hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min kaste meg av!:S
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hesten min kaste meg av!:S
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mizzAmy

Skrevet - 05/03/2007 :  10:54:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg har hatt islands vallaken min i 2 år nå. Nå har han hatt fri i 2 mnd for han har vert skada. Eg har longert han med sal og uten sal å ridd han litt rundt i en hall 1 el 2 ganger før eg satte av gårde ut på tur. Gal kjekke hest heile turen:) kjempe gøy og kontrollerte hest. Men så når vi kommer inn på grusveien til stallen kommer det en traktor å han bukke så bare f*** og slenge seg til siden slik at eg blir kasta t h*****. Det var ikke noe spesielt godt. Og når eg har falt av eller blitt kasta av en hest er eg ganske nervøs eller kansje mer skjelven etter på og litt usikker. Mn eg slengte mg oppå han ijen. Det gikk helt fint. Mn eg kjente at han var usikker på mg å helst ville ha mg av. Så neste dag hadde eg ridd noen runder i skritt da eg skulle sitte trav tok det sama bukke ijen, denne gangen landa eg på beinå å klarte å snu mg å eg smelte til han med pisken så sur eg var. Han hoppet til mn ble stående. Eg satte mg oppå ijen å rei videre mn da kjente eg at det var sikkelig ekkelt å ri an. Han hadde krumme rygg heile tiden akkurat så han var klar til å bukke på ny. Eg vett ikke helt hva eg skal gjøre. Skal ha intruktør idag men er det noen andre her så har vert oppi det samme eller vett litt om hva eg går igjennom? :(

Tina_Marie

Skrevet - 05/03/2007 :  11:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva slags skade hadde han? kan jo være noe med ryggen siden han bukker sånn? Gå til toppen av siden

mizzAmy

Skrevet - 05/03/2007 :  17:07:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
han var sydd i ryggen mn han har ikke vondt el er ømme. Han reagere ikke når eg tar på salen å han går fint me an på uten mg å han går helt fint med andre...det er nok bare det at eg er så usikker...:S Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 05/03/2007 :  21:46:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester har langvarig minne når de har hatt vondt noe sted, og dtte gjelder spesielt i ryggen siden vi har sal på der. Så her har du nok litt jobb foran deg til å vise han at ryggen hans er hel og fin igjen :) Ville tatt oppridningen helt gradvis jeg .

Kan jo hende han ble litt øm i området i løpet av turen, eller kjente litt til det når han skvatt første gangeen...
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/03/2007 :  03:06:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sydd i ryggen - hvor og hvorfor??
Det er forskjell på å trykke på med en finger og legge på en sal - MEN når vekten av rytter kommer på (x ant. kg) så blir det noe helt annet.

Jeg er selv blitt sprettet opp og sydd sammen noen ganger, og der jeg har arr, er huden og området rundt alltid litt mer "sensibelt" enn ellers. Det kommer litt an på hvordan nervene har blitt "om-møblert" i såret og under stingene.

Det er et eller annet som sier meg at hesten enda er litt "sår-øm" og sier fra på sin måte. At den attpåtil fikk en "skremme-opplevelse" og klarte å få deg av - dvs. vekten av deg - så har en smart islender lært "mer" enn deg..... og jeg kan garantere at en litt smart hest også øyeblikellig senser når rytteren blir usikker.

Et "beklagelig faktum" er at hester lærer seg ting meget fort - og det er 1000 ganger vanskeligere å få en hest "avlært" igjen - dessverre. Da er det snakk om haugevis av tålmodighet, konsekvent behandling og masse ros - når den gjør det riktige.

Kan bare nevne at jeg var så dum å lære to hester å "gi labb" når de skulle få noe godt - det tok 5 minutter å lære dem det - men TO ÅR å lære dem AV med det igjen!

Prøv å finne ut om hesten enda er "sår-øm" - og vær tålmodig.
Gå til toppen av siden

mizzAmy

Skrevet - 06/03/2007 :  09:58:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok takk for alle gode råd. Eg rei an igår for en ridelærer igår å då gjekk d heilt fint både mg å han fekk andre ting å tenka på. Han hadde d heilt fint både i skritt og trav. Han gjekk helt som han pleier...så eg ser ikke at han er ømme. Det er snart over en mnd sidn han fekk ut stingå å eg har ikke gjort noe med han før for 1 uka siden så sårene har blitt bra å har fått klar signal fra dyrlegen.

Han blei sydd fordi at han hadde noen klumper som dyrlegen ville finne ut hva var så hun sendte de til oslo...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.