hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestepølse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Hestepølse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Alekssandra
» VIP

Skrevet - 09/05/2007 :  10:25:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesteslakt er helt i orden, synes jeg..
Hesten lider ingen ting, å kjøttet blir brukt..
(det finnes faktisk mer heste kjøtt i matvarene enn hva det blir opplyst om, heste kjøtt går som reste kjøtt)..

Når den tid kommer, så blir det til slakteriet.
Selv om jeg kan avlive selv (har jegerprøven), eller pappa,.

Noe jeg lurer på, dere som graver ned hester rundt omkring, har dere søkt om tilatesle til det?? Dette er faktisk en sak for mat tilsynet, å ikke noe du/dere kan gjøre uten vidre..
Det er faktisk ikke lov til å grave ned hester ol, i hytt å pine, grunnet at det kan komme avfall i fra døde dyr i vassdrag, å vann ol kan bli forurensa..

Hørte det på skola, at det koster ca 3000,- å få levert en død hest, til krematoriet, litt dyrt?!
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 09/05/2007 :  10:57:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er interessant å lese andres meninger om dette temaet. Har ikke orket å lese alle innlegg, men av de jeg har lest, må jeg si at jeg har blitt sjokkert over hvor mye tankene har sirklet om eiers beste(og ikke hestens).

Jeg har selv opplevd å miste to hester, en ved nødslakt grunnet brukket ben, og en grunnet slitasje av slitne ben.

Da Donny måtte avlives var det nødslakt hjemme på stallen. Han ble sparket på beite, og brakk benet, så dette var eneste utvei. Jeg var til stede hele tiden, og det gikk veldig pent for seg. Han fikk først "overdose" med bedøvelse og ble lagt pent ned av to veterinærer og min pappa. Så sovnet han med hodet i fanget mitt da "avlivningssprøyten" ble satt. Dette var veldig lite dramatisk, og jeg følte en ro da han "sovnet". Følte at Donny var et annet sted og at det bare var "skallet" som lå igjen. Uheldigvis tok det noen dager før kadaverbilen kunne hente ham. Men vi var heldige i og med at det var vinter og frost, så vi dekket ham til med presenning og tente lys rundtfor å skremme bort ville dyr om natten, men dette var også en fin ting å gjøre. Jeg var ikke til stede da han ble henter av bilen, men pappa var der, og sa at ting hadde gått pent for seg.

Da Chiquita skulle avlives, var ting mye mer kompisert. Jeg hadde tenkt på det lenge, og fikk endelig bestemt meg. Min lille Chiq hadde tidenes største sprøyteskrekk, så det ble ikke noe alternativ. Jeg forhørte meg med vet. rundt i området, og de anbefalte med å ta henne inn til et lite privat slakteri hvor eier kan følge hesten "hele vegen". Der blir de avlivet med såkalt "slaktemaske". Jeg visste at dette ville blir hardt for meg, men det beste for min hest, og det var det viktigste. Likevel ble det ikke slik. Den dagen vi skulle kjøre henne inn låste hjulene på hengeren seg, og vi fikk ikke dratt. Jeg var innstilt på at ting måtte gjøres, og ringte derfor til mannen som kjører slaktebil. Han var en skikkelig "begravelsesagent", og fikk derfor lov til å ta meg min kjære Chiquita til slakteriet. Der ville hun bli enten skutt eller avlivet med slaktemaske. Jeg er lei for at jeg ikke kunne følge henne på vei til "de grønne enger", men glad for at hun slapp de forhatte sprøytene.

I dag vet jeg at jeg aldri vil ha en hest med sprøyteskrekk igjen, for mine to erfaringer med avlivning er veldig "sprikende". Med Donny var alt rolig og fint, og jeg visste at jeg hadde gjort det beste ut av en fortvilet situasjon, og med Chiquita var det mange spørsmål om det jeg gjorde var det rette, og om hun var redd den siste tiden...
Gå til toppen av siden

selma

» VIP

Skrevet - 17/05/2007 :  16:14:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere som skal avlive hesten hjemme må søke MATTILSYNET....Gå inn på Mattilsynet og les regler for avliving av hest...Snakk med en dyrlege også... mest humant er slakteriene,de er veldig flinke og hesten skjønner ikke hva som skal skje..De fleste hester er jo vant til å bli behandlet av vetrinær i en eller annen form,så de er i gode hender.. og jeg har levert mye hest til slakteriet har vært med hele veien til ende.. kalrt det er vondt ... men må mann så må mann.. har enn dratt på seg disse heste.kompisene må mann hvite at den vonde dagen vil komme før eller siden.. vriiinsk... Gå til toppen av siden

