hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

rusket

Skrevet - 24/03/2007 :  14:10:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva med sopp, mener dere at ikke det heller forårsakes av gjørme? Og mener dere da at beste måten å kurere sopp på er å bare la dem stå og vasse i gjørma hele døgnet?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  14:29:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Vær så snill og ha litt fakta på bordet før du kontant sier at sånn er ting. Mugg kommer IKKE av at hester settes inn på boks om natten. Og hvor iallverden får du at ammoniakk fester seg på beina fra ??? Jeg mener, hva slags boksehold er du vant til ????

Hestebein som aldri får tørke, er de som er utsatt for mugg.

Opprinnelig postet av summer

knis...
Ser for seg små ammoniakkmonster som hopper opp og biter seg fast i pelsen, hihi.
Amoniakk er jo en gass. Så litt rart at den skal klistre seg fast.
Sur stråle derimot, det kan komme av skittent underlag med mye ammoniakk (men også av å stå ute i fuktig paddock). Dette er noe helt annet, og i tillegg kommer ikke det av vanlige rengjorte bokser.

Når det gjelder hover. Gjørma gjør at de tørker ut, ikke motsatt.
Forøvrig enig med det summer skrev

Opprinnelig postet av carambee

sur sååle komme rikke fra amoniakk sinden amoniakken er basisk og ikke gir trivsel for bakterier.. tror hvertfall d:)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/03/2007 :  14:58:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men ærlig talt tror du virkelig at hesten koser seg når den må stå i flere timer i spilt?

Det har jeg ikke sagt noe som helst sted, jeg hadde aldri hatt hesten min på spilt heller. Jeg sa bare hvorfor reglene var som de var. En helt annen sak.

Flott innlegg, frk Elin, der fikk du sagt mye som jeg ville si iallfall, men ikke har fått frem :)

MAtprat: Jeg sier bare at : Innemiljø gir ikke mugg. Som ble påstått av en annen person. Jeg sier ikek at hester på utegang får mugg. Like lite som det er riktig at hester inne får mugg. Jeg har etterhvert hatt temmelig mange hester, som står på boks på natten, og ingen av de har hatt mugg. Akkurat som mange utegangshester aldri har hatt mugg. Det var bare direkte svar på en standhaftig påstand som ikke hadde rot i virkeligheten.

Og det er ikke unaturlig at utegangshester sliter med sopp og mugg.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 24/03/2007 :  15:03:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Riktig, hesten min ble i høst sterkt angrepet av sopp, behandlet med krystallfiolet og lot han stå inne om natta i ca en uke. Borte ble det.
Hva ville dere gjort matprat, sløstøs og baroja, latt være og behandle og fortsatt latt han stå i gjørma hele døgnet?

carambee

Skrevet - 24/03/2007 :  15:18:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Riktig, hesten min ble i høst sterkt angrepet av sopp, behandlet med krystallfiolet og lot han stå inne om natta i ca en uke. Borte ble det.
Hva ville dere gjort matprat, sløstøs og baroja, latt være og behandle og fortsatt latt han stå i gjørma hele døgnet?

Opprinnelig postet av rusket

Ja, for selv om han hadde vært full av sopp. Så hadde han iallefall vært lykkelig!!!

I naturlige villhesthabitat tror jeg forøvrig ikke du finner så mye gjørme. Det er jo all tråkkinga til hestene som gjør det slik. Og villhester oppholder seg ikke så lenge på samme sted. Så kom ikke her og si at gjørme er noe hester er laga for å tåle.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  15:29:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Hun ble sikkert født med velfungerende hover.. ja, men veit dere hva? jeg er en hestemishanlder!! Jeg lar hesten min stå inne på natta og hun har sko!! Dekken oxo, samt jeg har bitt, sal og alt annet som hører med!!

Nei Noen(de fleste) an innleggene til dere som er så utrolig hestevante og har et naturlig hestehold er helt bak mål, noen har et hestehold der hestene står på utegang men henger ikke ut folk som ikke har hester på utegang, men dere som kommer med utsagn som går persjonelig at vi må lese den og den boka, samt at vi nesten blir stemplet som mishandlere!

Nei takk for meg å lykke til videre!

