hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pusse best før eller etter rideturen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Pusse best før eller etter rideturen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

frkelin

Skrevet - 05/04/2007 :  12:54:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg børster minst mulig jeg. Nå som det er røyte tid blir det jo endel børsting for å få vekk litt løs pels. Ellers kjenner jeg over salleie og børster litt på rygg og mage. Jeg bruker også bare en stiv plastbørste (husker ikke hva den kalles) nesten hele året. Om jeg bruker en myk børste tror jeg ikke hesten kjenner det og den vil ikke klare å trenge gjennom pelsen.
Pelsen på min hest er veldig god og jeg vil ikke ødelegge det naturlige fettlaget som beskytter mot fuktighet. Det viktigste er å kjenne over hesten med hendene for å kjenne evt endringer og skader, og for å sikre at ingenting kan gnage under salen.
Etter ridetur kjenner jeg såvidt over med hendene og ser at hårene under salen ikke har krøllet seg feil for da kan noe være galt med sal eller påsaling. Men jeg ser ingen grunn til å børste hesten etter trening.
Synes kanskje noen får et litt tvangsforhold til børsting og pussing. Hesten gir F... om den er skitten eller ikke... For mye stell av pels kan ødelegge naturlig forsvar og balanse og slite på hårene. Hesten min er stort sett alltid skitten/støvete inne i pelsen. Jeg vasker henne heller ikke. Allikevel er hun blank og med trivselsflekker. Når det er mye snø gnir hun seg nokså ren ved å rulle seg. Når det er veldig varmt om sommeren hender det jeg gir henne en dusj for avkjøling, men uten såpe.
Våt gjørme fjernes bare når den har tørket. Så lenge jeg ikke gnir den lenger inn i pelsen vil huden holde seg helt tørr selv om pelsen er dekket av våt søle.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/04/2007 :  01:32:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - "frkelin" - som jeg skulle sagt det selv.
Våt søle røres ikke, og pussing gjøres for å massere huden en smule, samt få av løse hår - som det nå er millioner av - i verste røytetiden.
Bruker da en sånn svart gummiskrape, da den er god på å "dra hår". Nå dukker det opp en blank og kortpelset hest - og pelsen er blank fordi den er feit og god. Det kan tydelig sees når det har vært øsende regnvær, da hesten bare såvidt er litt våt på ryggen, og ellers har regnet rent av henne i bekker langs sidene. - Hun er forøvrig den hesten som tørker fortest av alle hestene i stallen. - Ja, etter en regnfull dag ute, så damper det av henne når hun får komme inn, og da bare luft-tørke seg.

Nå har jeg en rød hest, som med søle på, bare ser litt "brunlig" ut. - Det var verre da jeg hadde en hvit hest - for den var mørkegrå av søle når den skulle ut på ridetur etter en deilig dag med gjørmebad, ja, for hun rullet seg mer enn gjerne i søla. Jeg forstod derfor "råedt" jeg fikk om å "ikke kjøpe en hvit hest".... Men - hver eneste morgen - før utslipp, var hun igjen skinnende hvit, for da hadde all søla tørket og ramlet av i løpet av natten.
Gå til toppen av siden

