hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor er det blitt av folks hjerter..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Hvor er det blitt av folks hjerter..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

marianne_ihlang

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2007 :  14:42:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo!
Må si jeg blir utrolig frustrert av alle som selger sine gamle venner.. hesten blir 18-19 år og folk selger unna for en billig penge.. hvor er dine følelser for hesten blitt av..? hallo!!!!!! Jeg kunne aldri solgt videre en så gammel hest. har selv en traver dame på 20 år, men neimen om jeg kunne solgt henne igjen.. aldri i livet.. fortjener virkelig en gammel hest å bli flyttet så sent i livet, hva om den virkelig trives der den er??? og hva om de du selger til ikke tar godt vare på den..?? Min gamle hest skal avlives, jeg skal holde henne selv, og begraves hjemme her når den tid kommer. Til da kommer hun til å nyte sin pensjonist tid her hvor hun er trygg og kjenner alle... syns fler bør tenke på sin gamle venn på den måten enn bare å selge når de skjønner at enden kan komme når som helst og ikke orker den avgjørelsen selv.. tenk om de siste menneskene du så i ditt liv, var noen du overhode ikke kjente.. for en ensom følelse..

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die tomorrow.

Frk. Zilja

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2007 :  17:02:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heilt enig:) Min hest skal og væra hos meg til hu hennas siste stund! Og skal begravast i hagen.. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/05/2007 :  19:10:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva om du kommer i en situasjon hvor du faktisk ikke kan ha hesten lenger, den er 18 år gammel, og frisk som en fisk .... du kan absolutt ikke ha den lenger , av en eller annen grunn. Skal den slaktes og begraves i hagen da, i stedet for å kanskje være til glede for noen andre, og føle seg nyttig et annet sted ??

Hvor går den etiske grensen for salg ? 17 år ? 15 ? 10?

En 17 år gammel hest kan godt være sliten og gammel, mens en på 25 kan være *ung som ei fole*

jg forstår hva du mener ,og er i utgangspunktet enig med deg ... men hva om man ikke kan ha dne lenger?? en hest er et stort dyr med mange behov, og som koster mye penger og sitte med.

Redigert av - summer den 16/05/2007 21:37:10 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/05/2007 :  19:10:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
ops, kom visst to ganger.
Redigert av - summer den 16/05/2007 21:36:42 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/05/2007 :  22:03:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller hva med en konkurranserytter? Jenta på 11 år får en la oss si 12 år gammel godt skolert sprangponny. Når jenta er blitt 16 år, og ikke lenger får være ponnyrytter, så er ponnyen blitt 17 år. Jenta elsker dyret sitt, men ønsker nå at den skal få en roligere tilværelse, med koselige turer i skog og mark. Dette er noe hun ikke kan gi den, da hun står på et ridesenter mindt i byen, samtidig som hun selv har lyst å fortsette å konkurrere, men da med hest. Å ha to hester oppstallet på dette ridesenteret med utgifter på ca 5000,- i mnd pr hest, altså 10.000,- i mnd, det har hun ikke råd til. Er det da egoistisk å selge den? Jeg synes ikke det iallefall!! Hesten vil få en koselig og roligere tilværelse på sine eldre dager, og slappe mer av.

Men en ting er jeg enig i; sitat; "syns fler bør tenke på sin gamle venn på den måten enn bare å selge når de skjønner at enden kan komme når som helst og ikke orker den avgjørelsen selv..."
Her er jeg helt enig!!!! Synger hesten på siste værs, og gjerne har vondt både her og der, da bør den ikke selges videre, uansett alder. Da hadde jeg heller avlivet den, og latt den slippe mer....

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/05/2007 :  01:25:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om det stemmer helt, men mener å ha hørt at man ikke kan selge en hest som er over 20 år - men "gi den bort". Da skal det også spesielle tilfeller til for å få den forsikret også.

Da jeg i 2003 måtte selge min 18 år gamle hest (pga. mye sykdom i familien og jeg bruker rullestol..), så gav de symbolske 5.000,- for henne. To år senere fikk jeg tilbud om å få henne tilbake - og da "fikk" jeg henne gratis. At jeg fortsatt har henne forsikret skyldes at de som kjøpte henne overtok forsikringen, så den var kontinuerlig. Har nå verdens blideste hest som i snart 3 år har bodd i den stallen hun ble født for 23 år siden.

