hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HVordan trener dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 HVordan trener dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Stall-Salerud

Skrevet - 10/05/2007 :  19:19:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet jeg har sett et slikt emne før, men finner ikke igjen :P hehe.

Hvordan er treningsplanen til hesten(e) dere trener??

Den ene kaldblodsen jeg hjelper til å trene nå går slik for å bygge muskler og kondis, farta kommer etterpå:
MANDAG: Arb kjøring m.dekk
TIRSDAG: Galopp intervaller
ONSDAG: Skritte(ri) for å løsne opp musklene / fri for å bygge muskler
TORSDAG: Arb kjøring m.dekk
FREDAG: Galopp intervaller
LØRDAG: Skritte
SØNDAG: Fri

I tillegg er det lurt å trene mye dressur for å mykne opp muskler! OG mye fri av og til for at musklene skal bygge seg opp.

Tina_Marie

Skrevet - 10/05/2007 :  21:18:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg trener min kaldblodshoppe masse i skogen for å få noen ordentlige rumpemuskler! så har vi mye arbeid i vanlige bakker og på flaten for å trene farten og å holde travet, da hun har lett for å galoppere. så har vi også dager innimellom da det går på galopptrening i opp-flate områder Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  23:14:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trener du aldri i trav?

Mine blir trent på alle mulige måter og veldig lite systematisk utenom intervaller, de er fast ca 3 ganger pr 2 uker. De blir ridd dressur/sprang/på tur/intervaller. Kjørt lange joggeturer enten på grusveier eller på stranden. Åsså blir de longsjert av og til med innspenninger.
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 12/05/2007 :  17:46:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Min går med dekk to ganger i uken, ridetur en dag (ca), fri en dag og tung vogn/speedcart 2 dager og gjerne en dag på banen når hun er i orden...
Har mye asfalt rundtom her, så det blir ikke noe mer enn litt jogging hjemme..

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

gunvorrisa

Skrevet - 14/05/2007 :  02:25:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har kjøpt meg en ustarta kaldblods på 6 år for ca 2 mnd siden som i tillegg ikke var særlig trent når jeg fikk han. Treninga vår består av trening 5 dager i uka, dvs arb kjøring for å bygge muskler 3 dager i uka, travint 1 gang i uka for å "lære" han å skru opp tempoet i trav og skrittetur med sal dagen etter int for å løsne opp og gå ut melkesyren i beina. Er også veldig nøye på å passe på bena hans etter en hard uke, masserer inn med Arnica, Blue Lotion eller MSM. Gjør dette for å forebygge, da han som sagt ikke har vært vant til systematisk trening før. Gleder meg til han er klar for prøveløp! Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 14/05/2007 :  10:10:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis du tenkte på meg Tiaogjamie, så foregår alt i skritt og trav og noen ganger galopp. hun har hatt problemer med å holde trav da hun ikke har blitt startet på lenge og fordi de som ridde henne før, bare galopperte med henne Gå til toppen av siden

Lisa__Moen

» VIP

Skrevet - 14/05/2007 :  11:00:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisa__Moen  Svar med kopi av melding
Jeg trener litt som det passer seg, men stort sett så blir det intervaller eller hurtig en gang i uka.
Om de går intervaller eller hurtigarbeid kommer litt ann på hesten. Rir også litt galopp på de hestene jeg vet er travsikre i løp uansett. Ellers går de turer i skogen stort sett annenhver dag, med noe tempokjøring, klatring i bakker og naturintervaller. Gjerne flere sammen! Prøver også å ri dressur ca 1 gang i uka, gjerne dagen etter løp.
Skritter eller rir dressur på hestene alltid dagen etter løp også får de fri dagen deretter.
Nå kan jeg jo også ha med at de hestene jeg trener er rutinerte løpshester som egentlig er gitt litt opp. Denne treningen fungerer godt på de, men ville trent en unghest annerledes.

Er også veldig nøye med muskulaturen til hesten, masserer ofte med Arnika etter trening i tillegg til at de ofte blir behandlet med akupunktur.

R.I.P Roberto Bada</3

Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 14/05/2007 :  14:59:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tina_Marie: Jeg har ingenting imot å ri galopp på en travhest, hvis det hørtes sånn ut. :) Jeg trener mine voksne hester MASSE galopp, både intervaller, tur og på ridebaneen, men hvis hesten har problemer med å holde travet, så bør den kanskje "lære" å holde travet. Noe som betyr at intervallene over en periode bør trenes i trav. Først rolig så øke tempoet etterhvert. :) Gå til toppen av siden

Linda-og-traverne

Skrevet - 16/05/2007 :  19:46:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg skrev over her, så var det en midliertidig treningsplan for å trene opp styrken. Hesten har gått mange år fri, men ettervert vill nok planen se litt mer slik ut:

MANDAG: Arb.Kjøring
ONSDAG: Skritt/fri
TORSDAG: Mosjonskjøring
FREDAG: Travintervaller
LØRDAG: Skritte for å løsne opp

+ Å sette inn noen dressurøkter og skogsridning ;)
Gå til toppen av siden

Linda-og-traverne

Skrevet - 16/05/2007 :  19:47:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Som jeg skrev over her(med et annent brukernavn riktignok), så var det en midliertidig treningsplan for å trene opp styrken. Hesten har gått mange år fri, men ettervert vill nok planen se litt mer slik ut:

MANDAG: Arb.Kjøring
ONSDAG: Skritt/fri
TORSDAG: Mosjonskjøring
FREDAG: Travintervaller
LØRDAG: Skritte for å løsne opp

+ Å sette inn noen dressurøkter og skogsridning ;)

Opprinnelig postet av Linda-og-traverne

Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 17/05/2007 :  22:54:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
tiaogjamie: var ikke sånn hehe. måtte bare si det. har en eller to dager da vi trener i galopp, men jeg blander aldri trav og galopp da dette tydeligvis har gjort meget feil intrykk på henne.
har fått den oppfattningen at arbeidsgalopp i oppoverbakker er meget godt både for lydigheten hennes og ryggen hennes
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.