hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen erfaringer med dette?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Noen erfaringer med dette?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

stall grønli

Skrevet - 09/03/2007 :  11:00:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
For en 14 dagers tid siden, la jeg merke til at hesten min avlastet den ene bakfoten litt mere enn vanlig. Jeg satte han derfor for seg selv i " sykepaddocken " slik at han fikk fred og ro for de andre. Beinet var litt varmt rundt koden, men ikke noe annet. Han haltet ikke, å viste ikke tegn til smerter av noe slag. Etter 5 dager var han værken bedre eller værre, så hovslagern kom å visiterte uten å finne noe galt. Jeg satte han i uteboksen, på mykt flisunderlag, og kjølte ned beinet jevnlig. Litt kjøligere rundt koden, men fremdeles avlastet han. Jeg ringte dyrlegen, som ikke kunne finne noe spesielt, og fant heller ikke symtomer som kunne ligne på noe sykdomstilfelle. Han fikk Finadyne som han nå har gått på i 5 dager. Koden er ørlite varm fortsatt, men han hviler ikke like mye. Han legger full vekt på beinet, vender på det, går i både oppover og nedoverbakke, og viser ingen miner til å ha vondt. Han går med overtramp, å slenger over i trav om jeg ikke holder han igjen når han skal inn til kvelds.
Vi har spekulert i både øst og vest på hva dette kan være. Har tenkt på hovsenebetennelse, men det rammer vel først og fremst frambeina?
Han har ikke feber, ingen pulsering i beinet el.
Han er 15 år gammel, og har hatt senebetennelse i ene frambeinet i fjor sommer/ høst.
Er i topphumør og spiser som en hest!!!
Røntgenundersøkelse blir selvsagt utført om han ikke blir bedre over tid.

rusket

Skrevet - 09/03/2007 :  13:15:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
har du hatt noe endring av for nylig?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Embliss

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2007 :  14:37:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmbliss  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbliss  Svar med kopi av melding
Jeg tenker også for med det første, men det kan jo være senebetennelse selv om det oftest er i frambeina. Men da igjen; ville ikke dyrlegen funnet noe?
Embla-en min<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  00:08:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv å undersøke ledd og muskler lenger opp - ja, ryggen kan godt være årsak til at en hest avlaster et bein. Gå til toppen av siden

stall grønli

Skrevet - 10/03/2007 :  10:35:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke skiftet noe for i det siste, men runballen han har spist av har vært litt kraftig. Jeg satte han derfor på høy med en gang jeg la merke til foten hans ( høy er han vant til fra før ) Det merkelige er at det kjennes absolutt ingenting i beinet, annet enn litt svak varme. Ingen av de andre beina fyller heller. Jeg har klemt og bøyd overalt, men han reagerer ikke på noe. I går var jeg borte noen timer, og det hadde han benytta seg av. Kom seg ut av boksen, og det hadde vært tjo og hei!!
Han så ut som han hadde gått løp på Øvrevoll, full av gjørme og luggen i feit midtskill. han halta ikke i verken trav eller galopp. I dag var han litt varm igjen, men i full vigør. Jeg har sjekka i ryggen, men han verken ømmer seg eller bryr seg om det. Han bukker så det synger, så jeg kan ikke skjønne han har vondt. han er heller ikke overbelasta på noen måte. Det eneste jeg kan komme på, er at han kan ha anstrengt seg litt når han har gått på isen som har vært her ute ( han går barfot, og har gjort det i 8 mnd ) eller at han kan ha tråkka litt skeivt da det var barfrost..
Er det noen formeninger om bandasjer jeg burde bruke, eller salver som kan smøres på? Alle gode råd mottas med stor takk, da dette er meg en stor gåte!!
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 10/03/2007 :  11:47:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo prøve med omslag om natta, noen liker å bruke grønnsåpe,andre liker jod, også er det dette vidundermiddelet som fåes kjøpt på apoteket som jeg aldri husker hva heter.

Hvis du bruker grønnsåpe, ta ren grønnsåpe (ikke med furunål), bland ut veldig svakt, en kork per 5 liter eller noe i svakt lunka vann. Dynk store bomullsbiter og legg det rundt hoven der det er varmt, og bandasjer (jeg bruker vanlig stallbandasjer). Ta av om morgenen og skyll av rester, og gjenta i noen netter. Hvis jodosan, bland ut svakt konjakkfarget. Det irriterer meg at jeg ikke husker navnet på det jeg bruker, skal hive meg i stallen og se om jeg har mer igjen :)

Men selv om du har sjekka ryggen osv ok, så kan det være spenninger og knuter vi selv ikke er i stand til å sjekke selv. Hvis det ikke avtar kan du få en equiterepaut til å gå over hesten din, de finner det utroligste.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

stall grønli

Skrevet - 10/03/2007 :  12:56:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, takk - det skal jeg prøve!! Jeg gir jo ikke opp før jeg finner ut hva det er, for noen må vel finne noe?? Det er jo mulig han begynner å bli sliten i beina den kjære gampen min, dølehestene er ikke kjent for å ha den beste beinkvaliteten. Har bestilt selolje, og skal også prøve med back on track å se. Det har hjulpet han før.
Si fra om du kommer på den vidunderkuren da Rusket
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  00:27:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja altså, det KAN jo være noe så "enkelt" som at hesten har sklidd på isen og forstrukket "et eller annet" - som kan være fra kodeledd og helt opp til ryggen.

