hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mankehøyde på hest/høyde på rytter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Gode tips!
 Mankehøyde på hest/høyde på rytter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

silvasnuska

Skrevet - 14/05/2007 :  21:17:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Vet det sikkert er forskjellige meninger om dette (bare å komme med forslag) men har noen en veiledende liste over hvor høy hest som er ideel til hvor høy rytter...?
Hadde vært interesant å vite om noen hadde noen bestemte forslag her. Vet jo det kommer også mye an på hvor kraftig hesten er også (mener nå jeg).

Men f.eks. synes dere manken til hesten bør gå til halsen eller over hodet til rytteren (/e.l) for å være 'korrekt' høyde, for å si det på den måten?

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/05/2007 :  00:21:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes ikke det er noe fasit på dette, det kommer alt an på rase. Feks Nordland, Kaldblods, Fjording etc kan jo "alle" ri, store og små...
Men når det kommer til varmblods-raser, tja... en lite jente på 160 har ikke noe på en hest på 175 å gjøre iallefall synes jeg. Og samme motsatt, ei jente på 180 ser rar ut på en spinkel hest på 155...

Men ellers er det mest smak og behag. Jeg er 177 og liker best hester mellom 160 og 167-168. Over det blir for høyt synes jeg, men det er jo min smak!!

Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 15/05/2007 :  11:01:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å ta utganspunkt i rytterens benlengde og hvor rytterens undersjenkler klemmer på hestens mage.

Jeg ville aldri selv hatt en hest hvor jeg ble sittende å klemme den rett i ribbena. Jeg vil ha sjenklene mine liggende slik at de, når jeg klemmer, vil ha mest effekt under ribbena og dermed bidra til å "løfte" hestens rygg opp.

Ut i fra dette vil jeg si at hestens høyde selvfølgelig spiller inn, men at man må ta utganspunkt i rytterens benlengde, og også hvor kraftig eller spinkel hesten er...
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 15/05/2007 :  22:10:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er 170 cm, og hesten min er 154 cm, er vi passe for hverandre da?
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2007 :  23:16:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hesten min er 170 og jeg 160. Sånn ser altså vi ut:

Kanskje jeg er for liten. Kanskje sjenkelen er alt for langt oppe. Men skal det sette en stopper for framtiden vår? :)

<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 17/05/2007 :  16:29:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min er 170 og jeg 160. Sånn ser altså vi ut:

Kanskje jeg er for liten. Kanskje sjenkelen er alt for langt oppe. Men skal det sette en stopper for framtiden vår? :)

Opprinnelig postet av Sprangfreak

Selvfølgelig ikke! Men husk at det som var spørsmålet her er hva man mener at er ideelt. Dersom du føler at du og din hest fungerer godt sammen er vel det det viktigste?
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2007 :  10:42:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hei! Her er det ingen fasit nei..
Men det har mye å si når det kommer til hva slags type hesten er.
Kraftig, spinkel, edel, osv..

OG ikke minst om rytteren er langbeint eller ikke.
Jeg er da litt langbeint og har en hest som er rundt 168 cm..
Og beina mine går nedenfor magen hans, og han er en middels kraftig hest.
Så neste hest blir nok samme type bare litt høyere, for jeg kan se litt stor ut på han i blandt,
Fordelen for meg er at siden han har lengre bakbein enn frambein så har jeg ikke noen problemer med å komme rundt og samle han.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 21/05/2007 :  00:39:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
heh...godt noen nevnte over her at "alle kunne ri på raser som fjording osv" for fjordingen min er 135 høy og jeg 168cm høy. Så jeg føler meg stor ved siden av han, men da jeg sitter oppe på han blir det helt annerledes, og jeg tenker ikke over det, selv om det sikkert ser litt snodig ut:)
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 22/05/2007 :  11:21:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
heh...godt noen nevnte over her at "alle kunne ri på raser som fjording osv" for fjordingen min er 135 høy og jeg 168cm høy. Så jeg føler meg stor ved siden av han, men da jeg sitter oppe på han blir det helt annerledes, og jeg tenker ikke over det, selv om det sikkert ser litt snodig ut:)

Opprinnelig postet av Angela_Dunjar

Jeg er sikker på at dere ikke ser snodige ut! Fjordinger er som regel veldig kraftige hester. Hadde hesten din vært en spinkel ponni, hadde dere nok sett snodige ut, men synes nesten aldri at folk ser for store ut på fjording.

