hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestepølse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Hestepølse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Andrea-Hest

» VIP

Norway
Innlegg: 3

Skrevet - 25/01/2007 :  15:34:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea-Hest  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea-Hest  Svar med kopi av melding
Hva synes dere om ordtaket hest er best på pølse. Jeg er imot hesteslakting!!! Tenk at uskyldige dyr blir drept hver dag.Det er illeHva synes du?
Andrea

Høiby_Arwen

» VIP

Norway
Innlegg: 21

Skrevet - 25/01/2007 :  15:53:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHøiby_Arwen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHøiby_Arwen  Svar med kopi av melding
Ku, hest, sau gris. Ka har d å si?? Vi må ha mat. E itj nå vær å slakt hæsta enj anja dyr da. Hysterisk fjortis elj?? Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 25/01/2007 :  17:26:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
for det første.. hold dere til bokmål eller nynorsk.

FOr det andre.. uskyldig hester blir jo ikke hestepølse. Vi har ikke tradisjon for hesteslakteri i Norge på lik linje som sau, gris og ku. Om en hest blir slaktet er det som regel pga alderdom, skade eller at man ikke får solgt hesten. (tenk heller over det neste gang man bare må sette et blandingsføll på hoppa si)

og en død hest lider altså ikke.. Det er ganske strenge regler for hesteslakt.
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway
Innlegg: 199

Skrevet - 25/01/2007 :  17:28:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hest er best på brødskiva heter det Det er vel ikke så mange hester som blir avlet opp og brukt ene og alene til mat? Som regel er hestene gamle eller skadet. Men jeg for min del skal grave ned mine når den dagen kommer Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Innlegg: 831

Skrevet - 25/01/2007 :  17:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skriver under på Lopkes innlegg.

(Selv om jeg også kommer til å få hesten "skutt" på jordet hjemme når det blir hans tur.)

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Andrea & Juni

Norway
Innlegg: 298

Skrevet - 29/01/2007 :  22:48:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Juni  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Juni  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke hesteslakt!
Synes ingen hester fortjener å bli slaktet jeg..
Min(e) hest(er) skal begraves!

(L) Juni (L) Go `esten min!
R.I.P Svava, love you! <3
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 30/01/2007 :  00:11:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ingen planer om noe som helst nå, håper å få ha Katie i mangen mangen år fremdeles, men når den tid kommer at helsen hennes skranter, så blir det nok slakt for hennes del. Hvorfor? Fordi jeg bor på byggefelt, og jeg kan liksom ikke grave opp plenen min for å gravlegge henne der....

Ellers er jeg enig i Lopke sitt innlegg.

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Innlegg: 831

Skrevet - 30/01/2007 :  00:25:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg liker ikke hesteslakt!
Synes ingen hester fortjener å bli slaktet jeg..
Min(e) hest(er) skal begraves!

Opprinnelig postet av Andrea & Juni



Men hvorfor skal dette for alle gjelde bare hest?? Er det noe verre at en hest blir slaktet enn ei ku eler en sau?
Det som er saken er jo at ALLE dyr må få et godt liv og bli avlivet på en human måte! Det er ikke mer synd i en død hest enn det er i en død sau, liksom....

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway
Innlegg: 1671

Skrevet - 30/01/2007 :  08:37:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Håper jo å få ha hestene mine i mange år ennå, men når den dagen kommer, blir det slakt. Begrave dem vil jeg ikke, for jeg klarer ikke se dem døde, da vil jeg heller sende dem til et slakteri der jeg vet de blir behandlet bra frem til slutten. Jeg gjorde dette med min forrige hest også, og har ingen dårlig samvittighet over det.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Amor_Faks

» VIP

Norway
Innlegg: 176

Skrevet - 30/01/2007 :  12:17:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmor_Faks  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmor_Faks  Svar med kopi av melding
Naboen her brukte å rope til oss hver gang vi rei forbi. Da kom d bestandi hest er best på brødskiva. Men vi tok d ikke så tungt fordi han bare fleipet me oss. Har ingenting i mot slakt når d kommer til syke og skadede hester. Men syns d er ille når folk slakter friske. Måtte avlive min beste venn i høst, å han er begravet på den nydelige plassen under ett stort tre. Jeg var ikke te stede da de tok han. Men jeg fikk se han etterpå, å d var utroli godt å få sitte me hodet hannes i fanget. Han var så fredeli da. Jeg fikk utløp for mine tårer. Å jeg fikk tatt ett siste farvel. Alle mine ska begraves da jeg er så heldig å bo på landet.
Helene og gullan

Det går fort å miste noe kjært, selv om det du har kjært er det du passer best på....


Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Innlegg: 254

Skrevet - 30/01/2007 :  14:11:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer også på hvorfor det er verre å slakte hest, enn ku, sau og gris?
For hesten er det da revnende likegyldig hva som skjer med den etter at den er død. Vi bør heller bestrebe oss på å gi hesten et så godt liv som mulig, og vi forplikter oss også til å gi den en så verdig avslutning som mulig. At den eventuelt blir brukt som menneskemat etterpå, har da vitterlig ingen ting med verdighet å gjøre (selv om jeg, og sikkert mange med meg, naturlig nok ikke ville spist min egen hest).
Jeg skjønner at det er mange følelser rundt emnet, men de aller fleste slakterier her til lands har gode, etiske rutiner, også når det gjelder hest.
Nei, vær heller glad for hvordan realiteten er i Norge, i forhold til mange land nedover i Europa. Der er prisene på hestekjøtt såpass gode at dyra gjerne blir transportert over flere landegrenser på sin vei til slakteriet. Da kan man begynne å snakke om verdighet...
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Innlegg: 831

Skrevet - 30/01/2007 :  15:11:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg lurer også på hvorfor det er verre å slakte hest, enn ku, sau og gris?
For hesten er det da revnende likegyldig hva som skjer med den etter at den er død. Vi bør heller bestrebe oss på å gi hesten et så godt liv som mulig, og vi forplikter oss også til å gi den en så verdig avslutning som mulig. At den eventuelt blir brukt som menneskemat etterpå, har da vitterlig ingen ting med verdighet å gjøre (selv om jeg, og sikkert mange med meg, naturlig nok ikke ville spist min egen hest).
Jeg skjønner at det er mange følelser rundt emnet, men de aller fleste slakterier her til lands har gode, etiske rutiner, også når det gjelder hest.
Nei, vær heller glad for hvordan realiteten er i Norge, i forhold til mange land nedover i Europa. Der er prisene på hestekjøtt såpass gode at dyra gjerne blir transportert over flere landegrenser på sin vei til slakteriet. Da kan man begynne å snakke om verdighet...

Opprinnelig postet av Polaris79



Kunne ikke sagt det bedre selv!!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Innlegg: 831

Skrevet - 30/01/2007 :  15:11:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg lurer også på hvorfor det er verre å slakte hest, enn ku, sau og gris?
For hesten er det da revnende likegyldig hva som skjer med den etter at den er død. Vi bør heller bestrebe oss på å gi hesten et så godt liv som mulig, og vi forplikter oss også til å gi den en så verdig avslutning som mulig. At den eventuelt blir brukt som menneskemat etterpå, har da vitterlig ingen ting med verdighet å gjøre (selv om jeg, og sikkert mange med meg, naturlig nok ikke ville spist min egen hest).
Jeg skjønner at det er mange følelser rundt emnet, men de aller fleste slakterier her til lands har gode, etiske rutiner, også når det gjelder hest.
Nei, vær heller glad for hvordan realiteten er i Norge, i forhold til mange land nedover i Europa. Der er prisene på hestekjøtt såpass gode at dyra gjerne blir transportert over flere landegrenser på sin vei til slakteriet. Da kan man begynne å snakke om verdighet...

Opprinnelig postet av Polaris79



Kunne ikke sagt det bedre selv!!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway
Innlegg: 1184

Skrevet - 30/01/2007 :  19:50:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Alle dere som skal begrave hesten må huske og grave fort og stort om natten, for det er ikke lov å begrave hest xD Uansett, hestene lider ikke av slakt. Dette kan jeg si med hånden på hjertet siden pappa var med. Ikke er det blod eller noen ting som tyder på at det er et slakteri som dere ser på disse grusomme amerikanse filmene. Altså, det er litt ekkelt at vi spiser de og sånn, men egentlig, så tror jeg ikke at jeg hadde hatt noe imot at noen hadde spist meg når jeg døde. Tross alt så skjenner jeg ingenting!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Innlegg: 831

Skrevet - 30/01/2007 :  22:37:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Alle dere som skal begrave hesten må huske og grave fort og stort om natten, for det er ikke lov å begrave hest xD

Opprinnelig postet av CroniarthRoxanne



Klippet fra dyrlegenett.no, vedr avlivning av hest;

"Begravelse; Det er lov å begrave hesten sin på egen eiendom. Mange velger dette."

Redigert for å legge til at noen altså sier at dette er lov, mens andre sier at det må søkes om tillatelse i hvert enkelt tilfelle. Vet ikke helt hva som er riktig, jeg.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 30/01/2007 22:41:52 Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France
Innlegg: 210

Skrevet - 31/01/2007 :  00:17:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Hm... Er et par som har vært flinke til å tenke på død både for meg og hesten i det siste her (var vel Lopke som prata om hvis personen dør? hehe). deprimerende...
Men jeg tenker litt...
Er det mulig å få hesten skutt (eller avlivd) hjemme på gården og deretter kommer slaktebil og henter? Har ikke lyst å sende hesten min på noe slaktehus når den tid kommer...

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.78 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.