hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

matprat
» VIP

Skrevet - 04/05/2007 :  16:56:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg hadde en hoppe som vi prøvde å ha barfot.Av hensyn til hennes velvære og trivsel måtte vi sette på sko igjen.Det å ikke sko henne ville vært dyreplageri.
Hesten hadde så vondt at hun la seg ned,og nektet å stå/gå til slutt. I begynnelsen var hun sårbeint,og gikk veldig forsiktig. Etter hvert som tiden gikk,ble hun verre og verre. Til slutt la hun seg ned,og ville ikke belaste beina sine.Fikk veterinær og hovslager til å se på henne,og begge to sa; sett på sko. Nok er nok!!
Det er klart,hadde vi fortsatt å la henne ha vondt kan det hende at hun etterhvert kunne blitt barforhest.Men de smertene som hun hadde underveis,kan ikke JEG forsvare å la henne gå igjennom i allefall.
Vi måtte sko henne på beitet,fordi det ikke var mulig å få henne til å gå til stallen.
Og hesten var IKKE fofangen,og ikke hadde hun sopp/mugg som var årsak heller.
Hun hadde rett og slett veldig dårlige høver,og det var for henne en sann plage å gå uten sko. Høvene fliset opp,og det datt av store flak av hoven hennes.
Jeg har en annen hest som har gått barfot i alle år,så det er ikke det at jeg bare "dro av skoa,og kaldte det barfor" heller.

Så for denne hoppen fungerte det ikke.

Opprinnelig postet av kirakira

er du helt sikker påa t hesten iokke ahdde snev av forfangenhet elle i det minste en seperasjon? for meg høres det merkelig ut at hesten ble brukbar bare fordi den fikk skoa spikra på igjen, den vil jo fortsatt ha et trykk fra bakken, et trykk som er like sterkt med eller uten sko, det eneste skoa kanskje var med på å gjøre var å stenge noe av blodsirkulasjonene til nerven og dermed hemme smerten. man kan jo da si at sko er effektiv på sin måte, emn jeg håper folk skjønne rhvorfor hesten blir bedre med sko eller verre uten..
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 05/05/2007 :  08:55:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hadde vært veldig interessant å vite hvor i hoven smertene til hoppa til Kirakira kom fra. Kanskje hesten hadde for tynn såle med flate høver i utgangspunktet slik at den uten sko fikk så høyt press på sålen at det skapte smerter?
Slike historier vil vi gjerne lære noe av, ikke bare at det finnes unntak, men hvorfor!
Hva fikk hesten å spise, var det veldig søtt gress på det beitet? Var hesten overvektig? Hvordan hadde hun vært skodd i forkant av at skoene kom av? Hvordan ble hun trimmet når skoene ble tatt av?
Ikke bli sint for at vi spør, vi blir bare så nysgjerrige! Jeg tror nemlig ikke det var gener som gjorde at barfot ikke fungerte for denne hesten. Jeg tror det var noe ved levevilkårene, generell helse, eller trimmen på høvene før og etter skoene kom av.
Det gjør det ikke mindre riktig å ta skoene på igjen når det ikke fungerte. Man skal sette hesten først og ikke gjennomføre noe uansett konsekvenser fordi man har bestemt seg for det.
Men, hvis vi lærer noe av dette kan kanskje andre i samme situasjon som Kirakira se mulige problemer i forkant og ikke ta av skoene før noen andre faktorer er på plass - om det er mulig da.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/05/2007 :  09:23:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har i to tilfeller opplevd hester som har vært svært sårbeinte, og de har i begge tilfellene helt klart vært dyreplageri.
Begge hestene var overvektige. Den ene hesten ble regelrett agressiv, hun klarte knapt gå de 100 meterene fra beitet og til stallen, og hun kunne finne på å angripe. Den andre hesten knakk totalt sammen bare han skulle gå over stallgangen.

Eier av hesten som knakk sammen i bena over stallgangen er det jeg vil kalle en barfot-fanatiker.
Hun var av oppfattelsen "høvene skal herdes, boots skal ikke brukes så mye". Jeg mener at det er riktig at høvene skal herdes osv, men jeg mener at hesten IKKE skal lide under denne prosessen.

