på den "ideen"..og det er jo ikke uten grunn de praktiserer det slik da..kremt.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.