hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pusse best før eller etter rideturen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Pusse best før eller etter rideturen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

SiljeOgSolveRoss

Skrevet - 24/04/2007 :  22:35:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pusser hesten jeg rir både før og etter
jeg rir;D kanskje bruker litt ekstra tid etter turen/treninga;D
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2007 :  00:49:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det er vel som andre nevner her at man skal være litt forsiktig med å børste masse etter trening på grunn av at man da stimulerer porene,slik at pelsen ikke beskytter like godt mot regn og vind,altså viktig for hester som ikke står med dekken.men grunnen til at mange pusser etter trening er jo at hesten får et veldig skinnende hårlag,fordi porene er åpne og fettlaget "går ut" i pelsen.selv holder det for meg å fjerne tørr søle i saleiet og der hodelgaet ligger.pluss gre gjennom hale og man en gang i blandt da
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 01/05/2007 :  17:09:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
må bare svare

hva tror dere jeg gjør?
Lille hest før ridetur/trening (en lightversjon til og med!)

Lille hest etter ridetur/trening:

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 14/05/2007 :  21:30:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pusser alltid best før trening. Er aller mest nøye der utstyret skal ligge. Sjekker alltid over ben og renser høver. Etter trening blir det igjen nøye sjekk av ben og rensing av høver, men pussingen må jeg innrømme at jeg ikke er like flink med, selv om hesten får en kjapp "børstings" da også. Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 15/05/2007 :  00:19:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Samme her. Pusser mest før trening, etterpå er det bare bein/hov-sjekk og evt en rask "oversoping"... Ser ikke akkurat poenget med å nibørste etter tur, for det første er jo hesten ofte noe svett, og da er det jo en grunn til at pelsen ligger alle veier, og for det andre gjør hesten min svært ofte som på bildene over her uansett...
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Emili ruler

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2007 :  19:43:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmili ruler  Send %s1% en ICQ meldingEmili ruler  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmili ruler  Svar med kopi av melding
Hei=)

Pusser grundigs før trening. Hvis den står i paddocen er den som regel møkkete etter å ha rulleet seg og da må jeg jo få bort all gjørma, spesielt der hvor utstyret skal ligge. etter trening pusser jeg bare fort over hesten med en myk børste med lang bust og skraper høvene for å få bort stein og sånt som kan ha satt seg fast.. ;)

Å drive med hest kan ikke beskrives, det må oppleves=)
Gå til toppen av siden

Alekssandra
» VIP

Skrevet - 18/05/2007 :  11:27:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Artig å lese hva andre gjør,.

Jeg pusser best der hvor utsyrer ska være, & renser høver før tur, sjekker altid om alt er som det skal være med hesten.
Etter tur renses høvene,..

Jeg pleier ikke å pusse så mye, grunnet at jeg ønsker at min hest ska beholde det naturligefettlaget i huden, siden at den går ute meste parten av året & døgnet..

Har altid med meg hovkrok på tur, er bare en vane

Gå til toppen av siden

Ragnhild-Sylvfaks

» VIP

Skrevet - 19/05/2007 :  01:08:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg jobbet på en dressurstall i australia for noen år siden, og der spylte vi alltid hestene etter trening. Pelsen ble veldig fin, og børsting unødvendig... Jeg sverger nå derfor til spyling når været tillater det på sommeren, for klimaet vårt er jo et litt annet;) Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 05/06/2007 :  17:34:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Børster godt både før og etter ridning jeg:)
Før for å børste hesten ren så det ikke gnager eller noe( oxo er det jo ikke så pent å ri på en skitete hest,hehe:) Men så liker jeg å børste etterpå for å få bort litt av den svette pelsen:) Selv om hesten alikevell ruller seg da:)
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 07/06/2007 :  10:07:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg børster alltid hestene godt før turen fordi de ofte er gjørmete og fulle av alt mulig rart. og det er en fin anledning til å finne unormalheter rundt forbi:p
etter turen spyler jeg etter hvor hard turen har vært og hvis det er nødvendig. eventuelt smører jeg på kjølegele på kodeleddene da Tina lett hovner opp... men jeg pleier aldri å børste hestene etter tur med mindre hårene ligge over alt da.
men jeg kan jo finne på å stikke i stallen på kveldstid å forstyrre dem med å børste dem ordentlig før natta:p
om vinteren legger jeg alltid på et ullteppe etter hard trening.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 08/06/2007 :  10:01:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Før trening børster jeg nøye der utstyr skal ligge hvis hesten er skitten (jord,sand) og ellers går jeg over hele hesten for å sjekke at alt er i orden. Etter trening børster jeg lett over hele hesten samtidig som jeg får sett om det er noe unormalt.

