hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rideskole hester!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 Rideskole hester!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ina og blakken

» VIP

Skrevet - 24/02/2004 :  10:48:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
En annen ting er at hvis en rideskole skal selge mesteparten av hestene for å slutte med rideskole, slakter de hestene. Friske, unge og vakre hester blir sendt til slakt fordi de som eier dem ikke gidder å bruke litt tid på å finne noen snille eiere til dem som kan ha stor glede av dem...
helt eig med deg!!!!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2004 :  13:03:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En annen ting er at hvis en rideskole skal selge mesteparten av hestene for å slutte med rideskole, slakter de hestene. Friske, unge og vakre hester blir sendt til slakt fordi de som eier dem ikke gidder å bruke litt tid på å finne noen snille eiere til dem som kan ha stor glede av dem...
helt eig med deg!!!!

Opprinnelig postet av ina og blakken

Gjør de?

Nå har ikke jeg opplevd at mange rideskoler skal legges ned. Men jeg kjenner litt til hestene f.eks. fra Roligheten i Bergen som var nære på nedleggelse i fjor vår. Hestene som stod der stor på en rideleir på Østlandet i sommer, før de dro tilbake på beite i Bergen og fikk startet ny rideskole med de samme hestene likevel. Men uannsett.. Her hadde jeg inntrykk av at det omtrent stod lange ventelister på å kjøpe de forskjellige hestene, og det var aldri snakk om å slakte en frisk hest. Det ble gjort en iherdig innsats for å beholde hestene lengst mulig tilfelle nye lokaler ble skaffet. Noe de var så heldige å få.. Men å sende en frisk hest til slakt var aldri aktuelt.

Ellers kjenner jeg jo til et par rideskoler som ikke har planer om å legge ned. Men her får de omtrent henvendelser ukentlig fra elever som vil kjøpe yndlingen og ha den som egen. Hvorfor skal en da ha problemer med å selge skolehestene om en så legger ned?

Den ene rideskolen jeg nå har ganske mye kjenskap til er en nyoppstartet rideskole som fordi de er i etableringsfasen har gått til anskaffelse av mye nytt hestemateriale. Nå har de riktignok vært heldige med å overta endel skolehester fra diverse rideskoler hvor de har kontakt, men de sier at det faktisk er veldig vanskelig å få tak i egnede rideskolehester. For en rideskole er faktisk allerede skolerte rideskolehester gull verdt. At rideskoler som allerede har gode rideskolehester men som skal legge ned slakter hestene sine (vel og merke gitt at dem er friske) er dumt. Heldigvis skjer ikke dette blant "mine rideskolekontakter".

Tror jeg er heldig med tanke på at de rideskolene jeg har mest kontakt med for tida er rideskoler med flotte hester, hester som har det bra, får mye utegang, godt med mat, godt stell, god oppfølging ved skade/sykdom, går et antall timer som er respektabelt per dag osv. At skolehester har det verre enn privathester er heldigvis for meg bare en myte.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 24/02/2004 :  13:07:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror jeg er heldig med tanke på at de rideskolene jeg har mest kontakt med for tida er rideskoler med flotte hester, hester som har det bra, får mye utegang, godt med mat, godt stell, god oppfølging ved skade/sykdom, går et antall timer som er respektabelt per dag osv. At skolehester har det verre enn privathester er heldigvis for meg bare en myte.

Opprinnelig postet av spoff

Jeg opplever det samme! Rideskolehestene jeg har vært borti lever et liv som er minst like godt som andre privathester sitt!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 24/02/2004 :  14:17:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Jeg har vært borti flere stder der jeg syns rideskolehestene har et mer stimulerende og fritt liv...De får gjerne stå ute hele formiddagen fra etter frokost og blir tatt inn igjen, børsta og ridd i en to tre timer før de for middag og kanslke får stå ute til kveldsmaten. Privathestene derimot står inne hele dagen, får kanskje gå en time eller to i en liten paddock ute før de blir ridd i en time eller mindre og må stå inne resten av dagen...Hvem har det "værst" da? Ikke det at Privathestene lider og har det skikkli fælt, men jeg ville heller vært skolehest da!
Man burde lære av Islandshestfolket! La hestene gå ute i flokk!

Ellbell&Thirla

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.