hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestepølse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Hestepølse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

mizzAmy

Skrevet - 17/04/2007 :  09:40:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er akkurat så når jeg ser på Animal planet...Der komme det søde Zebra føllet og skal over elven med moren. "haps" så har krokodillen den i kjeften. Jeg har aldri hatt noe forhold til denne Zebraen, men selvfølgelig får jeg vondt inni meg. Den ser jo så uskyldig ut der den går. Men hvordan skal ellers krokodillen overleve? Det er nok ikke så mange heller som vil sitte å le når en ku blir slaktet selv om du ikke har hatt noe forhold til den, men det er det vi lever av det og. Det er faktisk det vi er skapt som. Rovdyr. Egoistiske rovdyr.
Men som jeg har sagt før jeg vil faktisk heller spise hestakjøtt enn ku å gris med tanke på stellet av dyrene...håper noen tenker over at det ikke går an å sei " Jeg er så imot hestaslakting!!! tenk at uskyldige dyre blir drept hver dag!!!" er kansje ikke kuå like uskyldig da? den har faktisk hatt en verre liv en hesten med tanke på lite oppmerksomhet og lite nøye stell(noen bønder er kansje litt goe til det da)
tenk litt over det.
Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 17/04/2007 :  15:33:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg liker ikke hesteslakt!
Synes ingen hester fortjener å bli slaktet jeg..
Min(e) hest(er) skal begraves!

Opprinnelig postet av Andrea & Juni

Men hvorfor skal dette for alle gjelde bare hest?? Er det noe verre at en hest blir slaktet enn ei ku eler en sau?
Det som er saken er jo at ALLE dyr må få et godt liv og bli avlivet på en human måte! Det er ikke mer synd i en død hest enn det er i en død sau, liksom....

Opprinnelig postet av Spendas

ja du skjønner nå kansje selv da att du får ett litt bedre forhold til en hest enn en gris! Hester er kjærledyr! Selv om jeg synes synd på sauen å kua osv...
Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 17/04/2007 :  15:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Latzio!
Jeg har ALDRI kunne funne på og spist noe med hest! Jeg leser alltrid på all mat før jeg spiser det.. Å slakte hesten synes jeg er grusomt!. Sitte hjemme å spise sin beste venn..
Eller er jo ikke alle som ser på hesten som en god venn eller da selfølgelig..
Min hest kommer til og bli avlivet med en sprøyte og begravd!
men det er heldigvis mange mange år igjen!
Gå til toppen av siden

CelinaEclair

Norway

Skrevet - 21/04/2007 :  19:53:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke sendt en hest på slakthuset om den tid skulle komme at hesten enten bør avlives pga skade eller sykdom den ikke kan komme over eller leve et verdig liv med. Den skulle da blitt tatt ut på marken å få endt sine dager med minst mulig stress og uro. For som alle vet har hester følelser, og kan føle frykt og stress på lik linje med oss. Og de reagerer også på lukten av død ved slakteriet, og der står de alene uten trygghet av "bestevennen sin". En venn jobber på slakteri, og vet at det ikke er bare syke å gamle hester som slaktes. Men oftest friske individer som f.eks ikke gjør det bra på travbanen osv, eller har en skade som ikke gjør den brukbar til det formålet, men kun som ridehest. Og selge hest tar lenger tid en det tar slaktebilen å hente hesten.
Sau er et dyr som avles for mat, men på flerparten har de et forholdsvis godt liv til den dag kommer. De får være ute i frisk luft og lever ganske fritt i store deler av dens liv. Kuer går ute på sommeren, men oksen som blir avlet for kjøttets del er ikke like "heldig". Den tilbinger livet inni et fjos til sine dagers ende. (generelt sett ja).
Gris spiser jeg ikke av etiske grunner, da denne opplever en god del pining for at vi skal kunne spise godt. Kastreres uten bedøvelse (til alle bønder som sier de ikke kjenner dette, prøv på deg selv!) sugger blir ofte "innelåst" da de får unger, slik at de ikke skal legge seg på ungene i de allerede trange levekårene dems. Og suggen vil da ligge på siden og unger kan drikke melk gjennom "stålburet" til mamma.
Og til alle som med god samvittighet sender hesten sin på slakthus:
ikke alltid de får tid til å slakte din hest samme dag, å da står den der til det er tid. Helt alene, og redd.
*Sier ikke at ingen bør slakte hestene sine, opp til hver enkelt hva de vil gjør når den tid kommer. Ingen rett eller gal måte å ta det vanskelige valget på, for alle er like vonde for dem som elsker dyr. enten den har pels eller fjør. Men lurt å vite hva de forskjellige valgene innebærer*
Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 22/04/2007 :  17:28:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Jeg synes hesteslakt er greit i Norge. Verre i Spania og slikt for der er de helt gale. Der lider hestene unødig.
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

christinaogodinn

» VIP

Skrevet - 24/04/2007 :  21:33:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
er ABSOLUTT i mot hesteslakt jeg! syns ikke noen hester skal bli slaktet jeg..

hvis hesten er dårli eller gammel foretrekker jeg heller avliving...
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 24/04/2007 :  23:46:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, blir litt frustrert... Joda, man blir jo knyttet til en hest mer enn til ei tilfeldig ku. Men det er ikke det som er mitt poeng. Poenget er; Uansett HVEM av dem som dør, så er det AKKURAT like (lite) synd i begge to! Det er ikke MER synd i hesten fordi VI er mer glad i den! Det er mer "synd i" OSS fordi vi er mer glad i den! Skjønner forskjellen?