hebebba

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2007 :  19:14:34  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldinghebebba  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehebebba  Svar med kopi av melding
Jeg er imot hesteslakting! det er noe annet med en ku eller sau å den slags dyr. du knytter deg ikke til dem, de er der for at du skal få melk og ost og kjøtt blandt annet! men en hest rir du på du steller med den du bruker penger på den, da skal ikke takken være den dagen den ikke orker mer å havne på brødskiva til en eller annen. det er dårlig gjort! ingen har en gård med hester bare for å slakte de? hvis de har det er det ihvertfall for jævlig!

Hester er lissom som en venn..!

eirin heddeland :-) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/07/2007 :  02:31:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan bli like glad i ei ku, en sau eller en gris osv. - og det er nok like ille for folk å sende dem til slakt - "men sånn ER det bare"....

Ja, under krigen, da folk i byene hadde "villagris" og kaniner i bur, så har jeg hørt mange historier om at de "byttet griser og kaniner" - så de ikke "spiste sine egne". Da ble det liksom ikke like vanskelig å sette pris på juleribba og skinka, samt kanin-lapskausen.....

Man kan gjerne være "imot hesteslakting" - men når hesten en sørgelig dag må møte sin ende av livet - da er det vel best at det skjer fort og profesjonelt.

Å la en gammel hest bli syk - sykere - og så sjøldaue - er mye verre enn at den "får slippe" - eller hva? Om det er en yngre hest, som kanskje kan bli til "nytte" som mat - enten som dyrefor eller i en pølse - så synes jeg det er greit nok. - Hestekjøtt er jo ikke "giftig".

Vil tro at mange her i Norge ikke kunne leve i andre land, hvor de spiser både hest, hund, katt osv. osv.

Skal tro om det er vegetarianerne som etter hvert vinner "verdensherredømmet" - da svært få vil spise Fola Blakken, Dagros, Blåmann, Nasse Nøff, "Sauemor", Kalle Kanin - og alle deres slektninger. Og her i landet spiser vi ikke Fido og Pus....

Her i Norge foregår ikke "hesteslakting" - uten grunn, da hester ikke avles til kjøttproduksjon, men kun av og til kommer til matproduksjon.

Da er hesten IKKE avlivet med sprøyter, siden de blir destruert pga. giftstoffene. Altså: En gift-avlivet hest blir "kokt" under høy temperatur, malt opp og blir til humus, mens en noenlunde frisk hest som avlives med "skudd", blir til dyrefòr, lim og kanskje det fine kjøttet kommer tilbake til oss i form av pølser.

De som vurderer å "begrave den kjære hesten HJEMME" kan få seg en ubehagelig overraskelse etter begravelsen, når rever, grevlinger, rotter - og bikkja til nabo'n - lukter den døde hesten og graver den opp igjen og drar beina opp og ut over alt.... DET er ikke noen hyggelig opplevelse - og jeg har hørt om folk som "liksom skulle la hesten bli hjemme" - har fått seg en svært så lite trivelig - men desto mer realitets-orienterende - opplevelse.

I slike refleksjoner om en hests endeligt, vil jeg tro at det er en fordel å være 50 år - og ikke 15....

Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 19/07/2007 :  23:49:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
veldig enig med T.Boysen her... den gangen livet til min hest går mot slutten, eller noe akutt skulle oppstå, vil jeg uten tvil sende han til slakt.
Sikkert fint å gravlegge hesten hjemme på yndligsstedet til hesten, men som T.Boysen sier så skal det ofte mye til for å grave dypt nok for å hindre rovdyr og åtseletere fra å finne gravstedet og omgjøre det til ett makabert sted...

En manns død er en annen manns brød blir det sagt, og det er noe i det. Alt levende her på jorden skal en gang dø, og etter at døden inntreffer innbiller jeg meg at "sjela" til dyrene blir værende igjen rundt hos de som var glad i dyret, og levningene blir bare til overs. misforstå meg rett, jeg respekterer dere som vil ha dyrene i en grav hjemme, men for min del vil jeg sende hesten til slakt. Er han død så er han død, jeg sier ikke dette for å virke kald og fæl.

