hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Erfaren nok?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Erfaren nok?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Miss_Sunshine

Skrevet - 22/06/2007 :  19:32:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Jeg er en jente på 14 år, som kanskje skal kjøpe meg hest til høsten<3 Men det jeg lurer på, er om jeg er erfaren nok?
Har gått på rideskole i litt over fem år, kan skritt, trav, kortgalopp, og kan også kontrollere og stoppe en hest i fullgalopp.. ( Har vært hestepasser for en tidligere løpshest i litt over et år) Jeg er vandt til å ri alene på tur, og sammen med folk. Jeg kan ri i traffikken også, sålenge hesten har litt trening i dette fra før. Det siste året har jeg ridd ca. fire ganger i uka, to ganger på "løpshesten", en gang på en fem år gammel araber, og en gang på rideskolen.

Min hovedinteresse er sprang og turridning. Jeg kan hoppe trippel stuss-hinder, hvor det siste er ca 120, og baner på ca. den høyden, men det kommer jo såklart ann på hesten. Når det gjelder stell og sånn, er jeg vandt til å strigle, stelle og sale på hester, gjør dette tre ganger i uka.. Kan endel om de vanligste sykdommer og sånn, vet hvordan jeg kan behandle småskader, vet endel om tilpassing av utstyr, og om foring.

I dressur kan jeg ingen øvelser, bortsett fra sjenkelvikninger, men er god til å få hester på tøylen uten strikk nog sånne ting. Men ellers er jeg ikke så veldig erfaren i dressur

Hadde tenkt meg en trygg hest, med kapasitet for sprang.

Tror dere jeg er erfaren nok??

summer

Skrevet - 23/06/2007 :  15:57:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du har en voksen erfaren person å støtte degtil, ja. Gå til toppen av siden

*sandra*

» VIP

Skrevet - 25/06/2007 :  19:53:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du har erfaring nok :) Gå til toppen av siden

Poppit

» VIP

Skrevet - 30/06/2007 :  22:59:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei. :)
Jeg er i omtrent den samme situasjonen, bortsett fra at jeg alt har funnet hesten jeg vil kjøpe xP hehe..
For min del virker det som om du kan nok til å bli en god heste eier, i hvertfall hvis du velger en stall med litt miljø for ryttere. Jeg kommer selv til å ta timer på et ridesenter hvor hesten kommer til å stå og jeg kan abselutt anbefale deg å gjøre det samme.. I hvertfall hvis du ønsker å lære mer i dressur o.l... Jeg har rådført meg littegran med en ridelærer fra stall-k og hun sa at så lenge jeg valgte et miljø med gode instruktører og riktige muligheter for hjelp skulle det gå helt fint. :) Selv har jeg bare ridd 4 år, men det betyr ikke alltids like mye.. :)
Har ikke sett deg ri eller handtere hest, men ut i fra det du har skrevet om deg selv høres du erfaren nok ut for meg. :)

//Poppit
Gå til toppen av siden

contaxgious

» VIP

Skrevet - 06/07/2007 :  01:47:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
tydeligvis ikke, siden du må ha ukjente mennesker til å svare for deg.. Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 06/07/2007 :  02:41:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tydeligvis ikke, siden du må ha ukjente mennesker til å svare for deg..

Opprinnelig postet av contaxgious

Men herregud, da... Har du ikke noe bedre å skrive enn dette, kan du heller la være...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

IdaHau

Skrevet - 07/07/2007 :  03:25:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det virker absolutt som om du har erfaringen nok til å få egen hest, så sant det er en hestekyndig person i stallen som kan hjelpe deg om det trengs i begynnelsen, husk å ikke vær redd for å stille spørsmål om du lurer på noe :-)

Men siden du selv er usikker (Siden du spørr oss) ville jeg kanskje ventet litt, skaffet meg selv hest på helfòr alt for tidelig, noe jeg i dag synes er ett under at gikk bra, første hesten jeg hadde var mer enn en håndfull.

Ønsker deg lykke til i kjøp av hest :-) Husk å se deg godt om, prøv flere hester før du bestemmer deg, det er viktig at dere passer sammen :-)
Gå til toppen av siden

Framilover95

» VIP

Skrevet - 16/07/2007 :  00:29:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er ikke jeg en erfaren rytter men du høres ut som det,Jeg er ei jente på 12 år og rir mest islandshester og kan noe(Jeg er under trening da)Og hun som lærer meg er VELDIG snill og erfaren og kan mye!Men jeg synes at jeg er for ung og ikke erfaren nok så jeg vil vente.Kansje komf pengene går til hest Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 06/08/2007 :  21:19:15  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Høres ut som du har nok erfaring til å ha egen hest ja, men det kan være lurt å ha en voksen og hestekyndig person i nærheten=)

Lykke til;)

Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 12/08/2007 :  20:03:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tydeligvis ikke, siden du må ha ukjente mennesker til å svare for deg..

