hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nedkjøling av bein
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Nedkjøling av bein
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Starmate

Skrevet - 07/05/2007 :  11:54:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan kjøler dere ned beina til hestene deres etter hard trening/løp?

Har lyst til å prøve kjøleleire av den typen som bare kan børstes av når den har tørket, noen som kan anbefale et godt merke?

Klart det fungerer å spyle med kaldt vann, men det tar jo så himla lang tid om man skal gjøre det skikkelig...

Vet også at det finnes diverse geléer og lotions som man kan massere inn, f.eks. Blue Lotion som først virker kjølende, så varmende.
Noen som har erfaring med disse?

*nysgjerrig*

Tina_Marie

Skrevet - 07/05/2007 :  16:01:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker veldig ofte kylegeleen fra hooks jeg og synes den virker veldig bra, men er forsiktig med dem alikevel. har aldri hørt at det er skadelig...
men bruker i hvert fall den jevnlig etter harde økter og løp. bruker den også etter at vi har vært mye på asfalt, noe vi er pga vi bor i byggefelt og stallen er der...

Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2007 :  19:04:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Man kan kjøpe slike slanger til alle 4 ben, så fester du enkelt og greit en slange til tanken med vann, eller slangen for den slags skyld. Dem selger disse på bl.a travbutikken, var det noe med kjepphesten.no? Se på linkene til hest.no --> utstyr til hest og rytter (banner)

Jeg synes det er best å skritte av skikkelig og evt. nedkjøle bena med vann. (og streching på slutten, er en max tid man må strekke ut etter ridning, feks. 1 time etter ridning mister man ¨effekten¨, tror det var 20 min.) Om det er behov, så kladder jeg på gelé, men vil gå til innkjøp av slik leire istedenfor. Men først på lista, kommer de to nevnte tingene ovenfor først.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2007 :  19:11:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Jeg skyller, bruker denne: http://www.equistro.de/typo3/100/?L=3 eller begge deler :)
Redigert av - chk den 07/05/2007 19:12:57 Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 10/05/2007 :  11:04:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøleslanger er uten tvil det mest effektive. Det bruker jeg alltid etter harde økter. Da får de stå med kaldt rennende vann i 20 minutter. Men når vi er ute på reise, uten mulighet til kjøling med vann, bruker vi kjøleleire. Synes dette fungerer bedre enn kjølegele hvis du skal ha bandasjer på. Gå til toppen av siden

MagicBrazz

» VIP

Skrevet - 12/05/2007 :  21:30:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker de slangene man fester på alle fire beina som er tilkoblet til en slange som igjen er tilkoblet til en vanntank, Det skal da selfølgelig være kaldt vann :P
noen ganger etter løp så bruker vi å ta på sånn kjøle-leire (annbefales å ha en det slik; Kjøle-leire, Avis, Plate, Bandasje)
Men det er sjeldent vi bruker det og har heller på Blue Losion eller Blue Only
Gå til toppen av siden

Quepali

Skrevet - 19/05/2007 :  13:39:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjøleslangene som er nevnt ovenfor er nok muligens de beste. 20 min på middels kald vann. (husk teppe på hesten under kjølinga, så ikke hele hesten blir nedkjølt).
Det kan jo ordnes sånn at du går ut å trener, kommer inn, sette hesten på kjøling, og mens du kjøler ned benene så tar du å møkker ut av boksen.

Jeg har ellers brukt Blue Lotion på en gammel traver som ble brukt som hobby, hvis ikke var han kanonhoven i benene dagen etter, og det fungerer greit, men jeg hadde bandasjer over, og det var ganske kjedelig å tenke på at underlagene måtte vaskes ei gang i uka. Men det går an å bruke gladpack under. Jeg har tilogmed brukt Blue Lotion på meg selv, siden jeg har svake ankler, med hell.

Men det er som med alt annet. Hver sin smak.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.