hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor gammel bør hesten være før man rir på tur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Hvor gammel bør hesten være før man rir på tur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  17:29:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er en lykkelig eier av en unghest, nærmere bestemt 3,5 år.
Jeg har ridd hesten på tur (ikke mange, og slettes ikke lange) alene, mest fordi jeg ikke har noen å ri sammen med.
Har lagt merke til at de fleste anbefaler å ri mest på bane til og begynne med.

Hva mener dere?

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  17:33:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg rir min 3,5 åring på tur, både alene og sammen med andre hester, dog ikke på lange turer. Hadde jeg bare ridd ham på banen tror jeg han hadde gått veldig fort lei. Han kan såpass at jeg har full kontroll hele tiden, så ingen farlige situasjoner skal oppstå.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 24/09/2006 :  15:39:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt OT men jeg har lest et intervju med avleren til Quibell at hun red tur med henne i evigheter før hun begynnte å ri seriøst, og nå er det en av verdens beste hester...

Så du gjør nok ikke noe galt i allefall
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  19:37:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ej meine at det har meir med kor trygg hesten er enn kor gammel den er.
Den kan godt vere 20 og ikkje egna for tur eller nyinridd å fungere heilt fint.

Og så lenge ein sett hesten i høgsete å ikkje forlange for mykje for den so er alt i mine auger supert..

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  19:41:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Det kommer ann på hesten :-)
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/09/2006 :  22:57:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest på 3,5 år, som man da kanskje har ridd på 1/2 år, bør jo være godt trent i lydighet og ha lært seg å lyde treneren.
Jeg har trent unghester med tømmekjøring, og da har det foregått på turer, langs veier og gjerne i terrenget, så hesten er vant med dette.

Vil tro at hester som er VANT til turer før rytter-erfaring, men som er godt opplært og trygge, vil sette mer pris på turer enn "skoletimer" på en bane (i en ridehall), hvor den er "forskånet" for mange inntrykk fra "verden utenfor". En hest som ikke er vant til å gå turer kan vel få litt for mye å forholde seg til hvis den plutselig opplever "naturen" på nært hold.

Så ja - det kommer an på hvoran hesten er trent FØR den er 3 år.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  00:20:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som de andre sier, hvordan hesten er i hodet er viktigere enn hestens alder. Jeg pleier å være inne i ridehallen til hesten skjønner de enkleste signaler som skritt fram og gjør holdt. Tester så ute i ridevolten om den godtar det samme der, og så er vi klare til å skritte på tur. Det tar lang tid å ri inn en hest, og om man bare skal være på ridebanen i mange måneder, så blir det veldig kjedelig for hesten. Variasjon er nøkkelen til en allsidig hest!
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  03:07:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Har en unghest på bare 1 1/2 han går allerede supert i trafikken, traktorer rå kjører i 60km/t (duster) 5m ved siden av, eneste han var redd tidligere var sykler, men har blitt mye mer tryggere nå, gått mange ganger alene har vi også. Han bryr seg rett og slett ikke om han er med andre hester eller ei, så lenge så jeg er med er det greit *mamma dalt fnis* Har egentlig ikke trent/vendt han til noe - trafikk/alene - det har rett og slett kommet av seg selv, tilitt og han stoler mye på meg og syns det er kjempe kos når vi daffer alene på tur.
Men, passer alltid på å gå med andre hester på turer også, noen ganger går vi alene, andre ganger sammen med kun få / mange hester. Nå er jo min sånn at dersom det er en del flerne så stresser han seg lett opp, så når vi planlegger turer ved trafikk, seg jeg helst best i at vi kun tar oss med 1 hest - da er han helt avslappet.

Som Torhild sier, så vile jeg først lært hesten signalene i ridehus, deretter utebanen og så tur. svinging, holdt osv men da ikke at man rir hesten hver dag i 1 mnd inne, men sitter oppå få gangen i uken så det ikke blir fort kjedelig for hesten å kun bli ridd inne. Skal selv dra mye på tur ved innridningen, mye mer moro for hesten, også ved høyere gangart - innlæring av galopp etc - da kommer det nok naturlig av hesten selv

En 3 åring syns jeg burde vært veldig stabil på alene turer samt trafikk . med mindre ulykker e.l tidligere, om ikke så syns jeg det å RI er for tidlig, hest på 3 år skal være mye håndert fra bakken tidligere/før man i det hele tatt planlegger å sette seg oppå (syns nå jeg)

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  01:56:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he - ja sykler OG skiløpere kan være et større problem enn bråkende traktorer og andre støyende kjøretøyer.

Hestens instinkter sier den nemlig at "noe som bråker så mye, kan umulig være på jakt", og er dermed temmelig ufarlig. Mens "krislende" sykler og "svisjende" skiløpere er langt mer skumle, da de oppfattes av hesten som "snikende rovdyr", særlig hvis de kommer bakfra.

