hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uvane på tur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Uvane på tur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tina_Marie

Skrevet - 08/01/2007 :  12:55:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ei kaldblodshoppe, og vi pleide å ri på tur alene, men de siste månedene har vi vært to stykker på tur og dette har gått veldig fint. Men i det siste har hun begynt å steile noen meter fra stallen, bare når vi er to hester. Vet noen hva jeg kan gjøre med dette? Det er utrolig irriterende!

solanju

Norway

Skrevet - 08/01/2007 :  13:26:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Steiling er ikke irriterende, det er FARLIG! Du må finne ut årsaken til at dette skjer, og gjøre noe med det MED EN GANG! er det en instruktør i nærheten av deg som kan komme å hjelpe deg med det? Kanskje hun har vondt, eller er usikker på den andre hesten, eller hun har funnet ut at dette er en måte å slippe unna arbeid på... Uansett hva du mener er grunnen til at hun steiler, må du se på dette som ALVORLIG. Både du, hesten og mennesker rundt deg kan bli alvorlig skadd.
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 12/01/2007 :  09:00:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette skjer på slutten av turen og hun vet at det ikke nytter. Vondt kan hun ikke ha fordi da hadde hun reagert før. Dette begynte å skje etter at hun sto stille noen måneder pga skade. Hesten vi rir med er hennes egen datter og er den eneste hun har stått sammen med på 4 år, og hun har som sagt aldri gjort dette før. Når det kommer til ridelærer så er det en stor mangel da Flekkefjord er en liten, useriøs by når det kommer til ridning Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 12/01/2007 :  11:49:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Hvis hun har stått stille etter en skade, tror jeg det er veldig sannsynlig at det kan dreie seg om vondt ett eller annet sted. kanskje støle muskler, eller en "trøtthet ett eller annet sted. du veit jo hvordan det er for egen del.. det gjør litt vondt, men du klarer jo.. også går og går og går du, og det gjør litt mer vondt utover dagen, og til slutt veit du virkelig ikke hvordan du skal orke å gå fra postkassa til inngangsdøra.
Eller kanskje hun har gått opp/ned i vekt og at salen ikke passer så godt som den gjorde?
Hvor og hvorfor hun evt har vondt vil en dyrlege eller equiterapaut kunne hjelpe deg med. og det vil nok være en god ide å sjekke for å være helt sikker på at det ikke er noe.
Ellers vil jeg råde deg til å ringe en hestetrener å spørre over tlf. kanskje de kan gi deg litt veiledning. mange reiser jo også litt rundt og hjelper folk med hestene sine. Flekkefjord.. hm.. mine geografikunnskaper er ikke helt med.. langt unna meg hvertfall.
det jeg har pleid å gjøre er å legge meg framover på nakken til hesten og dra tøylene nedover mot bakken liksom, men det er sikkert mange bedre måter å gjøre dette på..

solanju

Norway

Skrevet - 12/01/2007 :  11:59:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
www.hestemannen.noligger i Kristiansand, og de driver vel med trening av hest. kanskje de kunne hjelpe deg litt pr tlf hverfall???
Lykke til!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/01/2007 :  00:39:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, et eller annet er det hesten protesterer mot - siden "settingen" ellers er helt OK, synes det som.
Å gå på tur med sin egen datter må da bare være helt toppers, liksom.
Sjekk sal, hodelag, bitt - ja, kanskje gjorten har noe med saken å gjøre?
- Det er veldig mange som fokuserer på riktig tilpasset sal - er da gjorten med i bildet?
Bare et bitte lite "klyp" av en gjort kan være mer enn grunn nok til at en hest protesterer.

Så et råd til alle som får "gode råd" om saltilpassing: Sjekk gjortleiet og gjorten!
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 15/01/2007 :  10:19:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Salen og hodelaget og det er tilpasset henne så det vet jeg at det ikke er. Og hun har sannsynligvis ikke vondt noen plass heller siden det bare er når vi er to hester og aldri ellers. Men jeg skal ringe til han jeg fikk linken til å se hva han har å si om saken. Tusen takk for kjempegode tips! Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2007 :  13:55:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Når ble sal og hodelag tilpasset?

Da jeg brukte bomsal på den forrige hesten min passet den i en mnd før jeg måtte få Fossum Salmaker ut for å tilpasse på nytt. Igjen passet salen bare en mnd...
Det mest ideelle er at BÅDE sal OG hest skal ha besøk av en KVALIFISERT saltilpasser hver 6 mnd.
I og med at hun stod så lenge så er det en stor sjangs for at hun har mistet muskler og lagt på seg.

