hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvilket bitt passer?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 hvilket bitt passer?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

fruen

Skrevet - 25/07/2007 :  21:04:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann.. har en ny kastrert kaldblods x traver,som vanligvis er en kjempe snill og grei hest på alle måter.men i går skjedde det igjenn..vi var ute på ride tur,han var litt gira men ikke så mye mer enn vanlig.han ble helt umulig å stoppe,dette har skjedd en gang før,men ikke så ekstremt som i går.det hele ente med at jeg måtte hoppe av i fart for å få stoppa han.dette var på en trafikkert vei også...blir altseså fortvila å ikke minst sinna.skaper jo en farlig situasjon for de hestene som er med på turen..rir han med pessoar bitt.dette skjedde to ganger unner turen i går,og begge gangene hadde jeg ikke hatt mulighet til å stoppet han.noen som har lignende problem,eller gode råd? her fått et tips om å "sage"i munnen når han gjør det,men villle tro det bare gjorde han ennda sterkere i munnen på lang sikt.....glad for alle svar:)

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2007 :  00:13:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Grunnleggende dressurtrening er nok det som vil hjelpe i lengden, ingen bitt hjelper, de bare skjuler symptomet, og gjør ingenting med selve årsaken til problemet. Travere er ofte stressa og "stiv i trynet", de gjør det de har lært og det de kan best, nemlig løpe, det er denne tankegangen man må gjøre noe med, hesten må lære å gi etter for bittet istedet for (som den har lært på travbanen) støtte seg til bittet for å kunne løpe fortere, jeg tror ikke hesten din er ulydig og umulig, den gjør bare det den har lært...hvis du bruker søkefunksjonen så finner du mange debatter om nettopp dette, med mange gode råd:) Lykke til:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/07/2007 :  02:30:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv ikke så mye erfaringer med hester som løper ut - "tar" bittet og stikker - men gjett om jeg har hørt om det, og sett det også.
- Vel, jo - jeg HAR jo noen ganger opplevd løpske hester i løpet av 37 år med hest - men har aldri opplevd at den ikke lot seg stoppe.
Har også sett hester som har hatt et helt "jernverk i kjeften", og nesereimer på kryss og tvers - uten at det har hjulpet nevneverdig.
Det er "hodet" på hesten som løper ut - ikke hva slags bitt den har.

Siden jeg har oppdradd mine hester til terapiridning, har de blitt lært opp til å STOPPE når tøyletaket til rytteren (eller leieren) opphører. Da "mister" de ledelsen fra rytteren, og blir usikre og "venter" på ny beskjed.

Hva med å prøve å ri litt på bane, eller et lukket område, med å ri med tøyletak, dvs. kontakt med munnen, og så la den gå med helt løse tøyler, og se hvordan den reagerer - prøve å lære den at løse tøyler betyr "sakke farten".

Den "feil" mange ryttere gjør når hesten plutselig skvetter og setter av gårde, er å klamre seg fast, lene seg forover, og ta solid tak i tøylene - noe som alt er "tegn" til hesten om å fly avgårde. Hvis man da samtidig roper og skriker, så blir hesten bare mer opphisset og redd, og blir "sikker" på at her er det noe farlig som den bør løpe så fort den kan for å komme unna.

Som sagt over her - mange råd er blitt gitt - så du får bare søke - og prøve ut hva som passer for din hest.

OG - prøv å finne ut hva det var som fikk hesten til å sette avgårde.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 26/07/2007 :  08:39:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
kanskje du bør også ha en tannpleier til og se på munnen til hesten.
de pleier også og kunne hjelpe deg med og finne et bitt som passer.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

fruen

Skrevet - 26/07/2007 :  11:23:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for alle svar:)d var ikke det at hesten skvatt av noe når vi var på tur,da hadde det på en måte vert greit..vi bare skritta vanlig på asfalt vei,da jeg merka tendensa til at han ville løpe.d var da jeg bremste han,han slo seg vrang..å bare ble hardere å hardere å holde,samtidig som han økte farta.ekkel følelse..han har nettopp blitt sjekka å raspa av dyrlegen,men alt så bra ut..har ingen bane,men det hadde nok vert en ide å trene der.får bare prøve videre.. Gå til toppen av siden

fruen

Skrevet - 26/07/2007 :  11:24:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for alle svar:)d var ikke det at hesten skvatt av noe når vi var på tur,da hadde det på en måte vert greit..vi bare skritta vanlig på asfalt vei,da jeg merka tendensa til at han ville løpe.d var da jeg bremste han,han slo seg vrang..å bare ble hardere å hardere å holde,samtidig som han økte farta.ekkel følelse..han har nettopp blitt sjekka å raspa av dyrlegen,men alt så bra ut..har ingen bane,men det hadde nok vert en ide å trene der.får bare prøve videre.. Gå til toppen av siden

fruen

Skrevet - 26/07/2007 :  11:25:01  Vis profil  Svar med kopi av melding

fruen

Skrevet - 26/07/2007 :  11:25:33  Vis profil  Svar med kopi av melding

fruen

Skrevet - 26/07/2007 :  11:26:35  Vis profil  Svar med kopi av melding

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2007 :  12:48:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Hadde samme problem som deg på den ene hesten min noen år tilbake. Hvis han fant et sted han syntes det var fint å løpe, ja, da løp han. Om det var grus, asfalt, stier, skog, jorder mm var ikke så nøye, bare han klarte å løpe der. Fant ut at dette kan ikke fortsette, en vakker dag kommer det til å skje en ulykke. Så jeg startet med å ri alene og kun på skritteturer. Da vi etter noen måneder kunne uten problem skritte uten å løpe begynte vi med litt trav, og da vi klarte det uten å løpe ut begynte vi jobbe med galoppen. Dette tok meg totalt 2,5 år å komme så langt.

