hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trøllet nede for telling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Trøllet nede for telling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2008 :  00:13:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
I ettermiddag/kveld var Trøllet rar. Ville ikke gå på jordet og beite med de andre hestene. Istedet stod hun å hang med hodet oppi sandkvea. Så begynte hun å legge seg. Og der lå hun til man klapset henne opp igjen. Straks jeg snudde ryggen til henne så la hun seg igjen. Sparket seg ikke i magen, og var heller ikke interessert i å rulle seg- lå der flatt på siden. Temp'en var på 37,5, fin puls og respirasjon, fine mage/tarmlyder. Men "sløv" og EKSTRA klengete. Heldigvis: Ikke varm i hovene og ei heller pulsasjon- for der er jeg hypersensitiv! Forfangenhet har blitt mitt store mareritt, så det passer jeg meg for.

Det som gjør det hele så merkelig er at på denne tiden ifjor så hadde hun akkurat de samme symptomer/mangel på symptomer. Dog ifjor var hun blekere i slimhinnene.

I dag, som ifjor (det var fader meg søndagskveld da også!) kom veterinæren og ga smertestillende i blodåra.

Hva i all verden kan det være? Gass i tarmsystemet? det burde da komme litt luft etter at jeg hadde leid henne en del rundt eller når hun la seg ned eller reiste seg opp, men nei- ikke noe luftavgang. Forgiftning? Men jeg skjønner ikke hva slags plante som kan være synderen. Forspisning? Tvilsomt, Trøllet er den som er minst matmoms av gjengen her. Og som ifjor- ingen av beitekompisene har antydning til ubehag.

Jeg har vært ute hos Trøllet flere ganger siden dyrlegen dro, hun syns naturligvis det er kjipt å være skilt fra Brando og Siri- men sånn må det være skal jeg finne igjen evnt bæsj etter henne. Hun står ute, i tilfelle forverring og at hun legger seg igjen. De andre to står rett ved siden av, så hun er ikke alene. Hun har vært i fin form på senkvelden.

Noen forslag på hva det kan være som er etter Trøllet på denne årstiden? Sopp er utelukket, da det ikke finnes på det beitet de har vært på de siste dagene.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor???

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2008 :  23:32:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og i kveld er det Brandos tur. MEN: han har feber og puster raskt. Tempen var på 39,6 kl 2140... så fikk han Finadyne-granulat like etterpå. Kl 2320 var tempen 39,4. Lar han stå ute i kjøligere luft istedet for inne på stallen. Vakthavende dyrlege sa seg enig i at jeg kunne gi han finadyne, og sa at det mest sannsynlig er virus ute og går siden Trøllet var hanglete i går... HERLIG! Not... Hallo, Brando har en velkjent forfangenhet bak seg, har feber, puster raskt... heldigvis ikke varmere i hovene enn den økte kroppstempen vil gi men herregud... jeg kommer ikke til å sove i natt...
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 26/08/2008 :  11:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan går det med hestene dine, Tinkalis Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2008 :  09:59:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var en lang natt der jeg hvert 90 minutt gikk ut for å ta tempen på Brando. Heldigvis var den synkende! Om morgenen prøvde jeg å få tak i veterinærene her i "byen", men kom aldri igjennom. Brando hadde ikke rørt vann på over et døgn, og han er en ekstrem "dranker" i utgangspunktet. Det har vært høyberedsskap fra min side kan man si... Så da ringte jeg hun som tok røntgenbildene av hovene hans sommeren-06 - hun husket Brando veldig godt (han gjør inntrykk på alle han møter tydeligvis). Jeg moste gulrøtter og epler slik at det ble grøt, og blandet inn litt av det i lunkent vann med litt salt oppi. Da drakk han! Men han skal ikke ha noe fast føde enda, skal få tyntflytende lucernepellets istedet.
I går kveld var han kokvarm på sine høyre høver- jeg måtte krangle med han for å få beina oppi bøtter med kaldt vann. Men det gikk på et vis. I mårres var han helt fin, tempen var bare 0,2 over hans normale gjennomsnitt, høvene var ikke varme, respirasjonen var fin, magelyder tilsa sulten hest. Men jeg kommer til å "gjete" go'gutten i flere dager fremover. tar ingen sjanser på å gå glipp av nye tegn på sykdom hos han.
Selv har jeg blitt skikkelig forkjøla, skal til frisør idag og i bryllupet til min bestevenninne på lørdag. Jeg drikker ingefær te, kanelte og knasker Strepsils-drops for harde livet... Har ikke tid til å være syk nå!!

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 27/08/2008 :  15:51:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Det er bra at det virker som om det går fremover med gutten!:D
Virkelig fint at han ikke har feber i alle fall:) Du er sterk, må jeg si! Jeg hadde ikke holdt ut om det var bebissen min det var snakk om..

Du også, ja?? Jeg er også forkjølet, skjønner du! Stemmen min høres mer ut som en gammel bestemor, for å si det slik=P

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.