Men siden du sier at det bare skjer når dere er 2, er det ikke sikkert det er salen. Hva hvis du tar henne med på en leietur sammen med den andre hesten? Steiler hun da også?

Hvordan er humøret hennes ellers? Sur, glad, trist.. ? Er det noen andre forandringer på henne?

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 16/01/2007 :  13:05:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun gjør dette kun når vi har med den andre hesten på tur. Når hun blir leid, er hun en helt annen hest, rolig og behersket. Salen ble tilpasset for 2 måneder siden i og med at den er helt ny. Hun har heller ikke forandret seg fysisk. Ellers er hun i kjempehumør, hopper og er kjempefornøyd, frisk og rask. Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 29/01/2007 :  16:26:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det trenger ikke alltid være noe galt med utstyret, eller hesten rent fysisk, i slike tilfeller. Steiling kan like gjerne være en protest; den har rett og slett ikke lyst til å ut på tur i dag. Hester er ikke dummere enn at de kan være både lure og utspekulerte iblant!
Hoppa mi gjorde akkurat det samme de første gangene jeg red henne. Unge og uerfarne ryttere hadde ridd henne på tur, og hun hadde fått bestemt det meste selv- også når de skulle snu. Etter hvert ble turene bare kortere og kortere, og til slutt fikk de henne ikke ut av gårdsplassen en gang. Jeg hadde et svare strev med henne i begynnelsen, og i dette tilfellet var det rett og slett lederskapet (eller mangel på dette, fra menneskets side) som var problemet. Både hest og utstyr var i skjønneste orden.
Vær bestemt, men rettferdig, slik at hesten oppfatter deg som en god leder den kan stole på. Og forsikre deg selvfølgelig om at alt er i orden med hest og utstyr! Det ene utelukker ikke det andre.

Mvh Merete
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 29/01/2007 :  18:21:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
jeg syns du skal lese hele tråden.. Hesten steiler på HJEMVEI, når turen er nesten ferdig, IKKE på vei fra hjemmet, eller rett etter at de har begynt på turen.
dette er grunnen til at jeg og flere med meg mener at denne hesten har en "vondt" et sted som slår ut når den er sliten, eller i allefall god og varm...

Polaris79

» VIP

Skrevet - 29/01/2007 :  22:49:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig har jeg lest hele tråden! Jeg kom bare med et eksempel, på hvordan min egen hoppe tidligere steilet på vei bort fra stallen.
Jeg skrev også at det ene ikke utelukker det andre, og jeg har heller ikke avfeid muligheten for at hesten kan ha vondt et sted. Dersom det er slik at hun har vondt- hvorfor steiler hun da kun når det er flere hester på tur?

Tina Marie: Har du observert adferden hennes når dere begynner å nærme dere stallen? Hva skjer dersom dere snur igjen?
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 29/01/2007 :  23:31:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
ok, da misforsto jeg litt hva du mente. trodde du mente hennes hest, og ikke din.. sorry!

Tina_Marie

Skrevet - 01/02/2007 :  08:50:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun er en veldig het kaldblodshoppe som egentlig oppfører seg nokså vilt. Men på turene hjem er det slik at det skal gå litt fort, men hun er ikke noe problem å holde igjen. Det er når hun liksom kommer ca 30-50 meter fra stallen (KUN MED ANNEN HEST MED) at hun begynner å hoppe, kaste på hodet, bråstoppe, gå sidelengs, steile osv. Når jeg tenker meg om er det bare når vi går den ene veien, hvis vi går en annen vei er hun helt vanlig. Men den veien hun pleier å klikke på er den vi pleier å gå, liker ikke å gå de andre veiene fordi vi da må krysse en smal trebro som hun er livredd for etter et fall tidligere. Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 01/02/2007 :  12:40:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Gjør den andre hesten tegn til å være usikker på et eller annet dere pleier å gå forbi på det stadiet din hest klikker? Kanskje dere må studere adferden til den andre hesten også, om det er den som faktisk reagerer på noe, og gjør din hest voldsomt usikker? Det trenger ikke være veldig tydelige tegn fra den andre hesten, men kanskje nok til at din hest reagerer. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/02/2007 :  17:52:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Men du skriver "med den andre hesten" er dette alle mulige hester da?
Eller er det bare denne ene bestemte hesten?

Syns forresten at NedreKjønås sitt forslag var lurt jeg da :)

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.