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

IngvildK

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  17:59:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først av alt vil jeg si meg enig med Harneshaug, Guro, Hege og resten av "den gjengen der". Har etter en tid på et annet hesteforum fått følelsen av at jeg kjenner noen av disse menneskene på ett vis gjennom det de skriver, og de har fremstått på en mye mer fornuftig måte enn diverse folk her inne.

Og for det andre: Kan noen være så snill og gi meg en eske fyrstikker? Hadde vært greit å ha, så jeg får satt noen fyrstikker mellom øyelokkene til de utrolig fanatiske menneskene her inne så de forhåpentligvis holder øynene oppe lenge nok til å se flere sider av en sak enn sin egen. Det er en egenskap jeg verdsetter høyt hos meddebattanter, som jeg dessverre ikke har sett så mye av hos Sløstøsa, Matprat og Baroja.

Og så "til saken": Det er opp til hver enkelt hesteeier å finne ut av hva som fungerer best for deres hest(er). La meg bruke Heges spranghest (som hun konkurrerer aktivt med, om jeg ikke tar helt feil?) som et eksempel: Skal hun rive av hesten sko og dekken og ikke barbere, for så å la hesten bli svett under trening, og så skal hun bare sette den "naken" ut igjen? Hester kan bli syke av det, faktisk. Forkjølelse, hørt om det? Men det beste for alle sammen hadde vel vært om hun ikke red hesten sin i noe ridehus, nei hva er det for slags grusomheter, tvinge hesten til å hoppe hinder! I tillegg må den bære rytter!

Jeg avslutter dette innlegget her mens jeg ennå har holdt meg nogenlunde i skinnet. Gleder meg rett og slett, til å se hvilke usaklige og barnslige tilbakemeldinger jeg får på dette innlegget, hvilket er basert på mine erfaringer, "synsinger" og lærdom fra andre fornuftige hestefolk!

Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  19:32:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner dere hesten min? Virker som det.. Liker hun å stå ute sammen med andre hopper? Kjeder hun seg? Svar på det, dere som kjenner alle hester i verden. :roll:
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  19:46:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skal hun rive av hesten sko og dekken og ikke barbere, for så å la hesten bli svett under trening, og så skal hun bare sette den "naken" ut igjen? Hester kan bli syke av det, faktisk. Forkjølelse, hørt om det? Men det beste for alle sammen hadde vel vært om hun ikke red hesten sin i noe ridehus, nei hva er det for slags grusomheter, tvinge hesten til å hoppe hinder!
Opprinnelig postet av ingvild_k

Hvordan man definerer det å være usaklig og barnslig får være opp til hver enkelt, men det kommer litt fra begge kanter det da!
De hestene jeg har hørt om som har vært forkjøla har vært stallhester. Alle som en! Tror ikke det er kaldt vær i seg selv som gjør en hest forkjøla, men heller at de står i oppvarma stall med fuktig, dårlig luft, og dermed blir det en stor påkjenning for luftveiene å plutselig komme ut i kulda. Hvis det å bli sluppet ut "naken" og svett hadde vært så farlig, ville hvertfall mine vært dausjuke både nå og da!

Redigert av - Asbjørg den 24/03/2007 19:47:30 Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  19:55:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kjenner dere hesten min? Virker som det.. Liker hun å stå ute sammen med andre hopper? Kjeder hun seg? Svar på det, dere som kjenner alle hester i verden. :roll:

Opprinnelig postet av Flokus

jeg tror dette er de mest usaklige innlegge jeg har lest her inne..
de er so absolutt ingen her inne som påstår att vi/dere kjenner alle hester her i verden..jeg vil påstå att alle hester liker å så med andre hester. de er tross alt flokkdyr for all del..
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  19:58:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Skal hun rive av hesten sko og dekken og ikke barbere, for så å la hesten bli svett under trening, og så skal hun bare sette den "naken" ut igjen? Hester kan bli syke av det, faktisk. Forkjølelse, hørt om det? Men det beste for alle sammen hadde vel vært om hun ikke red hesten sin i noe ridehus, nei hva er det for slags grusomheter, tvinge hesten til å hoppe hinder!
Opprinnelig postet av ingvild_k

Hvordan man definerer det å være usaklig og barnslig får være opp til hver enkelt, men det kommer litt fra begge kanter det da!
De hestene jeg har hørt om som har vært forkjøla har vært stallhester. Alle som en! Tror ikke det er kaldt vær i seg selv som gjør en hest forkjøla, men heller at de står i oppvarma stall med fuktig, dårlig luft, og dermed blir det en stor påkjenning for luftveiene å plutselig komme ut i kulda. Hvis det å bli sluppet ut "naken" og svett hadde vært så farlig, ville hvertfall mine vært dausjuke både nå og da!

