hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

summer

Skrevet - 24/03/2007 :  22:07:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
å vi sier ikke att å ha hester inne på stallen er misshandling.. bare så du vet de!!!!!!!!!!!!!!!

greia er at , jo flere av dere sier faktisk det, at med sko, dekken og stall så ødelegger vi hestene våre ;) De lider faktisk :)
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  22:48:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min har manglet b vitaminer, derfor har hun dårlige hover, å ja er ikke naturlig med sko, men om man bor slik til at man burde ha sko så må man bare, men er i ferd med å skrive noe skikkelig dritt her så da gir jeg meg... Orker ikke være med å diskutere med dere mer, blir for dumt, noen har kansje ikke di samme mulighetene til å ha hest på utegang!

SÅ TAKK FOR MEG!!!

Å ja kommer ikke til å rive av skoene med det første!!!

Opprinnelig postet av Asa Garsy

de er fint du skriver de du mener=)
å jeg vet de er veeeldig mange som ikke kan ha tilgang til utegang for hest.. folk har ikke de. noe jeg synest er domt, så jeg er glad jeg bor litt ut på landet der jeg har slike tilganger til hesten min.. jeg bor midt i selve hesteverden her.. alle har her har hest å her er de nesten perfekt for meg å ha hest..
men de med sko, så ville jeg bare frem til de jeg kanskje ville ha prøvd.. la den gå uten sko, å la de vekse ned ny å sterk hov vegg og kvalitet. men de er MIN mening som jeg ville ha prøvd=)
finnes også boots
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  22:49:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kjenner dere hesten min? Virker som det.. Liker hun å stå ute sammen med andre hopper? Kjeder hun seg? Svar på det, dere som kjenner alle hester i verden. :roll:

Opprinnelig postet av Flokus

jeg tror dette er de mest usaklige innlegge jeg har lest her inne..
de er so absolutt ingen her inne som påstår att vi/dere kjenner alle hester her i verden..jeg vil påstå att alle hester liker å så med andre hester. de er tross alt flokkdyr for all del..

Opprinnelig postet av queeen

Eh.. Hvorfor er det usaklig? Noen påstår jo at det er dårlig gjort mot hesten at den må stå inne såpass mange timer osv., og hvordan i alle dager kan de vite om min hest trives ute i det hele tatt? DET er usaklig, det.

*luske stille ut*

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Redigert av - Flokus den 24/03/2007 22:52:43 Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  23:07:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okay.

Jeg syns det er ganske dårlig gjort av enkelte å skrive at det er mishandling å bruke sko på hester. Det er sååå mishandling i tillegg å la den stå på spilt eller boks noen timer i døgnet. Det er mishandling å la en hest stå ute kun noen timer om dagen. Å ikke ha hesten på utegang er sååå dyremishandling. Hvorfor det? Kan noen gi meg et svar på det? Den som evnt. svarer på det spørsmålet opptrer som en allvitende person, som kjenner alle hester i verden, og ikke har evnen til å se ting fra andre synsvinkler enn kun sin egen. Si meg, den evnt. svarpersonen her, kjenner du hesten min? Jeg har ingen hest, akkuratt, men jeg har en på fôr, og jeg vet om MANGE hester som IKKE trives med for mye utegang. Dermed står disse inne. Det er fordi de enten fryser, ikke har det så greit med de andre osv.

Det er en ting jeg har tenkt på. Dere som har hester på utegang (okey, nå prøver jeg å ikke dra alle under en kam, men jeg prøver å luke ut noen), kan dere fastslå at ALLE hester er tryggere ute enn inne? Hløkk (som jeg har på halvfôr) har vanskeligheter for å sove ute i paddocken når det er andre hester til stede, spesielt de yngre og villere. Inne i stallen står hun rolig og sover. Dette er fordi HUN føler seg trygg inne, og det er nærmest lyving og da si at alle hester bør stå ute, fordi det er "så mye bedre". Kan du/dere fortelle meg hvorfor Hløkk trives bedre ute enn inne? (noe som IKKE er sant).