Det som ser rart ut er veldig små barn på fjording. Selv om dette er er rase som ikke er så veldig høye, blir barn veldig små på toppen av hesten. Dette gjelder selvsagt ikke bare for fjording, men også andre raser av liknende utseende...
Gå til toppen av siden

Star-Carro

» VIP

Skrevet - 06/06/2007 :  06:26:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er sånn ca. 170cm høy er jeg for høy for ponnien min på 147cm? Han er en haflinger

Gå til toppen av siden

silvasnuska

Skrevet - 08/06/2007 :  22:36:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Star-Wars: Så lenge du føler at du passer med hesten din så ser jeg ingen grunn til at du skal være 'for høy for han' eller at han er 'for liten for deg'. Man kunne sikkert ha kommet med at så og så mange cm lengre eller mindre burde hesten eller beina dine vært osv osv, men sånn som jeg ser det så er det ikke mye som er 'feil': hadde du sittet på en liten minishettis som nesten knakk sammen under deg hadde det vært noe annet for å si det sånn... jeg synes det ser ut som at dere passer helt greit sammen når det gjeldr str., (synes kanskje det så ut som at stigbøylene var litt korte for beina dine på det første bildet eller er det bare meg..?)

Min hest (eller ponni da) er en god del lavere enn din (for en nydelig haflinger forresten!) og jeg føler meg praktisk talt for stor for henne.. he he nå kan ikke jeg gi noen nøyaktig høyde på meg da, har ikke målt meg på lenge... men i hvert fall, hun er ei slank lita norldands/lyngs-hoppe, på knapt ca. 1.32. Hadde hun vært noen cm høyere og noe kraftigere, hadde jeg følt meg mer passelig på henne, f.eks. naboens nordlandshoppe passer til den beskrivelsen, og jeg merker MYE forskjell på den i forhold til min.
Men jeg har nå den hesten jeg har og må greie meg med det Enn så lenge. Hun er vel både for lita for meg og jeg kunne tenkt meg en litt mer sprek og yngre hest med litt mer futt i, men jeg er kjempeglad i den hesten som jeg har og er innmari glad for å i det hele tatt få være så heldig å ha egen hest!!

Når jeg sier at jeg 'merker' hun er for liten, er det i grunn mye når jeg sitter på henne, at jeg ikke føler meg helt konfortabel lengre (jeg var vel litt stor til henne når jeg kjøpte henne og men har vokst enda mer nå!) og f.eks. i galopp føler jeg det noen ganger som om jeg på en måte 'sklir litt over halsen på henne', og jeg får litt sånn 'å sitte på en liten shettis-følelse' ofte når jeg rir henne... Jeg drømmer mange ganger om å ha en HEST også, i tillegg til lille ponnien min da, SOM har lært meg masse og jeg klager ikke på henne

Egentlig så teller det vel mest hvordan du føler deg med hesten ellers, men jeg vil også nevne at det også er litt viktig å ha en hest som man passer med på den andre måten også. Man føler seg ikke så bra på en alt for stor hest eller en hest som er alt for liten!

Jeg lurte egentlig på om noen hadde en ganske veiledende høyde for hest og rytter, men det er tydeligvis vansklig å gi noe riktig svar på...
Men det er jo mange som kan gi gode forslag heldigvis, og takk for det

Redigert av - silvasnuska den 08/06/2007 22:40:50 Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2007 :  23:49:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg er ganske så gøy. Er vel ca 178 høy og hadde før jul ei fhordinghoppe på 140. Jeg følte meg ikke stor på henne, og tror ikke jeg så stor ut heller. Beina mine var akkurat der de skulle til tross for at jeg er langbeint, men hun var ganske så kraftig Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.