hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - er jeg en passende hesteeier?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 er jeg en passende hesteeier?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

marianne82

Skrevet - 26/04/2007 :  21:56:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei folkens!

Jeg har lest mye på mix, og ser at det er veldig mange gode hestefolk her inne. Derfor tenkte jeg at det hadde vært lurt å spørre dere om noen ting.

Saken er at jeg har veldig lyst til å kjøpe en hest. Jeg er klar over at det innebærer å ha god økonomi og god tid. Men har jeg nok erfaring?

Jeg begynte å ri da jeg var 9 år og slutta pga ulike årsaker da jeg var 17. Nå er jeg snart 26, og har hatt et opphold helt til i fjor. Det siste året har jeg vært forrytter, ridd bekjentes sine hester osv. Det største problemet er at jeg har blitt litt redd for hester. Noen av de som jeg har ridd det siste året har vært en stor utfordring, bl.a stressing på tur og bukking, og jeg merker at nervene mine har blitt altfor frynsete. Er det hestene som har blitt villere i løpet av det siste året, eller er det jeg som har blitt mer pysete?! Hehe, vedder på at det er sistnevnte...

Har dere hatt slike opplevelser? At dere føler dere mer pinglete med årene? Jeg føler jeg har mye kjærlighet å gi til hesten, men begynner å tvile på at jeg kan bli en god hesteeier, nettopp fordi jeg har blitt så pysete :( Finnes det SUPERtrygge ridehester??

Hadde vært fint hvis noen svarer!

Spendas

» VIP

Skrevet - 27/04/2007 :  01:07:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe... Kan trøste deg med at man blir nok mer pysete med årene, ja!

Men leter du godt, så skal du nok se at du finner hesten for deg! Ingen hester kan jo noengang være helt 100% sikre, men ihvertfall så nært at det er så godt som! Etterhvert som man blir bedre kjent med hesten, har det jo også gjerne en tendens til å bedre seg, det der.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 27/04/2007 :  08:18:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Hei:)
Man blir definitivt mer pysete med årene, men det er også mange hester som ikke er skikkelig oppdratt. Dette går seg til når du kommer inn i det igjen, sørg bare for at du får prøve hesten skikkelig på alle områder før du kjøper den slik at du vet den er slik som selger sier. Det tar oppimot et år å bli godt kjent med hesten sin Supertygge ridehester finnes vel ikke, men noen er mer ukompliserte og stødige enn andre.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Maccern_og_Katta

Skrevet - 29/04/2007 :  21:04:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenenr meg veldig igjen, etter en stygg ulykke i 1998 slutta jeg med hest for en periode, prøvde meg på mindre hester osv, men følte meg ikke trygg. i 2001 begynte jeg igjen,og hadde litt ridetimer samt at jeg jobba med hest to somre, hadde så en stødig flott fjordhope på fôr, men da strakk hverken tid eller penger til og jeg skulle ALDRI ha hest....

Etter mange år uten så mye som et fnugg av hest flytta jeg og fant drømmehesten i Trøndelag. Var redd for alle hestene til å begynne med, men tar meg selv i å gå med selv den største gampen på 182 cm i slakt leietau og kose meg......litt av en endring!

Så ja - begge deler!
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2007 :  09:34:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hiver meg på lasset med de andre som sier man blir mer pysete med årene. Før red jeg de mest tullete hestene jeg kunne komme over. Så tok jeg en pause på noen år, ble mamma for første gang og ble mye mer redd for meg selv pga datteren min. Men det tok meg bare et møte med en fantastisk herlig kaldblodsvallak før jeg dagen etter red han på en lang barbaktur. Det gjelder å finne en rolig og grei hest å begynne på med igjen, slik at man får trent seg opp mentalt. Selv denne kaldblodsen ga meg en tur der jeg helst bare ville hoppe av og gå de 2 milene hjem... Men jeg kjente han da utrolig godt, og visste at selv om han kødda så fælt så ville han ikke finne på å skade meg (kaste meg av, løpe ut e.l). Etter tiden med denne fantastiske vallaken har jeg ikke ridd så mange ulike hester, jeg fant min type hest og søker derfor aktivt en hest som ligger så nær opp til han som mulig. Han er mitt glansbilde, min drømmehest. Vet at en "identisk" hest er vanskelig å finne, men jeg vet at det finnes mange som er i nærheten av hans personlighet. Hadde jeg hatt feks 15 000,- tilgjengelig for å kunne kjøpe hest, men den hesten jeg finner den RETTE kjemien med koster 25 000,- så hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg hadde tatt opp lån hvis avbetaling ikke er mulig.
Jeg har kommet til det at jeg vil heller ha en hest som er vanskelig på bakken, enn under rytter. For det er helst på hesteryggen jeg er mest pinglete, ikke på bakken.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  11:45:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Du kan sikkert bli en super hesteeier! Det viktige for deg, og alle andre er at en finner hest til sitt bruk. Har vert borti mange som kjøper hester med for mye krutt, noe som fører til at de blir redde og leie til slutt... For en førstegangseier er det bedre å ha en stabil, rolig LB hest, som man kan ta med seg rund på treninger og ri koselige turer med, enn å ha en hest med potensiale for middels som stresser og bukker om den ikke blr brukt nok.(trenger ikke vere "ville" selv om de har potensiale, men foring, treningsmengde og gutts fører ofte til at det er mer hest å hanskes med ) Hester med en begrenset kapasitet er og billigere. Så kan du jo heller stige i gradene etterhvert!? Lykke til med jakten på hest:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.