ALLE hester er forskjellige, det er INGENTING som er best for alle, men det er alltid noe som er best for EN! Det er en viktig regel som alle med hjerne og hest burde kunne.. *roll*

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 24/03/2007 :  23:26:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Bare for å dra opp dette med mugg igjen, har litt erfaring med dette både ute og inne. Har hatt litt forskjellig hest opp igjennom åra, bååde på utegang og stall. Og må si at disse hestene var individuelle ang. mugg. Uavhengig av "boform"! Noen var aldri plaget av mugg, mens andre fikk det lettere. Jeg så ingen klar forskjell på utvikling av mugg utegang vs. stall og ditto. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/03/2007 :  23:58:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror egentlig mugg er avhengig av hva slags bakterier som finnes i utemiljø...men det er bare hva jeg tror altså .. ikke vha jeg vet ... Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  00:27:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Okay.

Jeg syns det er ganske dårlig gjort av enkelte å skrive at det er mishandling å bruke sko på hester. Det er sååå mishandling i tillegg å la den stå på spilt eller boks noen timer i døgnet. Det er mishandling å la en hest stå ute kun noen timer om dagen. Å ikke ha hesten på utegang er sååå dyremishandling. Hvorfor det? Kan noen gi meg et svar på det? Den som evnt. svarer på det spørsmålet opptrer som en allvitende person, som kjenner alle hester i verden, og ikke har evnen til å se ting fra andre synsvinkler enn kun sin egen. Si meg, den evnt. svarpersonen her, kjenner du hesten min? Jeg har ingen hest, akkuratt, men jeg har en på fôr, og jeg vet om MANGE hester som IKKE trives med for mye utegang. Dermed står disse inne. Det er fordi de enten fryser, ikke har det så greit med de andre osv.

Det er en ting jeg har tenkt på. Dere som har hester på utegang (okey, nå prøver jeg å ikke dra alle under en kam, men jeg prøver å luke ut noen), kan dere fastslå at ALLE hester er tryggere ute enn inne? Hløkk (som jeg har på halvfôr) har vanskeligheter for å sove ute i paddocken når det er andre hester til stede, spesielt de yngre og villere. Inne i stallen står hun rolig og sover. Dette er fordi HUN føler seg trygg inne, og det er nærmest lyving og da si at alle hester bør stå ute, fordi det er "så mye bedre". Kan du/dere fortelle meg hvorfor Hløkk trives bedre ute enn inne? (noe som IKKE er sant).

ALLE hester er forskjellige, det er INGENTING som er best for alle, men det er alltid noe som er best for EN! Det er en viktig regel som alle med hjerne og hest burde kunne.. *roll*

Opprinnelig postet av Flokus

de er ingen her inne som skiver att de er misshandling å ha sko på hest eller la den stå inne..hvem har skrevet de? kan du vise meg?
å ingen her inne skriver att den kjenner alle hester her i verden.
du må ikke drøye alt samment så langt nå du.. jeg synes du åverdriver litt..
og denne debatten er en del av tingen av å lære verandre å se fra andre sin synsvinkel tenk.. ikke glem de!!

og vordan vet du att de er MANGE hester som ikke trives med å stå ute? hvordan vet du att hesten din trives bedre inne å ikke ute? og hvordan vet du att hesten din ikke får såve ute?? kan du forklare meg de? kankje du snakker med hester? eller du kan bare se dem inn i øynene å si " ånei, nå må hesten min inn fordi den vil d"..
hester er nemlig ett flokkdyr, som nevnt flere ganger her inne. og hester har ikke døgnrytme. og hester såver for de meste stående tilstand også.
Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 25/03/2007 :  00:53:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du burde ta deg et kurs i naturlig heste hold ass... Vi er en gjeng som har vært i Usa (montana) Faktisk og sett hvordan ekte villhester lever og det sier alt, kjøp deg en bok, har en og ambeale s kanskje du får et annet syn på hestehold, og blir litt met dyrevennelig en å la hesten din stå på en stall og mishandles med all den amoniakken som er der,, ÆSJ ÆSJ!!!!