Etter mitt hode burde den hesten ha fått på seg sko sporenstreks. Fått slanket hesten 100 kg og lagt barfot til side inntil forholdene var mer til rette til hesten. Eier av hesten var overhodet ikke interessert i å høre på dette og kjørte sitt eget løp. Så vidt jeg vet har hesten gode høver nå og tåler barfottilværelsen godt, men prosessen har vært et helvete for han.

Så hva mener dere man skal gjøre i en slik situasjon? Ta f.eks min hest, hvis han var svært overvektig. Pga sin fasong på høvene så er det ingen boots som passer optimalt, og han får fryktelige gnagsår. Kort fortalt han kan ikke bruke boots. Si han da er 100 kg overvektig og han tåler ikke bli brukt uten sko - blir ekstremt sårbent. Bør jeg ikke da konsentrere meg om å slanke hesten MED sko før jeg i det hele tatt vurderer barfot?

For det er vel slik at hesten ikke skal ha det vondt i overgangen til barfot?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 07/05/2007 :  15:17:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ikke bli sint for at vi spør, vi blir bare så nysgjerrige! Jeg tror nemlig ikke det var gener som gjorde at barfot ikke fungerte for denne hesten.

Opprinnelig postet av frkelin

Jeg blir absolutt ikke sint over seriøse,saklige spørsmål,så jeg skal svare så godt jeg kan her
Jeg kan ikke med 100% sikkerhet påstå at det ikke var forfangenhet,men ingenting tydet på det.Hadde veterinær der,og hovslager som sjekket det som kunne sjekkes på en måte. Og vi har en meget dyktig "heste-dyrelege" her i distriktet som er veldig dyktig. Han mente det rett og slett var dyreplagerei å fortsette,fordi hoppa hadde så dårlige høver.Det samme sa hovslageren.
Når vi satte på sko var det ikke "halleluja" på to sekunder liksom,men hesten kom seg fort i løpet av ett par dager og løp som normalt igjen.

Hesten fikk høy og rundball som grovfor(ca 4kg høy til natten,og fri tilgang på rundball ute)
Hun fikk Komplett,,hvitløk og multvitaminer. Litt iblandet olje,og masse gulrøtter hver dag.
Hun gikk ute fra tidlig morgen til sen kveld.På område som var litt gres,litt grus,litt fjell og litt skog. (stort område)
Ble fulgt opp med tannrasp,markur,vaksiner o.l
Dette var ei fulblodshoppe,så fet var hun iallefall IKKE,hehe.
Normal/lett bruk(turer,litt trening,lonsjering m.m)

Hesten lever dessverre ikke i dag,så jeg får ikke funnet svaret på andre spørsmål. Og ikke får man heller da prøvd på nytt.
Hvordan hun ble beskjært/trimmet har jeg ingen peiling på,og skal ikke si noe om måten det ble gjort på. Jeg vet at han har mange barforhester som han trimmer til vanlig,og skal ifølge de som "har peiling" være flink da.
Jeg har liten greie på høver,så jeg kan ikke forklare noe bedre. Eneste jeg på en måte vet er at hun ikke kunne gå barfot.Men om det var pga. hoven,strålen,sålen,drakter eller hva alt heter,vet jeg dessverre ikke

Håper jeg fikk svart på det dere lurte på,hvis ikke er det bare å spørre igjen
Jeg vil også lære,derfor har jeg deltatt i debatten lenge. For som fortalt tidliger har jeg nå en hest med sko,og to uten.
Den ene uten sko er bare ett år,så jeg vil gjerne plukke opp tips som gjør at jeg stiller godt rustet når jeg skal ta valget om han skal ha sko eller ikke

Redigert av - kirakira den 07/05/2007 15:29:29 Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 07/05/2007 :  21:30:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rusket, jeg er helt enig med deg. Slank hesten først og ta en ting av gangen. Boots er veldig viktig i overgangen til barfot for mange hester!
Jeg liker bedre ordet stimulering enn herding. Høvene skal stimuleres i bevegelse uten sko. Og det fungerer veldig godt i boots også! Særlig om man legger i en såle i bootsen så får såle og stråle og stimulering. Når man sier at høvene skal herdes høres det ut som det må smerte til og det skal man kunne unngå!
De fleste hester får litt ubehag, men har ingen problemer med å bevege seg i skritt på de fleste underlag. Har de det bør de få boots, mener jeg. Siden høvene blir sunne fortere ved bevegelse er det viktig at hesten kan bevege seg skikkelig.

