hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor ofte skal man skifte hjelm?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hvor ofte skal man skifte hjelm?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*prime*

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  19:43:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*prime*  Svar med kopi av melding
Jeg har skiftet hjelm vær gang jeg har slått hodet i marka med den... Men nå er det leenge siden sist jeg slo hodet i marka ved fall. (heldigvis)

Den hjelmen jeg har nå har jeg hatt i tre år. Er det på tide og skifte da? Hvor ofte skifter dere?

Blir glad for maange svar

X-er er ikke gode å ha!

Gomp1

» VIP

Skrevet - 16/10/2005 :  21:44:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du trenger ikke bytte hjelm før den blir ødelagt da! Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  22:18:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
jo, det syns jeg! dersom man f.eks har mange knall og fall etterhvert, kan hjelmen få usynlige skader og svekkes etterhvert! Så det er noe en skal være obs på! selvsagt, har man ikke falt av mye og slått hjelmen, er det ikke det samme.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  22:20:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hmm.. hvor ble det av inlegget mitt?

men jo, en bør absolutt bytte hjelm av og til, selv om den ikke er ødelagt! dersom man får mange knall og fall, kan det etterhvert oppstå usynlige skader på hjelmen, og det svekker hjelmens beskyttelse av hodet! Så det bør en være noe obs på!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/10/2005 :  22:32:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter tre år med mye ridning, er det nok på tide. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/10/2005 :  22:38:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du ikke har hatt noen fall med slag mot hodet eller mistet hjelmen i stallgulvet mange ganger, så trenger du nok ikke bytte den enda. Men har du hatt slag mot den, så kan den ha fått innvendige brister, og når du virkelig trenger den, så er den kanskje ikke så sikker lenger. Jeg har kun skiftet en gang pga ulykke, da falt jeg av og fløyelen ble skrelt bort. Dagen etter var hjelmen i bosset og ny hjelm handlet inn. Kan faktisk sansynligvis takke hjelmen for livet mitt i dag, og jeg tørr ikke engang tenke på hvordan det hadde vært om jeg red med skadet hjelm den gangen.....
Gå til toppen av siden

stall grønli

Skrevet - 11/03/2006 :  15:32:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvist du er like uheldig som meg, å tryner i stalltrappa annenhver dag, da bør du vurdere å bytte både hjelm, og det du evnt hadde i hendene når du tryna. ( det er selvfølgelig salen..) Ellers bytter jeg hjelmen min etter 3-4 års tid Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 12/03/2006 :  00:37:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
3-4 år?
Jeg bytter hjelm en gang i året, jeg.

Selv om jeg sjelden faller av, får hjelmen seg noen slag innimellom, feks at jeg mister den i gulvet, dunker hodet i noe eller liknende.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 01/04/2006 :  22:43:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Bytter den annenhvert år! Kjøpte nettopp ny hjelm nå siden jeg har hatt min i 1 og 1/2 år nå og har dette av ca. 10 ganger med den! Pluss ta jeg er flink til å miste den i bakken.

Sometimes I just wanna hide cause it's you I miss </3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  19:02:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
*Mari går og gjemmer seg*

Har hatt min i 7 år nå.. Uups.. Burde nok ønske meg ny hjelm til bursdagen min da ja..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  23:05:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
da slår jeg deg mari! min er 9 år.. jeg har en til som er 12 år.. men jeg skal ha ny nå.. må bare få tak i en..
mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 09/05/2007 :  20:13:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oida...Mange som kommer med sterke påstander uten å sjekke fakta først her! Det går an å modere seg litt i innlegg om man ikke er kjempesikker!!!!

Jeg visste selv ingenting om dette, men fant en ganske interessant link på hest.no:

http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=3767&temasider.tid=

Her kan man lese om en ny type hjelm som kommer, men leser man kommentarene som er skrevet, finner man dette:

Enuj
"Dato: 08.05 2007, klokken: 23:26
Det er ikke bare når hjelmen får slag den skal byttes ut! Det anbefales å skifte ut hjelmen hvert 3-5 år,fordi plast blir porøs når den eldes,og en skikkelig gammel hjelm,kan du knuse med bare hendene! Fikk demonstrert dette med en skogshjelm..Da fikk jeg en liten støkk i meg,og skifta ut ridehjelmen som jeg hadde hatt i sju år..Legg merke til at alle hjelmer er stempla med produksjonsår/dato! " (skrevet av Enuj, på hest.no sine sider)

Jeg nevnte dette for min kjæreste(som er industriarbeider) og han ble veldig sjokkert over at jeg etter å ha ridd i så mange år som jeg har ikke var klar over at hjelmene blir mindre sikre, selv uten skader. Han synes også at det var kjemperart at jeg ikke visste at hjelmer hadde "best før"-dato.

Og da jeg sjekket i min champion showring-hjelm, fant jeg en dato. Dette hadde jeg aldri sett før, og var over hodet ikke klar over.

I innlegget jeg har limt inn ovenfor står det at produksjonsdato skal stå i hjelmen. Jeg har funnet to datoer. Min kjæreste mente at det skulle stå utløpsdato i hjelmen(det gjør det i hvertfall i plasthjelmer som brukes på byggeplasser/anlegg), og i og med at det er to datoer i min hjelm, kan jo dette stemme.

Dersom dette stemmer, er hjelmen produsert i 1997, og den gikk ut i juni 2002(champion har, om dette stemmer 5 års holdbarhet på sine hjelmer).

Det som sjokkerte meg, var at denne hjelmen ble kjøpt i 2003. Altså har det tatt noen år fra hjelmen ble produsert til den ble solgt, og det betyr(om jeg har forstått datostemplingen på min hjelm riktig) at min hjelm hadde gått ut på dato allerede lenge før jeg kjøpte den.
Gå til toppen av siden

Rude

» VIP

Skrevet - 09/05/2007 :  21:20:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj jøss..dette var nytt for meg. Trur jaggu jeg skal spandere på meg ny hjelm når jeg får lønning!
In riding a horse we borrow freedom Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 09/05/2007 :  22:23:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror kanskje dette er noe som ikke er så kjent for oss hestemennesker....Lurer på om noen vet noe mer om dette med datoer! Er det produksjonsdato, pakkedato, eller "best før"-dato som står i hjelmene? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/05/2007 :  00:10:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - har en hjelm som er 37 år gammel. Den har faktisk ikke gått i bakken, så den er - i teorien - brukbar enda... Noen eldre.
Har selvfølgelig kjøpt nye hjelmer i årenes løp - 3 - 4 stk.
Min datter og jeg bytter nå på en helt ny hjelm - da vi ikke kan ri to stk. på hesten likevel.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 10/05/2007 :  00:19:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm... Kanskje ikke så lenge til jeg må begynne å tenke på ny hjelm, jeg også, da... Eller, vel vel, min er vel knapt to år gammel, så er vel en stund til datoen går ut, da...

Vet jo dette med at hjelmer blir slitte av tidens tann i forbindelse med MC-kjøring... Men har faktisk ikke tenkt så himla mye på å overføre det til ridehjelmen, selv om det lengste jeg har hatt en hjelm er vel 5-6 år, så har jo greid meg sånn noenlunde...

Hmm.. Interessant, ihvertfall! Og forhåpentligvis en vekker til mange, det som Chiquita sier her.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.