hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gå bak eller forann hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Gå bak eller forann hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-Siw&Elisa-

Sweden

Skrevet - 20/01/2007 :  14:13:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Siw&Elisa-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Siw&Elisa-  Svar med kopi av melding
Hei hei

Har ett lite dilemma oppi hodet mitt. Har nettopp fått meg to nye hester, og kjenner de ikke så godt enda. De er ganske unge begge to. Det som er at jeg innimellom ikke stoler på de nok til å gå bak de, så jeg går forann de, under leietauet di står bindt i, hvis dere skjønner. Hva er egentlig det mest sikre?

Det å gå forann hesten hvor det kan komme ett for bein eller bak hesten hvor det kan komme ett bakbein?

-Siw-

When you are on a great horse, you will have the best seat you will ever have.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1874

Olithyon

Norway

Skrevet - 20/01/2007 :  14:33:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Det tryggeste stedet å stå er ved hestens skulder. Ville nok foretrukket et fremben på meg istedet for et bakben!
Det sikreste er helt klart å gå foran. (ville dog vært mer bekymret for om hesten skulle bite etter meg enn å slå med fremfoten ;)

Man unngår oftest tull om man oppfører seg rolig og selvsikkert rundt hesten; ikke snike seg rundt. Da kan hesten fort oppfatte deg som en trussel.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2007 :  00:33:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Det finnes allerede et emne om dette - der vil nok se hva enkelte mennesker gjør, husker ikke hvor det ligger - men se om du kan finne det da, selv så er både jeg og hesten min veldig trygge på hverandre så han velger som oftes å gå bak, eller ved skulderen min også. Men ved nye kjente hester ville jeg trolig ikke latt dem gå bak - men flesteparten av hester jeg ikke kjenner velger selv å gå ved skulderen min, vil hesten gå bak kan du vel la den gjøre det, men ville vært ekstra forsiktig og våken da

Ha - ser man det, jeh leste litt feil her jeg... Mens hesten står bindt ja... Om du absolutt ikke stoler / kjenner hesten og vil på liv og nød være 100% 'safe' går du rundt i en stooor ring rundt, enten fremme eller bak, som oftes når man skal bak hesten, skal man gå helt inntil bakkbena - da at hesten vil mest sannsynlighvis ikke sparke - og heller ikke får til et hardt spark, husk å gi besjed / stryk hesten før du svinger rundt.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 21/01/2007 00:38:35 Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 21/01/2007 :  09:29:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Hesten blir påvirket om du er redd eller usikker så fram til du stoler på den bør du gå der du føler deg tryggest.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

-Siw&Elisa-

Sweden

Skrevet - 21/01/2007 :  11:42:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Siw&Elisa-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Siw&Elisa-  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke redd hestene mine, og går både bak og forann de. Lurte på Hva dere synes er det sikkreste

-Siw-

When you are on a great horse, you will have the best seat you will ever have.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1874
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 25/01/2007 :  02:32:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt klart forran. Skulle det skje noe er det lettere at det skjer noe bak enn forran føler jeg med mange hvertfall. Du ser hvertfall lettere på hesten om det kommer til å skje noe forran enn bak.. Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 25/01/2007 :  09:56:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Påstår ikke at du er redd, men om du ikke stoler på dem vil du oppføre deg deretter og det vil hesten merke, derfor anbefaler jeg å gjøre det du selv føler deg tryggest på slik at hesten merker minst mulig. Mange føler seg tryggere når de går foran hesten. Skal jeg gå bak en hest jeg ikke kjenner går jeg tett inntil og holder handa på rumpa dens, slik at den vet at jeg er der, dersom den skulle sparke får den ikke så mye kraft i slaget sitt som om jeg hadde stått litt lenger fra.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  12:29:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo blitt sagt at man ikke skal gå bak hester man ikke kjenner:P =) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  03:48:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gå ved hestens skulder, er min anbefaling.
Da kan du SE hestens hode og ører - om den reagerer på noe, og får akkurat det millisekundet du trenger for å "hjelpe" hesten til å ikke bli redd.