Kirakira, den unge hesten du har; pass på at hælene ikke vokser seg for lange. De bør trimmes ned til hard såle slik at strålen får kontakt og stimulering av underlaget. Når strålen er i kontakt med underlaget, styrker det draktbrusken i hele hælpartiet på hesten - den ligger over strålen og under hovballene.
Det er ofte største problemet med hovpleie på unghester. Særlig på forbena blir ikke hælene slitt nok og løfter strålen ut av funksjon. Ellers er det masse bevegelse på forskjellig underlag og å passe på regelmessig hovpleie og særlig stell av strålen så den ikke får sopp eller bakterieangrep.

Det er jo fint at du ønsker å fortsette å lære, selv om du fikk en dårlig første-erfaring med barfot. Det er mange biter i puslespillet som skal stemme før barfote høver fungerer som de skal, men om man til slutt kommer dit får man virkelig en belønning! Det er bra man bruker sin sunne fornuft og ikke godtar at noen mener hesten skal ha vondt i bena i lang tid og at det skal være bra for den. Det må finnes en bedre måte, og mange klarer å unngå smerter for hesten.
Den beveger seg forskjellig en periode, blir mer bevisst på underlaget og hvor den plasserer bena - men uten smerter. Det er forskjell på smerter og følelse. Barfote hester får et litt annet forhold til underlaget, fordi de mye bedre enn skodde hester kjenner hva de tråkker på for hvert skritt. Det er også derfor jeg liker å ri en barfothest. Det føles veldig trygt med en bevisst hest som ser seg for og har full kontroll på hvor hun setter bena.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 08/05/2007 :  08:52:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Rusket, jeg er helt enig med deg. Slank hesten først og ta en ting av gangen. Boots er veldig viktig i overgangen til barfot for mange hester!

Opprinnelig postet av frkelin

Men hva skal jeg gjøre i forhold til boots frkelin, hesten min får fryktelige gnagsår av boots (trolig pga feil fasong og boots sitter ikke optimalt). Jeg har en dyktig smed, og sakte, men sikkert, så får hoven en rundere fasong, og ikke lang og smal med altfor lang tå slik han hadde da jeg kjøpte han.
Bør jeg da vente til hoven har en mer optimal fasong i forhold til boots?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 08/05/2007 :  21:51:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det står noe inne på www.easycare.com om at noen av bootsene deres passer en mer avlang hovfasong. Ellers skal man ikke være for redd for å tilpasse bootsene til sin hest. Jeg har hørt om flere som har klippet vekk litt av toppen eller filt ned andre ting osv.
De sålene de har hos Easycare kan også hjelpe å få en boot til å passe litt bedre.
Men en boot som etterhvert blir for stor er helt håpløs så kanskje du må kjøpe nye når hovfasongen endrer seg videre. Det måtte jeg. Etterhvert som høvene ble rundere og litt mindre satt ikke Boa bootsen på i det hele tatt, og det viste seg at den var blitt for stor.
Ikke så lett alltid....
Har du vurdert Keratex hoof hardener? Jeg brukte den litt i stedenfor boots den første sommeren. Med litt snilt underlag fungerte det greit.
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 10/05/2007 :  22:40:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min var aldri halt, men spente seg ekstremt fordi han kviet seg og gå, grunnet isføre. Han fikk også gnagsår uansett hvilken boot vi prøvde (jada, det var riktig størrelse).

Hvor mener du at jeg har feilet i denne prosessen her Baroja, når til og med min hovlsager som er mer for barfot enn sko, mener det var riktig å sette på sko i dette tilfellet?

