hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avhengige av hverandre!!! HJELP!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Avhengige av hverandre!!! HJELP!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Susannnnn

Skrevet - 24/12/2006 :  18:33:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, har hestene mine på stall hvor det kun er de (2).
Og de er helt avhengige av hverandre!
Kan ikke leie ut en og en til/fra beite, eller ri en og en av gangen.
De løper ned både boksdør og beitegjerde om den andre hesten forlater den. De blir så stressa og gærne så de skader seg selv i den sparadiske jakten på å komme til den andre hesten.
Hva kan jeg gjøre for at de skal forstå at det ikke er farlig å stå alene en times tid mens jeg rir den andre??
Er eneste løsning å få flere hester til oss på gården?
Hva om ikke det hjelper heller?

De har alltid stått på stor stall med mange hester(den ene har alltid stressa når den har vært aleine eller blir tatt ut sist), men siden stallen hos oss på gården er ferdig nå så har vi jo såklart flyttet de hjem..

HJELP MEG!!

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2006 :  23:47:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Hesten min også er sann =/ Det er 10 hester på stallen, men han er avhengig av den ene.. Så når den går ut, så hyler han og styrer på.. Hjelper ikke hvis noen av de andre er inne heller..
Skikkelig irriterende! Men det er rett og slett ikke noe å gjør noe med i mitt tillfelle, for han har alltid vært sann... Prøver å ha han alene avogtil, og noen ganger går det helt greit mens andre ganger går han helt beserk! HELDIGVIS går det bra å ha han ute sammen med andre hester uten den "utvalgte"..
Ville nok prøvd å fått en hest til på gården ja =)

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2006 :  23:58:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
En løsning er jo å fra venne dem selvfølgelig, veldig korte økte i begynnelsen, erfaring med unghester/føll? Gå frem på samme måte. Men dersom dere ikke vil kunne få inn mer hester på gården, tror jeg meget at det er lite vits i å prøve - da om hestene skader seg så fælt. Selv så syns jeg aldri noen hester skal være alene, men det er jo selvfølgelig ganske greit til tider i noen økter/timer - men ikke hver dag. Om hestene hadde vært sammen med mange andre hester i noen år, tror jeg det ville vært lettere å hatt dem litt alene, vertfall eksemplarer jeg har vært borti... Men, man må også regne med at det kort og greit er hester som overhodet ikke kan stå alene, om man tilvenne disse er jo en annen sak, men en hard vei regner jeg man må gå - vertfall med di aller vanskeligste.

Måten du skal begynne på er VELDIG korte økter/min, begynn kun å leie den ene hesten bort noen steg etterhvert øker du dette. Så er dessverre ikke noe man gjør øve natta. Har ikke noe erfaring med dette, mine 2 hester har vel vært den typen som gir blaffen - men allikevel har jeg ikke 'utnyttet' dette, så dem har alltid hatt mange hester rundt.