Så er det også prinsippet med mønstring av hest - som ALLE bør kunne. Da skal man gå ved dens skulder, og ikke "taue" den bak seg - og man bør slett ikke gå BAK en hest - unntatt ved tømmekjøring.
Gå til toppen av siden

-Sultan

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2007 :  01:10:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
Jeg går aldri bak hester jeg ikke kjenner.
Men min hest, og de jeg er vokst opp sammen med kan jeg skli ned fra rompa og gå å stå bak så mye jeg vill. Sparker aldri. Stoler 100% på min hest.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/04/2007 :  02:10:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, jeg kan gå både foran, ved skulderen og bak MIN egen hest.
Men det er fordi jeg kjenner henne ut og inn, og stoler 99,9999999% på henne.
Når jeg går foran, må jeg bruke to stokker, da jeg er dårlig til beins. Da går hesten pent bak meg.
Når jeg går ved skulderen, bruker jeg henne som en ekstra krykke, og holder meg fast i hennes manke eller legger en arm over ryggen hennes. Da går hun aldri fortere enn meg, me tilpasser sine skritt til mine humpende skritt.
Hvis jeg kommer til en bakke, så kan jeg gå bak henne, og da må jeg ta tak i halen hennes, så hun drar meg opp bakken. Også da passer hun på at jeg klarer å holde følge, med stokkene i en hånd og halen hennes i den andre. Leietauet ligger da løst over ryggen hennes.

Meeen - dette er meg og MIN hest.... For å si det med velkjente ord: "Ikke prøv dette hjemme!"
Dvs. at dette ikke må gjøres med hester som ikke er trent til å oppføre seg slik.

Selv vil jeg anbefale å lære hesten å bli leid ved skulderen. Det er sånn man skal presentere en hest ved mønstring, og man har et "blikk" på hesten som går litt foran seg. Også ved terapiridning skal leier gå ved hestens skulder eller ved siden av rytteren for å kunne gi støtte.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2007 :  09:53:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Sånn jeg forsto det - dreide dette seg om hvor man tryggest bør gå når hesten er bundet? Med utgangs-punkt i det, svarer jeg som følger: Å gå foran under leietauet er slett ikke å betrakte som sikkert - skvetter hesten og hopper fremover, au-au. Sikkerhets-sonen BAK hesten er en avstand på ca 3 meter i det du går rundt den. Ellers henger jeg meg på det tryggeste stedet er ved hestens skulder. Velger man å gå rundt hesten bak innenfor 3-meters avstanden, er faktisk det beste å gå klint INNTIL hesten, skulle den føle behov for å sparke - vil ikke "sparke-kraften" ha bygget seg opp, slik at hesten ikke treffer deg med full kraft. Halv til 1,5 meter er den verste avstanden, da vil den treffe deg med ALL den energi hesten mener å legge i sparket! Au det også...
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/04/2007 :  01:14:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt riktig det, felin.
Du må enten være MINST 3 meter bak hesten for å være sikker på ikke bli truffet av en flyvende bakhov - som blir utrooolig lang når en hest retter ut et spark bakut. - Eller så må du gå helt inntil hesten, ja, gjerne ha en hånd fast på baken, så den kjenner at du er der. Og hvis du merker at hesten ikke liker at du tar den på baken, men legger på øra og letter på et bakbein - så IKKE fortsett bakover, bak og rundt den.
For selv om du kan bli truffet i ansiktet hvis du går 1,5 - 2 meter bak en hest, så kan den meget godt gi deg et skikkelig "kakk" på skinneleggen hvis du er rett bak.

Jeg er så heldig å ha en hest som jeg omtrent kan krype under og mellom bakbeina på - men det er det BARE jeg som kan gjøre, siden jeg tok henne imot som nyfødt føll for 23 år siden - ingen andre får lov til det, for jeg vil ikke ha ansvaret for at en uerfaren person risikerer å bli sparket - selv om hesten er noe av det tryggeste på fire bein.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.