hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

Polaris79

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  20:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Baroja:

Jeg har aldri sagt at sko er perfekt! Jeg har med egne øyne sett at barfothester klarer seg bra på snøføre, i mange tilfeller bedre enn skodde hester (som ikke har snøsåler).
Men jeg har selv sittet på barfot hest som har gått på trynet på vinterføret, og det var ingen morsom opplevelse. Av og til må man legge idealene til side og tenke fornuft - og i mine øyne finnes det ikke et snev av fornuft i å legge ut på holkeføre med hest uten broddsko eller broddboots!
Jeg har heller ingen interesse av å la hesten stå store deler av vinterhalvåret fordi den ikke kan fote seg på føret. Egoistisk - ja kanskje. Men jeg har hester fordi jeg vil bruke dem, ikke fordi de skal stå å ete og drite hele dagen.

Opprinnelig postet av Polaris79

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/05/2007 :  23:40:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hesten min var aldri halt, men spente seg ekstremt fordi han kviet seg og gå, grunnet isføre. Han fikk også gnagsår uansett hvilken boot vi prøvde (jada, det var riktig størrelse).

Hvor mener du at jeg har feilet i denne prosessen her Baroja, når til og med min hovlsager som er mer for barfot enn sko, mener det var riktig å sette på sko i dette tilfellet?

Opprinnelig postet av rusket

når du skriver at hovslageren din er mer for barfot enn sko, så stiller jeg meg det spm med en gang, om hvorfor han skor hester da? hvorfor har han ikke gått over til å lære seg å kjære etter naturtrim eller strasser?
og hvis du hadde ridd mer i skogen, stier i skogen, og der hvor det er grusa, da slipper hesten din å gå å anstrenge seg hele tiden som du sier, og på beite er det veldig skjeldent at hele innhegningen er helt isbelagt, i så fall er innhegningen for liten, og hestepærlene fryser godt ned i bakken så hesten får godt feste der og.

Opprinnelig postet av baroja.

Jeg blir så oppgitt når du skriver slike innlegg Baroja. Hva vet du om min hovslagers kompetanse? Han trimmer sikkert like mange barfothester som han skor, de fleste av hans egne hester er barfot. Han er en av få hovslagere jeg vet om som har fagbrev og som i tillegg oppmuntrer til barfot.

Hva pokker vet du om hvor jeg rir? Det her blir så lavmål Baroja, du har en måte å uttrykke deg på som er provoserende, og du snakker til folk som om de skulle være uerfarne og dumme. For ente gang, hvis jeg rir uten boots på veien så blir han sårbeint, selv hestene til venninda mi som har utrolig sterke og fine høver og har gått uten sko i all sin tid bruker boots denne strekningen (veldig kvass og skarp ekkel grus). Jeg må ri på veien 20 minutter for å komme til skog. Sier seg sjøl at jeg ikke vil utsette hesten min for dette. Jeg har forklart hvorfor ikke boots har fungert for oss utallige ganger, men du må vel ha det inn med teskje: HAN FÅR GNAGSÅR.

Innhegningen vår er mer enn stor nok for våre hester, og vi kan faktisk ikke trylle frem 40 ekstra mål heller. Du som er så smart og vet alt skjønner sikkert det.

(sorry kvasst innlegg, men det får da være grenser)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

jento
» VIP

Skrevet - 12/05/2007 :  00:13:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
oj, dette går vell litt over alle hauer vell, men jeg må bare legge inn ett innlegg i denne diskusjonen, eller kranglingen.

vil bare si at det er stor forskjell på å ha hesten oppstallet på en stall i byen og på egen stall.

vi har hesten hjemme, de går ute på 100 mål med beite og er inne fra 22-07, dette fungerer veldig bra. om sommeren står de ute hele døgnet, men etter 5-6 dager maser de fælt og vil inn og sove. da vil de ikke ut igjen neste morgen..så da lar jeg de stå inne til jeg hører ett sparke eller 2 i døra så er det ut igjen 5-6dager. og da har de skur å sove i ute også, men vil inn. fri tilgang på grovfor ute hele året, og bare en av hestene får kraftfor, da han er den eneste som blir brukt.
jeg tror da de liker å være inne litt og slappe skikkelig av og kose seg.

og når det gjlelder sko har jeg også ett par meninger, som alle andre.
2 av hestene går barfot, en avelshoppe og en shettis. dise blir trimmet og fulgt opp, men fungerer ikke særlig bra om de skal være med på en liten tur, selvom beitet består av skog, grus og gress. dise får sko om vinteren da, det er mye is og er livsfarlig uten!!
ridehesten min går med sko og han fungerer veldig fint!

