hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor er det blitt av folks hjerter..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Hvor er det blitt av folks hjerter..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/05/2007 :  23:39:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Nei har man først skaffet seg hest og hatt den lenge synes jeg man kan beholde den med mindre man må ut og konkurrere og ikke kan ha den det er jo forstålig *ironi*

Jeg har hatt min hest i 13 år. Hesten min er 13 år. jeg har også en toåring, som jeg har hatt i et halvt år. Si om 7 år, så får jeg en sykdom som tilsier at jeg selv aldri mer kan ta meg av dem på skikkelig vis. Det er mange slike sykdommer, og jeg ligger i risikosonen til å få en. Hun er frisk og rask og kan leve i 10 år til . Skal hun da gå på pynt her hos meg resten av sitt liv, når hun og en annen person kan få glede av hverandre, fordi jeg først har skaffet meg hesten, og fordi hun har levd hos meg hele livet og vi kjenner hverandre ut og inn ?? Skal jeg betale for en hest jeg ikke bruker, i 10 år, og gå og klappe på henne i gode dager, ansette noen til å fore og slippe ut og måke, osv osv ... de kan jo ikke ri hesten .. for da kunne jeg jo like godt solgt ikke sant ....

ting skjer faktisk her i livet. Man kommer i situasjoner hvor man faktisk ikke kan ta seg av dyrene lenger. Og er de da friske og raske, så er det faktisk vårt ansvar og finne et nytt og egnet hjem.

Hva om noe skjer økonomisk, du greier omtrent ikke å gi mat og klær til barna dine, hvordan kan man da forsvare og betale flere tusen kr i mnd på en hest ? HAr man barn, kommer barna FØRST, og hesten som nr 2. Sånn er det bare. man lar ikke barna sulte og gå i dårlige klær fordi man velger noe som tross alt er en luksus.

nei, det er mange grunner til at man selger hesten sin selvom den er gammel, så tenk litt igjennom det. Selvom man mener nå at hesten skal være hos en til den dør, så er det ikke sikkert skjebnen mener det samme. Utrolig mange hester har fått en ny ugndom , fordi eier har skønt at den ikke har den tiden og overskuddet som skal til, finner et nytt godt hjem hos noen som HAR den tiden og overskuddet som skal til ... og blomstrer opp.

hva om DU dør ??? HVa skal skje med hesten da ?

Jeg synes faktisk det er tvert imot jeg, hvis man ikke har mulighet til å gi en gammel hest det den trenger , enten det er tid eller penger eller behandling eller hva ... så er det egoistisk og ikke gi den en sjanse et annet sted. ANdre mennesker kan ta seg like godt av hesten som vi kan. Kanksje tilogmed bedre ?

Opprinnelig postet av summer

Mente dette om folk som kvitter seg med en gammel kjær venn for og kjøpe en som er bedre.
Har man økonomi til og ha hesten så kvitter man seg ikke med den, fordi man vil ha noe nytt og bedre, som et par utgåtte sko.

Og er ikke spessielt barnevennlig så og få unger og kaste penger ut av vinduet på dem det gidder jeg ikke.

Hesten derimot han skal ha alt han trenger og litt til,

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/05/2007 :  02:09:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og er ikke spessielt barnevennlig så og få unger og kaste penger ut av vinduet på dem det gidder jeg ikke.

....kaste penger ut av .... hjelp....

vel, uansett var det med barn bare ett poeng da, av mange. man har forstatt helse som et argument.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 19/05/2007 :  19:44:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

vel, uansett var det med barn bare ett poeng da, av mange. man har forstatt helse som et argument.

Hihi...det var for så vidt en fiffig sammenligning
Det er jo helt klart forskjell på folk, og sånn er det bare. Men man bør uansett respektere andres valg og ikke kalle dem hjerterå.
Gå til toppen av siden

marianne_ihlang

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2007 :  20:24:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo!
Egentlig på en måte litt hyggelig at folk engasjerer seg i dette temaet..