Opprinnelig postet av Asbjørg

de er bra noen her inne forstår..=) jeg likte innlegge ditt
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 24/03/2007 :  20:00:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

De hestene jeg har hørt om som har vært forkjøla har vært stallhester. Alle som en! Tror ikke det er kaldt vær i seg selv som gjør en hest forkjøla, men heller at de står i oppvarma stall med fuktig, dårlig luft, og dermed blir det en stor påkjenning for luftveiene å plutselig komme ut i kulda.

Kompisen til Oden hadde kraftig bronkitt i vinter, står på utegang. Så kan forsåvidt skje "oss" også :)

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  20:23:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har eg er nøye med å vaske samt tørke godt når det er klinette ute, å stallen er ikke fuktig! Samt all spon med amoniakk blir tatt ut å ærstattes av ny rein spon. Det med sko, hesten har ikke dårlige hover, å om så er har ingen hovslager sagt det til meg, å ja jeg spørr og graver om hovene til hesten min, samt jeg føler meg tryggere med sko når det er glatt ute å jeg blir sikkert stemplet som hestemishandler nå men jeg vil faktisk at min hest skal ha sko!

Det med trekk over ryggen uten dekken, spurte massøren min (har egen massørskole) om jeg kunne prøve å strekke ut men fikk streng beskjed at det gjorde det vondt værre, hesten er 19 år å var liten vits i å rote opp for mye for dette kunne ødelegge henne mer. Ang sal, nå har jeg ikke sal, samt salen jeg hadde passet var jevt trykk over ryggen men jeg likte den ikke, derfor byttet vi!

Har en ide! Alle sammen, slipp laus hestene deres, la dom klare seg selv så kan vi plutselig få lykkelige glade hester som er VILLE!! I NORGE!!!

PATETISK

Opprinnelig postet av Asa Garsy

må bare spørre deg! vet du va som forursaker att hesten din har dårlige høver???????????

og de var ganski patetisk av deg å skrive att alle må slippe hesten sine fri.. de er ikke det de handler om her inne, vist du ikke har fått med deg de?!
å vi sier ikke att å ha hester inne på stallen er misshandling.. bare så du vet de!!!!!!!!!!!!!!!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  20:24:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

De hestene jeg har hørt om som har vært forkjøla har vært stallhester. Alle som en! Tror ikke det er kaldt vær i seg selv som gjør en hest forkjøla, men heller at de står i oppvarma stall med fuktig, dårlig luft, og dermed blir det en stor påkjenning for luftveiene å plutselig komme ut i kulda.

Kompisen til Oden hadde kraftig bronkitt i vinter, står på utegang. Så kan forsåvidt skje "oss" også :)

Opprinnelig postet av rusket

Og jeg har hatt inne-hest i mange år uten omtrent å ha hørt en eneste host Så, nei, det er ikke slik at alle innedyr blir syke, og alle de som får gå ute holder seg friske hele tiden. Men for meg så virker det som at de som får gå utendørs ikke blir like lett syke som dem som står inne det meste av tiden. Sånn virker det å være med folk også; det er flere kontorrotter med rød, rennende nese enn blandt f.eks skogsarbeidere

Redigert av - Asbjørg den 24/03/2007 20:25:25 Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  21:33:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Hesten min har manglet b vitaminer, derfor har hun dårlige hover, å ja er ikke naturlig med sko, men om man bor slik til at man burde ha sko så må man bare, men er i ferd med å skrive noe skikkelig dritt her så da gir jeg meg... Orker ikke være med å diskutere med dere mer, blir for dumt, noen har kansje ikke di samme mulighetene til å ha hest på utegang!

SÅ TAKK FOR MEG!!!

Å ja kommer ikke til å rive av skoene med det første!!!

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.