Da vi måtte avlive hunden vår for snart 3 uker siden var jeg virkelig uttafor, jeg var med på klinikken og i det dem satte sprøyta så hun sovnet inn, men i det hun tok sitt sist åndedrag var det akkurat som om hun var med meg etterpå, den døde kroppen hennes var liksom til overs.. vi tok vel og merke henne med oss hjem, og gravla henne, men litt lettere å grave ned en hund..

jeg kan ikke si jeg er kjeeempe begeistret for hestekjøtt men spiser svartpølse, spiser dagros, spiser elg +++ så hest er vel ikke så annerledes, er bare at en tenker litt annerledes om det dyret..

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Dora-Diovanni

Skrevet - 25/07/2007 :  12:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke sendt en hest på slakthuset om den tid skulle komme at hesten enten bør avlives pga skade eller sykdom den ikke kan komme over eller leve et verdig liv med. Den skulle da blitt tatt ut på marken å få endt sine dager med minst mulig stress og uro. For som alle vet har hester følelser, og kan føle frykt og stress på lik linje med oss. Og de reagerer også på lukten av død ved slakteriet, og der står de alene uten trygghet av "bestevennen sin". En venn jobber på slakteri, og vet at det ikke er bare syke å gamle hester som slaktes. Men oftest friske individer som f.eks ikke gjør det bra på travbanen osv, eller har en skade som ikke gjør den brukbar til det formålet, men kun som ridehest. Og selge hest tar lenger tid en det tar slaktebilen å hente hesten.
Sau er et dyr som avles for mat, men på flerparten har de et forholdsvis godt liv til den dag kommer. De får være ute i frisk luft og lever ganske fritt i store deler av dens liv. Kuer går ute på sommeren, men oksen som blir avlet for kjøttets del er ikke like "heldig". Den tilbinger livet inni et fjos til sine dagers ende. (generelt sett ja).
Gris spiser jeg ikke av etiske grunner, da denne opplever en god del pining for at vi skal kunne spise godt. Kastreres uten bedøvelse (til alle bønder som sier de ikke kjenner dette, prøv på deg selv!) sugger blir ofte "innelåst" da de får unger, slik at de ikke skal legge seg på ungene i de allerede trange levekårene dems. Og suggen vil da ligge på siden og unger kan drikke melk gjennom "stålburet" til mamma.
Og til alle som med god samvittighet sender hesten sin på slakthus:
ikke alltid de får tid til å slakte din hest samme dag, å da står den der til det er tid. Helt alene, og redd.
*Sier ikke at ingen bør slakte hestene sine, opp til hver enkelt hva de vil gjør når den tid kommer. Ingen rett eller gal måte å ta det vanskelige valget på, for alle er like vonde for dem som elsker dyr. enten den har pels eller fjør. Men lurt å vite hva de forskjellige valgene innebærer*

bare for å svare på dette innlegget. i norge er det FORBUDT å kastrere griser uten bedøvelse eller veterinær. jeg har selv vært med å kastrere flere kull med griser da jeg går på jordbruksskole, og disse led ikke i det hele tatt.

å for de som sier at man umulig kan bli like glad i gris, ku o.l. tar de skrekkelig feil. du vill uansett bli glad i dyr du tilbringer tid sammen med.

det du sier om at suggene blir låst inn, stemmer heler ikke. noen plasser driver de nok med dette fremdeles, men tiden forandrer seg og ny regler kommer inn i bildet. ingen av de plassene jeg har vært driver de med dette. der får moren og ungene gå rundt i bingen FRITT.

å for å informere dere som sier at hesten har det så vondt å må vente i timer eller dager på slaktehuset for å bli slaktet, må dere nok skjekke i gjenn. alle hester blir ført direkte inn i et rent rom og avlivet. dette blir avtalt mellom slakteri og eier slik at allt er klart før dere kommer. eneste grunnen til at en hest skulle bli stående er om eieren uten å si i fra kommer å slipper av hesten. heller ingen dyr blir holdt over natta inne i slakteriet. hesten har det MYE bedre under slakt enn gris, ku o.l. som må stå å vente inne på slakterit til det er deres tur.

slakteriet har faktis regler for slakt, og mange har nå laget egne rom for slakt av hest, pga at hesten er så følsom ovenfor blod og lett blir stresset.

allt dette hvet jeg for at jeg to ganger har vært på slakteri med skolen.

det er heller ikke vanlig å slakte hest i norge, og de tar ikke i mot mange hester for slakt da det ikke er marked for det.
(selv om du vill får du lov)

til dere som graver ned hestene deres, bør dere være litt forsiktig med dette, da du kan få deg noen stygge overaskelser i etter tid.
er heller ikke sikker på om dette faktisk er lov pga miljø regler.

min hest skall avlivest i stallen, men om jeg sender kroppen til slakt får jeg se. kremering er et alternativ, men da kan kunn deler kremerest for så resten går til slakt....
Gå til toppen av siden

.+.Charlotte.+.

