hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Priskategorier på hest/ponni
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Priskategorier på hest/ponni
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Chiquita

» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  15:28:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser i mange hesteannonser at det er vanlig å oppgi lav, middels eller høy prisklasse. Hva vil dette egentlig si? Finnes det klare allmenkjente grenser som jeg bare aldri har fått med meg(f.eks lav prisklasse er 0-20.000?)? Eller er det selger/eier som ut i fra eget skjønn bedømmer om hesten de selger er billig, "normal" eller dyr? Håper på raske og gode svar!

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  23:38:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer litt an på rasene, hvor gammel hesten er, hva den går osv.
Men for en fjording tenker jeg 5.000,- = billig, 15.000,- = middels og 30.000,- = høy prisklasse.
For en feks NV tenker jeg 20.000,- = billig, 60.000,- = middels og 120.000,- = høy prisklasse.

Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 06/05/2007 :  12:23:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Thorild. Takk for svar. Enig med det, men i og med at både du og jeg(og sikkert mange flere) tolker det på denne måten, er det jo egentlig en ganske dum måte å angi pris på. Dersom det da ikke er fastsatte rammer for dette som vi ikke vet om.

Jeg skal kjøpe meg hest om ikke så lenge, og vet hvor mye penger jeg har å kjøpe for. Det er ganske kjedelig(for både kjøper og selger) å ringe rundt på hester man selv tror er i middels prisklasse, og så viser deg seg at middels er noe helt annet enn man selv har tenkt.

Prisen er jo ikke det aller første man spør om, i hvertfall ikke jeg. Ville selv reagert dersom jeg skulle selge hest og det første mulig kjøper ville vite var pris(dersom jeg da ikke hadde oppgitt denne).

Hva mener andre om dette? Og er det noen som har gode svar på hva som er lav, middels og høy pris?

Ser på enkelte salgsstaller at man opererer med disse kategoriene på alle sine salgshester. Det ser ut til å være hester av svært forskjellige kvalitet og stamme på forskjellig nivå, og da vil vel nødvendigvis Thorilds(og min) oppfatning stemme dårlig med realiteten.
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 06/05/2007 :  14:36:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er greiest å skrive pris i annonsen, det blir enklere for både kjøper og selger.

Er Enig med Torhild ang. priser på fjordhest, vil si travere og blandingshester ligger i samme kategori, varmblodstraveren litt lavere kanskje. Døl og nordlandshest: 15-25-35 Tinker: 30-40-60
westernhester som paint,quarter ol: 50-70-100+ Ridehester har jeg ikke peiling på men kanskje i samme kategori?? Det er jo masse hesteraser her ute og jeg vet jo ikke hva alt ligger på i pris, ikke kan jeg vel ramse opp alle heller:) Men litt tanker fikk du jo fra meg da.
Ellers synes jeg selger må regne med at man spør om pris først når det ikke står i annonsen, for de fleste har som du et visst antall kroner å bruke og da kan det fort være bortkastet tid for begge. Står det høy prisklasse regner jeg med at hesten koster mer enn vanlig på den rasen (overpriset) og da gidder jeg ikke ringe engang.

http://www.piczo.com/Rideturar
Redigert av - Brum den 06/05/2007 19:32:46 Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 06/05/2007 :  18:51:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker for svar. Fint om flere har synspunkter på dette. Må også beklage at jeg har skrevet navnet til TORILD feil. Hvor jeg fikk Thorild fra er for meg et stort under.....

Har et eksempel fra Lefdal sine salgssider(som forøvrig er en flott salgsside ellers) som kanskje illustrerer min forvirring:

Her opereres det helt klart med overnevnte priskategorier. Alle hestene er satt til høy pris, men varisasjonen mellom dem er stor. Den ene går 140 sprang, og MB dressur. En annen går LB dressur og 60 sprang og er i tillegg tidligere galopphest.

Synes det virker rart at disse hestene faller innunder samme priskategori, og at ikke selger bestemmer seg for at lav pris er f.eks 0-15.000, osv...

Har sett at man andre steder opererer med prisfarger(f.eks hvor gul er fra 10000-20000 osv) Dette fungerer jo fint. Da har man en liten pekepinn på hvor prisen ligger. Kan jo også forstå at selgere ønsker å få så mye for sin hest som mulig, og kanskje derfor vil ha mange mulige kjøpere for å se hvem som er villige til å gi mest.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/05/2007 :  19:12:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Må også beklage at jeg har skrevet navnet til TORILD feil. Hvor jeg fikk Thorild fra er for meg et stort under.....

Opprinnelig postet av Chiquita

TorHild...
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 06/05/2007 :  20:20:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da fikk jeg svar på det:) Lett å se seg blind. Har mailet så mye med ei som heter Torild for tiden...Inte lett...Beklager igjen... Gå til toppen av siden

Dora-Diovanni

Skrevet - 08/05/2007 :  11:39:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
for ridehester gjelder disse reglene:

lav=under 50 000 kr
middels=50 000 - 100 000 kr
høy=over 100 000 kr

dette er det jeg fikk opplyst når jeg skulle kjøpe hest :)

kristina
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 08/05/2007 :  12:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar Missi! Det hjalp masse å vite. Kjedelig å titte på hester som man ikke har råd til. Det skaper så mye unødvendig arbeid og bruk av tid for både kjøper og selger.

Ble egentlig litt sjokkert nå, med tanke på hva jeg har skrevet tidligere om salgshestene på Lefdal. Det er ikke snakk om at jeg ville betalt over 100.000 for en omskolert galopphest som går 60 sprang og LC(eller hva det var)dressur...

Så det er nok mange oppfatninger ute og går angående det der.

Tror jeg kanskje bare må bite i det sure eplet og spørre om pris med en gang når jeg finner drømmehesten....
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2007 :  14:06:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes jo ingen regler.. Kun hva man legger i begrepene selv. Selvfølgelig dumt at selgere ikke legger ut pris, men da får man heller ta seg bryet med å ringe om det virker som rett hest.
Er jo ikke sikkert at feks hestene på Lefdal ligger på over 100000, det vet man jo ikke før man hører:)

Hege Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 08/05/2007 :  16:03:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hege: Jeg mente ikke at hestene på Lefdal ligger på over 100.000, bare at det er merkelig at det ser ut til at hester på så forskjellig nivå, og også grunnet hva hester av forskjellige raser vanligvis koster(om de da ikke har spesielle ting ved seg som øker pris), faller innunder samme kategori.

Gå til toppen av siden

Dora-Diovanni

Skrevet - 10/05/2007 :  08:53:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er jo selfølgelig ikke en regel som sier at det er slik,
men det er det som er vanligste med henhold til ridehester.
da særlig rasene NV, DV, KWPN, o.l.

jeg lette etter hest i ca. 6 mnd, og det er mine erfaringer.
det finnes selfølgelig untak, og folk har forskjellige meninger.

men nå vett du hvertfall litt hvor i terenget de ligger, og det er da mindre sjanse for at du går på en stor smell.

det beste hadde jo selfølgelig hvert at selgeren hadde satt prisen, men noen vill kansje at kjøperen skall være litt seriøs, og dette er en metode og kvitte seg med de mest useriøse.

lykke til med heste kjøpet :)
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 10/05/2007 :  13:40:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Missi: Dersom det var dette du fant ut av etter å ha lett etter hest i 6 mnd, så stemmer sikkert dette godt med det som er reelt i markedet. Tusen takk for fin hjelp:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.