Men du skriver at du merket tendensene til athan ville løpe, og at du dermed bremset han? Hvordan gjorde du det? Ofte er det slik at vi blir sittende i en ond sirkel. Hesten stresser seg opp, eier vil bremse, korter inn på tøylene, hesten stresser seg opp mer som følge av stramme tøyler, eier stresser seg opp fordi hesten stresser seg opp og anspenner seg, dette smitter videre inn på hesten osv osv. Var på NH-kurs med hesten min, og treneren der sa jeg bare skulle slippe tøylene og stole på hesten. Du må jo selvfølgelig ikke slippe alt du har av tøyler med en gang han stresser seg opp, men prøv heller å ha halvlange tøyler du tar halvparader med. Slapp av, senk skuldrene, PUST, og vær helt rolig. Snakk med hesten med en beroligende stemme, gjerne syng litt for den.

Dette vil ta tid å få gjort, det er ikke noe som er gjort på 1-2-3.Lykke til

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/07/2007 :  00:58:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, da har jeg gjort det "riktige" i forhold til NH - og "bare" brukt godt gammalt hestevett - altså å slippe taket, så hesten ikke har noe å "støtte seg mot" når den løper.

Det er HODET til hesten man må komme til, ikke munnen. Og ja, det tar tid!
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/07/2007 :  11:29:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
men kom til og tenke på noe.

er det ikke litt vanlig for travere og løpe når tøylene blir strammet?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 28/07/2007 :  01:57:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt klart at det er vanlig at travere løper når de tøyler blir strammet, det er jo det de lærer fra de er små. På banen går de med sjekk som de lener seg på, i tillegg til å ta bittet å støtte seg på det... og da kan de løpe fort... Og det går ikke på 1-2-3 å vri om knottene i hodet deres og si at idag gjelder ikke disse reglene lenger... Min 3 års gamle varmblodstraver er en LAT herremann, som alltid har jogget avgårde i rolig tempo og helst ikke vil gjøre noe mer enn han vil selv. Men nå etter 1 år med travbanetrening har han også skjønt dette med stramme tøyler betyr at nå skal det jobbes.. Men han er ikke i nærheten av å ta ut eller noe, men han går på med en gang tøylene strammes, men i likhet med Boysen sin hest, så har han også lært at med slakke tøyler så skal det gå rolig... min stopper ikke når tøylene blir slakke, men bare går ned til luntetrav. Men har selv gått i bakken når varmblodshoppa mi raste avgårde, og grusveien endte opp i en 90 graders sving som er av asfalt.... Ingen god følelse å sitte oppå å ikke ha noen verdens kontroll... der igården nyttet det ikke med slakke tøyler heller... men nå er hun pensjonist og tar livet fullstendig med ro! :) I tillegg var kaldblodsen min ganske lik som du forteller, men han hadde IKKE vondt i munnen... derimot var han FRYKTELIG øm i absolutt all musklaturen i hele bakparten. Når han da begynte å jogge gjorde det vondt, og han bare økte og økte på tempoet.... Men etter masse akupuntur så er han blitt helt fin bak, og han er blitt en engel å ri og kjøre!! :) Du får ha lykke til med din kaldblods herremann! Gå til toppen av siden

Dubmari

Skrevet - 03/08/2007 :  12:14:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Har hatt det samme med min hest, bare at den har stresset veldig mye på tur til tider...min tar tak i venstre bitt og skyter avgårde. Tipset jeg fikk var å ta mye volter små volter hvis det skjedde og gi etter når hun ga seg. har blitt mye volter... trent mye holdt og ridd endel sidebevegelser, slangeliner.. Gjør det til at hesten må jobbe litt på tur og få litt utfordring... Lykke til=) Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 03/08/2007 :  22:37:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres litt kjent ut dette med stressa hest og stramme tøyler! Tok meg mange år(dessverre for hesten) å skjønne at hesten er og blir sterkere uansett hva man putter på av utstyr! Så når jeg begynte å kjøre Bajass hadde jeg et mål og det var at han skulle klare etterhvert å trave rolig på slakke tømmer over lengre distanse! Tok tid og mye terping og jobbing men nå klarer han det sånn høvelig! Det jeg gjorde var å ta bort støtten i tømmene og brukte dem bare når det begynte å gå for fort- bremse på stemme/tømmer-gi etter på tømmene. Slitsomt i begynnelsen men... Funker dessverre ikke like bra i ridningen pga kneet mitt men...
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 05/08/2007 :  21:22:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest kan ikke bli har i munnen eller henge på tøylen uten at vi er harde i hånda først.
Har du prøvd å trene langtøyledressur? Der skal hesten lære å bære seg selv og gå på løse tøyler hele tiden. Det er kanskje masse jobb i begynnelsen, men det funker veldig bra. Veldig gøy å jobbe med og de hestene jeg har prøvd det på stor koser seg.

Men uansett ville jeg ikke ha satt på skarpere hjelpemidler. Det hjelper ingeting. Man må finne ut hvor problemet sitter. Jobb masse fra bakken og lær hesten å vike for lite press. Stoppe for så lite trykk som mulig.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.