hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pelham??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Pelham??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 27/05/2007 :  16:29:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Går det an å bruke delta på pelham?? blir det svakere effekt eller hva??'

håper på svar

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly

summer

Skrevet - 27/05/2007 :  20:23:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
NEI!

Eller .. folk gjør det jo , men hele poenget med pelham er jo nettopp to tøyler, og at du kan bruke stangeffekten når du trenger den, og ellers la den være.

Med delta blir det hverken fugl eller fisk ,og litt virkning av alt.

Min mening er at enten rir man pelham med to tøyler, eller så rir man med noe helt annet.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 27/05/2007 :  20:38:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig enig!! Selv om "alle" rir med delta her i vårt distrikt... Tror ikke jeg har sett en eneste person på stevner rundt her som har to sett tøyler....
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2007 :  09:52:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Er vel ikke så rart det Torhild, er vel ikke lov til å ri med pelham (m/to tøyler) på dressurstevner, eller? Og synes å ha lest et sted at man ikke får lov til å ri med to tøyler på sprangstevner heller (men ikke sikker).

Men JEG rir med pelham med to tøyler ihvertfall (skal sies at jeg aldri har sett noen andre gjøre det da, de bruker som regel delta (og er som regel sprangryttere ).

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 29/05/2007 :  20:59:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
men f.eks. til hjemmebruk...
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Marita_Enghild

» VIP

Skrevet - 29/05/2007 :  21:56:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men f.eks. til hjemmebruk...

Opprinnelig postet av JanitaAndTheHorses

Jeg tenker at hvis man skal bruke pelham til å ri tur med på det nederste som er sterkest er bittet veldig sterkt. Og det ville ikke jeg brukt.
Men hvis man er nødt så er man det
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/05/2007 :  22:37:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den nederste delen på pelhamen er stangbitt, og stang skal kun virke inn når man trenger stangen. Nå skal stang i utgangspunktet ikke brukes til å stoppe en hest med, men til å hjelpe til å samle en hest på løs tøyle.. men dessverre er det ikke det den alltid blir brukt til.

Men den nederste tøylen skal ikke brukes, annet enn når man trenger den ! Derfor to tøyler.

Det er samme om det er hjemmebruk elelr stevnebruk. Bittet er konstruert for to tøyle. Setter du på en delta, mister du BÅDE trinseeffekten OG stangeffekten, og får noe merkelig greier. tenk så unøyaktige signaler det gir hesten din, og tenk på at du sitter der og aner ingenting om når stangen setter inn og ikke ....
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2007 :  23:27:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Den nederste delen på pelhamen er stangbitt, og stang skal kun virke inn når man trenger stangen. Nå skal stang i utgangspunktet ikke brukes til å stoppe en hest med, men til å hjelpe til å samle en hest på løs tøyle.. men dessverre er det ikke det den alltid blir brukt til.

Opprinnelig postet av summer

Helt enig her:)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 31/05/2007 :  12:20:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Tusen Takk for svar :D
Er det mange som bruker pelham?? og til hva??

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Badeball

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2007 :  20:48:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBadeball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBadeball  Svar med kopi av melding
Diskusjonen om bruken av pelham er vel evigvarende. Opprinnelig var det et showbitt som ser ut som, og har noe av samme virkningseffekt som kandar. Det ble laget for hester med liten munn til plass til kandar (cobs og showponnier) og for ryttere som ikke burde ride på kandar. Så ja, det er opprinnelig et bitt for to tøyler. Men ser man idag på en sprangbane, så rir majoriteten av pelhamrytterne med delta. Det er et bitt for følsomme men sterke hester, og selv om det gir uklare og til tider feil signaler så vil rytterne føle kontroll over hesten med en bedre følelse enn pessoa. (Gjelder ikke alle hester og ryttere)
Selv har jeg en hest som er fryktelig vanskelig å finne bitt til, fordi han er meget følsom men samtidig sterk og tar tak. Rir med et rett vulkanittpelham på to tøyler i sprang. Rir han mest på øverste tøylen, men tar tak i nederste mer inn mot trange linjer og hvis han drar for mye. Dette fungerer bra på han, men er ennå ikke optimalt.
Så ja, pelham er et godt bitt hvis man bruker det riktig og på hester det passer til

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/06/2007 :  21:59:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er vel ikke så rart det Torhild, er vel ikke lov til å ri med pelham (m/to tøyler) på dressurstevner, eller? Og synes å ha lest et sted at man ikke får lov til å ri med to tøyler på sprangstevner heller (men ikke sikker).

Opprinnelig postet av Natalie_S

Pelham i dressur??? Der er det trinse, og evt kandar senere. Pelham er jo et "sprang-bitt", så når jeg snakket om stevner var det SELVSAGT sprang-stevner jeg snakket om...

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2007 :  22:50:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Vel, når du sa stevner så kunne det jo misforstås Ihvertfall når pelham (ifølge meg) slett ikke er et sprangbitt, det er et supert alternativ til kandar (ris selvsagt på to tøyler, og da får man jo både et bridon tøyle og en stangtøyle). For som sagt, i spang så brukes pelham med delta, og det er ikke slik bittet er ment å brukes (mener nå jeg da.
Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/06/2007 :  07:14:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har kuttet ut pelhamen, siden hesten fungerer bedre på muffebitt, men jeg fikk MYE bedre virkning med to tøyler enn med delta.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2007 :  10:24:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Men jeg lurer litt; Er det lov å ri med to tøyler i sprang (på stevner mener jeg)?
Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

MissMabel

» VIP

Skrevet - 02/06/2007 :  22:21:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei. rir selv me pellhem og to tøyler.
men for å gjøre det må du jo kunne bruke det . hvis jeg rir med delta føler jeg at signalene blir mye gråvere og upresise. har aldri møtt noen andre som rir med to tøyler men vet det er noen. alle sier at det er så vanskeligå kontrulere to tøyler, men øvelse gjør mester
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2007 :  00:48:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
ja, du kan ri på pelham med to tøyler i sprang (og terreng), MEN ikke på ponnier. Passe dumt spør du meg, men det forhindrer iallfall at folk rir bare med én tøyle nederst. burde vært påbudt med to syns nå jeg...

krever litt øvelse å bli vant med tøylene, men jeg brukte bare noen få rideturer så var det greit.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.