Så jeg pleier alltid å holde øynene oppe for syklister og skiløpere, og som oftest roper jeg "hei, hei" når de nærmer seg - bare for å få et "svar" tilbake, så hesten(e) blir oppmerksomme på "faren" som kommer "stille og snikende" innpå.

Men det er klart at hester også reagerer på høye og skarpe lyder og svææære doninger som kommer "brølende" i stor fart. Men da KAN det også være at hesten oppfatter at DU er engstelig for dette, og "svarer deg" med også å bli redd.

Det beste er at et føll blir tatt med ut i "verden" og får erfare den - forhåpentlig med en rolig og sikker mamma - OG en rolig eier/leier.
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  13:28:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Så lenge du selv har kontroll over hesten i ulike situasjoner, så er det vel ingen problem? Men vil anbefale å ha med en eldre og trygg hest.
Og veldig lurt å leie hesten på tur og forberede den på ulike "farer".

Det er min mening.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  12:10:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode svar! Godt å høre at jeg ikke gjør noe "galt". Min oppfattning er også den at en unghest bør ris mest mulig på tur, før den settes i "den voksnes skole".
Hesten min er selvfølgelig trafikkvant, og skogs/tur tilvendt -Fra bakken.
Hadde aldri (vel,man skal aldri si aldri) turt å sette meg på en 3 åring som ikke var trygg og lydig i terrenget!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/09/2006 :  13:22:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke du skal henge deg opp i hvilken alder.
Det viktigste er vel å ha en noenlunde lydig og skolert hest.

Jeg red quarterhoppa mi "Chessie" alene på tur allerede som snaut 3 åring.
Jeg visste hun da forsto start,stopp,brems og svinge samt vike for press generelt.J
Jeg oppsøkte ikke de største utfordringene og red på steder der det var tungtrafikk og mye ståk.
Holdt meg på grusveier med fotgjengere,små biler,syklister,boligfelt osv.,og sørget for at det var plass (jorde/fortau osv.), hvis hun skulle bli engstelig å bykse litt.

I forkant av dette hadde jeg leid hesten mye på tur alene hvor vi kikket på alt mulig rart og trente på småting i grima.
Det styrket nok mye av tilliten/lederskapet oss imellom.
Hun hylte ikke etter de andre hestene på stallen eller ville hjem,men syntes det var helt greit å være med mutter,n på tur.
Vi hadde spisepauser med grønt gress og stoppet villig når barn osv. ville klappe og klø.
Tror alt dette var positivt og at hun vokste litt på det,samt da ikke ble noe problem å ri alene på tur senere.

Har du mulighet så oppsøk litt andre steder enn bare i skogen.Å møte løpende barn,akebrett,syklister osv. vet jeg mange voksne hester kan takle dårlig-også i grime.

Redigert av - xxxx den 29/09/2006 13:26:02 Gå til toppen av siden

MarenElskerHera

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  20:37:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarenElskerHera  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarenElskerHera  Svar med kopi av melding
Jeg synes føll/unghester skal leies på turer helt fra de er små. først med mamman sin, så korte turer alene! da vil den være ganske vandt når den blir innridd:)
Hester er ikke en hobby, men en LEVEMÅTE!:D Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 12/01/2007 :  15:58:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Ikke minst er det et godt argument at ridning i skog og mark gir gode muskler og kondisjon. man kan jo trene litt dressur på turen også om man vil. Det er motiverende for hesten å lære at med mennesket på ryggen får den utforske verden, vel og merke om dette mennesket har vist seg å være en trygg samarbeidspartner. Og så får man litt mer muskler til man skal jobbe samlet på bane. jeg personlig tror det er lettere å få en god dressurhest ut av en god turhest, enn en god turhest ut av en god dressurhest.. Så bare ri på tur du, men på steder hvor du kanskje kan "forutse" litt hva hesten kommer til å møte, sånn at det ikke blir altfor mange overraskelser de første gangene..
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  13:07:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hingst på 3 å han har jeg nå kjørt med etter veien siden høst, har skaffet sal nå å skal begynne å ri korte turer i skogen. Jeg velger å begynne med å tilri ute i naturen for at han skal bli sterkere i ryggen før selve innridningen. Jeg har planer om å bruke han til dressur og kjøring så det skal bli artig for å ikke nevne mye arbe å starte helt fra bunn av, så vi kan lære sammen Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/01/2007 :  19:18:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
syns ikke alderen har så mye og si, dog det fins grense for hvor ung, men skjønner vel alle som driver med hest..Så snart man har kontroll på dyret ser jeg ikke problem med å ri på tur..

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.