hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Heser som ikke går ilag:(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Heser som ikke går ilag:(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2007 :  21:47:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Hei!
Bestevenninen min har akkuratt kjøpt seg hest:)
Vi har prøvd og hatt dei ilag med det nytter ikke, hesten til venninen min står kunn og spenne hesten min, han slutter aldri før jeg tar ut hesten min fra beitet. de virker ut som de aldri vill stoppe.

men vi har kunn prøvd og hatt dei ilag da nor noen andre hester har vert på beitet. og vill egentli ikke ha dei sammen igen, men vi rir ganske ofte ilag og er på ferie og sann ilag, og vi må venne hestene våre til og ver sammen viss de skal bli hesteferie på oss!

Seljeset lucy<3

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/06/2007 :  01:48:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - et rangoppgjør som de ikke får avgjort, altså.
Er den nye hesten likedan med andre hester også, eller bare med din?

Enhver ny hest i en flokk - på et nytt sted, vil prøve ut sin rang, særlig hvis den fra før har vært en lederhest. Da har den vondt for å underordne seg, og vil prøve seg på alle hester som den anser som "rivaler".

I vår stall må en ny hest alltid stå inne i ca. to dager, så den blir vant til lyder og lukter av andre hester i stallen. Ved utslipp tar man hensyn til eiers beskrivelser av hesten - om den er en "høyranget" eller "lavranget" hest fra før. Da slipper man ikke de to "sjefene" sammen, før nykomlingen har blitt kjent med noen av de andre hestene, og forhåpentlig har fått venner i flokken.

Har de sko på? - I så fall, få dem avskodd til verste oppgjøret er over, da skadene blir mindre.
Hester er ofte mer brutale mot hverandre enn vi mennesker liker, men det kommer av instinkter som i høyeste grad eksisterer i hestenes hoder.

Er det mærrer eller vallaker det er snakk om? Like store hester? Alder spiller også inn.

Hvis disse hestene skal dele stall og utegang, så bare MÅ de - en eller annen gang - finne ut av sin plass i flokken.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 05/06/2007 :  11:37:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel noen hester som ikke går overens med andre(mange)hester. Kom en ung kaldblodsvallak,4 år, til stallen en gang. Han hadde gått sammen med en annen vallak på forrige stallen og skulle nå integreres i flokken! Det som skjedde var at4 åringen jaget de 2 stakkars hoppene inn i et hjørne og holdt dem der og stilte seg selv mellom hoppene og de andre vallakene. Og de andre vallakene fikk ikke røre på seg for da var han der og strammet dem opp! Og det var med livet som innsats å hente en hest der inne! Og ja plassen var mer en stor nok!

Etter 1 uke med dette ble alle folkene lei og redde for hestene og seg selv så "bråk makern" ble tatt ut og plassert i et annet gjerde sammen med en annen vallak og dagikk det greit!

Skal sies at dette var aktive travhester så ingen var lysten på skader!

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2007 :  13:56:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Samme alder, samme rase, samme høyde, prikk lik.!!!

Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 05/06/2007 :  14:08:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Noen hester har virkelig vansker med å gå i lag... Jeg har to slike hopper. Når nyhoppa kom i september i fjor, satte jeg henne alene i innhengningen ved siden av de to som jeg allerede hadde. Ganske umiddelbart begynte de å "angripe" hverandre gjennom gjerdet; springer mot hverandre og sparker hverandre GJENNOM gjerdet. Jeg så meg nødt til å slippe de sammen, siden jeg fryktet at de skulle skade beina når de sparket gjennom gjerdet.

Jeg stillte opp mannssterkt, med gubben min på firehjuling til hjelp. De var ikke så snar med å angripe hverandre, men det var mest sannsynligvis fordi nyhoppa var mer nysgjerrig på firehjulingen enn de andre hestene. Hoppene braket sammen ganske kraftig etter kort tid. Alle hestene mine er barfot, så det blir heldigvis minimalt med skader av spark. Nyhoppa er eldst og den ultimate lederhoppa som aldri har hatt noen over seg i rang (ho er importert som 7 åring og ingen vet noe om hennes liv før det). Den andre hoppa mener også selv at ho er en leder og nekter å gi seg.

Slik har de holdt på, fra september til juni, hele 9 måneder. Angrepene er ikke like kraftige lenger, men de sparker og biter hverandre. Den yngste hoppa vil ikke akseptere den eldre som leder av flokken. Først nå, 9 mnd etter, kan jeg se enkelte lyspunkt. De kan nå stå ved siden av hverandre og hvile seg. De kan spise like ved hverandre. Og de oppfatter hverandre som en del av flokken og vil helst være i nærheten av hverandre. Men det smeller jo litt av og til, når damene ikke er helt enige...

Den yngste hoppa som nekter å akseptere den andre som leder, fikk i fjor en beitevenninne. Ho ble jaga rundt i en uke og ho sparket etter den hoppa i en uke. Så kunne de stå sammen, mule mot hale og beskytte seg mot myggen. Etter to uker ga ho bort lederskapet til "besøkshoppa".

Hvordan er disse to hestene i alder i forhold til hverandre? Hvordan er personligheten deres (leder, høyt i rang, lavt i rang)? Hvordan reagerer den andre når den blir sparket etter?

Ellen Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2007 :  15:18:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Hoppa har lav rang, mest Valaken har høy rang, ganske so skjefete, hun står bare der og tørr ikke og gjøre noe tilbake.

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2007 :  15:33:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
1 år i mellom di

summer

Skrevet - 05/06/2007 :  23:33:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
har de stor plass til å komme seg unna ? er det bare disse to sammen, eller flere ? Ved flere hester kan det ta litt tid før nykomlingen får lov til å komme inn i flokken Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2007 :  15:21:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
De hadde stor plass ja, der va 3 andre hester også, vi skla prøve ijen med berre di to
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.