hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvordan gå fram?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 hvordan gå fram?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway
Innlegg: 1667

Skrevet - 25/12/2003 :  18:23:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!
hoppa mi (blir 5) fungerer greit med tømmekjøring...og vil gjerne kjøre med henne en gang...
Har kun en sånn rar type vogn...
sulky el hva det nå heter...
skal jeg gå ved siden av henne når jeg spenner for vogn....så hu blir vant med det??

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 25/12/2003 :  18:36:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kan ikke så mye om kjøring, men i starten bør du nok gå ved siden av. Rett og slett av sikkerhetsmessige årsaker tilfelle hesten din skulle finne på å dra av gårde. Alternativet er å ha en vogn med noe form for brems, men dette er vel ikke så vanlig å ha på sulky. Uannsett er sulkyer lette, så det er vel en bra start sånn sett.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway
Innlegg: 2056

Skrevet - 25/12/2003 :  19:16:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
først må du introdusere henne for vognen. la henne se hva det er og undersøke alt som kan være farlig. etter det er det en god ide å få noen til å gå med den bak henne slik at hun kan venne seg til å ha noe bak seg. så kan du leie henne inni kjekene (men ikke spenn de fast!) og venn henne til å ha noe på sidene. dette er for at hun ikke skal føle seg innestengt første gang dere spenner henne fast (hester er klaustrofobiske dyr, de vil ha plass). først nå kan dere spenne den på henne... og da er det en veldig god ide å ha en på hver side og en bak (for så se etter om vognen setter seg fast eller rykker, og selv om dette vanligvis ikke er noe problem med sulkyer er det greit å være på den sikre siden). som du sikkert skjønner er det ikke bare bare å kjøre inn en hest

lykke til!

og en ting til: hvis dere har planer om å kjøre slede med lave kjeker; venn henne til kjekene først! det er få hester som kan gå med slike sleder med en gang, siden de berører bakbena i større grad enn vanlige sleder/vogner gjør...


mvh lille meg

Mvh Tone Kristin


Gå til toppen av siden

summer

Innlegg: 1167

Skrevet - 01/01/2004 :  12:54:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har fått gode råd fra før av her. Ville bare legge til at... går det galt med innkjøringen, kan dette få ganske store konsekvenser for hesten og nærmiljøet (Panisk hest på tur alene med vogn..) så jeg vil anbefale dere og få hjelp av noen som kan dette før dere spenner for . Er man vant til å kjøre inn hester så er man obs på endel konsekvenser og forebygging som andre kanskje ikke helt tenker på... Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway
Innlegg: 1671

Skrevet - 11/01/2004 :  21:16:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Helt enig med Summer, ikke prøv å gjøre dette på egenhånd hvis du ikke har erfaring med innkjøring av hest, skaff hjelp av noen som virkelig kan det.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway
Innlegg: 103

Skrevet - 07/02/2004 :  00:06:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Helt enig med de andre her.. Jeg mener, og har selv praktisert, at man skal være 4 personer under innkjøring av hest. En til å gå i huet på hesten, en som går bak å tømmekjører, og en på hver side som holder vogna inntil hesten ved hjelp av noen reimer, får hesten panikk slipper man rett og slett reimene, og vogna detter av..

Før du i det hele tatt tenker på å sette vogn på hesten din må du vende den til å få ting i beina.. Du kan bruke kjetting eller tungt tau som du binder fast der du setter fast vogna på selen din(i oren på en bogtresele f.eks), en person går med den, lager lyder, berører låra til hesten med den, mer og mer etter hvor mye hesten tåler, en annen tømmekjører hesten.. Så kan dere gå fram som jeg nevnte først, men husk å skynde deg langsomt! Denne prosessen har såå mye å si for hvordan din hest senere blir å kjøre.. Anbefaler deg å dra på kjørekurs, det er moro, og veldig lærerikt! Olaf Nyby er flink med innkjøring og "problemhester", tror det koster 6000 kroner å leie han ei helg, slå dere sammen flere stykker og lag et kurs! (dere kan jo få sammen f.eks 10 stk, da blir det 600 pr hest)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.