Ifølge "bajas-livet" uten rytter, så ser jeg litt for meg at den nok HAR litt vondt et eller annet sted - men at dette nok vil gå over.

Nå mener jeg ikke å være "besservisser" - men jeg HAR sett hester som er såpass smarte at de vet å utnytte en situasjon hvor de opplever å få myyyye omsorg og stell hvis de halter litt - og da KAN det jo være "veeeldig greit" å halte litt ekstra - og litt lenger - enn høyst nødvendig.... Man skal aldri undervurdere en hest!

Heh - har hørt/lest historier om hester som har vært litt halte og fått masse oppmerksomhet, og "halter så det holder" når den merker at den blir observert, mens når den tror seg alene, så fiser den rundt som en fole......
Gå til toppen av siden

stall grønli

Skrevet - 11/03/2007 :  10:50:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
En mere perfekt beskrivelse enn dette kunne du ikke gitt hesten min, det er hva man kaller å treffe spikern midt på hodet..:)
Jeg tror mere og mere på at han har strukket noe, og at ro og hvile er det som må til for at han skal bli bedre. Nå er jo jeg av det slaget som gjerne bærer hesten på gullpute når noe skjer, og ligger våken uka gjennom å bekymrer meg halvt til døde. Jeg har til og med satt ut campingstol og bord ved siden av uteboksen, for å holde han med selskap når de andre tar seg en tur ute på beitet. Det er ikke akkurat jeg som blir mett av brødskive med hvitost når den taes fram, for å si det slik!!
Jeg får ta tålmodigheta til hjelp, kjøle ned beinet innimellom, å se om det går over etterhvert.
Selv synes han vist at han har det riktig så bra..
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  12:27:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis han ikke halter, ikke er hoven, ikke har sår, dyrlegen ikke finner noe galt og hovslager ikke finner noe galt, tror jeg ikke du trenger å bekymre deg noe særlig.

Gamle forponnien min var sånn et par uker, varm og hoven på ene foten fori han hadde satt beina fast i grima (vimsehest). Han halta ikke og viste ingen tegn på at det gjorde vondt, men hovent var det. Jeg hadde på cool-gel, red bare rolige turer, og spylte lenge etter rideturen, så gikk det helt vekk til slutt. :)

Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  14:25:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
leste om dette og tenkte med en gang på egen hest.
forskjellen er at jeg vet hvordan hun skadet foten sin.

når jeg forklarte akkurat samme som deg til dyrlegen ( varme nedert langs kronranden, event kode, ingen spes hevelse, ingen tydelige tegn untatt ubehag) og hun sendte oss direkte til rønkten. dette grunnet at hovbensbudd gjerne har dette forløpet. når de står stille vil ikke smerten komme fram, og de blir "bajass", men så fort de har fått rast fra seg vil smerten komme ettersom bruddet har blitt irritert.
det stor mellom enten hovbensbrudd eller at hun hadde kodet over. heldigvis viste bildene ingen brudd, og hun blir nå behandlet for å ha kodet over. dette kan de gjøre når som helst, og i løpet av et skritt eller to. bokshvile, finadyn for smerten de første dagene, leies ca 20 min hver dag, ingen krumspring. også har hun blitt satt på omega 3 for hest og noe som heter glukomin? har ikke med meg det siste navnet,men tror det hette glukomin. begge disse er for å smøre leddene godt.

vet ikke helt hva det er med hesten din, men det virker mistenkelig likt det jeg opplevde, kan godt hende at han tråkket skjevt i paddocen og dermed har enten fått et hovbensbrudd eller kodet over. i begge tilfellene skulle hesten ka bokshvile, og KONTROLLERT trim :) kun i leietau. ved brudd skal han ikke ha noe som helst form for trim, spesialsko og event operasjon om bruddet trenger det....
huff, håper det bare er noe helt enkelt som har hendt, og at det ordner seg :)
det jeg ville anbefalt er i allefall bokshvile, uansett. så lenge det er noe med ledd å gjøre, er ikke trim noe å anbefale (unntatt hvis det dreier seg om leddveske)

silje
Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  14:27:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
ps. glemte å nevne at finadyne er ren smertestillende, så hvis hesten virker piggere etter bruk av det, så er det fordi smertene er blitt nummet. samme som paralgin forte mot hodepine hos oss. Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2008 :  23:58:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Finadyne virker også feberdempende. Selv om tråden er gammel, kan det være greit å notere at finadyne demper både smerter og feber.
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor???
Redigert av - Tinkalis den 26/08/2008 00:26:59 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.