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2007 :  19:32:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside.+.Charlotte.+.  Send %s1% en ICQ melding.+.Charlotte.+.  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.+.Charlotte.+.  Svar med kopi av melding
Er det så stor forskjell på om Hester blir slakta ? Er det liksom greit da at Kuer, Gris osv. blir slakta å laga mat av da eller ? det er igrunn akkurat det samme. Noen slakter dyra sine for det di ikke "duger" lenger. Det er DET som er tett. Uansett er det noen som vil gjøre det. Thats Life.

Charlotte Martine;*
<3 Drang Svarten & Molly<3
Ta en titt på min VIP (;
Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 10/08/2007 :  23:47:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes at det mest humane for mine dyr (hest) vil være å slippe livet ved hjelp av bolt. Nettopp fordi det 0.5 sek det tar vil ikke gjøre dem redde eller vondt. Seff ville jeg vurdert sprøyte om min(e) ikke hadde store formeninger om sprøyter, men dessverre reagerer min(e) på dette.
Jeg synes det er forkastelig at man bruker kjøttet til hestene til menneskemat! rett og slett! Måtte selv nødavlive hesten min for 2 mnd siden pga brukket fot, og enda den dag i dag er jeg bitter for at valget var limfabrikken eller slakteriet! I tidens hete lot jeg henne gå til slakteriet, mest fordi jeg synes det er ennå værre å tenke på at hun skulle bli viderebehandlet for lim.
I mange land (eks. USA,Canada) er det FORBUDT å bruke hest som matkilde, og alle dyr som avlives blir kremert eller destruert på andre måter. sikkert mange mindre bra måter der også, men iallefall vil ikke naboen spise din kjære venn. Der er hesten likt stilt med hund og katt. Seff spiser noen land alt fra hund, katt, osv, men JEG mener det er rett og slett pyton at vi i norge ikke kan se på hest som kjæledyr, og ikke som mat! I mange 100 år har hest vært arbeidshjelp, og IKKE matkilde! hva må til før man forandrer valgmulighetene?
Ved valget mat eller lim, mener jeg mat. Men hvorfor kan ikke man praktisere mere kremering? skjønner at det er store masser og mye kg, men det må da være noen løsning på slikt?
Jeg ville heller betalt 10 000 kr for å få hesten min kremert, enn å måtte betale 3500 for at noen skal FÅ LOV til å spise dem! (nødslakt-prisen i tr.heim)
Jeg håper for guds skyld at innen den tid kommer for min neste hest, vil lille norges land ha fått opp øynene for andre løsninger!
blir rett og slett lei meg for at man ikke skal ha flere valg enn total destruksjon eller pølsa! Blir kvalm og forbanna med tanke på at uansett valg er det FEIL valg! F*****!
(vet det ikke er lov å begrave, er enig med det)
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 16/08/2007 :  08:26:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er så innmari galt med at noen spiser hesten hvis den har hatt et godt liv og en verdig død, da? Det er jo slike dyr man faktisk BURDE spist, for da støtter man jo indirekte opp om den type dyrehold...
Er desverre ikke alle dyr som kommer til denne jord med det formål å bli spist som har det like bra i livet. De fleste har det vel på langt nær like bra og får så mye stell, pleie og omsorg som den gjennomsnittlige hesten. Men slikt dyrehold støtter vi opp om bortimot hver eneste dag når vi handler mat. Blir litt provosert, jeg... Er like lite synd i en død hest som en død ku...