og en ting til om skoing, nabostallen har en gjeng med islandhester som går barfot og på utgang og disse er veldig fine hester som fungerer med det. men alle som skal stå oppstallet der, MÅ ha hesten sin barfot. selvom den er 15 år og alltid hatt sko. så det ender med at om vinteren blir de ikke brukt, for det er for glatt og om sommeren går de som på stylter og har ingen steg igjen. dette syns jeg er feil. de får ordentlig stell for hun som eier stallen er barfottrimmer! merkelig a hun lar dem gå sånn..

og dette med naturlighestehold tror jeg vi kan diskutere til det uendelige, avelshoppa og hettisen går uten dekken hele året og ridehesten går med, og er barbert. dette er fordi jeg syns det fungerer bedre med en hest som ikke blir kliss blaut hver gang vi har trent om vinteren og fordi vi konkurerer og da gjør det seg litt bedre. men dette er kun de siste 2 vinterene jeg har gjort det. til vinteren blir han bamse igjen for da blir det ikke konkurranser..

om noen har noen innvendinger eller meninger om dette bir jeg glad for svar både her og i gjestebok, men usakelig innlegg er jeg ikke intressert i, for som dere skjønner er jeg for litt av "hvert".

jenny!
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 12/05/2007 :  00:30:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er greia Jenny, er at "de" er så i MOT alt som ikke er "naturlig". Alt SKAL være barfot, det SKAL være utegang, bomløst, bittløst. Dekken er fy fy osv osv.

Jeg er VELDIG for naturlig hestehold, jeg har hesten min på utegang i flokk, og de har greit med plass å bevege seg på. De har stor stall de kan gå ut og inn av som de vil, akkurat som en eneste stor boks. Denne bruker de MYE, og de sover ofte der inne om natta.

Hesten min får fri tilgang på godt grovfor, og jeg rir faktisk med bittløst. Ikke fordi jeg er imot bitt, men fordi hesten min har et munnproblem.

Det som vi andre blir så drittlei av er å forsvare oss sjøl fordi vi skor hesten og er så "grusomme" og bruker dekken. Vi syns det er skummelt å ha en så fantastisk oppfatning av hestehold, fordi det tydeligvis glemmes at hester er individer, og at hestehold tilpasses hver enkelt.

Jeg også er enig i at barfot er best for hesten - i teorien. Hadde det fungert for oss så hadde han vært barfot konstant. Teori og praksis er to forskjellige ting, uansett hva det måtte dreie seg om.

rusket

Skrevet - 12/05/2007 :  00:52:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

og ang blodsirkulasjon og skoing. Det har faktisk endel og si hvordan sømmre blir plassert og hvordan trimmingen er utført under skone.

Opprinnelig postet av summer

Helt riktig. Det er også derfor jeg er svært nøye med hvem som skor hesten min, det er mange elendige hovslagere ute og går.

kirakira

Skrevet - 13/05/2007 :  13:12:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kirakira

Det er jo fint at du ønsker å fortsette å lære, selv om du fikk en dårlig første-erfaring med barfot. Det er mange biter i puslespillet som skal stemme før barfote høver fungerer som de skal, men om man til slutt kommer dit får man virkelig en belønning! Det er bra man bruker sin sunne fornuft og ikke godtar at noen mener hesten skal ha vondt i bena i lang tid og at det skal være bra for den. Det må finnes en bedre måte, og mange klarer å unngå smerter for hesten.

Opprinnelig postet av frkelin

Jeg vil gjerne lære ja,og tar med meg erfaringene videre i livet. Ser ann hvert individ,og behandler det deretter.Derfor har jeg som sagt to hester uten sko,og en med. En som aldri bruker dekken(bortsett fra litt ull til tørking en gang iblandt) en som bruker dekken noen ganger og en som nesten alltid bruker dekken.
Og det er derfor jeg også syns det blir litt dumt,når det påstås at alt naturlig er det eneste og beste i verden for ALLE hester.(sikter ikke til deg her frkelin)
Det må være rom for å godta at alt ikke fungerer for alle. Det som fungerer for min,trenger ikke fungere for nabo"n sin liksom.
Jeg har en islending som elsker å få gå på utegang,men min araber hadde "dødd" om hun sto på utegang. Og grunnen til at jeg vet det,er fordi jeg har prøvd
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 13/05/2007 :  13:12:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
[

Jeg blir så oppgitt når du skriver slike innlegg Baroja. Hva vet du om min hovslagers kompetanse? Han trimmer sikkert like mange barfothester som han skor, de fleste av hans egne hester er barfot. Han er en av få hovslagere jeg vet om som har fagbrev og som i tillegg oppmuntrer til barfot.