Såklart skjønner jeg også at man kan komme i den situasjon at det eneste riktige er å selge den videre... men er så ufattelig mange som selger fordi de vil ha noe "nytt, bedre og yngre" og for meg blir det HELT feil.. Klart nå rir jeg ikke konkuranser for det har jeg ikke hester til, har aldri brydd meg om å ha hest etter noen som alle vet hvem er, det er ikke meg. Jeg ser selskap i alle hester.. være seg traver eller oldenburger. For å snakke om noe helt annet liksom, men det jeg mener er at om du først selger videre så skal du jammen være sikker på at du selger riktig.. ALLTID med prøvetid, for å se om ting faktisk fungerer med den nye eieren. Har ei venninne som solgte videre sin 18 år gamle venn til noen tilsynelatende snille og heste"flinke" folk.. på første besøk så hesten flott ut, men når hun 1mnd senere kom en tur igjen kunne hun telle alle ben i hele hestekroppen, pelsen FALT av og han var mer død enn levende.. hun tok med seg hesten hjem... Er altfor mange som selger og aldri tar kontakt igjen.. det syns jeg er synd. En melding i ny og ne har alle tid til å sende.. Vi har 5 hester hjemme og det er kun forrige eier av to av de jeg hører fra innimellom. de jeg kjøpte unghesten min av og hun jeg overtok min gamle dame etter.. (og før jeg får pepper for å snakke mot meg selv skal det sies at jeg har ridd henne fra hun var 15 og fikk først tilbud om å kjøpe/få henne når hun som hadde henne skulle flytte..) Vil bare alle skal tenke seg godt om og finne GODE hjem om først din kjære gamle venn må bytte hjem...

hvorfor ikke selge sin hund når den blir gammel ? det gjør vi ikke...

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die tomorrow. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 19/05/2007 :  21:30:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

JA hva om helsen sviker og du ikke kan passe på barna dine da?
selger du dem til et godt hjem eller kanskje gir dem bort da eller?

Hvem kan selge en venn eller familien sin?

Jeg kan ikke det, hesten er min venn og det beste jeg har og det er det samme som om du skulle solgt barna dine.

summer

Skrevet - 19/05/2007 :  22:21:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

en god del barn havner faktisk i barnevernets hender pga nettopp det at foreldrene ikke er i stand til å ta seg av dem. Og vanligvis: Når det gjeldenr barn er man to om saken. Blir mor syk, kan far ta ansvar!!!

Folk selger kanskje ikke hundene sine, fordi en hund krever faktisk ikke det smme hverken fysisk eller økonomisk som en hest gjør . Heste er krevende og dyrt.

og dessuten...utrolig mange eldre hunder søker nye hjem, så det var egentlig ikke noe godt argument ....

poenget mitt er at: DU vet ikke hvorfor alle gamle hester blir solgt. kanskje er det en meget god grunn , som utgjør at faktisk den gamle hesten får det bedre om den blir solgt enn når den blir der den er.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 19/05/2007 :  22:55:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

en god del barn havner faktisk i barnevernets hender pga nettopp det at foreldrene ikke er i stand til å ta seg av dem. Og vanligvis: Når det gjeldenr barn er man to om saken. Blir mor syk, kan far ta ansvar!!!

Folk selger kanskje ikke hundene sine, fordi en hund krever faktisk ikke det smme hverken fysisk eller økonomisk som en hest gjør . Heste er krevende og dyrt.

og dessuten...utrolig mange eldre hunder søker nye hjem, så det var egentlig ikke noe godt argument ....

poenget mitt er at: DU vet ikke hvorfor alle gamle hester blir solgt. kanskje er det en meget god grunn , som utgjør at faktisk den gamle hesten får det bedre om den blir solgt enn når den blir der den er.

Jeg mener fortsatt at har man økonomi til og beholde hesten sin selv om den kanskje ikke er så ung som den engang var så har den faktisk rett til et verdig liv på sine eldre dager.

Og når man selger den så kanskje den ikke får det bra.
Kanskje den blir solgt igjen og igjen.

Nei min hest skal nok bli hos meg , han fortjener det aller beste og han trives. så jommen meg skal han få lov og leve sine år som gammel hest der han føler seg lykkelig og trygg.

*HVEM KAN SELGE EN VENN?*

summer

Skrevet - 19/05/2007 :  23:38:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg mener fortsatt at har man økonomi til og beholde hesten sin selv om den kanskje ikke er så ung som den engang var så har den faktisk rett til et verdig liv på sine eldre dager.

selvsagt . Men hvem sier hesten ikek får et verdig liv om du selger den. Kanskje trives hesten bedre hos ny eier enn hos deg, tenk det du. og .... hele mit poeng var ikke hvis du har økonomi til å sitte med den. Men hvis du IKKe har økonomi til åsitte med den.

Hvis du overtar en 20 år gammel hest, vil den da ikke få et verdig liv ???

poenget mitt er at noenganger tilsier helse , økonomi eller andre ting at man ikke kan sitte med sin gamle hest. Og da er det to alternativer. Nytt hjem, eller avliving. Og i mine øyne avliver man ikke et friskt individ ford iINGEN ANDRE kan gi den et godt liv...tror man.

HAr du økonomien tildet så er det jo greit da. Men si verden forandrer seg, og brått har du ikke jobb......

Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 20/05/2007 :  12:08:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med summer, man må selge hvis den ikke har det bra hos deg fordi du ikke har tid eller penger osv men hvis du har det så ser jeg ikke noe grunn til og selge den!!

Min hest på 9år og 3år skal være hos meg til de dør så lenge jeg kan ha de!!!!!
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  12:08:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva om man må flytte bort for å gå på skole eller får drømmejobb et annet sted? Et sted som man ikke kan ha med hesten? Hva gjør man da? Selge kan man ikke, for man selger ikke en venn. Ei heller avliver man en venn... Kan man sette den på et beite og besøke den en gang i mnd? Eller sette den vekk på for?? Hmmmm.... ikke store forskjellen for hesten å bli satt bort på for og solgt... Eller kanskje bare man dropper utdanningen og tar en jobb i kassa på rema istedenfor?????
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 20/05/2007 :  12:28:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva om man må flytte bort for å gå på skole eller får drømmejobb et annet sted? Et sted som man ikke kan ha med hesten? Hva gjør man da? Selge kan man ikke, for man selger ikke en venn. Ei heller avliver man en venn... Kan man sette den på et beite og besøke den en gang i mnd? Eller sette den vekk på for?? Hmmmm.... ikke store forskjellen for hesten å bli satt bort på for og solgt... Eller kanskje bare man dropper utdanningen og tar en jobb i kassa på rema istedenfor?????

Opprinnelig postet av TORHILD

Heller det og svike ansvaret du har over for en hest.
Jobber kommer og går.

Og hvordan ville du føle deg , om du tok drømme jobben og 4 månder senere så hadde de ikke bruk for deg og så blir du kanskje sittende i kasse på rema og dingle og hesten har du solgt.

Vel da er kanskje ikke livet så bra? i kassa på rema

summer

Skrevet - 20/05/2007 :  15:47:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jobber kommer og går

ja akkurat nå gjør de det. Det er overflod av jobb. Det er ikka altfor mange årene siden folk slet vettet av seg med å finne jobb i det hele tatt. Og det vil garantert skje igjen. Pipa får kanskje en annen lyd den gangen du blir oppsagt , og ikke finner ny jobb i det hele tatt. For det kan skje. da kan du jo se da, hvor lett det er å holde hesten sin på en ullverdig måte ... når man faktisk ikke har pengene til det ...

Du får mene hva du vil . Men se iallfall ikke ned på mennesker som av økonomiske eller helsemessige årsaker tar det ansvaret de faktisk har, og finner et nytt og godt hjem til vennen sin.

Hva skjer med hesten din om du skulle omkomme ? En kule i panna ? (Ja den var stygg, men man må jo spørre...siden gamle hester ikke skal bytte hjem)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 20/05/2007 :  17:56:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jobber kommer og går

ja akkurat nå gjør de det. Det er overflod av jobb. Det er ikka altfor mange årene siden folk slet vettet av seg med å finne jobb i det hele tatt. Og det vil garantert skje igjen. Pipa får kanskje en annen lyd den gangen du blir oppsagt , og ikke finner ny jobb i det hele tatt. For det kan skje. da kan du jo se da, hvor lett det er å holde hesten sin på en ullverdig måte ... når man faktisk ikke har pengene til det ...

Du får mene hva du vil . Men se iallfall ikke ned på mennesker som av økonomiske eller helsemessige årsaker tar det ansvaret de faktisk har, og finner et nytt og godt hjem til vennen sin.

Hva skjer med hesten din om du skulle omkomme ? En kule i panna ? (Ja den var stygg, men man må jo spørre...siden gamle hester ikke skal bytte hjem)

Da har jeg en som tar over ansvare for han som jeg stolter 100%
Og får håpe jeg omkommer sammtidig som hesten da for uten hesten intet liv.

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  22:17:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja, hver sine meninger!!

Selv har jeg planer å leve lenger enn hesten min, og å sitte der 30-40 år uten utdannelse, god jobb, mann og famile, fordi jeg har "ofret" meg for hesten? -Nei takk!!!!

Hesten er en viktig del av mitt liv, men den er ikke livet mitt...

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 20/05/2007 :  23:32:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jaja, hver sine meninger!!

Selv har jeg planer å leve lenger enn hesten min, og å sitte der 30-40 år uten utdannelse, god jobb, mann og famile, fordi jeg har "ofret" meg for hesten? -Nei takk!!!!

Hesten er en viktig del av mitt liv, men den er ikke livet mitt...

Opprinnelig postet av TORHILD

Greit nok det med jobb og utdannelse, men kan styre meg for mann og barn, det er jo bare mer jobb og kaos enn det er glede virker det som

Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.