hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pusse best før eller etter rideturen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Pusse best før eller etter rideturen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

DonogMari

» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2008 :  14:59:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDonogMari  Svar med kopi av melding
Jeg børster hesta mine ca hver dag,,

Børster nøye før og etter jeg har ridd ;)

Mari :- D Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 25/05/2008 :  19:47:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er viktigst før man rir, eller det kommer vel masse an på hvordan du rir... etter rideturen vil hester flest rett ut på beitet til vennene sine igjen.. Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  20:24:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg børster kroppen godt før ridning/trening, og skraper ut av hovene:)

Etter turen gjør jeg det samme (om enda bedre), og så børster jeg lugg og hale:) Hesten min har ståman, så jeg bruker bare en kam på den!:)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 09/06/2008 :  01:09:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man strigler hesten før man rir den(selvsagt) da sjekker man den for skader osv pluss at man masserer musklene dens og myker opp. så blir man kjent med den, finner ut hvilket humør den er i, og gir den litt luksus for at den skal gi deg noe når du skal ri den. dessuten skal man ikke legge sal på en skitten rygg da sand og sånn kan gnage. etter ridning er det noe som kalles kvalitetstid. er hesten svett, svamper man den og går den tørr, er den ikke det, masserer man (strigling er nesn det samme), sjekker høver og rett og slett bruker tid sammen med den for å vise at du bryr deg om den. da blir hesten glad:) Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 09/06/2008 :  15:09:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg eeeeeeeeelsker å børste hesten i evigheter, men det er ikke alltid jeg gjør det så veldig nøye etter rideturen da han ruller og koser seg etterpå. Men skrape hover gjør jeg!!=)
Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/06/2008 :  02:24:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er det vel et spørsmål om å være "forfengelig" på hestens - og egne - vegne.
Noen "tør" jo ikke vise hesten sin blant folk hvis den har den aller minste flekk, mens andre "bare" sørger for at sal-leie og høver er sjekket, evt børstet reint og renset.
Det avhenger også mye av hvor mye tiiiid man har før ridning - særlig om vinteren kan det haste med å komme seg ut før nattemørket setter inn, og så haster man ut, og tar hovedstellet etterpå.
Vi som har "pelshester", får litt ekstra jobb om våren, når vinterhammen skal av, og det bør helst gjøres utendørs, når bakken under hesten blir som ei dyne av løse hår etter en grundig børst med gummiskrape.
Så uansett årstid, er det to ting som teller: At salleiet (eller seletøyleiet) er rent, og at høvene er grundig sjekket. - Salgnag og hovknusninger er noe "dritt", og heeelt unødvendig, hvis man bare sørger for å ha sjekket her.
Men for all del - å kose seg med å børste og pusse en hest er noe jeg har tilbrakt tiiimevis med å gjøre - i alle år.
Det er helsebot og sjelebot - både for hest og eier/rytter - å tilbringe sånn "kvalitetstid" sammen.
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 11/06/2008 :  22:57:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva om hesten er forfengelig og man drar den ut blant folk??? tenkt på det hæ????? kødda bare, men avogtil kan man se antydning til forfenglige hester........... dette kommer vel an på hvor stor sjel eieren legger i hesten:) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/06/2008 :  02:48:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tjihh - har aldri opplevd en "forfengelig" hest....
Meen, at en hest setter pris på børsting og kosing - uansett hvordan den egentlig ser ut, det kan jeg gå med på.
Min gamle ridelærer på 70-tallet sa: "Kjøp aldri en hvit hest" - som en spøk, fordi hun selv hadde mange skimler i sin stall - og vi stakkars hestejenter slet med å få dem "hvite" - inntil hun gav oss streng beskjed om å IKKE børste på våte, sølete bein - "Da får de mugg", sa hun - og det stemte.
Jeg har derfor ALDRI siden pusset på sølete bein, ei heller spylt dem - og jammen har jeg aldri hatt mugg heller....
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 12/06/2008 :  23:00:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for opplysninga for jeg trodde det var motsatt:/ har selv hvit ponni så vet hva du prater op - haha.... Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.