Hva pokker vet du om hvor jeg rir? Det her blir så lavmål Baroja, du har en måte å uttrykke deg på som er provoserende, og du snakker til folk som om de skulle være uerfarne og dumme. For ente gang, hvis jeg rir uten boots på veien så blir han sårbeint, selv hestene til venninda mi som har utrolig sterke og fine høver og har gått uten sko i all sin tid bruker boots denne strekningen (veldig kvass og skarp ekkel grus). Jeg må ri på veien 20 minutter for å komme til skog. Sier seg sjøl at jeg ikke vil utsette hesten min for dette. Jeg har forklart hvorfor ikke boots har fungert for oss utallige ganger, men du må vel ha det inn med teskje: HAN FÅR GNAGSÅR.

Innhegningen vår er mer enn stor nok for våre hester, og vi kan faktisk ikke trylle frem 40 ekstra mål heller. Du som er så smart og vet alt skjønner sikkert det.

(sorry kvasst innlegg, men det får da være grenser)

du, jeg har ALDRI skrevet at jeg vet hvor du rir, jeg tror det har vært en missforståelse her!, du spurte meg hvor jeg trodde at du hadde feila! og da FORESLO jeg at hvis det var glatt på veien,(du skrev det sånn, at det så ut for min del hvertfall at du red for det meste på veier) da mente jeg hypotetisk sett at det hadde det gått bra hvis du hadde hatt tilgang på skogen. hvis man ikke formulere seg klart eller det blir missforståelser her så henger ALLE seg på mot en, sånn har det alltid hvert her. selv om de vet like lite om hesten miljø som meg. dermed ikke har noe med det herå gjøre..ganske dritt lei det..

[/quote]
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 13/05/2007 :  13:22:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Baroja:

Jeg har aldri sagt at sko er perfekt! Jeg har med egne øyne sett at barfothester klarer seg bra på snøføre, i mange tilfeller bedre enn skodde hester (som ikke har snøsåler).
Men jeg har selv sittet på barfot hest som har gått på trynet på vinterføret, og det var ingen morsom opplevelse. Av og til må man legge idealene til side og tenke fornuft - og i mine øyne finnes det ikke et snev av fornuft i å legge ut på holkeføre med hest uten broddsko eller broddboots!
Jeg har heller ingen interesse av å la hesten stå store deler av vinterhalvåret fordi den ikke kan fote seg på føret. Egoistisk - ja kanskje. Men jeg har hester fordi jeg vil bruke dem,
ikke fordi de skal stå å ete og drite hele dagen.

greit vi er to vitt forskjellige mennesker her med vitt forskjellige erfaringer, tro det eller ei jeg har og holdt på å gå på tryne flere ganger med en hest, med sko på vinter føre i skritt, og venninna mi som drev å trente en hest for en del år siden, hun trava på banen med en hest med sko på snøføre, og det ente med at hesten trynte i travet og hesten landet på beinet hennes og hun ble sendt til legen. det jeg vill fram til er at man ikke er så trygg som alle vill ha det til med sko heller.

Opprinnelig postet av Polaris79

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 13/05/2007 :  13:31:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
[/quote]
og hvis du hadde ridd mer i skogen, stier i skogen, og der hvor det er grusa, da slipper hesten din å gå å anstrenge seg hele tiden som du sier

[/quote]

Det var akkurat her du skrev det Baroja. Lær deg å formulere setningene dine slik at det i det minste kommer frem slik du ønsker, problemer med å tolke dette som et forslag.
Når det kommer til hovslageren min som du også nevner i samme innlegg, så har jeg jo forklart før at han er barfottrimmer også.

Polaris79

» VIP

Skrevet - 13/05/2007 :  14:02:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det jeg vill fram til er at man ikke er så trygg som alle vill ha det til med sko heller.

Det er jeg helt enig med deg i, Baroja. Men dersom man investerer i snøsåler så er man godt sikret på klabbføre. I et tidligere innlegg skrev du at det var et kostnadsspørsmål. Vel - fire stk snøsåler koster ca. 120 kroner, og holder fint gjennom alle vinterens skoinger. En rimelig ivestering, mener jeg. Jeg har til dags dato aldri opplevd at hesten sklir med snøsåler, og jeg rir i bratt terreng hele vinteren uten problemer av noe slag.
Gå til toppen av siden

