hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har noen skutt henne eller??????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Har noen skutt henne eller??????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AinaVj

Norway

Skrevet - 11/12/2006 :  19:32:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
skulle nesten tro det azz......

Her om dagen hadde jeg en uhyggelig opplevelse med Lydia.
Skulle ta henne inn fra paddokken. Hun begynte å trippe, deretter steilet hun veeeeldig høyt, prøvde å stikke av, snudde rumpa til meg og sparket og traff overarmen min. Det værste var at hun prøvde å treffe meg målbevisst en gang til

Da jeg satt henne inn i boksen, stod hun der inne og sparket og steilet i et kvarter etterpå. Hun hvinte også.

Slik har jeg aldri opplevd henne før.

Det har hendt at hun har steila bittelitt noen ganger før, men har tatt henne hver gang. Noen mener at hun gjør det fordi hun har overtak på meg, men hvorfor er hun snill som et lam hele dagen ellers da?

Huff, håper ikke dette gjentar seg, for det gjorde vondt.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 11/12/2006 :  19:56:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Hmmm.... høres ikke bra ut nei, stakkars, hvordan går det med armen?
Kan du horsemanship? Jeg ville begynt helt fra grunnen med det, meldt dere på et kurs kanskje??
Er jo viktig at du er hennes leder....

Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 11/12/2006 :  20:11:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg anbefaler Parellis Level 1 program. Skal ikke påstå at det løser alle problemer, men MANGE problemer forsvinner mirakuløst når du blir god på disse øvelsene. En god investering hvis du er interessert i NH og vil ha et godt forhold til hesten din! Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 12/12/2006 :  01:23:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg hadde sjekka om hesten er frisk jeg...fra topp til tå.

Jeg tror ikke dette har noe med å være med leder eller respekt å gjøre..

Tenk om hesten faktisk ikke har det bra, at den har noe som plager den så til de grader. Det trenger ikke være synlig..og du trenger ikke vite om det..det kan ha skjedd ute og skaden kan foregå på innsiden. En skikkelig låsning i nakken kan eks utløse enorm hodepine som igjen kan gjøre enhver mer eller mindre gal.. Eks nerver kan ligge i klem elle presse... Tenk om du begynner å trene respekt og lederskap med en slik hest...hun kan ende opp med å ta livet av deg...og det er jo helt grusomt urettferdig ovenfor hesten når den bare prøver så godt den kan å si ifra på sin måte... Det blir å såfall feil rekkefølge for meg... Sjekk hesten først så kan du begynne med evetuelt lederskap og den slags etterpå men da under forutsettning at du vet hesten er frisk...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 12/12/2006 01:32:11 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 12/12/2006 :  01:27:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kan du horsemanship?

Opprinnelig postet av Stall Nakkim

Jeg kan ikke dy meg...

Kan du horsemanship!! Er det noe man kan? Og hva er det man skal kunne i såfall?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/12/2006 :  04:15:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, her MÅ du være forsiktig! En hest med en slik oppførsel kan fort skade mer enn en arm!
Tenk om den traff brystkassa - eller HODET ditt!
Og tenk om det var noen andre som fikk "hoven i hue"!!!

Prøv å finne ut ALT du kan om hva som får hesten til å reagere slik, for dette er FARLIG!

Kan du si noe mer om hesten til oss "gamle bedrevitere" her på tråden, så vi kan legge våre hoder i bløt og kanskje gi deg noen flere råd.

Hvis MIN hest plutselig hadde steilet og slått og bitt, ville jeg være overbevist om at det var noe ALVORLIG galt!!
Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  09:57:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Kan du horsemanship?

Opprinnelig postet av Stall Nakkim

Jeg kan ikke dy meg...

Kan du horsemanship!! Er det noe man kan? Og hva er det man skal kunne i såfall?

Pirk pirk ja... typisk mix... Mente å skrive kan du noen generelle horsemanshipøvelser. For å trene samspillet mellom hest og menneske................... Er det greit nå Oleo?????????????
Nå kommer det vel mer pirk, hi hi. Men tror ikke vi skal gjøre om også denne tråden til en pirketråd.

God Jul!!

Opprinnelig postet av oleo

gladhest

Skrevet - 12/12/2006 :  12:41:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har ikke bakkearbeid bare med lederskap og respekt å gjøre. Riktig håndtering kan faktisk også motvirke spenninger fordi hesten blir mer avslappet og du får slakk i tauet. Hester som går imot press spenner seg..

Men selvfølgelig, det kan jo være lurt å først sjekke om hesten har låsninger eller om det er noe annet galt med den, som oleo sier.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/12/2006 :  18:40:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor bor du ?

Det første som slo meg , hvis hun er helt normal nå i ettertid, er HJORTELUS!

Hvis frosten ikke er kommet hos dere, og du bor et sted hvor den finnes, så kan det godt være en liten etterlevning så varmt som det er nå. Det er en liten ekkel sak som ser ut som en stor flått, som BITER. Jeg har opplevd flere hester som normalt er snille som lam, som blir helt gale når denne biter. HEsten til venninna mi hadde ant hatt en på seg i løpet av natta, han var gjennombløt og full av skader på morgenen, hadde slåss med noe hele natten, boksen var omtrent pinneved.

Tenker spesielt siden hun fortsatte alene på boksen.
Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  20:08:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Ja, der kan du være inne på noe summer! Da blir hesten min helt gal også, hvis sånne har satt seg i pelsen eller halen.

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  20:52:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Har ikke sett noe hjortelus her ute.

Hesten er granska i huet og i rævva, men tror hun kan ha fått en låsning i ryggen.Kjennes sånn ut.
Tenkte at det også kunne være at hun har ganske mye energi som ikke har frigjort seg, så har kuttet litt på kraftforet for en periode.

