hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - steiling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 steiling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ingunnon@stud.ntnu.no
» VIP

Skrevet - 16/04/2007 :  10:42:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har begynt å steile, går rett opp uten forvarsel. Hun er stor, 1,73m, og dette har begyn tå bli farlig. Er meget frustert da hun ellers er en meget grei dame. Ingen spesielle hendelser som forårsaker dette. Noen tips for å få hun til å slutte?

summer

Skrevet - 16/04/2007 :  10:59:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikker på at ikke det er spesielle hendelser som utløser det ? det er noe med det at, når en hest begynner md en adferd den ikke har gjort før, så er beste måten å få slutt på det , at man finner grunnen og gjør noe med det ..... Er det noe som har hendt som tilsier at dette skal skje ? Er det under rytter eller når dere leier? begge deler ? slike ting.... ingen fellestrekk i det hele tatt ? Gå til toppen av siden

ingunnon@stud.ntnu.no
» VIP

Skrevet - 16/04/2007 :  11:36:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun er en hest med meget god psyke og er bestemt, hun steiler dersom hun finner ut hun vil hjem fra tur, er sliten på trening, ikke vil inn i hengeren, er hennes måte å si "det her gidder jeg ikke mer". Har tatt henne for det og sørger alltid for å vinne hver gang, men og det lar hun meg tilsynelatende gjøre, men det er liksom glemt til neste gang hun finner det for godt. Hun har vasnkelig å gi respekt til folk. Men er ikke noe hun gjør utenom ridning, (unntatt en gang når hun ikke ville på hengeren inn på hengeren). Veldig snill og trygg hest ellers, vært med på masse.. Har en stamtavle hvor jeg har hørt det ligger litt i genene på disse hestene... Gå til toppen av siden

lorenz

Skrevet - 03/05/2007 :  18:53:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du sitter i salen når hun steiler hadde jeg begynt å ri veldig intenst etterpå, for å vise at dette ikke er godtatt av deg. Vis at det er du som er sjefen og la henne få vite at det ikke er bare bare å steile når hun vil.

Når det gjelder turridningen, kan det være at hun har lyst til å løpe hjem igjen. Da kan du prøve å snu og ri andre veien slik at du viser at det ikke nytter for hesten å gjøre som den vil. Du burde også merke deg hva hesten gjør i sekundene før den steiler, så du lettere kan forhindre det en annen gang.

Når hun er sliten etter ridetime og begynner å steile, hjelper det noen ganger og slutte timene litt du pleier, trappe ned på øvelsene hvor hesten går å spenner seg lenge av gangen og veksle mye mellom øvelsene. Husk på å la den få slappe av mellom øvelsene også.
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 03/05/2007 :  22:32:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Som regel, om du kjenner hesten godt, vil du kjenne litt på forhånd når hun planlegger å steile.. der å da: DRIV FREM!
Driver du hesten frem, får hun til å tenke på andre ting, vil hun ikke steile.

Hesten min steilet en del i begynnelsen, jeg fikk det av ved å vippe han ut av balanse til en av sidene, vrenge han mot enten høyre eller venstre, å drive han rundt i volter rundt seg selv.

Dermed vil han etterhvert (om du er konsekvent nok) at når han steiler, vil han forbinde dette med arbeid = å gå rundt i ring rundt seg selv ett par runder, og etterhvert slutte.

Det funket for meg hvertfall! :)

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 17/05/2007 :  16:58:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du fått hesten undersøkt?

En hest jeg hadde begynte plutselig å steile, da særlig ved ridning. Hun gikk opp på to, rygget, og ville ikke høre. Ting ble bare verre og verre, og hesten mer og mer anspent.

Etter en stund solgte jeg henne, da jeg følte at jeg ikke fikk bukt med problemet. Hun kom til en dame som NH-trente henne. Etter en god stund fant damen, ved hjelp av en hel haug veterinær og klinikk-besøk, at hesten var syk. Hun hadde vondt i musklene sine, og reagerte derfor når de ble ekstra belastet. På tur gikk hesten stort sett helt fint.

Det er mange ganger hestene forsøker å si oss noe, men at det kan være vanskelig å finne ut av hva det er de forsøker å formidle...

Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2007 :  22:27:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
Dersom du tror at det ikke er noe galt med hesten ville jeg kanskje prøvd å ri med pisk. Hver gang du kjenner at hun er på vei opp så holder du pisken mellom ørene hennes slik at hun "dunker" hodet i den. Denne metoden brukte vi på en hoppe jeg hadde en gang, og føllet hennes etterpå (da han ble innridd), og de sluttet med steilingen etter veldig kort tid :)
Gå til toppen av siden

beo

» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  13:30:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville vel sjekket heste først for å se at det ikke er noe galt med den,særlig hvis dette er en oppførsel som plutselig har kommet nå.Men jeg hadde en kaldblods som også hadde denne uvanen og jeg fikk til slutt lagt han i bakken,når jeg tømmekjørte han,vippet han ut av balanse ved å slippe opp den ene tømmen,og han steilet aldri igjen!! Dette var på vinteren i snøen så han slo seg ikke ,men ble fryktlig forfjamset! Brytalt,men effektivt! Gå til toppen av siden

Maurits
» VIP

Skrevet - 18/06/2007 :  19:37:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
det jeg ville prøvd hvis hesten din steiler så ri med et egg i lomma og når hesten gå opp på to kleiser du egget i hodet på hesten! hesten vil da tro den er skadet og vil ofte umiddelbart slutte å steile...
dette fungerer kanskje ikke på alle men på veldig mange... absolutt vert å prøve det verste som kan skje er at hesten din blir klissete i panneluggen
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2007 :  20:01:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har du prøvd dette selv??
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

channy

» VIP

Bahamas

Skrevet - 30/06/2007 :  01:17:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechanny  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei
det jeg ville prøvd hvis hesten din steiler så ri med et egg i lomma og når hesten gå opp på to kleiser du egget i hodet på hesten! hesten vil da tro den er skadet og vil ofte umiddelbart slutte å steile...
dette fungerer kanskje ikke på alle men på veldig mange... absolutt vert å prøve det verste som kan skje er at hesten din blir klissete i panneluggen

Opprinnelig postet av obelix rule

Jeg skal si mg helt enni me dg;)
Kjenner noen som har gjort d å det funka på hennas hest.
Jeg skulle prøve det sjøl på min hest men så bygnte hesten min å slutte å steile;) Du burde å prøve egge trikse
Gå til toppen av siden

Argento-Luotas

Skrevet - 08/08/2007 :  13:02:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min steila veldig mye første vinteren jeg hadde henne, det jeg gjorde var :
hver gang hun stoppa på tur, viste jeg at hun kom til å seile vist jeg pressa på henne osv, så jeg red henne rundt og rundt på en volte i veien en stund så red jeg videre;) det hjelper, men tar litt tid..:P
gjorde også det samme på bana;)
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 13/08/2007 :  18:41:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei

Opprinnelig postet av obelix rule

Dette har jeg også hørt av mange erfarene hestefolk, men har aldri prøv det selv.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.