hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hest som stikker av med vogn
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 hest som stikker av med vogn
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

laban_12345
» VIP

Skrevet - 26/12/2006 :  00:09:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva skal jeg gjøre når hesten stikker gate langs med vogn??

når jeg skulle ut og kjøre en søndags morgen ca kl 11 ! så kommer vi 1oo M hjemmene i fra på gårds veien ! så stopper jeg, og da står vi stille i 1-1,5 min. også klikker det for henne, og så løper ho opp i ett bolig felt!

ho kommer gående hjemme etter 3-5 min. så kjører jeg på beite!

Redigert av - laban_12345 den 27/12/2006 13:57:38

gladhest

Skrevet - 26/12/2006 :  00:39:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da skal du ikke kjøre den med vogn... Enkelt og greit. Du kan dø, du kan drepe noen, osv. Veldig satt på spissen, men det er virkelig farlig å miste kontrollen på hest med vogn. Nå sier du ikke noe om når, hvor og hvordan, men jeg regner med at gatelangs betyr på veien?

Jeg ville ikke ha kjørt hesten ute blant folk før den har sluttet å løpe ut. Trenger du tips til å løse løpeproblemet så gi litt flere opplysninger
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 26/12/2006 :  10:39:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan bare signere gladhest sitt innlegg. Hester som løper ut er livsfarlig. hester som løper ut med vogn er irkelig mer enn livsfarlig. IKKE KJØR DEN!!!!!! Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 26/12/2006 :  11:18:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke kjør på tur før du har kontroll nei! Forøvrig ville jeg lært hesten one rein stop, det er eneste mulighet til å få stoppet hest med vogn. Det er lettere om du rir, da kan du ta den inn på en volte, men det går jo ikke med vogn. Google på 'one rein stop' evt. 'en toms stopp'. Da skal du få opp artikler om emnet, tren inn denne stoppen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/12/2006 :  22:13:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, ifølge ryktene var det en skarve klegg som stoppet hele hesteskyssordningen i Briksdalen - èn hest løp ut, og dermed ble ALT stoppet - for tenk om de andre hestene også møtte en klegg....?

I sin tid var det en livlig debatt om dette på hest.no, hvor mange gode forslag om hvordan man kunne fortsette dette flotte turist-tilbudet. Bla. å bruke leiere i tillegg til kusken, samt lavere vogner som ikke veltet så lett mm. - Nå sitter turistene og hoster eksos etter minitraktorer. Det er egentlig ganske trist.

Men jeg er fullstendig enig i at en utrygg kjørehest er MEGET farlig, og one-rein-stop med hest og vogn - DA skal du ha mye flaks for å få det til, uten at det går enda galere - bla må det være plass til en så stor sving, så du ikke risikerer å velte vogna, eller kjøre på noe - eller GRØSS: NOEN!

Har i en annen tråd fortalt om hesten vi aldri klarte å kjøre inn igjen etter at hun ble vettaskremt - av en sånn løvblåsemaskin man bruker i parker om høsten.

Regner med at du har vridd hjernen for å finne ut hva som skremte hesten - for en hest HAR som regel en grunn når den reagerer uventet. Tråkket på en spiker, som datt ut igjen, en skarp stein som gav en knusning (tenk deg selv å tråkke på noe skarpt - du hopper omkring og hyler...)
Var det noen "pøbelunger" i nærheten, som kunne tenkes å ha en sprettert? - Ja, man kan jo lure...

Håper du finner ut av det - OG sørg for å ha minst en person til hjelp når du skal prøve å kjøre igjen. Denne/disse personen/e må kunne løse fra vogna på sekunder - har du sånne - ja, hva kalles de da - sånne årepinner som er utløsbare ved at man bare drar i dem - samme prinsipp som sikkerhetskroker.

Det VANSKELIGSTE er faktisk for deg - altså kusken - å IKKE vise nervøsitet - for DET merker hesten MEGET godt - og da er problemet enda større.

Og så sender jeg deg all mulig moralsk støtte!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 27/12/2006 :  15:45:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå skjønner jeg ingenting her ... driver du og redigerer hovedinnlegget dag etter dag ?? Gå til toppen av siden

laban_12345
» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  17:02:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå skjønner jeg ingenting her ... driver du og redigerer hovedinnlegget dag etter dag ?? NEI har ikke gjort det . har ikke tenkt det hel Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  17:23:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det ser vi jo på hovedinnlegget ditt at du har gjort.. :-)
Enklere om du svarer på bunn etter siste innlegget, for da blir det mere oversiktlig.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  17:24:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Skrevet - 26/12/2006 : 00:09:43
hva skal jeg gjøre når hesten stikker gate langs med vogn??

når jeg skulle ut og kjøre en søndags morgen ca kl 11 ! så kommer vi 1oo M hjemmene i fra på gårds veien ! så stopper jeg, og da står vi stille i 1-1,5 min. også klikker det for henne, og så løper ho opp i ett bolig felt!

ho kommer gående hjemme etter 3-5 min. så kjører jeg på beite!
--------------------------------------------------------------------------------
Redigert av - laban_12345 den 27/12/2006 13:57:38
Gå til toppen av siden

laban_12345
» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  18:05:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det no mere
Gå til toppen av siden

laban_12345
» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  18:06:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det no mere.
hva er det du mener nå
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  18:17:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Du skjønte at det står når du har redigert, ikke sant?
Det er ofte bedre å lage et nytt svar når du har fått svarinnlegg på ditt første innlegg. Da blir det enklere å forstå svarene du får også.
Eller du kan skrive edit: og hvorfor du har endret innlegget ditt.