Håper at du finner utav ting, kan jo ikke være kjekt å skal kunne ri den ene hesten men må gå til verks med å plassere den andre en plass. Evt. kunne du jo kjøpt den en liten minishettis e.l - noen av disse passer fint i samme boks med en ponni, eller best med egen da.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 25/12/2006 :  23:56:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
slutter meg til Don-Pedro mvh korte økter for å gradvis venne dem til å stå aleine. Jeg har to sånne hylunger sjøl jeg. Særlig ille er de etter at de har hatt sommerferie, og kommer hjem. da har de to dulla med hverandre lange late sommerdager, og er helt siamesiske..
Jeg har utviklet en kur, som virker på mine... skal gi deg oppskrifta.
-ta ut en hest, bind den opp sånn at den som står igjen ser den, men den som står bindt ikke ser vennen sin. Skjem den som du har med GRUNDIG bort med stell og kos. Sett denne tilbake, og ta ØYEBLIKKELIG ut den andre hesten. Gjør det samme for den.
Da lærer du hestene at å være sammen med deg betyr noe positivt. hvis det er positivt å være sammen med deg, trenger man ikke å rope på andre venner. Den som står igjen vil sikkert rope, men den får kanskje ikke så mye svar..
i tillegg lærer de fort at når de kommer tilbake, er det bare for å miste vennen sin alikevel.
prinsippet er at det skal være hyggelig å komme ut sammen med deg, og at det ikke skal være så hyggelig å komme hjem. Du må selvfølgelig bytte på hvem som skal ut først, og miste vennen sin, og hvem som skal få komme hjem til en venn. Alternativt må du sette hest nr 2 på stall i fem, og så ta inne hest nr en..
Jeg prøver å gjøre dette flere ganger i løpet av en dag. Bruker 5-10 min av gangen i begynnelsen. Etterhvert rigger jeg til "kosestasjonen" på andre steder enn den vante, sånn at hesten må leies eller ris til et sted den ikke ser vennen sin, før den blir overfalt med kos.
resultatet har to sider. For det første er det ikke så moro å rope når ingen svarer, så det blir mindre av det
for det andre får du hester som virkelig her lyst til å være med deg ut på eventyr!
Ting tar alltid tid med hest, uansett hva man skal.. dette også!
lykke til!!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  00:55:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Nytter ikke med min =/ Han er snart 15 år og har alltid knyttet seg til en hest når han har kommet til en ny plass... Og det er ingen av hestene som bryr seg om han og svarer heller, men likevel kan han hyle en time i strekk.. Har hatt han i over ett år nå og har prøvd det meste, men jeg må bare godta at han er sann.. Noen dager går det som sagt helt greit og den andre hesten kan vær på en hel tur uten at han bryr seg, mens andre dager begynner han før hun er tatt ut av boksa =/
<3 Western <3

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  01:26:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Huff da, det hørtes ikke noe hyggelig ut. funker hvertfall flott på mine to dette.. om de hyler, slutter de HVERTFALL når de ikke får noe svar mer.. men noe må jo faktisk gå an å gjøre?? Hvertfall siden trådstarter sier at hestene faktisk skader seg.. huff å huff..

gladhest

Skrevet - 26/12/2006 :  02:00:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor gjør de dette? Sannsynligvis fordi det å være igjen alene representerer en usikkerhet. Jeg er enig med dem som er for å venne hestene gradvis til å være fra hverandre. Og i tillegg kan det ikke skade å gjøre ting som gir dem bedre selvtillit. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 26/12/2006 :  10:46:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Selv så syns jeg aldri noen hester skal være alene, men det er jo selvfølgelig ganske greit til tider i noen økter/timer - men ikke hver dag

det betyr jo i praksis at du ikke kan trene hesten din alene daglig det ....

Hestene har ikek vondt av å være fra hverandre noen minutter hver dag, og blir de så gale som beskrevet, så bør de IALLFALL komme fra hverandre litt .

Jeg har også to hester, har hatt to hester sammen i mange år (Forskjellige hester ) og jeg har vært veldig nøye med at de ikke alltid blir leid inn samtidig (For de blri jo vanligvis det for enkelthetsskyld) og at de ikke alltid er på tur sammen. Nå er jeg jo alene på den stallen, så det blir faktisk sjelden de er på tur sammen. Noen hester har stått igjen ute, andre har jeg måttet sette inn. Min ene hest må stå inne, for hun kan finne på å fly tvers igjennom gjerdet. hun hyler og skriker og ser helt sprø ut når vi går, men jeg vet, etter års obersvasjoner, at så fort hun ikke ser og hører oss lenger, så spiser hun høyet hun har fått.

Når det har gått så langt som med de du beskriver, må du begynne å lære dem at det går bra. Korte økter borte fra hverandre. Løper de ut av gjerdet må du ha de på boks, og den må du sikre så hesten ikke kommer seg ut derfra. Og lukk stalldøren!!! Ikke la en løpsk hysterisk hest får sjansen til å løpe gatelags. Dette er et prosjekt som kan ta litt tid ,men er vel verdt etterpå. Når de tåler bedre å være fra hverandre, pass på at de faktisk er det regelmessig videre.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  13:35:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
slutter meg til summer. jeg har faktisk måttet slå på planker over halvdøra i min gamle stall, for å holde ei unghoppe fra å hoppe utav. Var ikke mulig å lage ei permanent dør akkurat der. Og inne i boksen SKAL det jo ikke være noe en hest kan skade seg på...
gi den for, og sett på radio.. ellers er det faktisk trening i STORE kvanta som skal til..

