hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tar HELT av på kveldstid !
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Tar HELT av på kveldstid !
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Katrine_Sandore

Skrevet - 19/09/2006 :  01:53:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Vel, har endelig begynt å få litt styringa over hesten min på banen nå. Endelig har han begynt å oppføre seg ordentlig på banen uten tull. Før stoppet han jo, å nektet å gå osv, mens han nå har begynt å gå ganske bra fremover.

Mandag for en uke siden, fikk jeg høre noe rart av min muligens nye forrytter. Ponni hadde løpt ut i skritt, i fult rodeosprang rundt banen, med forryttern min klamrende på.

For å være ærlig trodde jeg ikke noe særlig på henne, jeg red han ett par dager senere på banen, og han oppførte seg normalt.
Men idag var det visst på'n igjen. Det er akkurat en uke siden sist, og igjen gikk han amok, bare at det var jeg som red.

Bare at nå var det ett hinder satt opp på banen, og jeg red med en annen hest. Det var forskjellen. Felles for begge gangene var at det var på banen, og at det var kveld: altså begynt å bli mørkt.

Så mitt spørsmål er, tror dere hester kan være mørkredde? Eller hva tror dere grunnen til at han tar sånn av er?

Jeg Liker Smileys, Jeg

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/09/2006 :  02:47:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, de fleste hestene reagerer ikke mye på mørke. Men jeg har hatt noen som har vært litt usikre i mørket. Ting ser kanskje annerledes ut, andre lyder o.l. Generelt har det altså ikke sett ut til at det har hatt noen stor betydning for hesten om vi trener i mørket.

Men jeg er ikke sikker på om det er dette som gjør rodeohest utav din Kan det være andre ting? Kanskje noe som sitter igjen fra før, eller at han funnet en ny måte å få utløp på? Har du ridd i mørket ellers, utenfor banen, hvordan var han da?
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  03:11:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Enten så tuller han bare, blitt skremt men mørkredd tviler jeg på - men hvem hvet? Eller kanskje han bare tuller for han hvet at så snart han kommer inn i stallen blir det mat og endelig fred å få (?)
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/09/2006 :  05:51:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ganske kort:Kan det være rytteren han reagerer på?
Hester er utrolig sensitive til HVEM som rir dem - og kan da oppføre seg helt forskjellig med to forskjellige ryttere - ettersom hvor godt hesten KJENNER sin rytter.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/09/2006 :  09:30:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
min gamle dame elsker så høyt å hoppe hinder at hun kunne ta av sånn - i retning hinderet... Hinder i hallen når jeg skulle trene dressur var mao håpløst...

(Bannet litt over ...sprangryttere som ikke ryddet etter seg da, ja..)

Ellers høres det kanskje ut som hesten driver og tester litt, hvem den kan gjøre hva med? Kanskje den nye rytteren spenner seg, og derigjennom gir signaler om.... spøøøøøkelser?
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  10:09:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Sjekk utstyret, er mitt tips..
En gjord som klemmer, en skrukk på salteppe/shabrack.. Det er ikke store problemet som skal til før enkelte drar ned rullegardina..
Har en slik en selv, og vet at når hun tilter så er det UTSTYRET det er noe feil med..
Et rusk under salteppet, litt klem fra gjorden eller noe annet og OFF WE GO..

Line
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 24/09/2006 :  18:55:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Line.
De hestene jeg har vært borti som brått har tatt av fra skritt på den måten du beskriver har hatt smerter eller ubehag. Enten fra utstyr, rytter eller låsninger i ryggen el.lign.
Ikke godt å si selvfølgelig, men ofte prøver hesten å si deg noe viktig.
Gå til toppen av siden

gulponnis

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  20:50:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressegulponnis  Svar med kopi av melding
Haha!
Den ene hesten jeg rir er mørkredd som få.
Hun er livredd straks det blir mørkt og blir veldig stresset.
Ganske rart..!

Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  16:53:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Haha!
Den ene hesten jeg rir er mørkredd som få.
Hun er livredd straks det blir mørkt og blir veldig stresset.
Ganske rart..!

Opprinnelig postet av Ina_Christin2

Sikker på at det er hesten som er mørkredd? :p

Noen hester kan være litt mer skvetne i mørket pga skygger f.eks, men ofte er det rytteren som er mørkredd og stresser litt... Og dermed overfører dette til hesten. Da blir hesten vant til at "i mørket stresser vi, dette er farlig"

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 20/10/2006 :  21:34:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten ting å føye til: Hva drev dere med på banen når det hendte? Gikk dere i skritt på lange tøyler? hadde dere gjort noe spesielt? hva som helst.. Hvis ikke der er utstyret eller noe annent lignende så kanskje det kan være noe dere skulle gjøre eller har gjort som fikk den til å bli litt... ja x p håper dere finner ut av det, men hvis dere vil se om hesten er mørkredd, hvorfor ikke ta den inn på ridebanen å leie den litt urndt når det mørkner, så finner dere kanskje et ja eller nei der!? X ) Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 13/11/2006 :  01:31:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Det med testing av nye ryttere: jeg skrev at første gang var det forryter han løp ut med, andre gang var det meg. han har hatt ett par sprett senere også, og felles for alle gangene: Det har vært mørkt.

Jeg aner ikke hva det er, men han blir ihvertfall stresset og ser spøkelser når det er mørkt.

Forøvrig skrittet jeg bare den dagen jeg nevnte, det var den andre hesten som hoppet over hinder. Min hest tenner overhode ikke over hinder, han går heller saktere så fort han ser en hinderstøtte ... Så den grunnen er det nok ikke ihvertfall.

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

StinaogToJo

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2006 :  10:54:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også opplevd at hester er mer skvettne i mørket. Det kan godt hende at noe av det kommer fra meg, men hester ser vel dårligere i mørket de også...? Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2006 :  15:29:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Jeg tror hester kan være "mørkredde", eller hvertfall bli litt mer skvetten i mørket
<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 13/11/2006 :  16:16:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
hester han nesten samme syn i mørke som om dagen.. så de blir ikke mørkeredde. det er jo ikke synet den "overlever" på, men hørsel. Dessuten om rytteren oppfører seg andreledes når det blir mørkt vil den med det samme merke dette..

Men jeg synes man skal være litt forsiktige med å menneskeliggjøre hester å tildele dem følelser de ikke er i stand til¨å ha. de tenker ikke sånn som oss.

Ville heller sjekka utstyret og tenkt på rytterens signaler i slike situasjoner.
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2006 :  17:08:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Trodde hester hadde dårligere mørkesyn.. Skulle ut på ridetur en kveld, og slukte lyset i stallen før jeg skulle leie ut hesten.. Men hun klikka helt og nektet og gå.. Denne hesten har boks nærmest døra til og med.. Hadde hvertfall ikke noe med at jeg var redd..
Og senest i går var jeg ute på ridetur i bekmørket, og satt helt i min egen verden og skrev melding faktisk Er ikke spesielt mørkeredd av meg.. Men hesten såg hvertfall ett eller annet spøkelse en plass og styra noe voldsomt.. (han klikka ikke, med stirra og pusta skikkelig) Han er til vanlig ganske grei på tur.. Selv kunne jeg bare se en skygge litt lenger borte.. Mest sannsynlig en annen hest..
Noen som kan forklare det da..? Hadde verken noe med meg eller utstyret og gjør hvertfall...

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 13/11/2006 :  18:33:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis den mørke skyggen var en annen hest, gan jeg garantere at den både luktet og hørte den før den så den. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.