Ang respekt og lederskap så trener jeg joinup, og bruker monty roberts-grime. Får instruksjon i dette av en som er veldig flink.

Har ikke skjedd noe siden,og det har gått bra med meg og Lydia foreløpig.

Armen min går det bra med, ble bare litt rød. Men tenker nå i ettertid på hvor ille det kunne ha gått. Og hun har brodder på alle ben i tillegg. Huff

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  21:05:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Prøv å finne ut ALT du kan om hva som får hesten til å reagere slik, for dette er FARLIG!

Kan du si noe mer om hesten til oss "gamle bedrevitere" her på tråden, så vi kan legge våre hoder i bløt og kanskje gi deg noen flere råd.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hun er en intelligent hest. Da jeg fikk henne nå i høst, klarte hun ikke å stå stille i et sekund. bortsett fra når vi skulle gå. Da stod hun stille. Var veldig ram på å teste ut mine grenser, men klarte fint å fortelle hva som var akseptabelt. nå står hun stille, går aldri på meg, kan ha boksdøran oppe uten at hun forsvinner ut. Hender at hun står og skraper med bena når hun ser meg,men det er det nesten slutt på.

Hun liker å leke med alt hun finner. En gang stod hun rullet på en parasoll. En anne gang kom en skoleklasse og la sekkene sine på benken der vi satt (og Lydia stod). Hun la alle sekkene pent i en haug på bakken ved siden av. Eller så syns hun det er gøy å slenge rundt med børster i munnen.

Litt heit av type når man håndterer henne, men helt rolig når vi rir, eller trener på bakkearbeid. Hun kommer gående mot meg ute når hun ser meg,og følger etter meg, det samme i ridehuset.
Hørte litt med Merete,og hun kunne fortelle meg at Lydias far er en rolig type, mens bestefaren hennes er ganske fyrig av seg. Er også litt redd for hodet sitt.
Kanskje det ligger litt i genene?

Eller så var været fint tidlig på den dagen da det skjedde, men ble om til det uværet på ettermiddagen,og hesten stod i kø for å komme inn.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  23:44:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
En hest som har rynker(som får den til å se litt spørrende ut) over øynene, eller over og mellom neseborene kan ha smerter. dette er jo en enkel "hjemmesjekk"-metode. Ser du noe, og særlig noe som er forandret fra vanlig, er det sikkert lurt å ta en helsjekk hos vet.
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/12/2006 :  00:22:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har ikke sett noe hjortelus her ute

Nå ser man sjelden disse men ok :)

Uansett er ikke dette normal oppførsel på en hest .
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/12/2006 :  05:10:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, du spør om noen kan ha "skutt" hesten din - jeg har opplevd at en hest i stallen BLE skutt på!

For mange år siden jobbet jeg på Gaustad sykehus, og MYE med stallen og ridningen der. De 4 hestene hadde det bra, og fikk om sommeren gå ute på beite om natta - INNTIL vi begynte å mistenke at "noen" red på hestene om natta - OG gjorde andre ting med dem. Når hestene ble tatt inn om morgenen, var noen av dem faktisk svette, som om de hadde løpt rundt om natta - svært mistenkelig. Men det var først da vi oppdaget at den ene hesten hadde et bitte lite, men meget dypr sår i skulderen, at vi begynte å lure. Hesten hadde rett og slett blitt SKUTT på, med luftgevær!!!

Vi fikk det dessverre aldri bevist - men vi mistenkte at noen ungdommer som "vanka ute om natta", hadde moret seg med å ri på hestene OG skyte på dem med luftgevær!!!! De var jo så snile og vennlige - ble brukt til terapiridning, så de var "lette ofre", dessverre.

Vi måtte derfor ta hestene inn hver kveld - selv om sommeren - for noe sånt kunne vi ikke utsette hestene for. OG - stallenen ble låst, med hengelås, så ingen kunne ta seg inn på nattetid og gjøre noe mot hestene. Og den hesten som var blitt skutt på - OG truffet - fikk en dyp betennelse i skulderen, hvor skuddet satt. Hun var halt i lange tider, og utviklet dessverre en forkalkning i koden, som følge av den stive skulderen, hvor betennelsen hadde ødelagt muskler og sener. Vi "holdt" henne så lenge det var mulig, men til slutt ble hun så halt at hun måtte få "slippe".
Jeg er den dag i dag inderlig forbanna på "de" som skjøt på hestene med luftgevær, og skadet - til døde - en verdifull Trakhener-hoppe, som også var en flott terapihest!

Nå skriver jeg denne historien til "skrekk og advarsel" - for det finns GALE folk, som kan finne på det meste med hester - og må da presisere at det IKKE var pasienter fra sykehuset - men sånne som man IKKE får gitt behandling - som var vandalene.

Hestene på Gaustad har forresten siden IKKE gått ute om natta, da beitene og stallen ligger litt for nær "belastete områder", dessverre.

SÅ - om det er en utrolig irriterende parasitt (hjortelus) eller andre insekter - eller noe annet som får en hest til å forandre personlighet plutselig - og skremmende - man MÅ man prøve å finne ut av hva som er grunnen. FOR - en hest har ALLTID en grunn for sin oppførsel - særlig hvis den plutselig endres.

OG - gjentas nok en gang: En steilende, sparkende og bitende hest er LIVSFARLIG! Man MÅ finne ut hva som er årsaken - OG gjøre noe med det - tvert! (Her er det ikke snakk om "å vente og seeee"...!)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/12/2006 :  11:22:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En steilende, sparkende og bitende hest er LIVSFARLIG! Man MÅ finne ut hva som er årsaken - OG gjøre noe med det - tvert!

Hva gjør man tvert med hesten, om det foreksempel er hjortelus som er årsaken ?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.