Sandylilo
» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2007 :  02:19:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSandylilo  Svar med kopi av melding
Lurer litt på dette her da. Mange som sier at man skal skrape hovene før ridetur, men hvis hesten har f.eks spon i hovene, kan ikke det beskytte strålen mot steiner ol. hvis man er ute og rir? Selvfølgelig kommer det garantert til å ramle ut etter hvert, men nå bare lurer jeg her. Eller legger det mer press på hoven inni når hesten tråkker ned. :P Bør man skrape hovene før ridning?
Vær deg selv, det kler du best..
Redigert av - Sandylilo den 06/04/2007 02:20:26 Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 06/04/2007 :  19:48:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man er HELT sikker på at det ikke er stener i hoven - og det ikke er masse våt skitten hestebæsj og piss i høvene - er det ikke nødvendig å rense dem. Problemer er at man enten ikke kan være sikker på at det ikke kan være steiner i hoven - eller at den har stått i bæsj og tiss.
Avføring er ikke bra for høver.
Noe forskning jeg har lest om høver mente at harpakket jord (uten bæsj) i hoven var sunt og ikke burde fjernes. Dette fordi det støtter og stimulerer indre strukturer i hoven og fordeler vekten av hesten mellom hovvegg og såle og stråle. Hoveggen skal bære mest vekt, men ikke all vekten - slik som barfothøver har større vektbærende flate.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2007 :  20:41:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
interessant, frkelin.. renser så godt som alltid høvene både før og etter tur, jeg. sjansen for at det KUN er hardpakket jord er jo rimelig liten.
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 07/04/2007 :  09:36:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
HELT ENIG - så jeg renser også før og etter tur.
Tamme hester lever ikke på rene og tørre nok områder til å la jord m.m. bli i hoven.
Dessuten har mange hester dårlige stråler pga angrep av bakterier eller sopp og de lever ekstra godt om de har det fuktig og uten luft.
Jeg har hesten uten sko, og da setter det seg egentlig aldri fast stener slik som på hester med sko, men jeg er nøyere enn før med å rense høvene grundig før og etter tur. I tillegg sprayer jeg Optima-ph under høvene når jeg har renset dem. Det er et økologisk middel for å gi huden og hoven en sunn ph verdi og bekjempe sopp m.m. Strålene på hesten min har blitt så sunne og sterke siden jeg begynte med det og det fungerer også forebyggende mot mugg på bena.
Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  11:34:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Hvis det er fint vær og hesten ikke blir svett av turen så strigler jeg grundig før og etter. Regner det, eller om jeg vet at hesten kommer til å bli svett så strigler jeg ekstra grundig før, for det er lite kjekt å strigle våt/svett hest. Men jeg legger på et svettedekken og skraper ut av hovene. Etter ca. en halvtime så strigler jeg ham lett over før jeg slipper ham ut (da ruller han seg jo uanz).
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 07/04/2007 :  22:42:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker aldri svettedekken jeg... Mener at hesten tørker bare saktere da....
Hvis det er nedbør og kaldt ute og hesten er virkelig svett, så kan jeg legge på et dekken, men det er sjelden.
Ikke for å starte en dekken debatt, men når hesten damper prøver den jo å kvitte seg med varme. Blodårene nærmest huden åpner seg og når svetten fordamper avkjøler det huden. Når man pakker inn hesten i svettedekken tørker jo hesten saktere fordi svetten blir stengt inne og ikke fordamper. Da avkjøles hesten saktere enn den selv ønsker og er fremdeles våt når den ikke lenger er varm.
En parallell: jeg har langt hår og hvis jeg pakker inn håret i et håndkle etter en dusj tørker det aldri og jeg blir etterhvert skikkelig kald! Om jeg vifter med håret i luften masse tørker det raskt og jeg er snart tørr og varm.
Om jeg har trent hesten ute og den er vant til temperaturen ute (dvs jeg trener ikke i ridehus) lar jeg den bli ute og tar av salen og slipper den rett ut. Da får den gått litt rundt og skrittet av litt ekstra, og damper av mens den ennå tenger å kvitte seg med overskuddsvarme.
Inne i stallen er det ofte fuktig luft og vanskeligere å tørke bra. Dessuten er det eneste hesten vil å rulle seg godt etter en treningsøkt.
Hva er fordelen med svettedekken? Er dere sikre på at hesten tørker fortere inne med svettedekken enn ute uten?
Gå til toppen av siden

Nano

» VIP

Skrevet - 07/04/2007 :  22:57:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker å ta inn, børste og visitere i den rekkefølgen. Børstingen blir ofte lengre før ridning siden hestene mine elsker å rulle seg i gjørma og det tar tid å få av. Så får de komme inn i boksen, drikke og evt. tisse mens jeg børster og saler på, så rir vi og børster av etterpå å pelsen er fin og ren og det ikke er søle på beina etc. Gå til toppen av siden

Nano

» VIP

Skrevet - 07/04/2007 :  22:57:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker å ta inn, børste og visitere i den rekkefølgen. Børstingen blir ofte lengre før ridning siden hestene mine elsker å rulle seg i gjørma og det tar tid å få av. Så får de komme inn i boksen, drikke og evt. tisse mens jeg børster og saler på, så rir vi og børster av etterpå å pelsen er fin og ren og det ikke er søle på beina etc. Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 08/04/2007 :  10:42:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Det med svettedekken og så et tynt dekken over er for at han skal beholde varmen og ikke skal bli avkjølt for fort. Bruker bomullsdekken, eller tynt fleece/ull over. Liker best tynn ull.
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 08/04/2007 :  10:43:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Dessutten, hvis hesten er våt, tar Hermes som eksempel, han er fjordhest med middels lang pels, gjør at hvis han tørker uten dekken så krøller pelsen seg og det blir vanskelig å strigle, tillogmed i salleie.

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 08/04/2007 :  21:56:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg steller grundigst før ridning og lite eller ingenting etter ridning. Hesten går rett ut og steller seg sjøl. Rensker høver før og etter bruk. Børster ikke for mye da hestene går på utegang.
Vasker alle hestene en gang i året, hver sommer.
Bruker svettedekkene nå og da for å dra opp den verste fuktigheten på kalde dager. Akkurat som på håret mitt, Frkelin, hehe...bruker håndkle rundt håret først for å trekke opp det verste. Etterpå lufttørker jeg det. Samma som på hesten min;)
Gå til toppen av siden

Linda-og-traverne

Skrevet - 17/04/2007 :  10:22:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal pusse best før, om det ligger igjen for eksempel leire og skitt der salen og hodelaget skal ligge kan dette gnage i huden og det er ikke noe godt! Etter er det bare å pusse over for å få vekk eventuelt svette og slikt som blir liggende på overflaten Gå til toppen av siden

THUSBY

» VIP

Skrevet - 24/04/2007 :  18:32:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
ska både pusse før og etter, etter min mening...
(mest) før: maserer hesten, og får vekk smuss som kan plage under salen
etter: maserer og får lagt hårene i rett retning
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.