Opprinnelig postet av rusket

når du skriver at hovslageren din er mer for barfot enn sko, så stiller jeg meg det spm med en gang, om hvorfor han skor hester da? hvorfor har han ikke gått over til å lære seg å kjære etter naturtrim eller strasser?
og hvis du hadde ridd mer i skogen, stier i skogen, og der hvor det er grusa, da slipper hesten din å gå å anstrenge seg hele tiden som du sier, og på beite er det veldig skjeldent at hele innhegningen er helt isbelagt, i så fall er innhegningen for liten, og hestepærlene fryser godt ned i bakken så hesten får godt feste der og.
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 10/05/2007 :  22:51:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Når hesten har på sko vill ikke blodet komme ned i hoven, og dermed vil ikke hesten kjennen at det er noe galt med hoven, og dermed ikke halte.

Opprinnelig postet av baroja.

Det er fremdeles blodsirkulasjon i hoven selv om hesten har sko på, men den er redusert i større eller mindre grad. Det er heller ikke slik at skodde hester har null følelse i høvene. Men at de kjenner mindre enn skoløse den er jeg med på, og derfor er det lettere å oppdage tilløp til f.eks. forfangenhet når hesten går uten sko

Opprinnelig postet av Asbjørg

ja, sefølgelig har hesten litt blodsirkulasjon i hoven hvis ikke så ville hoven ha dødd, men det er ikke snakkom mye blod.
hester som har sko på har også mindre kontroll over hoven. har du sett forskjellen på hvordan en hest med sko går i forhold til en hest uten sko går? da ser du at hesten med sko får en ekstra slang på hoven, det er lettest å se det om du ser det på film.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 11/05/2007 :  12:03:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
og hvis du hadde ridd mer i skogen, stier i skogen, og der hvor det er grusa, da slipper hesten din å gå å anstrenge seg hele tiden som du sier

HVordan vet du hvor hun pleier å ri ????

For å bruke meg om min hest som spente seg i filler på vinteren som eksempel: Jeg rir omtrent bare i skogen. Men når man har forhold som tilsier mye is, og i skogen da gjerne is med lett snø oppå, så er det umulig og si hvor isen er. Noe min hest fant ut the hard way. Siden hun ikke visste HVOR isen var, gikk hun konstant anspent, og nedover bakker var et mareritt for henne ,da bakbeina stadig kom skliende etter og hun ble mer og mer anspent. de får gangene hun greide å slappe av og stole på underlaget, så var det brått is også skled hun.

Å ri rundt i boligområder hele vinteren fordi det er det eneste stedet som er strødd , ja da selger jeg heller hele hesten. Det trives ingen av oss med.

Jegforstår ikke hvorfor dere ikke kan forstå at noen hester ikke takler og gå på isete føre om vinteren, og at ikke alle områder i norge har skikkelig snøføre hele vinteren. Her hos oss er det is is is, eller enda bedre , is med snø oppå. Og vi har bare bakker overalt. Hestne klarer fint å gå i havna si, men jeg har faktisk ikke hest for at den skal stå på pynt i flere mnd på vinteren. Jeg ønsker å brke min hest.

På grusveiene her hos oss har vi også så hard og skarp grus at toåringen min som fungerer strålende, blir sårbeint og nekter å gå på den. Hun fungerer overalt ellers, men ikke på disse grusveiene. Når jeg skal kjøre henne til høstn, må hun enten ha sko eller boots. eller så ødelegger jeg psyken til hesten fullstendig.

frkelin er dne eneste som stiller ordentlige spørsmål, som forstår at vi andre som velger å sko hestene våre, faktisk har prøvd ordentlig , og faktisk har erfaring med barfot ,og faktisk vet hva vi snakker om. BArfot er strålende, men man kan komme over hindringer som faktisk gjør det umulig.

og ang blodsirkulasjon og skoing. Det har faktisk endel og si hvordan sømmre blir plassert og hvordan trimmingen er utført under skone.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2007 :  13:24:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Når hesten har på sko vill ikke blodet komme ned i hoven, og dermed vil ikke hesten kjennen at det er noe galt med hoven, og dermed ikke halte.