Opprinnelig postet av sandipandi

Her er ETT eksempel på at det blir påstått at hester med sko og hester på stall ikke har det bra.
Og for å svare på det med om man vet om hesten vil inn eller ikke.....
Man trenger ikke kunne "snakke med" hester for å vite det.Jeg har en islending som har gått på utegang uten sko,i mange år.Denne vinteren viste han tydelig at han ville inn på natta. Han trivdes ikke ute og det var tydelig å se på ham.Når han fikk komme inn på kvelden,så man at han ble glad.Der slapper han av og koser seg. Ikke noe stress med ham inne,og ikke noe stress når jeg kommer i stallen på morgenen for å slippe dem ut.Hna er glad når han kommer ut,men når kvelden kommer viser han tydelig at : nå mor,må du ta oss inn,det er kvelden"
Han har ikke brukt dekken før heller,men denne vinteren har han det.Og jeg ser på ham at han trives bedre med det.Ikke hver dag,men når det har vært "guffent" vær ute.Ser på hele ham at han vil ha dekken på.
Så man kan ikke si at bare det ene eller det andre er riktig.Man må være voksen og oppegående til å se ann hver enkelt hest.Jeg har tre hester med veldig forskjellige behov når det gjelder dekken,sko og sosialt samvær med andre.
Jeg mener ett naturlig hestehold dreier seg om nettopp det,å se de forskjellige behov og ta hensyn til det.

Derfor blir det litt for dumt når noen sier at jeg burde bli litt mere dyrevennlig ved å lese en bok eller ta ett kurs.
Er mange gode argumenter for å ha barfot og naturlig hestehold.Men dessverre skades bare saken av noen overivrige debattanter som kritiserer alle andres måte å ha hest på.
Jeg har selv hatt utegang,hester på stall,har en hest uten sko og en med.
Men som sagt.....situasjonen har forandret seg for hestene og det har jeg tatt hensyn til.Og det er for hestenes beste jeg har gjort det.Derfor er det ikke moro når noen da sier at jeg ikke tar hensyn til hestene mine,og mishandler dem ved å ha dem inne
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  01:13:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Du burde ta deg et kurs i naturlig heste hold ass... Vi er en gjeng som har vært i Usa (montana) Faktisk og sett hvordan ekte villhester lever og det sier alt, kjøp deg en bok, har en og ambeale s kanskje du får et annet syn på hestehold, og blir litt met dyrevennelig en å la hesten din stå på en stall og mishandles med all den amoniakken som er der,, ÆSJ ÆSJ!!!!

Opprinnelig postet av sandipandi

Her er ETT eksempel på at det blir påstått at hester med sko og hester på stall ikke har det bra.
Og for å svare på det med om man vet om hesten vil inn eller ikke.....
Man trenger ikke kunne "snakke med" hester for å vite det.Jeg har en islending som har gått på utegang uten sko,i mange år.Denne vinteren viste han tydelig at han ville inn på natta. Han trivdes ikke ute og det var tydelig å se på ham.Når han fikk komme inn på kvelden,så man at han ble glad.Der slapper han av og koser seg. Ikke noe stress med ham inne,og ikke noe stress når jeg kommer i stallen på morgenen for å slippe dem ut.Hna er glad når han kommer ut,men når kvelden kommer viser han tydelig at : nå mor,må du ta oss inn,det er kvelden"
Han har ikke brukt dekken før heller,men denne vinteren har han det.Og jeg ser på ham at han trives bedre med det.Ikke hver dag,men når det har vært "guffent" vær ute.Ser på hele ham at han vil ha dekken på.
Så man kan ikke si at bare det ene eller det andre er riktig.Man må være voksen og oppegående til å se ann hver enkelt hest.Jeg har tre hester med veldig forskjellige behov når det gjelder dekken,sko og sosialt samvær med andre.
Jeg mener ett naturlig hestehold dreier seg om nettopp det,å se de forskjellige behov og ta hensyn til det.