Når "den dagen kommer" - så skal det skje hjemme, men det skal gjøres av proffe folk, og så skal hun sendes bort, da å grave ned en hel hest kan bli litt mindre hyggelig på sikt, hvis åtseldyr begynner å grave den opp osv. Jeg vil heller grave ned grimen hennes og en hårtust, og "leve på minnene".
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 17/05/2007 :  08:52:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vet ikke om det stemmer helt, men mener å ha hørt at man ikke kan selge en hest som er over 20 år - men "gi den bort". Da skal det også spesielle tilfeller til for å få den forsikret også

Det var slik før , men det er en del år siden det ble slutt .Man kan selge het uansett alder nå.
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 17/05/2007 :  23:15:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Jeg blir egentlig litt lei meg når jeg leser sånne ting, for av og til MÅ man rett og slett kvitte seg med hesten sin av forskjellige grunner. Man er jo selvfølgelig like glad i dem for det, men det lar seg av og til bare ikke gjøre å beholde dem.

Jeg ble tvunget til å skilles fra "mannen i mitt liv", Sleipner, for ett år siden. Han var da 23 år, og jeg bestemte meg for å omplassere ham. Et godt hjem er kanskje lettere å finne for en gammel hest om de omplasseres/selges billig?

Etter mye frem og tilbake, fant jeg et perfekt hjem for han, og han dro. Jeg fikk 500,- i "sympatipenger" av hun som overtok han, og det syntes jeg var veldig hyggelig. Jeg angrer ikke ne dag på at jeg valgte de jeg gjorde, for der vet jeg at Sleipner har det helt ypperlig.

Nå savner jeg han utrolig mye, av og til så mye at jeg ikke kan fatte det selv en gang. Jeg får faktisk tårer i øynene bare at å tenke på det! Sleipner var min første hest, og jeg har hatt så mange opplevelser sammen med han, både gode og ikke fult så gode, og jeg tør faktisk å påstå at Sleipner har vært med på å forme meg til noe av den jeg er idag.

Det er IKKE enkelt å skilles fra hesten sin, så jeg ville blitt glad om man ikke ble sett på som hjerteløse fordi man ikke har mulighet ti lå gi dem det hjemmet de fortjener lenger..

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 17/05/2007 :  23:40:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan jo være mange grunner til at en ikke kan ha hesten lengre, så jeg synes det blir litt feil å skrive et slikt innlegg. Det kan være økonomiske årsaker, sykdom, manglende tid o.s.v.
Det er ikke bestandig man kan ha en hest livet ut.
For eksempel er man aktiv konkurranserytter og hesten blir for gammel, så kan det jo hende man må selge for å kjøpe ny.

Ærlig talt synes jeg ikke man skal beholde en hest selv om den er gammel, og redd for at den skal få det vondt hos noen andre. Det synes jeg blir litt for egoistisk!
Hester har faktisk ikke vondt av å skifte hjem, de er utrolig tilpassningsdyktige!! Da mener jeg jo selvfølgelig ikke mange hjem på kort tid og sånn da
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/05/2007 :  00:17:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt eldre og GODE hester er jo mangelvare - da dette er de beste hestene for "ferske" ryttere som søker en egnet første hest. At en ung og uerfaren rytter skaffer seg en ung og uerfaren hest kan jo bli rene katastrofen....

Jeg vil tro at det er bedre for en eldre "avdanket" ponni, som f.eks. en ponnirytter ikke kan ha lenger fordi h_n må gå over til hest, vil få det bedre som en ny venn til en ung jente, enn å bli stående "på stas" og ikke blir brukt.

Det er også det "kalde faktum" at økonomi også spiller inn. Det er ikke alle som har råd til å betale hundretusenvis av kroner på å bare "beholde" en hest av sentimentale grunner.

Da har man bare to valg: Selge hesten, eller avlive den - fordi man tror at "ingen andre" kan bli venn med ens gamle hest....

Man kan reflektere mye over dette - og det "hjelper" da å ha levd noen år og opplevd "livets realiteter", både personlig med folk og dyr, samt å ha en litt trang økonomi.

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/05/2007 :  10:03:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
De som selger hestene sine som er 20år osv og skriver at de selges som selskaps hest fordi de ikka kan brukes mer pga skade, det synes jeg er litt for drøyt.

Da for det første bør den gis bort.
Eller rett og slett avlives.

Jeg har hatt min hest i 10år snart og han blir hos meg, selv om folk sier åå kan ikke han få nyte sine siste år hos oss som barne ponni.
Da tror jeg min ponni hadde blitt sikkelig fornermet om jeg hadde sendt han bort.