Opprinnelig postet av contaxgious

Unødvendig utsagn.
Miss_Sunshine, du er helt sikkert erfaren nok, men du må vite at det å eie hest dreier seg om langt mer enn hvor flink du er til å ri, men hva du kan om hest og alt som følger med når det gjelder generellt hestehold.

I tillegg er det jo et stort ansvar å eie hest, både økonomisk, tidsmessig og i forhold til hestens ve og vel.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 12/08/2007 :  21:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sier meg enig med Rusket! Ridemessig er du erfaren nok men hva med alt det andre som følger med det å ha egen hest?
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/08/2007 :  01:25:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Erfaren nok" er et begrep man kan diskutere opp og ned - og opp igjen....

Har selv holdt på med hest siden 1970 - og har enda mye å lære, selv om jeg anser meg for å kunne og vite en god del, da.....

Så har jeg sett folk som har hatt hest i årevis, og som det aldri ble noe greie på, liksom.

Og så har jeg opplevd ungjenter som var "natural born" med hestevett, og som jeg etter å ha sett bare noen dager, uten problem overlot å holde på med mine hester.

Å ha ridd i 5 år bør være et godt grunnlag for å "kunne" en del - men så er det stor forskjell på kvaliteten av undervisningen - og tilgangen på praktisk erfaring.

Det viktigste å lære er respekt for hesten, og å kunne kommunisere med den.

Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2007 :  11:04:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Jeg synes du høres helt greit erfaren nok til å skaffe deg hest, jeg - men tenk godt over TIDEN du er villig til å "ofre". Selv fikk jeg en "aha-opplevelse" da vi kjøpte hester. Jeg var klar over hvor mye tid det kom til å ta med hestene, men det jeg faktisk ikke tenkte over (utrolig nok) var alt det ANDRE jeg IKKE fikk tid til...som venner, som hobbyer ved siden av, familie, turer, husarbeid (der er du heldigere, kanskje...). Jeg løper rundt med en evig dårlig samvittighet over alt jeg "ikke får gjort" - men prioriteringen er klar: Hestene først!

Har sett en del jenter på din alder (og nå sier jeg IKKE at du vil bli slik - men tenk over situasjonen...) som endelig fikk egen hest. Fryd og gammen det, i noen måneder - helt til gutta begynte å strømme på. Plutselig blir hesten nedprioritert, fordi man vil ha et liv utenom også...fester og venne-liv - trening, høyere krav på skolen - alt dette er ikke alltid like forenelig med å det ansvaret å ha hest. Besøkene på stallen blir litt sjeldnere, og enda litt sjeldnere - til hesten faktisk har stått i 2 uker uten å ha blitt brukt. Og at dette blir vanen mer enn unntaket...

Jeg vet absolutt ingenting om deg og dine prioriteringer - hva du vil med livet ditt. Men husk å tenke frem i tid!! før du tar avgjørelsen. LYKKE TIL!!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 13/08/2007 :  12:08:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Riktig feliin, aha-opplevelsene stod i tur og orden for meg også, enda jeg var godt voksen og hadde holdt på i en årrekke.
Samme som du nevner, mitt sosiale liv utenfor stallen ble nærmest ikke-eksisterende, alltid blakk fordi det hele tiden strømmet på med uforutsette utgifter i form av veterinær osv.

Men det er aha-opplevelser som får oss til lære, og jeg lærte mer om hest på den tiden jeg hadde hesten enn hele mitt liv til sammen.

Jeg vet om jenter som er enda yngre enn deg som eier hest, og de er kjempe flinke heste-eiere :) De får dog mye støtte hjemmefra.
Bare vær klar over det økonomiske, tidsmessige og generelle ansvaret du tar på deg.

Og for guds skyld, når du finner drømmehesten din, FORSIKRE DEN

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2007 :  20:48:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Men igjen - som jeg har skrevet på siden min også....ville jeg byttet bort livet som det er nå? Niks og atter nei.... Dette kommer jo helt an på hva man vil her i livet, og hvilke verdier man har også!! (jeg var nå fææææl til å utsette husarbeidet fra før av - nå har jeg bare en god grunn til å fortsette på samme måten, he-he...) Å skue utover min støv-frie stue med små blonde-duker - er ingenting mot følelsen når Mitsi humrer til meg når vi børster oss - ellernår hun vrinsker og kommer joggende mot meg på beitet *sukk*
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Miss_Sunshine

Skrevet - 23/08/2007 :  19:57:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for alle svar!! Har nå tenkt nøye gjennom alt, og er stadig på utkikk. Kanskje jeg vil ha en hest jeg kan hapå helfor en periode først? Uansett vil jeg ikke kjøpe før jeg finner drømmehesten;;) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.