hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vanskelig på tur alene
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Vanskelig på tur alene
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

dragoline

» VIP

Skrevet - 15/02/2007 :  11:26:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ei islandshoppe som er vanskelig på tur.

Går gradvis bedre, har hatt henne et par mnd.

Når jeg rir forbi noen andre hester, vil hun bare snu.
Prøver å stikke og bukke, småsteile litt.

Hun er vant med å få viljen sin og vet hun er sterk.
Verre å håndtere fra bakken, da hun kan finne på og spenne etter meg for å få det som hun vil.

Jeg svinger henne i volte, da klarer hun ikke gjøre noe, men hun vil ikke gå.

Forslag, skal jeg bruke pisken på henne og tvinge henne til å gå eller hva syns dere?

Hun har vært alene i mange år og synes det er kjempe kjekt med selskap.

Så jeg står nok ikke så høyt i kurs hos henne enda, men det blir gradvis bedre.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/02/2007 :  00:22:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forstår godt at damen din gjerne vil være sammen med de andre hestene. Islendere har et sterkt flokkinstinkt, og hvis hun har stått alene i lange tider, så er det ikke rart i det hele tatt at når hun "endelig" har funnet noen hestevenner, vil hun nok gjøre omtrent alt for å få være sammen med dem.

Er det noen du kan ri på tur sammen med? - I hvert fall en stund, så hesten roer seg sammen med "venner". Da bilr ikke hver tur en slåsskamp, hvor hesten bare vil være sammen med andre hester.

Med en karakterfast islender, kan det være greit å gå "the easy way" - bli kamerat først - så kan du prøve med aleneturer etterhvert, når hesten blir trygg på at hun får komme til bake til de andre hestene.
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 16/02/2007 :  09:20:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:-)

Ok, takk for svaret.
Jeg har ei jeg kan ri sammen med av og til, ikke så ofte.
Jeg har også araber blandingen min, så når vi er fler kan ta begge med på tur.

Er enig i det du sier, at det er kanskje lurt å ikke presse henne og la henne gå seg litt til.

Klart det er masse nytt for henne og forstår henne jo da.
Hun har faktisk kommet seg noe også.
Nå kan vi gå over veien inn i gardsrommet og hun kan holde seg rolig der, uten å bli hysterisk om hun ikke ser han 100% av tiden.

Jeg har gjerne en tedens til å mene at ting skal skje fort, ellers får jeg ikke resultater, men vet jo at det ikke stemmer helt.

Problemet er jo det at det er min søster som skal ha henne til slutt(vi kjøpte henne sammen) så til sommeren vil de bli skilt fra hverandre igjen Hvis ting ikke forandrer seg.

Men hun skal ikke stå alene da, men er redd det kan bli vanskelig for henne.
Gå til toppen av siden

mizzAmy

Skrevet - 02/03/2007 :  22:08:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg og har en slik hest som vil ver med di andre hestene som eg rir forbi å søke selskap. Då kan han finna på å steila..å d er ikke litt steiling. Då pleie eg å ta tak i manen å tøylene å smelle eg t han på rauå..då pelei d å gå fint etter på for då har han forstått at han sga frem. å då støkke han litt og får ikke helt tid t å reagere..funke på min hest men eg vett jo ikke om din hest har d me å stikka å vanskelig i kjeften...?:S mn d funke på min så eg ville bare nevna d:D Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  15:13:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
jeg vil foreslå NH (natural horsemanship) og trene hjemme fra bakken og slik at dere opnår tillit til hverandre. hun vil da stole på deg og omvendt og jeg mener at dette vil gå. fjordingen min var før vanskelig på tur og skvatt av absolutt alt! så da snakket jeg med en mann som er utrolig god med hester og han mente NH ville hjelpe. den dag idag stoler fjordingen min på meg og jeg på henne. det er egentlig bare tull at hesten skal holde på sånt for den skal kunne stole på deg ;) og hvis den har stått alene en god stund, skal den være vant med det
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Bol Prins

» VIP

Skrevet - 03/04/2007 :  20:40:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du ikke kontroll fra bakken, vil du aldri få det fra salen heller!
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 03/04/2007 :  21:20:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Og tusen takk for svarene:-)

Det går mye bedre nå, hun er ikke vanskelig lengre.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.