Og hvis vi skal begynne å få samme hysterisk-fanatiske syn på kjæledyr som de ser ut til å ha i USA, så gud bedre meg, da flytter jeg...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Veronikaoglollipop

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2007 :  15:34:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
stakkers hestane men sånn er jo desverre verden :/ det er ingenting og gjøre med ;(
jeg kjenner en hest som ble slaktet det var den sprekeste hesten i stallen, og snilleste<3 men den ble slaktet får stalleieren døde og kona tok over, og ho er ikkje snill, ho ga hesten bare silo selv om han var ALERGISK og hun viste det men ho jorde det fordi ho ville slakte han sånn at han fikk så vondt i magen at di sendte han på slakte huset! :( og jeg sa jeg heller ville kjøpe han men di ville slakte han ;( stakkars...
Men verden er sånn og vill nok altid forbli sånn ;(
klem<3

Hallo : )
Jeg heter Veronika , bor på en liten plass Kalt Florø , (norges vestligste by .. ) ja , Her venter vi på ett helt nytt funt hestesenter . noe som jeg gleder meg kjeempe mye til . nå rir jeg på soldal hestesenter . en koslig plass litt utenfår byen .. :) Har 1 Foor ponni. Han er bare VERDENS søteste ! <3 elsker han . han heter My boy Lollipop. og han har jeg hatt i 1 og ett halvt år nå . :)
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 21/08/2007 :  17:39:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
stakkers hestane men sånn er jo desverre verden :/ det er ingenting og gjøre med ;(

Stakkars hestene? En hest som er død, er det ikke synd i! En levende hest som lider på grunn av vanskjøtsel og/eller andre ytre faktorer derimot - da begynner vi å snakke. Og slike finnes det jaggu nok av rundt omkring i verden.
Jeg kommer aldri i hele mitt liv til å synes synd i en hest som er død. Eller en katt, eller et menneske, for den saks skyld. Det måtte i så fall være fordi vedkommende led en voldsom, smertefull skjebne. Men i slike tilfeller kommer døden som regel som en befrielse.
At det er mere synd i en hest som blir spist en en som blir kremert eller gravlagt, kan jeg på ingen måte begripe. Men dette er selvfølgelig helt opp til hver enkelt hesteeier.
Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 04/09/2007 :  10:21:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er så innmari galt med at noen spiser hesten hvis den har hatt et godt liv og en verdig død, da?

Og hvis vi skal begynne å få samme hysterisk-fanatiske syn på kjæledyr som de ser ut til å ha i USA, så gud bedre meg, da flytter jeg...

Hele poenget med hva jeg skrev er rett og slett at jeg ønsker flere valg når det kommer til stykket. hva man velger er individuelt, MEN jeg ønsker flere valg! I oslo er det mulighet for å kremere (hode og hjertet, resten blir lim) men iallefall har man valget. Jeg er kun bitter fordi jeg følte med presset til å ta valg hvor jeg synes ingen av valgene gjorde MIN hest rett.
Hestene selv gir vel ganske så blanke i hva som hender med kroppen deres, men for oss som er igjen og føler savnet, spiller det noen rolle. Helt greit at de kan spises, og ja, man burde støtte rett hestehold. MEN for de som ikke ønsker slike valg, hadde det vært lettere med flere muligheter!

Jeg personlig ville mye heller ha sendt hesten min til kremering, men som sagt, dette gjøres kun i oslo-området.
Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2007 :  13:47:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
I fjor måtte jeg ta en tung avgjørelse da min varmblods slet med vonde bein. Veterinæren kom og avlivet han og jeg hadde planlagt alt slik at jeg skulle slippe å ha en død hest liggende på tunet. Så en time etter at veterinæren hadde vært hos oss, så kom kadaver bilen og henten han, for å kjøre ham til kremering.

Jeg valgte å gjøre det på denne måten ettersom Cherokee ikke var noe særlig glad i å bli transportert.

Selv så kan jeg fint spise hestekjøtt det har jeg ikke noe i mot, men hadde jeg sendt hesten min til slakt så hadde jeg nok ikke ville spist hestekjøtt etterpå.

Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 04/09/2007 :  22:49:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hestene selv gir vel ganske så blanke i hva som hender med kroppen deres, men for oss som er igjen og føler savnet, spiller det noen rolle. Helt greit at de kan spises, og ja, man burde støtte rett hestehold. MEN for de som ikke ønsker slike valg, hadde det vært lettere med flere muligheter!

Skjønner hva du mener, Silje. Har ingen vanskeligheter med å forstå at mange hesteeiere sliter med vanskelige følelser i ettertid, særlig når man mister hesten sin på en såpass brå måte som du gjorde.
Blomst til deg
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.