Han er min venn, min partner, det eneste jeg virkelig kan stole på og han sviker aldri meg, så hvorfor skal jeg svike han?

Nei har man først skaffet seg hest og hatt den lenge synes jeg man kan beholde den med mindre man må ut og konkurrere og ikke kan ha den det er jo forstålig *ironi*

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 18/05/2007 :  12:22:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei har man først skaffet seg hest og hatt den lenge synes jeg man kan beholde den med mindre man må ut og konkurrere og ikke kan ha den det er jo forstålig *ironi*

Jeg har hatt min hest i 13 år. Hesten min er 13 år. jeg har også en toåring, som jeg har hatt i et halvt år. Si om 7 år, så får jeg en sykdom som tilsier at jeg selv aldri mer kan ta meg av dem på skikkelig vis. Det er mange slike sykdommer, og jeg ligger i risikosonen til å få en. Hun er frisk og rask og kan leve i 10 år til . Skal hun da gå på pynt her hos meg resten av sitt liv, når hun og en annen person kan få glede av hverandre, fordi jeg først har skaffet meg hesten, og fordi hun har levd hos meg hele livet og vi kjenner hverandre ut og inn ?? Skal jeg betale for en hest jeg ikke bruker, i 10 år, og gå og klappe på henne i gode dager, ansette noen til å fore og slippe ut og måke, osv osv ... de kan jo ikke ri hesten .. for da kunne jeg jo like godt solgt ikke sant ....

ting skjer faktisk her i livet. Man kommer i situasjoner hvor man faktisk ikke kan ta seg av dyrene lenger. Og er de da friske og raske, så er det faktisk vårt ansvar og finne et nytt og egnet hjem.

Hva om noe skjer økonomisk, du greier omtrent ikke å gi mat og klær til barna dine, hvordan kan man da forsvare og betale flere tusen kr i mnd på en hest ? HAr man barn, kommer barna FØRST, og hesten som nr 2. Sånn er det bare. man lar ikke barna sulte og gå i dårlige klær fordi man velger noe som tross alt er en luksus.

nei, det er mange grunner til at man selger hesten sin selvom den er gammel, så tenk litt igjennom det. Selvom man mener nå at hesten skal være hos en til den dør, så er det ikke sikkert skjebnen mener det samme. Utrolig mange hester har fått en ny ugndom , fordi eier har skønt at den ikke har den tiden og overskuddet som skal til, finner et nytt godt hjem hos noen som HAR den tiden og overskuddet som skal til ... og blomstrer opp.

hva om DU dør ??? HVa skal skje med hesten da ?

Jeg synes faktisk det er tvert imot jeg, hvis man ikke har mulighet til å gi en gammel hest det den trenger , enten det er tid eller penger eller behandling eller hva ... så er det egoistisk og ikke gi den en sjanse et annet sted. ANdre mennesker kan ta seg like godt av hesten som vi kan. Kanksje tilogmed bedre ?

Redigert av - summer den 18/05/2007 12:25:16 Gå til toppen av siden

Alekssandra
» VIP

Skrevet - 18/05/2007 :  15:25:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med deg summer^^ Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 18/05/2007 :  16:00:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Veldig bra inlegg, Summer!! Er så enig med deg..
Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 18/05/2007 :  17:00:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Summer Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 18/05/2007 :  22:01:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg ser ingenting galt med å omplassere/selge gamlingen sin til et godt pensjonistliv, med godt stell og fine rusleturer, og nyte livets glade dager med mennesker rundt seg som har god tid og er glad i hesten. Heller det enn at den skal stå hjemme å støve ned fordi ingen har tid til å bruke den, den er jo selvfølgelig "erstattet". Og for de som ikke har mulighet til å ha to hester er jo dette eneste løsning. Men man selger jo ikke til første og beste, det skal jo trossalt være hestens hjem resten av livet.

Jeg snakker litt imot meg selv da jeg har en hest på 15 som ikke skal noen sted, han skal være på gården til han dør (han har mange år igjen som ridehest da...). Men denne hesten trives sjelden hos andre mennesker, han blir sur og vanskelig å ha med å gjøre. Han liker seg rett og slett best hjemme! Så jeg kan ikke selge han rett og slett, han vil bare ikke flytte. Men poenget er at jeg kan gjøre det, jeg har egen gård og vil ikke koste meg skjorta.
Nei, det er mange faktorer for og i mot, men man får gjøre det som er best for hesten, ikke være egoistisk.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.