Derfor blir det litt for dumt når noen sier at jeg burde bli litt mere dyrevennlig ved å lese en bok eller ta ett kurs.
Er mange gode argumenter for å ha barfot og naturlig hestehold.Men dessverre skades bare saken av noen overivrige debattanter som kritiserer alle andres måte å ha hest på.
Jeg har selv hatt utegang,hester på stall,har en hest uten sko og en med.
Men som sagt.....situasjonen har forandret seg for hestene og det har jeg tatt hensyn til.Og det er for hestenes beste jeg har gjort det.Derfor er det ikke moro når noen da sier at jeg ikke tar hensyn til hestene mine,og mishandler dem ved å ha dem inne

Opprinnelig postet av kirakira

jer forstår att du reagerte litt med de innlegge her inne, for de gjorde jeg også.. var ikke så pent skrevet å heller ikke formulert ut i fra hva som er grunnen osv..
men jeg tror att de kan vere en grunn att hesten vil inn.. hesten får jo maten sin inne å kraftfor å alt de gode. akkurat inne. sikkert ute også..
jeg bruker også å ta hesten min inn av og til, men sjeldent.. får dårlig samvittighet av att den skal stå inne hele natten. vil heller ha den ute sammens med di andre hesta så di kan kose å prate osv..
i dekken på en islandshest trengs jo egentli ikke.. synest jeg.. de er jo den hesten med mest/tjukkest pels.. å hester har muskler i hvert ett hårstrå så den kan styre slik de vil ha pelsen etter vær og vind. de har vertfall jeg lært/lest av andre hestefolk som kan mye om akkurat de der.. men om du vil ha dekken på hesten min, så må du for all del bare gjøre de for meg.. jeg er ikke deg, og du er ikke meg!

og de er selvsaktt ikke NOE morro å att andre påstår att hestene dine ikke har de bra.. vi alle vil jo gjøre de beste for hesten vår. men på forskjellige måter, å de må bare andre respektere. men jeg holder med til utegang
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/03/2007 :  01:31:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
de er ingen her inne som skiver att de er misshandling å ha sko på hest eller la den stå inne..hvem har skrevet de? kan du vise meg?
å ingen her inne skriver att den kjenner alle hester her i verden.
du må ikke drøye alt samment så langt nå du..

det snakkes ikke kun til seg Queen, men til flere som har angrepet folk. Flere har sagt at stall, sko og dekkenoverhodet aldri er noen som helst grunn til å sette på en hest. Når folk sier de har prøvd barfot i flere år, eller ahr hester med skader som tilsier at dekken er dert som skal til for en god hverdag , blir man halshogd med at da har man ikke prøvsd godt nok. og folk som hr bukt flere år på utredningd av heste blri da grinete , forsttåelig nok.

Jeg tror at når du hiver deg på så sent i en debatt bør du lese lale innlegg.

det er mange som mener at stall, sko og dekken er lik misjhandling her,,,, og deter tilnærmet temmelig grov anmelden....
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  01:34:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis kraftfor er eneste grunnen til at hestene vil inn, hvorfor vil hestene mine inn om kvelden da(rettere sagt de vil inn når det blir mørkt) når de får kraftforet sitt ute på dagen (frokost og middag)?
Nå som det er fint vær får de også stellet sitt ute.
Det eneste de får inne om kvelden er høy og en tørr plass å ligge på.
(Ikke gidd å spørr hvordan jeg vet at de vil inn, jeg kjenner hestene mine godt nok til å kunne ta signalene deres.)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  01:46:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis kraftfor er eneste grunnen til at hestene vil inn, hvorfor vil hestene mine inn om kvelden da(rettere sagt de vil inn når det blir mørkt) når de får kraftforet sitt ute på dagen (frokost og middag)?
Nå som det er fint vær får de også stellet sitt ute.
Det eneste de får inne om kvelden er høy og en tørr plass å ligge på.
(Ikke gidd å spørr hvordan jeg vet at de vil inn, jeg kjenner hestene mine godt nok til å kunne ta signalene deres.)