Har STOR respekt for folk som sier at de er fullstendig imot slakt, altså!
Men kun dersom de er vegetarianere...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 24/04/2007 23:47:49 Gå til toppen av siden

martis

Skrevet - 27/04/2007 :  13:18:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en liten kommentar til Spendas:

Kopi av melding:
Det er jo mange som gjør det, da...
Jeg personlig synes det blir mest ekkelt fordi jeg automatisk tenker på kostholdet deres... Vil jeg helst spise et dyr som har spist gress, eller et som har spist rå fugl og mus??

Hvis kosthold skulle vært det som holdt deg fra å spise hund og katt, så ville jeg tro at du holder deg laaaangt unna svinekjøtt også ;)
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 27/04/2007 :  17:43:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare en liten kommentar til Spendas:

Kopi av melding:
Det er jo mange som gjør det, da...
Jeg personlig synes det blir mest ekkelt fordi jeg automatisk tenker på kostholdet deres... Vil jeg helst spise et dyr som har spist gress, eller et som har spist rå fugl og mus??

Hvis kosthold skulle vært det som holdt deg fra å spise hund og katt, så ville jeg tro at du holder deg laaaangt unna svinekjøtt også ;)

Opprinnelig postet av martis

Så langt jeg kan, ja! Spiser det hvis jeg får det servert hos andre, men det er ikke noe jeg kjøper selv, nei

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 28/04/2007 :  03:51:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
For meg holder det ikke å være vegetarianer hvis det er fordi "man så glad i dyrene"...
Hvis man VIRKELIG mener det, er man veganer! Flere av mine venner er veganere og jeg respekterer dem høyt for dette.
Hest, hund, katt, sau, gris, ku, høne, ape, struts, gnu eller kylling... -Et liv er et liv!

Min personlige meninger: Hvis du ikke kan se maten din i øynene, fortjener du ikke å spise den!

Og forresten; En hest er ikke definert som et KJÆLEdyr men et HUSdyr.

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 28/04/2007 :  06:30:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, respekterer det, men synes kanskje veganisme blir litt drøyt til tider...Men er vel sikkert forskjell på folk der også. Det eneste jeg klarer å tenke om det er for et mot de har, for det må jo være tungvindt til tider.. Og det blir også feil å si at man IKKE bryr seg om dyra hvis man "bare" er "vanlig" vegetarianer. Men, for all del, respekt - jada.
Men hadde ikke klart meg uten osten og ullsokkene, jeg.

Edit for å legge til noen ord...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 28/04/2007 06:33:52 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/04/2007 :  00:34:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å kommentere dette med at man ikke "spiser sine egne", så er jeg vel ikke den eneste som har hørt om hva mange gjorde under krigen.

Pga. matmangel og rasjoneringer var det mange som holdt "villagriser" og avlet kaniner og høns i bakhagene - men når den sørgelige dagen med nødvendig slakt kom, hadde folk avtalt seg imellom å bytte griser, kaniner og høns - så de dermed ikke "spiste sine egne" - men et dyr de ikke kjente. - Maten smakte nok litt bedre på den måten, vil jeg tro.

Siden hest ikke avles for matproduksjon her i landet, er det få hester som havner som menneskemat etter at de er slaktet - som regel av en god grunn (skade, alder). Så det er svææært liten sjanse for at noen av oss kommer til å spise Blakken eller Svarta.

HVIS en slaktet hest egner seg som mat, er det trolig at den kommer som dyrefor - til hunder og katter i små bokser. Så det er større sjanse for at Fido og Pus kommer til å spise Blakken og Svarta....

At noen av oss ikke kan tenke på å spise en hest, så tenk på andre kulturer og religioner, hvor det å spise gris er HELT utenkelig, likeledes å spise en hellig ku, samtidig som andre med glede spiser hunder og katter - og for noen er hestekjøtt helt naturlig å spise.

Sånn ER det bare - i alle de forskjellige kulturer som finnes her på jorden. Litt bra at det ikke finnes kannibaler......

Må tilstå at jeg synes at grillet kanin med ovnsbakt hvitløk er nydelig - men jeg ville ikke likt det like godt hvis jeg visste at det var "Pelle Kanin" jeg spiste....

Det er vel sånn de fleste av oss reflekterer - å spise noen man "kjenner" er IKKE OK.....
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 30/04/2007 :  22:35:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen problemer med å spise "noen jeg kjenner"! Faktisk så smaker "hjemmelaget" gris MYE bedre enn de man finner i kjøledisken. -"Yrsa" het hun...
Den innridde tyren, som forøvrig lød navnet "Bøf", ble den beste biffen jeg noensinne har smakt!

Jeg kommer ikke på at jeg har spist flere jeg "kjenner", men disse ble fortært med GOD samvittighet da de hadde det veldig godt da de levde!

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 30/04/2007 :  23:47:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, er vel egentlig de man burde kunne spise med BEST samvittighet...
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Høiby_Arwen

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2007 :  20:04:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHøiby_Arwen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHøiby_Arwen  Svar med kopi av melding
Hehe takk Caeles;D Har selv hatt en gris ved navn Bacon som jeg ikke hadde noe problem med å spise + utallige kaniner, kalver og høns. Man må ha mat, og blir ikke frisk av bare grønnsaker:) Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.