Det er enklere for oss som leser innlegg når det blir stående etter at vi har svart på det og ikke brått blir editert med flere opplysninger eller får en ny ordlyd.
Var bare det jeg ville si.

Ellers har du fått gode svar på hvordan du kan gå fram for å løse det problemet hesten din har fått. Hvis hesten aldri har gjort dette før kan det være noe fysisk som har skjedd. Ubehag/vondt kan få hester til å stikke ut. Det samme kan skumle ting gjøre. Håper du finner ut av hva som skjedde slik at du kan unngå at det skjer igjen.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

laban_12345
» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  18:35:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm skjønte ikke helt ossen jeg skulle svare med en gang ! ho løp ut en del i fjor vinter! ,,, etter jeg kjøpte meg en gigg jeg begynte og kjøre med, så begynte dette! så nå i det siste har jeg kun kjørt med roadkart n og det har gått bra . og nå jorde ho det i jen! men ho løper lenger og lenger får ver gang! Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  19:11:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hmmm skjønte ikke helt ossen jeg skulle svare med en gang ! ho løp ut en del i fjor vinter! ,,, etter jeg kjøpte meg en gigg jeg begynte og kjøre med, så begynte dette! så nå i det siste har jeg kun kjørt med roadkart n og det har gått bra . og nå jorde ho det i jen! men ho løper lenger og lenger får ver gang!

Opprinnelig postet av laban_12345

Da vil jeg tro det er fordi ho syns at vogna blir skumlere og skumlere. Da mener jeg at treninga må tas helt tilbake til start. At man begynner på nytt med tilvenning og gradvis trening.

Det har jeg gjort med den ene hoppa mi, selvom ho er innkjørt. Men ho fikk et negativt inntrykk av vogna, og da har jeg tatt noen steg tilbake i treningen.

Ellen Gå til toppen av siden

laban_12345
» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  23:47:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
okay
noen steg tilbake i treningen hva vil det si da ??? tomme kjøre ho ?

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  03:55:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
PRØV å finne ut hva som skremte hesten!
Hvis det er "div" ting, så må du begynne på nytt, og "nøste opp" hva som er greit og hva som får hesten til å flippe ut.

Kan det være noe med vogna som skremmer hesten?
Kan da fortelle hirtorien om min egen hest: I 1992 ble "Hest og OL" etablert, med kjøretrening av norske hesteraser over hele landet. Jeg ble med på opplegget med min snille og innkjørte hest.
Pga. problemer med å skaffe/frakte vogn til treningene, skulle jeg få låne vogn på trenings-stedet.
Fikk da låne en litt stor rockhart, som ble spent på hesten min, og vi gjennomførte masse øvelser på et stort jorde - det var tempovekslinger, lydighetstrening om mye annet - blandt annet slalåmkjøring mellom sånne orange "koner".

Det var DA at min hest begynte å protestere, hun ville liksom ikke "vende riktig" mellom konene - og ble "stri" - noe hun ALDRI hadde vært før. Instruktøren så at jeg hadde problemer, og ville hjelpe meg med vendingene. Han tok solid tak i tøylene for å "vise meg" hvordan dette skulle gjøres - og DA løp mærra UT!!! Hu dro rett til skogs, og hvis ikke JEG hadde hatt skikkelige kjørehansker, så hadde hele doningen havnet rett inn i et solid buskas og evt. ned i en bekk....

Instruktøren - og JEG - skjønte ingenting - før vi tok en kikk på dragene til den vogna som Sunniva hadde fått tildelt: Sjækene STAKK henne inn i halsen for hver eneste vending vi tok, da de var for lange foran sjækelfestet!

Hun hadde funnet seg i denne "plagen" i forholdsvis myke svinger, men da det ble snakk om "slalåm", så fikk hun for hver eneste sving et stikk inn i halsen, og til slutt sa hun STOPP!!

Veeeel - hun ble aldri en av OL-hestene - OG det tok lang tid før jeg kunne stole på henne i kjøring igjen, selv om vi da ikke hadde drag som "beit" henne i halsen. Vi måtte være meget forsiktige med vendinger og krappe svinger, og jeg sørget alltid for å ha en leier ved hodet - i TILFELLE hun fikk negative assosiasjoner om de "fæle dragene" som stakk henne inn i halsen.

Joda - vi kjørte med henne i mange år siden, og de som nå har hennes sele og vogn (ikke oss) - så tjener den gamle og GODE selen og vogna sin tjeneste med andre gode nl-kjørehester.

Jeg vil forøvrig IKKE nøle med å sele på henne igjen og ta en tur med "doning" - slede eller vogn, for jeg VET at hun er en utmerket kjørehest - som jeg stoler 99% på......

Hva dere vil gjøre med deres kjørehester kan jeg ikke "råde" - forteller bare om erfaringer som jeg har hatt - og så får dere vurdere - og prøve - videre.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.