Det er fremdeles blodsirkulasjon i hoven selv om hesten har sko på, men den er redusert i større eller mindre grad. Det er heller ikke slik at skodde hester har null følelse i høvene. Men at de kjenner mindre enn skoløse den er jeg med på, og derfor er det lettere å oppdage tilløp til f.eks. forfangenhet når hesten går uten sko

ja, sefølgelig har hesten litt blodsirkulasjon i hoven hvis ikke så ville hoven ha dødd, men det er ikke snakkom mye blod.
hester som har sko på har også mindre kontroll over hoven. har du sett forskjellen på hvordan en hest med sko går i forhold til en hest uten sko går? da ser du at hesten med sko får en ekstra slang på hoven, det er lettest å se det om du ser det på film.

Du påstod at det ikke kom blod ned i en skodd hov i det hele tatt, det var DET jeg reagerte på. En påspikret sko vil alltid hemme hovspillet til en viss grad, men en flink skoer kan redusere skadevirkningene mye ved å sko riktig. Det finnes desverre veldig mange ukompetente hovslagere som skor høvene slik at det "snurpes sammen" og blir dårlige. Men heldigvis utdannes det fler og fler i dette yrket, og de som går på hovslagersenteret nå lærer å sko på en slik måte at man opprettholder mest mulig av hovspillet og dermed sirkulasjonen.
Jeg har ikke påstått at skodde hester har bedre kontroll på høvene en uskodde, eller at de ikke beveger seg på forskjellig måte

Redigert av - Asbjørg den 11/05/2007 13:34:05 Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  13:39:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
når du skriver at hovslageren din er mer for barfot enn sko, så stiller jeg meg det spm med en gang, om hvorfor han skor hester da? hvorfor har han ikke gått over til å lære seg å kjære etter naturtrim eller strasser?

Så vidt jeg vet har denne hovslageren både barfothester og skodde hester selv. Det er vel ikke forbudt å ha begge deler, vel?

Kopi av melding:
og hvis du hadde ridd mer i skogen, stier i skogen, og der hvor det er grusa, da slipper hesten din å gå å anstrenge seg hele tiden som du sier, og på beite er det veldig skjeldent at hele innhegningen er helt isbelagt, i så fall er innhegningen for liten, og hestepærlene fryser godt ned i bakken så hesten får godt feste der og.

Hva vet vel du om hvor hun rir? Nå har det seg sånn at jeg vet det, og jeg kan berolige deg med at det dreier seg om skog, skog, skog og atter skog. Faktisk er det omtrent bare skog å oppdrive i områdene rundt Jonsvatnet
Problemet her var gnag av bootsene, og da spiller det fint liten rolle om det rides i skog eller på flatmark, så lenge hesten faktisk må bruke boots!
Hesten går på utegang, og har plenty plass å boltre seg på. Når hun skriver at uteområdene er så isete at hesten har problemer, så må du faktisk bare ta utgangspunkt i at det er sånn, Baroja! Dersom du fremdeles skulle være i tvil, så er du sikkert hjertelig velkommen til å ta stedet i nærnere øyesyn.
Hvorfor sitter jeg stadig igjen med følelsen av at naturtrim-folket er mye mer åpne for andres hestehold enn strasser-folket?
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  17:43:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Så vidt jeg vet har denne hovslageren både barfothester og skodde hester selv. Det er vel ikke forbudt å ha begge deler, vel?

Kopi av melding:

Hva vet vel du om hvor hun rir? Nå har det seg sånn at jeg vet det, og jeg kan berolige deg med at det dreier seg om skog, skog, skog og atter skog. Faktisk er det omtrent bare skog å oppdrive i områdene rundt Jonsvatnet
Problemet her var gnag av bootsene, og da spiller det fint liten rolle om det rides i skog eller på flatmark, så lenge hesten faktisk må bruke boots!
Hesten går på utegang, og har plenty plass å boltre seg på. Når hun skriver at uteområdene er så isete at hesten har problemer, så må du faktisk bare ta utgangspunkt i at det er sånn, Baroja! Dersom du fremdeles skulle være i tvil, så er du sikkert hjertelig velkommen til å ta stedet i nærnere øyesyn.
Hvorfor sitter jeg stadig igjen med følelsen av at naturtrim-folket er mye mer åpne for andres hestehold enn strasser-folket?