Våt gjørme osv. er selvfølgelig ikke vits å røre engang. Tar en skikkelig striglerunde når det passer, ikke nødendigvis før/etter ridetur.

Therese
Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 05/07/2007 :  16:10:12  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Jeg steller som regel mest før trening, enn etter. For når jeg kommer inn etter trening er hesten er den som regel svett. Men Hvis hesten ikke er så svett pleier jeg å børste litt da også. Jeg har også hørt at det er "best" å bare børste der utstyret skal ligge før treninga. (hvis hesten har rullet seg, er det kanskje greit å børste over hele hesten:p) Og etter treninga da porene er åpne, da børster man resten av hesten! Vet ikke om dette er riktig eller ikke!! menmen:)
Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

Caroline-Spyder

Skrevet - 23/07/2007 :  01:41:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener først.. Pga. av at hvis det er mye støv og møkk der salen og hodelaget ligger, får hesten gnagsår!
Men pusser like bra før som etter jeg :-)
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2008 :  00:31:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg børster mest før ridning, men bruker ikke mer enn ca 10 minutt på det. Sjekker beina, salleiet og der hodelaget ligger, børster ut "dreadlocksene" i manen (som oppstår når de klør seg mot trær etc), og pynter litt på halen slik at halerefleksen ikke lager krøll der bak. Men hvis hesten har rullet seg i en møkkahaug e.l så børster jeg bort alle spor etter det. Børster altså mest der utstyr skal ligge (beinbeskyttere, sal, hodelag, halerefleks, fortøy etc)

Etter ridning rekker jeg ikke annet enn å få av alt utstyr og komme meg ut av boksen før Trøllet legger seg ned i flisa og bruker de neste 30 minuttene på å rulle seg. Da er hun LEKKER etterpå...hun blir nemlig klissvåt av svette, for så å rulle seg i flis* yammy* Hvis jeg ikke gir henne muligheten til å stå litt i boksen, slipper jeg henne løs i kvea slik at hun får rullet seg før jeg legger på et tynt fleeceteppe. Med fjordingen tar jeg en lang massasjestund etter ridning, han er mer utrent og trenger stretching, tøying og bøying, samt at han har sååå lang vinterpels at det klør så fælt der han har blitt svett.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 15/02/2008 :  15:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fordi jeg har utegangshester uten dekken pusser jeg så lite som mulig.
Pusser over med en stiv børste før jeg rir. Da børster jeg spesielt der utstyret skal være, og fjerner synlig bøss.
Det jeg syns er viktgst nå på denne tiden er å børste under magen og mellom beina, får der får hester med lang pels fort knuter.

Når vi kommer hjem igjen strekker vi ut og noen ganger masserer jeg litt. Børster sjeldent. Han ruller seg når han kommer ut...

Får å fornye denne tråden litt da... Pleier dere å børste hestene hver dag, eller er det bare i forbinnelse med riding?

Jeg gjør det noen ganger utenom. Spesielt unghesten (siden jeg ikke rir på han..) Også har jeg en rutine på å børste under magen og mellom beina mot knuter mens de stå å spiser kveldsmaten. Vil ikke ha knuter!!
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.