Susannnnn

Skrevet - 26/12/2006 :  21:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er virkelig helt forferdelig, de løper rett på boksdøra og kaster hodet alle veier, steiler, sparker, hyler og skriker. Stresser som bare det! Går ikke ann å få bindt en av de utenfor stallen som noen tipset om, den vil bare komme til å bruke all makt å rive seg løs for å dra inn igjen til den andre.
Det er sykt at det har blitt sånn, og selvfølgelig VELDIG synd, men det kommer kanskje av helt ny stall og dem to helt aleine, siden de aldri har stått på gården hos oss før, så er det sikkert ekstra skummelt å være helt alene?!
Men nå har hestene ikke blitt ridd på snart tre uker fordi det rett og slett ikke går ann å ri en og en, og ingen andre i familien kan ri.
Helt forferdelig situasjon!
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  22:47:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg tror rett og slett du har et problem med lederskapet på hestene dine dessverre. Er det noen i nærheten av der du bor, som kan hjelpe deg litt på vei med dette tro? Jeg prøver ikke å være vemmelig med deg, og det håper jeg du forstår. det er bare det at når hester oppfører seg sånn i nærheten av deg, er det fordi du ikke er tydelig nok i lederskapet ditt. Når hesten er sammen med deg, skal den ha fokus på deg. at den andre hesten står og synger er liksom greit nok, men den du har tatt ut, og holder på med, skal ikke ha tid til sånt. Klart du ikke kan ut på tur, når situasjonen er sånn. dersom du får litt hjelp med lederskapet ditt, tror jeg at alt vil bli mye lettere for deg med en gang. Håper det fins noen i din nærhet som kan hjelpe deg litt.

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  23:11:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Hmm.. men hesten min er sann når jeg IKKE er der, så lenge han ikke er veldig oppstressa.. Går som regel greit når jeg er der sammen med han, og ute er det absolutt ikke noe problem.. Men det er mange som sier at det er en typisk fullblodsgreie å bli avhengig av en annen hest..
Og noen andre mener at det kan ha noe med adskillelsen fra mora å gjør.. Noen meninger om det?

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  00:16:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
western viking. da er det tydelig at det ikke er lederskap som er problemet ditt da.. og det er jo en begynnelse. problemet ditt ligger jo kanskje mer i når hesten blir HELT aleine, og det har jo ikke noe med deg som leder å gjøre. det vil jeg si går mer på hestens egen selvtillit og trygghet. også noe man kan hjelpe den med, men som tar litt tid veit jeg...
kan ikke hjelpe deg med fullblods-greier, da det ikke er de jeg har "lekt" mest med..
tror også at det har mer med miljøtrening å gjøre, enn adskillelses-prosessen. den må jo alle føll gjennomgå. tror også det har med personligheten å gjøre. noen hester er tryggere generelt enn andre, mens enkelte hester bare MÅ ha en støttekontakt uansett om det er hest, folk eller hva, ellers er ALT skummelt. Kan trenes bort til en viss grad, men krever litt.

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  01:05:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Må bare innrømme at jeg ikke alltid forstår hva som foregår i hodet til hesten min.. Hehe..
Men men.. Får bare godta at han er sann selv om det er veldig travelt! Men det er jo litt rart at han er avhengig av en annen hest INNE, men ikke ute.. Hehe..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  01:33:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Kanskje han er den perfekte utegangshes?? høhøhøhø... nei, men seriøst, kanskje han rett og slett føler at han blir glemt når han står inne, mens han føler at han fortsatt er litt med når hen blir "glemt" ute? (klokka er litt over sengetid nå, men jeg prøver..)

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  01:54:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
summer
Mente jo selvfølgelig IKKE at hest kan være alene tider på døgnet, men snarest med at dem står i stall og helt alene i luftegård hver eneste dag i lang periode. DVS på en stall/Gård med kun ên hest! Syns vertfall ikke jeg at noen hester skal....

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.