hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - liker lange tøyler & vil ikke gå der jeg vil
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 liker lange tøyler & vil ikke gå der jeg vil
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nicko Valtin

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  18:07:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette tilfellet minner meg utruligt om då Stjerna(ei nordlandshoppe) først kom til stallen vår..Ho røska rett og slett tøylane ut av hendene våre og me kunne rett og slett gløyme å ri ho på tur aleine,ho berre snudde og skunda seg heim igjen..Ho stod masse aleine(uten andre hester) før ho kom til oss,og vart totalt avhengig av dei andre hestane i stallen.(Så avhengig at visst ho stod aleina på stallen,staila ho over boksdøra til den knakk)Det vart ein heil stor "slosskamp" i begynnelsen..Me prøvde alt!Men tøylane forsvant ut av nevane på oss,for ho er ikkje så reint lite slu heller hehe..Men ein dag fekk eg nok.Eg salte ho opp og var fast bestemt på at den dagen skulle me ri ein lang og fin tur,aleine uten andre hester.Eg trur ikkje eg overdriv mykje når eg skriv at eg stod to timer for å få ho fra stallen.Eg hadde ikkje pisk,men brukte sete og hender for å "presse" ho fram.Og eg gav meg ikkje..Ho fekk ikkje gå til høgre eller venstre,kun rett fram.Ho prøvde seg å rygge,og greit da la eg berre press på ho så ho rygga enda meir.Til slutt bestemte ho seg sjøl for å gå fram,fordi det var ein lettare løysning for ho enn å stå igjen og krangle..etter dette har ho vore veldig flink!Litt tøylenapping enda,men det kjem seg:) Ho har framdeles sine periodar,der ho har blitt ridd masse med andre hestar, at ho då seinare ikkje vil gå på tur aleine..Men då tar me heile tolmodighetstesten ein gong til;)Etter kvart har ho også funne ut at me ikkje kjem til å ta fra ho kompisane henas..Ho vrinsker etter dei i stallen,men står fint og rolig innanfor døra på fira bein til me henter ho Det beste middelet for slike "sta" hestar,er tolmodighet.Vær like sta sjølv,og vis at du ikkje gir deg så lett..Og med dette meiner eg ikkje at du skal bruke makt,men ganske enkelt ta tida til hjelp..Og når gjennombruddet ein dag kjem,då vil du væra svært glad for at du har gjort akkurat det Gå til toppen av siden

gmr

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  10:45:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for tipset!=)
Det med at ho drar i tøylane har hjelpa seg en del, etter at jeg fast bestemt ikke lar ho få tøylane når ho drar, men jeg holder bestemt igjen=)

Men ho er enda sta med det her å snu seg & at det er plasser ho ikke vi gå. Men jeg har brukt dem 3 siste dagane på å få ho ner på ridebana, noe som er lettere sagt enn gjort. Dem har jo to andre fjøs på gården, i det ene er det kuer & i det andre er det grisern & dem ligger rett ved siden av bana, så når Elma da ser dem ell hører dem så bråstopper ho, jeg trur jeg bruker nesten 20 min på å gå under 100 m, MEN det forbedrer seg for hver gang & tar alltid kortere tid, ho må bare venne seg te dem andre dyra & deres lyder=)

Budweiser-hesten min<3 Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 09/03/2007 :  09:37:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så bra at du er sta og ikke gir deg. Pass bare på å ikke bli sint, for mye følelser kan ødelegge for hestens læring. Regn med å bruke 30 min på 100 meter så synes du at det går fort når du er ferdig 10 min før tiden.... :-)
I forhold til at hun drar i tøylene og at du ønsker ettergift. Husk at hun kan ha blitt lært å IKKE gi ettergift. Måten man lærer en hest å IKKE gi ettergift er å "lure" hesten. Når hesten gir etter litt på tøylene strammer man tøylene litt ekstra. Da lærer hesten seg å beskytte seg ved å ikke gi etter på tøylene - fordi det gir bare enda strammere tøyler og mindre frihet for hodet.
Hesten min hadde den innstillingen at "drar du - så drar jeg" (i tøylene altså). Måten jeg lærte henne av med dette (nesten iallefall :-)) var å holde tøylene helt stille mans hun dro imot helt til det millisekundet hun gav litt slakk i tøylen. Da slapp jeg ut 10cm.
Dette gjelder jo hvis hesten har fått feil innlæring fra før. Da må det bli veldig tydelig for hesten at måten å få ut mer tøyle er å gi litt etter. For slike hester må man være overtydelig og gi og ta og endre tøylelengden MYE hele tiden. Hesten er redd for å "sitte fast" i munnen og at det er smertefullt og slitsomt. I det hesten drar må man kanskje holde hardt mot hardt, helt til hesten gir seg ett sekund, men la det være hesten som drar mot, ikke dra hesten tilbake. Hmmm, ble den forskjellen tydelig forklart tro??? Ikke dra hodet til hesten tilbake med makt - men ikke la hesten dra hodet sitt ut med makt. Hesten får ikke dra hodet sitt lenger ut, men om den vil ta hodet sitt lenger opp/inn er det helt frivillig og uten noe drag i tøylene - da får dem tvert imot mere tøyler - OG masse ros! Og husk å bruke sete. Jeg får hesten min på ettergift om jeg er bevisst på å bruke setet riktig og bruke halvparader med sete og sjenkler, men kun da, ikke hvis jeg konsentrerer meg om tøylene.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.