farris

» VIP

Skrevet - 13/05/2007 :  16:19:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kommer sent inn i debatten og må innrømme at jeg kanskje ikke har lest alle innleggene like godt.Men konkluderer med at er det rart det er krig i verden?Vi mennesker er forskjellige,kanskje er hestene det også?Det som virker riktig ut for mine hester er nødvendigvis ikke det rette for naboens hester!Jeg har såkalt naturlig hestehold,det er sjekket og godkjent av mattilsynet.De går sjeldent med dekken men det er ikke dermed sagt at de aldri gjør det og ihvertfall ikke fordi det står skrevet i ei bok at det ikke er en naturlig ting.Jeg prøver å bruke hodet mitt i de fleste tilfeller(hvis det er noe der oppe da?).Så et lite spørsmål til slutt:Min hest hadde aldri vært skodd da jeg kjøpte han som 4åring.det var brukt strasser metoden men han haltet og var så sårbeint at han knapt greide å gå(noe som er helt normalt ble jeg fortalt)Hva sier boken deres om det? Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 13/05/2007 :  20:27:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

og hvis du hadde ridd mer i skogen, stier i skogen, og der hvor det er grusa, da slipper hesten din å gå å anstrenge seg hele tiden som du sier

[/quote]

Det var akkurat her du skrev det Baroja. Lær deg å formulere setningene dine slik at det i det minste kommer frem slik du ønsker, problemer med å tolke dette som et forslag.
Når det kommer til hovslageren min som du også nevner i samme innlegg, så har jeg jo forklart før at han er barfottrimmer også.

[/quote]

igjen må jeg forklare meg med at du SPURTE meg om hva jeg trodde du kunne ha gjort annderledes, sorry meg for at jeg ANNTOK at du red mest på vei, så daskrev jeg at det er som OFTEST bra føre i skogen. selfølgelig vet jeg ikke hvor du rir mest. du gjør en veldig liten ting kjempe stor. jeg har forklart megtil deg tre ganger nå, håper jeg slipper å gjøre det en gang til, ser ikke helt vitsen i det.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 13/05/2007 :  20:45:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er det som er Baroja, du antar, du skyter før du spør. Du antar at jeg ikke rir i skog, du antar ting om smeden min, du antar at uteområdene våre er for små. Ordlegg deg litt annerledes så vil du garantert få litt mer ok svar også.

baroja.

» VIP

Skrevet - 13/05/2007 :  23:57:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kommer sent inn i debatten og må innrømme at jeg kanskje ikke har lest alle innleggene like godt.Men konkluderer med at er det rart det er krig i verden?Vi mennesker er forskjellige,kanskje er hestene det også?Det som virker riktig ut for mine hester er nødvendigvis ikke det rette for naboens hester!Jeg har såkalt naturlig hestehold,det er sjekket og godkjent av mattilsynet.De går sjeldent med dekken men det er ikke dermed sagt at de aldri gjør det og ihvertfall ikke fordi det står skrevet i ei bok at det ikke er en naturlig ting.Jeg prøver å bruke hodet mitt i de fleste tilfeller(hvis det er noe der oppe da?).Så et lite spørsmål til slutt:Min hest hadde aldri vært skodd da jeg kjøpte han som 4åring.det var brukt strasser metoden men han haltet og var så sårbeint at han knapt greide å gå(noe som er helt normalt ble jeg fortalt)Hva sier boken deres om det?

Opprinnelig postet av farris

nei, det er ikke normalt at hesten skal gå sår beint i en så lang periode, desverre er det mange dårlige strasser kjærer ute å går i norge, det er fordi det er under 10 som er utdannet av strasser i norge, og mange folk ser på hvordan de gjør det også prøver de å kjære selv etter hvordan de tror fag folkene kjærer. det er domt men sant, det er vell sånn strasser har fått det dårlige ryktet ogå..baroja.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 14/05/2007 :  07:27:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
De som bruker Strasser trim må vel etterhvert begynne å ta inn over seg det inntrykket denne metoden har blant folk. Det må det jo være en grunn til?
Strasser metoden fremlegges ofte på en bastant måte - også her inne. Hesten skal behandles akkurat sånn - uansett - og det er bra for den dermed basta. Når man blir fortalt at det er naturlig for hesten å være sårbeint over lang tid og at dersom hesten har det vondt er det desto viktigere å holde skoene av fordi smerten beviser at skoene har skadet hesten....
Uansett hvor mye eller lite trimmeren er utdannet - man må følge sin egen samvittighet og høre mer på sin egen hest enn på noen hovekspert.
Det er derfor jeg anbefaler alle å sette seg inn i mest mulig selv. Lese flere kilder og hente inn bred informasjon så man kan ta gode valg. Det er ditt ansvar som heste-eier og det gjelder også dersom du har hesten din skodd.
Med mer informasjon kan du kanskje finne ut at sko er et godt alternativ for deg og at du fremdeles har tillitt til smeden din - men du kan jo også oppdage at høvene viser tydelige tegn på feilskoing og skader og vil bestemme deg for å gjøre noe annerledes.
Personlig ville jeg aldri latt noen trimme hesten min som ikke har samme oppfatning som meg av hva som er levende såle, og at hesten ikke skal gå sårbeint.
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.