Opprinnelig postet av Polaris79

hvis du leser nøyere spørr hun meg om
jeg har aldri sagt at jeg vet hvorhun rir, men hun sa at det var så isete over alt, så da anntok jeg at hun red for det meste på veier, og da foreslo jeg at hun burde ri på stier i skogen.,men jeg vet godt etter mine erfaringer om vinteren så er det veldig trygt å ri i skogen for barfot hester, jeg bor på østlandet og der har jeg sett mange ganger på tur at barfot hester klarer seg bedre på snø føre enn hester med sko! gammle for hesten min gikk med sko, og når snøen var kram om vinteren så måtte jeg hoppe av han HVER gang vi skulle inn på en ny sti for hver vei var brytt anderledes, hvis jeg ikke gjorde det så hadde han fått så store kladder under høvene at han bare hadde gått på kladdene, da går jo også hesten spendt hele tiden, og har lett for å dette. du skriver jo også når det er is under snøen går det veldig dårlig med barfot hester, men det går faktisk veldig dårlig med hester med sko også, for hesten med sko får store kladder av snøen som ligger oppe på isen, også vill den skli på isen under snøen pga kladdene. been ther done that.,dette er bare eksempler på at sko heller ikke er perfekt! vet at dere kommer til å nevne at det går ann å ha gummi i sålen, men det er dyrt å ikke alle har råd til den ekstra utgiften. når jeg red gammle for hesten min red jeg konstant med en hovskrape i lomma om vinteren, uten den hovskrapa hadde vi IKKE kommet langt, er ikke bare bare å ha sko på om vinteren heller, selv om enkelte tror det. dere skiver jo hele tiden at vi ser bare en vei, men jeg synes dere gjør det å..
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  17:56:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Du påstod at det ikke kom blod ned i en skodd hov i det hele tatt, det var DET jeg reagerte på. En påspikret sko vil alltid hemme hovspillet til en viss grad, men en flink skoer kan redusere skadevirkningene mye ved å sko riktig. Det finnes desverre veldig mange ukompetente hovslagere som skor høvene slik at det "snurpes sammen" og blir dårlige. Men heldigvis utdannes det fler og fler i dette yrket, og de som går på hovslagersenteret nå lærer å sko på en slik måte at man opprettholder mest mulig av hovspillet og dermed sirkulasjonen.
Jeg har ikke påstått at skodde hester har bedre kontroll på høvene en uskodde, eller at de ikke beveger seg på forskjellig måte

det jeg mente var at den blodsirkulasjonen som var borte, kom tilbake til hoven!,
men du på det kurset jeg gikk så lærte vi at hesten bare har bevegelighet bakerst i hoven når den har på sko, men når den ikke har sko har den mye større beveglighet, og du ser at hoven beveger seg anderledes, det som er enda verre er ringsko, da mister jo hesten bevegeligheten bak i hoven også og hoven får mindre blodtilførsel.
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  20:50:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Baroja:

Jeg har aldri sagt at sko er perfekt! Jeg har med egne øyne sett at barfothester klarer seg bra på snøføre, i mange tilfeller bedre enn skodde hester (som ikke har snøsåler).
Men jeg har selv sittet på barfot hest som har gått på trynet på vinterføret, og det var ingen morsom opplevelse. Av og til må man legge idealene til side og tenke fornuft - og i mine øyne finnes det ikke et snev av fornuft i å legge ut på holkeføre med hest uten broddsko eller broddboots!
Jeg har heller ingen interesse av å la hesten stå store deler av vinterhalvåret fordi den ikke kan fote seg på føret. Egoistisk - ja kanskje. Men jeg har hester fordi jeg vil bruke dem,
ikke fordi de skal stå å ete og drite hele dagen.
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.