hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøpe hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Kjøpe hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

+Terna+

» VIP

Skrevet - 07/02/2007 :  15:17:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ei jente på 13 år som har tenkt til å kjøpe hest til neste år, jeg har ridd siden jeg var bitteliten...
Jeg lurer på om dere synes jeg er god nok og om dere har noen forslag til hesterase og div.

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 07/02/2007 :  15:58:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Mye som spiller inn når man skal kjøpe hest. Har du råd til alle de månedlige utgiftene som stall, for osv? Har du råd til verking/skoing hver 6-8 uke? Har du råd til vaksineringer, ormekurer, har du råd til uforutsette dyrlegebesøk pga syk hest?
Har du tid til å dra i stallen hver dag og møkke og stelle og ri?
Har du kunnskap om det å ha en hest generelt?
Hvis du svarer ja på alt dette, så har du en god start.

Og utifra det du skriver i første innlegget ditt er det jommen ikke lett å hjelpe deg, for vi kjenner deg ikke, og vet ikke HVA SLAGS erfaring med hest du har.
Hesterase går også ut fra hvor mye penger du kan legge i selve kjøpet, og HVA du skal bruke hesten din til.
Om du skriver litt mer utdypende om hva du vil, hva du kan , hva du har gjort så blir det litt lettere å hjelpe :)

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 07/02/2007 :  17:21:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
trenger ikke være god rytter for å være en god hesteier;)
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 07/02/2007 :  21:16:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og trenger ikke være en god hesteier selv om man er en god rytter....

Så det kan slå begge veier!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/02/2007 :  21:18:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og trenger ikke være en god hesteier selv om man er en god rytter....

Så det kan slå begge veier!

Opprinnelig postet av TORHILD

Denne synes jeg er veldig viktig å huske på!!
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 08/02/2007 :  18:12:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
var vel egentlig det jeg mente, men ordla la meg litt feil..Men er veldig sant det torhild sier..
Gå til toppen av siden

+Terna+

» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  22:13:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er ei jente på 13 år som har tenkt til å kjøpe hest til neste år, jeg har ridd siden jeg var bitteliten...
Jeg lurer på om dere synes jeg er god nok og om dere har noen forslag til hesterase og div.

Opprinnelig postet av +Unabella+

Jeg har en god del sprang og tur erfaring, før red jeg på min tantes travere og jeg har gått 3 år på ridekurs og nå har jeg en varmblods på halvfôr. Jeg kan også litt Horsemanship.
Jeg kan mye om fôring og en del om hestens sykdommer. Jeg har ridd allt fra shettiser til store spranghester! Jeg er ca 165cm nå og vokser nok litt til:P Stallplass, skoing og vaksiner går nok bra og uventede dyrlegebesøk kan man jo aldri være godt nok forberedt på.
Jeg kan være i stallen hver dag, men jeg har tenkt til å få meg fôrrytter et par dager i uken!

Hva synes dere?
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  20:51:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke for å være merrete men...
Du har en hest på halvfôr. Men vil kjøpe hest for så å ha fôrrytter et par dager i uka? Kan du ikke like godt fortsette med den hesten du har på halvfôr??? Du er veldig ung, og å eie hest er MYE ansvar. Syns ikke noe om din tankerekke når det gjelder hestekjøpet... Men så er jeg da også sær

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Kap*sjursen

» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  22:12:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, jeg kjøpte hest uten verken å hatt hest på halvfor eller helfor først, hadde kun gått litt rideskole. Det som er viktig å huske på er alle utgiftene og regelmessig stell av utstyr og hest. Ikke nok med at du skal kunne betale for og flis evnt.stallplass hvis du ikke har stall selv, men så har du vaksinasjoner og skoing osv... Så penger spiller en viktig rolle. Du burde også være veldig åpen for råd og veiledning som erfarene hestefolk gir deg. Når det gjelder hest er det nemlig ikke så lurt å tenke "man lærer av sine feil" for gjør du feil kan det skade enten deg eller hesten din. For meg gikk det veldig bra og jeg har hesten min ennå etter 3år Hehe... Pass på å ta et hvert vink fra hesten din, hester er smarte dyr og sier som regel fra hvis noe ikke stemmer! Jeg begynte med en kaldblodstraver som akkurat hadde fylt 5. Dette gikk bra for meg og hvis man vil utvikle seg sammen med hesten og knytte sterke personlige bånd anbefaler jeg å starte med en unghest. Jeg har lært utrolig mye sammen med Pjusken (hesten min) og vi er avhengie av hverandre... Lykke til uansett. Jeg er bombe sikker på at det er mange der ute som er kjempe uenige med meg og det er greit. Men dette var min versjon Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  12:47:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Ikke se på rase. Tenk på hva du skal bruke hesten til, og sett opp ønskede egenskaper i prioritert rekkefølge: Eks. konkurranse, trygg turhest, avl osv.
Bruk god tid, ikke hastekjøp.
Få gjerne en erfaren person til å hjelpe deg å se på hest.
Vetrinærsjekk.
Begynn å spare penger nå.
Betal heller 5-10 000 mer for å få en brukbar hest, enn en du bare får problemer med. Det koster like mye å ha begge to.
Finn ut hvor du skal ha hesten, og hva det kommer til å koste. Hvor mye skal du betale, hvor mye skal foreldrene dine betale?
Tenk over om du skal ha forrytter (anbefales!)eller ikke, og evt. hvor mye hun/han skal bruke hesten, arbeide, betale..
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  12:29:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe annet det kan være verdt å tenke på med hensyn til din alder er at du kanskje må selge hesten etterhvert. Du skal sikkert ta utdannelse, og må kanskje flytte på deg i forbindelse med dette. Selv om det er mange år til, kommer dagen plutselig. Opplevde selv å "utsette" utdannelsen min fordi jeg ikke ville flytte fra hestene mine. Men plutselig var jeg ufrivillig hesteløs, og da fikk jeg sjansen til å bli ferdig med studier. Dette er noe å tenke på, for det er vondt å måtte velge mellom hest og utdanning. Ønsker deg uansett lykke til med hestekjøp:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.