Opprinnelig postet av lucky june

husk: nå skriver jeg bare ut i fra hva jeg tror. ikkje glem de..
og jer TROR ikke hester er redd for mørket akkurat.
jeg har hørt att hester ser bedre/godt i mørket, menst i lyse så blir de litt blenda.. men jeg vet ikke.. kan ikke noe om synet til hester akkurat.

men nå gidder jeg ikke å sitter her mer i kveld.. dette er ganski sent for meg. selv om de er lørdag. så alle sammen får ha en god natt, å ikke glem å stille klokka frem i natt
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 25/03/2007 :  09:26:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Ja, det ble en time mindre søvn på meg,zzZZzzzZZzz.....

Jeg tror mange hester som er vant til å bli satt på stall ønsker og foretrekker å ville inn på kvelden. Dette er denne hestens rutine. (jeg drar ikke alle over en kam).

Hjemme hos meg er det en innhegning som stalldøra går direkte ut til.
På et tidspunkt hadde jeg tre hester på utegang og to hester på boks (hvorfor gidder jeg ikke gå inn på).
En varmblods som har vært stallhest hele livet ble "forvist" til et liv på utegang. På kvelden ble altså to hester satt inn og tre hester gikk ute i innhegninga som ligger i forbindelse med stallen (og bare for å si det med en gang, hestene hadde leskjul). Det var mye dårlig samvittighet ute å gikk den første stunda da varmblodsen sto parat ved stalldøra til samme tid hver kveld og ville inn. Han har alltid hatt for vane å skrape tenna på døra og "banke på" med hoven også, ingen tvil at det var tid for å inn. Det hendte når det passa seg slik at han fikk en natt på boks, det var hest som kosa seg da. På denne måten fikk han en mykere overgang fra inne til utehest (tror jeg ihvertfall).
Men etter en stund begynte interessen om inneliv og oppførsel å avta. Han begynte å trives mer og mer i sitt "nye liv" tydet det på. Tilslutt var han på ingen måte interessert i å gå inn i stallen, enda jeg satte opp døra og tilbudet var der. Så det var veldig interessant å følge utviklinga hans fra ihuga inne og komforthest, til barsk utehest Nå i dag er det kun utegang, og stallen har blitt utegangsstall. Fortsatt er varmblodsen en lykkelig utehest og tilfredsheten lyser

Men hester som er vant til utegang og plutselig viser interesse for å ville inn er nok en annen historie
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 25/03/2007 :  10:31:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
jeg har hørt att hester ser bedre/godt i mørket, menst i lyse så blir de litt blenda.. men jeg vet ikke.. kan ikke noe om synet til hester akkurat.

Du innrømmer at du ikke kan noe om synet til hesten heller, da bør du la være å skrive at hesten ser bedre i mørke enn i dagslys, men det står da bra i stil til resten av det dere skriver.

Å lære uten å tenke har ingen verdi, å tenke uten å lære er farlig!

Opprinnelig postet av trygvebarfot

Hun skrev da også at hun kun har hørt om dette, men ikke visste om dette var sikkert. Det burde forsåvidt gå ann å ta opp hva man har hørt eller ikke, tror eller ikke tror, kanskje noen andre også har hørt om dette og kan bekrefte/avkrefte? Er ikke dette noe av poenget med et diskusjonsforum?
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  11:10:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære vene.. Er det mulig?! Ja, jeg kjenner MANGE hester som har problemer med å stå ute, men jeg har søren ikke sagt alle. Fytti.. Noen her bør ta seg ei pære.
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.