hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klør seg på folk!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Klør seg på folk!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2007 :  13:54:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Hesten min har en dårlig uvane med og gå og klø seg på folk! det er spesielt nor hun har på seg trinse, eg har prøvd og skjiftet mellom mange trinse men det hjelp ikke, hunn har holdt på sann i flere månder! og eg er kjempe lei av dette, er de noen der ute som har råd og gi meg?
Seljeset lucy<3

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 18/05/2007 :  15:02:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Den ene hoppa mi gjør det der. Jeg tolker det som et forsøk på å få av seg hodelaget, for ho gjør det bare når ho er lei av å jobbe for føden. Jeg tillater ikke at ho gjør det, for ho gnir hodet ganske hardt mot folk da. Jeg sier nei og tramper i bakken. Om det ikke hjelper, snur jeg rompa til og truer med å sparke (som en hest ville ha gjort).
Ellen Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 18/05/2007 :  15:54:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min har en dårlig uvane med og gå og klø seg på folk! det er spesielt nor hun har på seg trinse, eg har prøvd og skjiftet mellom mange trinse men det hjelp ikke, hunn har holdt på sann i flere månder! og eg er kjempe lei av dette, er de noen der ute som har råd og gi meg?

Opprinnelig postet av SeljesetLucy

Gjør hesten din dette kun etter ridning? Eller gjør den det hele tiden? Mange hester jeg har vært borti har etter ridning forsøkt å klø seg enten på meg, de som har vært veloppdragne nok til å ikke klø på meg, har klødd seg på forkrybber ol.

Det er nok bare å være konsekvent, og fortelle hesten at "dette er ikke lov!"
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 18/05/2007 :  16:07:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten klør seg på folk fordi den klør, og fordi den får lov. For å få dette vekk må man rett og slett bare fortelle hesten at dette er ikke akseptert adferd. Dytt den vekk, og klø den heller andre steder mens den står med hodet vekk. Aldri la den få lov, dytt den alltid vekk FØR den får begynt. Så går dette vekk av seg selv. Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2007 :  21:21:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
både før og etter, nor vi er ute og rir og eg rir att med andre pluttseli berre skyter hun hodet bort til den andre som rir den adre hesten som eg rir att med og begynner og kø på rytteren, dette skjer soo fort att eg har ikkje fort nokk reakson til å få dyttet ho vekk før dette skjer. har skjekket att der er ingen flott eller anna innsekt som kunnet ha plager hunn over ørene.
Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 18/05/2007 :  22:42:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
uvane uvane uvane, og ikke ualminnelig. Ikke la den få lov, rett og slett. Den skal ikke få hevde seg over deg på denne måten. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/05/2007 :  02:11:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
både før og etter, nor vi er ute og rir og eg rir att med andre pluttseli berre skyter hun hodet bort til den andre som rir den adre hesten som eg rir att med og begynner og kø på rytteren, dette skjer soo fort att eg har ikkje fort nokk reakson til å få dyttet ho vekk før dette skjer. har skjekket att der er ingen flott eller anna innsekt som kunnet ha plager hunn over ørene.

da vet du jo at det skjer, og bør klare og unngå det :) Kom henne i forkjøpet. klarer du ikke det, avbryt adferdne, ta henne vekk fra situasjonen og si at hun får ikke lov. Det er egentlig ganske greit :)
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2007 :  09:44:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Skal prøve, men er ikkje altids like enkelt nor ho er soo bestemt og sterk....

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2007 :  09:47:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
har liksom holdt på med dette i snart 4 månder og ser ingen fremmgang..

summer

Skrevet - 19/05/2007 :  12:13:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva pleier du å gjøre ?

Hvis ikke å være konsekvent og passe på at hun ikke klør seg funker, så bruk litt større bokstaver.
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2007 :  21:21:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
ta henne vekk og si NEI!!! og går oppå ho igen til hun gjør de neste gang...

*sandra*

» VIP

Skrevet - 19/05/2007 :  21:57:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Alice! Hesten min har den samme uvanen, hun har tungefeil å klør ekstra. Men hun gjør det ikke på meg, men på stallhjelpen.. Så det har med respekt og hva man lar hesten få lov til. Skal du på klubbstevne om to uker kan jeg helpe deg litt med dette om du har lyst ;)
Redigert av - *sandra* den 19/05/2007 21:59:10 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/05/2007 :  22:22:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva slags tungefeil har hesten som gjør at den klæør ekstra ? Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  10:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten får lov til å klø seg på deg, (eller gjør det likevel selvom de ikke får lov) sier (ved kløingen) at de er sjefen over deg, så da klør han segb på de som er lavere i rang enn deg. En hest ville aldri gjort det med en som var høyere i rang enn segb selv (om de ikke tester deg ut da..). Så det kan være lurt å hele tiden fortelle hesten at det er DU som er sjefen (ikke bare når den klør seg, men i alle situasjoner)

Og hvis den klør seg på det, ville jeg dyttet den litt hardt vekk fra meg, da klarer ikke hesten å klø seg på deg, uansett. Aldri la den få lov, og heller ikke med andre mennesker.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/05/2007 :  11:05:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
At en hest klæør seg på deg betyr ikke at den anser seg som sjef. det betyr at den har lært at den får lov til å gjøre det. Det er kort og godt snakk om å lære bort adferden.

Kom på en ting jeg burde sagt. Hvis du ikke greier å få det bort ved å være konsevent på å dytte den bort, flytt hele hesten vekk. Den kan ikke klø seg på deg på en meters avstand.
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2007 :  11:23:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei Alice! Hesten min har den samme uvanen, hun har tungefeil å klør ekstra. Men hun gjør det ikke på meg, men på stallhjelpen.. Så det har med respekt og hva man lar hesten få lov til. Skal du på klubbstevne om to uker kan jeg helpe deg litt med dette om du har lyst ;)

Opprinnelig postet av *sandra*

Hei Sandra!
ja eg skal på klubb stemnet. det er de samme, ho gjør de aldri på meg men det er på dei andre som er i stallen og slik, hun klør seg aldri på meg for der veit ho att eg klør ho etter ho he fått av hodelaget og aldri menst det er på. men de er på de andre der ho har ingen respekt, og problemet er att dei som er i stallen hyler og flirer og slik soo da synst Lucy att det er ekstra morsom, og eg synest det er ikkje nokke morsomt. for vist noen skal klappe ho, so berre klør ho seg på dei, eg har prøvd og sakt fra til di som er i stallen men, dei gjør de nor ikkje eg er der, har hørt att de er folk som har sett dette.

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.29 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.